Realizm socjalistyczny.doc

(37 KB) Pobierz
Realizm socjalistyczny

Realizm socjalistyczny

 

 

 

 

·         Nie był tworem polskim- tylko ideologów radzieckich ( Stalin dostrzega silę oddziaływania sztuki na masy)

·         Sztuka jako „pas transmisyjny” ideologii marksistowskiej

·         Andriej Żdanow-  formuła – „artysta jako inżynier dusz ludzkich”- odwołanie do dwóch tradycji- romantycznej- pisarz jako wieszcz, ma moc oddziaływania na umysły i dusze innych, - awangardowej- „inżynier”- awangardowe połączenie- niby metafizyka, sfera duszy i inżynier

·         Formuła niezwykle sugestywna wobec artystów- docenienie roli artysty w społeczeństwie

·         Postulat- literatura ma przekazywać ideologie totalitarne

·         Próba zawładnięcia sferą wolności artysty oraz zniewolenia twórczości artystycznej

·         ZSRR 1934- początek realizmu socjalistycznego- Zjazd Literatów Radzieckich- wzorzec dla innych zjazdów w Rosji radzieckiej, wzorcowy przebieg zadekretowania metody twórczej- realizmu socjalistycznego

·         Żdanow- jako ideolog, reprezentant władzy był na wszystkich zjazdach

·         Maksym Gorki- reprezentował środowisko literatów, „Matka” – wzorcowy przykład realizmu socjalistycznego

·         Aranżowano te zjazdy w taki sposób aby pomysł realizacji realizmu socjalistycznego wychodził od samych twórców, formalnie środowiska twórcze same przyjmowały realizm socjalistyczny- jedyna obowiązująca metoda twórcza na obszarze wschodnim

·         Sztuka narodowosocjalistyczna niemiecka ma te same cechy, metody

·         Metoda twórcza- nie jest to prąd artystyczny ( prąd jest następstwem pewnych przekształceń w obrębie sztuki –realizm socj. jest narzucony z zewnątrz), ma charakter polityczny, ideologiczny, wprowadzana i kontrolowana przez ideologów, ma za zadanie propagowanie pewnej wizji państwa. Ma charakter socjotechniczny – instrument sterujący zachowania twórców

·         Cenzura państwowa, oficjalna- system kontroli twórców, 1948 w Polsce- ustawa sejmowa, powołana przez sejm ( kontroluje każdą sferę życia społecznego- praca naukowa, prasa, sfera wojskowa)

·         Cenzura nieoficjalna- na różnych stopniach procesu powstawania dzieła

·         Cenzura ma charakter prewencyjny- kontrolowała dzieła zanim ukazały się w druku

·         Wpłynęła na kształt tekstu literackiego ( sprawdzała czy dzieło jest zgodne z ideologią państwa, sprawdzała też kwestie metody twórczej- czy realizuje realizm socjalistyczny

·         Cenzura- miała charakter ideologiczny i polityczny, cenzor sugerował autorowi pewne poprawki, miał prawo wyeliminować pewne fragmenty tekstu

·         Cenzor był anonimowy, cenzura była tajna ( w sensie, że autor nie znał nazwiska cenzora ani nie mógł się z nim kontaktować osobiście, poprawki cenzora nie były podawane do wiadomości odbiorcy- czytelnik, widz nie był wstanie wychwycić zmian cenzora)

·         Cenzura jawna- wtedy gdy fragmenty tekstu były sygnalizowane, czytelnik wiedział gdzie nastąpiły zmiany

·         Cenzura nieformalna – środowisko twórcze uprzedzało wymagania cenzury oficjalnej ( sam pisarz się podporządkowywał, wstępna cenzura- redaktor, kierownik artystyczny)

·         Realizm socjalistycznyrealizm to konwencja prozy XIX wiecznej – ideolodzy marksistowscy przyjęli tą konwencje jako najlepszą do propagowania ideologii socjalistycznej. Socjalistyczny- tematyka, idea- optymistyczny obraz społeczeństwa socjalistycznego

·         Uwstecznienie literatury, realizm to konwencja sprzed 100 lat!

·         Gyorgy Lukacs- węgierski, marksistowski badacz literatury:

·         Konwencje realistyczne- bezpośrednie odniesienie do rzeczywistości, realizm dziewiętnastowieczny miał być zwierciadłem rzeczywistości, miał oddawać aktualny obraz życia społecznego, interpretacja rzeczywistości społecznej w XIX wieku była związana z pewnym etapem rozwoju społecznego ( mieszczaństwo), reprezentuje światopogląd mieszczański, racjonalizm- wg Luckasa – ta cecha realizmu jest uniwersalna, odnosi ją do innych warunków historycznych, przedstawianie rzeczywistości zgodnej z ideologią marksistowską

·         Była to konwencja czytelna, nie stawiała odbiorcy wysokich wymagań, docierała do szerokich mas społecznych

·         Zjazd Literatów Polskich 1949- Szczecin, literaci nie byli pierwszym środowiskiem którzy przyjęli realizm socj. (pierwsi kompozytorzy), wiceminister kultury Włodzimierz Sokorski (1910)- występuje z ramienia władzy, Stefan Żółkiewski- z ramienia środowiska twórczego, pisarz, badacz literatury, po wojnie red. Naczelny „Kuźnicy”

·         Realizacje postulatów realizmu socj.- zaniknął temat wojny ( w perspektywie jednostkowej, jako problem moralny, zło moralne, dylemat jednostki, odcięcie od tematyki metafizycznej)

·         temat- optymistyczne przedstawianie budowy socjalistycznej ojczyzny

·         poezja- miała przedstawiać doraźne cele ( np. plan 6 letni- gospodarczy plan odbudowy kraju po wojnie)

·         Wiktor Woroszylski „pryszczaci” – młode pokolenie nowych twórców

·         Wiersze- wielkie osiągnięcia technologicznej budowy ZSRR, sławienie wielkich przedsięwzięć

·         Wiersze poświęcone przywódcą i wodzą państwowym

·         Adam Ważyk ( przed wojną był futurystą)- „ O Stalinie”

·         Wiktor Woroszylski- „Czuwając w noc noworoczną”- życzenia dla Służby Bezpieczeństwa

·         Gałczyński (1910)- wiersz- pieśń „ Ukochany kraj” – powrót do wzorców klasycznych- formy pieśni, ody, poematy opisowe

·         Zasada realizmu socj.- tworzenie dla mas

·         Proza 3 gatunki: 1.powieść produkcyjna 2.o tematyce wiejskiej 3. polityczna

·         Powieść produkcyjna- ma ukazywać odbudowę zakładów pracy, realizację planów produkcyjnych, akcja osadzona w fabryce, zakładzie pracy)

·         Jan Wilczek „ Nr 16 produkuje”- o odbudowie zakładów cukierniczych

·         Tadeusz Konwicki - „Przy budowie” – zakładanie lini kolejowej

·         Mirosław Kowalewski – „ Kampania znaczy walka”- o kampanii cukrowniczej

·         Aleksander Ścibor- Rylski (współtwórca scenariuszów do filmów Wajdy np. „Człowiek z marmuru”)- „Węgiel”

·         Stanisław Kowalewski- „Załoga Elżbiety” o kopalni

·         Marian Brandys- „Początek opowieści”-  o Nowej Hucie

·         Andrzej Braun- „ Lewanty” o stoczni szczecińskiej, „Obywatele”- o odbudowie Warszawy

·         Wysoki stopień konwencjonalizacji, optymistyczny sposób przedstawiania aktualnej sytuacji

·         Punktem wyjścia zauważenie problemu w funkcjonowaniu zakładu pracy ( np. psują się maszyny, problemy finansowe)- problem ten należy rozwiązać, podejmuje się tego- bohater pozytywny- z ludu, prosty człowiek, ma energię i optymizm do rozwiązywania problemów- okazuje się to niewystarczające, bo nie ma świadomości ideologicznej ( nie jest w partii), spotyka starszego uświadomionego przyjaciela, który pomaga w jego uświadomieniu

·         Dzięki temu że bohater dojrzewa ideologicznie, dostrzega, że wszystkie problemy wynikają z intrygi wroga klasowego ( bohater negatywny, polaryzacja, wywodzi się z przedwojennej burżuazji, inteligencji, uzyskał wykształcenie przed wojną, kierownik, dyrektor itd., robi wszystko żeby zaszkodzić fabryce- wykorzystuje ludzi z marginesu-też bohaterowie negatywni, sabotażuje fabrykę)

·         Wróg klasowy zdemaskowany przez bohatera- Urząd Bezpieczeństwa aresztuje go, załoga integruje się, zakład przynosi zyski

·         Schemat fabularny- jak w powieści kryminalnej, szpiegowskiej, główny bohater jak detektyw

·         Obywatelowi tłumaczy się że niedostatki w produkcji mają przyczynę ideologiczną

·         Powieść tendencyjna (jak w XIX wieku)- pewna teza, fabuła podporządkowana tej tezie, schematy, nie było możliwości sięgania po oryginalne rozwiązania

·         Schematyzm literatury socrealistycznej, powtórzenia, literatura jest nużąca

·         Powieść o tematyce wiejskiej- ten sam schemat, pozytywnie przedstawia tworzące się spółdzielnie chłopskie ( narzucone przez władze, by zmusić chłopów z prywatnymi gospodarstwami do tworzenia wspólnych spółdzielni)

·         Wrogiem- kułacy- chłopi, którzy mieli duże gospodarstwa, chytrzy, pazerni na pieniądze

·         Powieść polityczna- uzasadnienie prawomocności nowej władzy w Polsce, walka władzy z podziemiem zbrojnym, wojsko, Urząd Bezpieczeństwa- walczą ze złym, zgniłym podziemiem

·         Skutki realizmu socjalistycznego- zahamował naturalne procesy zachodzące w literaturze, zablokował na kilka lat debiuty pisarzy ( gł. Z rocznika 12920- Herbert, Białoszewski),pisarze, którzy nie chcieli tworzyć zgodnie z realizmem pisali do szuflady, utrwalenie diaspory ( podział lit. krajowa/ emigracyjna), odcięcie się od współczesnych tekstów literatury powszechnej

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin