Procesy oceniania ludzi - Bogdan Wojciszke.txt

(840 KB) Pobierz
Polska Akademia Nauk
Instytut Psychologii
Bogdan Wojciszke
PROCESY OCENIANIA
LUDZI

WYDAWNICTWO
Nakom � Pozna�
1991

Praca finansowana przez CPBP 08.02: �Spo�eczno-psychologiczne mechanizmy^ o
funkcjonowania i zmian osobowo�ci w spo�ecze�stwie wsp�czesnym".      ^
Korekta
Bo�ena Osada-Wasietewska
Projekt ok�adki
Grzegorz Marsza�ek
ISBN 83-85060-32-4
Ptinled in Poland
Wydawnictwo NAKOM, Pozna�, ul. Klasztorna 19. Nak�ad: 800 egz. Obj�to�� ark. wyd. 27,2; ark. druk. 1<
Drukarnia TRD, Pozna�, ul. G�rczynska 14.
rk. druk. 16,5.


SPIS TRE�CI
Rozdzia� I. Istota   i   funkcje  procesu  warto�ciowania............          7
1.1.   Wszechobecno�� warto�ciowania....................          7
1.2.   Oceny, emocje i nastroje.......................          9
1.3.   Warto�ciowanie a poznanie: jeden czy dwa systemy?..........        12
1.3.1.    Wt�rno�� zjawisk afektywnych wobec poznania..........        13
1.3.2.    Niezale�no��  afektu   i  poznania................        14
1.3.3.    Pierwotno��  afektu......................        17
1.3.4.    Jeden  czy  dwa  systemy?....................        23
1.4.   Proces formu�owania ocen interpersonalnych..............        26
1.4.1.    Aposterioryczne i aprioryczne komponenty procesu oceniania ...        26
1.4.2.    Deskryptywne i afektywne znaczenia informacji o osobie ocenianej . .        32
1.4.3.    Kryterium   ocen.....................� .   .   .        41
Rozdzia� II. Afektywna  tre�� informacji  o osobie ocenianej........        46
2.1.   Ilo�ciowe  modele  integracji  danych..................        46
2.1.1.    Ocena jako rezultat warunkowania   -  teoria Byrne'a.......       "47
2.1.2.    Ocena jako u�yteczno�� oczekiwana  -  teoria Fishbeina......        48
2.1.3.    Ocena jako rezultat algebry poznawczej   -  teoria Andersona ...        50
2.2.   Posta� algebraicznej regu�y integracji znacze� afektywnych:
sumowanie  czy u�rednianie?......................        55
2.2.1.    Efekt wielko�ci zestawu  informacji...............        55
2.2.2.    Integracja informacji o zr�nicowanej intensywno�ci
znaczenia  afektywnego.....................        56
2.3.   Sta�o�� i zmienno�� afektywnego znaczenia informacji.........        60
2.3.1.    Efekty kontekstu........................        62
2.3.2.    Efekty kolejno�ci........................        66
2.4.   Podsumowanie: warto�� poznawcza ilo�ciowych regu� integracji.....        71
Rozdzia� gil. Deskryptywna tre�� informacji o osobie ocenianej.......        77
3.1.   Hierarchia deskryptywnych znacze� obserwowanego dzia�ania.......        77
3.2.   Nadawanie pcrsonalistycznego znaczenia informacji o zachowaniu.....        81
3.2.1.    Zr�nicowanie  dost�pno�ci  kategorii  interpretacyjnych  .........        84
3.2.2.    W�asno�ci  przetwarzanej   informacji...............        90
3.2.3.    Kiedy w og�le dochodzi do atrybucji cech?............        93
3.3.   Deskryptywne i afektywne znaczenie zachowa�...............        98
3.3.1.    Posta� zwi�zku mi�dzy deskryptywnym i afektywnym znaczeniem
zachowa� wyra�aj�cych cechy....................        98
3.3.2.    Efekt Arystotelesa........................       102
3.4.   Zr�nicowanie znaczenia dzia�a� na moralne i sprawno�ciowe.......       109
3.4.1.   Moralne i sprawno�ciowe znaczenie dzia�a�.............       110
3.4.2.    Integracja sprzecznych informacji.................       121
3.5.   Rola kategorialnych struktur wiedzy...................       127
3.5.1.    Oddzia�ywanie stopnia zgodno�ci ze schematem...........       131
3.5.2.    Pasywny rezonans afektywny....................       134
3.5.3.    Aktywne generowanie oceny ze schematu ...............       138
3.6.   Podsumowanie...............................       141
Rozdzia� IV. Stany afektywne oceniaj�cego podmiotu..............       144
4.1.   Konsekwencje nastroju pozytywnego....................       145
4.1.1.    Oceny i zachowania interpersonalne................       145
4.1.2.    Przetwarzanie informacji.....................       148
4.2.   Konsekwencje nastroju negatywnego....................       151
4.2.1.    Oceny i zachowania interpersonalne................       151
4.2.2.    Przetwarzanie informacji.....................       152
4.2.3.    S�dy os�b depresyjnych ......................       154
4.3.   Mechanizmy oddzia�ywania nastroju....................       160
4.3.1.    Nastr�j jako czynnik aktywizuj�cy tre�� pami�ci..........       161
4.3.2.    Nastr�j jako �r�d�o informacji..................       162
4.3.3.    Nastr�j jako �r�d�o oznakowania afektywnego...........       16S
Rozdzia� V. Ocenianie ludzi jako proces sprawdzania hipotez........       171
5.1.   Generowanie hipotez.........................       17j
5.1.1.    Rola pocz�tkowej informacji o osobie ocenianej.........       17;
5.1.2.    Rola postaw wobec osoby ocenianej...............       171
5.1.3.    Rola  stereotyp�w i teorii  osoby oceniaj�cej..........       18<
5.2.   Wp�yw hipotez na poszukiwanie informacji...............      18
5.2.1.   Strategie zbierania danych...................      18
5.2.2.   Przebieg procesu zbierania danych...............      19
5.3.   Wp�yw hipotez na analiz� danych i analizy danych na hipotezy......      19
5.3.1.   Zr�nicowanie przetwarzania
danych zgodnych i sprzecznych z hipotez�............      19
5.3.2.   Wp�yw hipotez na interpretacj� danych wieloznacznych......      2C
5.3.3.    Mechanizmy odrzucania danych sprzecznych z hipotez�......       2(
5.3.4.    Mechanizmy pseudoakceptacji danych sprzecznych z hipotez� ...       2(
5.3.5.    Rewizja i trwanie hipotez...................       21
5.4.   Wp�yw hipotez na wytwarzanie danych.................      2
5.4.1.    Samospc�niaj�ce si� proroctwa.................      2
5.4.2.    Przebieg procesu wytwarzania danych na przyk�adzie ocen szkolnych ..     2,
5.5.   Samoocenianie i hipotezy na temat w�asnej  osoby...........     2
5.5.1.    Weryfikowanie hipotezy o pozytywno�ci w�asnej osoby......     2
5.5.2.    Wp�yw d��enia do pozytywnej samooceny na ocenianie innych ...      2
Rozdzia� VI. Podsumowanie  -  prawa rz�dz�ce ocenami............      2
Bibliografia...............................     2
109
110
121
127
131
134
138
141
144
145
145
148
tsi
" 151
152
154
160
161
162
169
171
171
175
178
180
183
,  184
.  192
199
199
200
205
209
213
218
218
220
225
225
230
239
243
Rozdzia� I
ISTOTA I FUNKCJE PROCESU WARTO�CIOWANIA
1.1. WSZECHOBECNO�� WARTO�CIOWANIA
Ludzie potrafi� warto�ciowa� niemal�e wszystko - ka�dy napotkany obiekt i zdarzenie,
ka�dego cz�owieka, jego cech�, post�pek czy decyzj�. Ludzie sk�onni te� s� to czyni� i to
do�� niezale�nie od tego, czy dysponuj� du�� czy ma�� wiedz� o przedmiocie warto�ciowa-
nia, czy orientacja w tym obiekcie ma charakter �wiadomy, czy te� automatyczny, wreszcie
- czy ustosunkowanie do obiektu istotnie jest do czego� potrzebne, czy te� zb�dne,
a nawet szkodliwe z punktu widzenia ich aktualnie realizowanych zada�. Prawdopodobnie
cz�ciej �wiat warto�ciujemy, ni� o nim my�limy, jak to zauwa�y� przed stu laty Wilhelm
Wundt twierdz�c, �e cho� my�lenie nie zawsze towarzyszy uczuciom, uczucia zawsze
towarzysz� my�leniu. Zapewne trudno wyobrazi� sobie istot� bardziej przera�aj�c� od
cz�owieka, kt�ry pozbawiony by�by zdolno�ci i sk�onno�ci do warto�ciowania tego, co go
otacza. Z drugiej jednak strony, trudno oprze� si� wra�eniu, �e ludziom cz�sto �y�oby si�
�atwiej i przyjemniej, a dzia�a�o skuteczniej, gdyby nieco rzadziej ustosunkowywali si� do
wszystkiego, co pojawia si� na ich drodze, a przede wszystkim do swoich bli�nich.
Najwa�niejszym zr�nicowaniem informacji spo�ecznych posiadanych i u�ywanych przez
cz�owieka jest ich zr�nicowanie na dane pozytywne i negatywne, zar�wno wtedy, kiedy
dotycz� one innych ludzi, jak i siebie samego, sytuacji spo�ecznych, czy nawet oderwanych
cech ludzkich. Najwa�niejszym rodzajem podobie�stwa dw�ch os�b jest podobie�stwo
naszego w�asnego do nich stosunku (to w�a�nie podobie�stwo decyduje o zbli�onym
charakterze naszych s�d�w o tych osobach i naszych zachowa� na nich kierowanych).
Analogicznie, najwa�niejsze podobie�stwa i r�nice mi�dzy cechami osobowo�ci dotycz�
ich warto�ciowo�ci (Rosenberg i Sedlak, 1972), co decyduje o tym, �e najcz�stsz� podstaw�
wnioskowania o cechach cz�owieka na podstawie innych, ju� znanych jego cech, jest
podobie�stwo ich warto�ciowo�ci (Schneider, 1973). O podobie�stwie codziennych,
rutynowych epizod�w interpersonalnych decyduj� trzy wymiaryy to czy s� one przyjemne,
czy nieprzyjemne, czy oznaczaj� s�abe, czy silne zaanga�owanie osobiste oraz czy podmiot
wie, czy nie wie, jak si� w nich zachowa� (Forgas, 1982). Wreszcie sytuacje spo�eczne
klasyfikowane s� jako podobne b�d� r�ne g��wnie w zale�no�ci od tego, jak s� odbierane
z uwagi na swoj� afektywn� atmosfer�,  co stwierdzono w odniesieniu  zar�wno do,
/    1 lr\         I
'<L
powiedzmy, szwedzkich student�w (Magnusson i Ekehammar, 1973), jak i angielskich
gospody� domowych (Forgas, 1982), czy ameryka�skich pacjent�w psychiatrycznych
(Moos, 1968). Oczywi�cie, w �adnym z tych przypadk�w afektywne zr�nicowanie os�b, ich
atrybut�w, zdarze� czy sytuacji nie jest jedynym zr�nicowaniem, na kt�re ludzie reaguj�,
niemniej jednak nadawanie obiektom warto�ciowo�ci jest jednym z pierwszych i naj-
cz�stszych zabieg�w, jakie cz�owiek na nich wykonuje (por. Reykowski, 1989), a r�nica
walencji jest najwa�niejszym pojedynczym zr�nicowaniem sens�w dowolnego rodzaju
informacji spo�ecznej.
Istotnym powodem owej wszechobecno�ci warto�ciowania s� niew�tpliwie jego donios�e
funkcje w regulacji ludzkiego zachowania. Zdobywaj�c orientacj� w swoim �wiecie, ludzie
nie tylko pragn� pozna� i zrozumie� rzeczywist�, obiektywn� jego natur�, ale r�wnie�
usi�uj� zorientowa� si� w warto�ci poszczeg�lnych o...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin