Psychologia rozwojowa w zarysie A. Birch,T.Malin[1].pdf
(
1137 KB
)
Pobierz
221196557 UNPDF
Ann Birch
Tony Malim
Psychologia
Rozwojowa
w zarysie
Od niemowl
Ę
ctwa do dorosło
Ś
ci
przeło
ż
yli
JanŁuczy
ń
ski
Marian Olejnik
Wydawnictwo
Naukowe
PWN
Warszawa
2002
Z oryginału angielskiego:
Developmental Psychology.
From
infancy to adulthood
Spis tre
Ś
ci
Copyright © by Ann Birch and Tony Malim 1988
Ali rights reserved
Originally published by
The Macmillan Press Lid.
Houndmills,
Basingstoke,
Hampshire RG 21 2XS and London
Projekt okładki i stron tytułowych
Maryna W
ś
niewska
Przedmowa 6
Rozdział 1. Metody badawcze stosowane w psychologii rozwojowej
Rozdział 2. Wczesne uspołecznienie 15
2.1.
Rozwój przywi
ą
zania
15
2.2.
Przywi
ą
zanie i deprywacja 22
23.
Zabawa 30
Rozdział 3. Rozwój poznawczy 36
3.1.
Piageta teoria rozwoju poznawczego 38
3.2.
Brunera teoria rozwoju poznawczego 53
3.3.
Przelwarzanie informacji a rozwój poznawczy 55
3.4.
Nabywanie j
ę
zyka 56
Rozdział 4. Rozwój społeczno-moralny 63
4.1.
Podej
ś
cie psychodynamiczne 64
•
4.2.
Teoria uczenia si
ę
74
4.3.
Podej
ś
cie poznawcze: poznanie społeczne 83
4.4- Rozwój moralny 87
Redaktor
Ewa Szulc
Redaktor techniczny
Danuta Jezierska-
Ż
aczek
Copyright © for the Polish edition by
Wydawnictwo Naukowe PWN, Sp. z o.o.
Warszawa 1995
ISBN 83-01-11938-1
Wydawnictwo Naukowe PWN SA
00-251 Warszawa, ul. Miodowa 10
tel. (O-prefiks-22) 695-43-21 faks:
(O-prefiks-22) 826-71-63 e-mail:
pwn@pwn.com.pl http:
//www.
pwn .p
l
98
Rozdział 5. Rezultaty uspołecznienia
5.1.
Płe
ć
98
5.2.
„Ja" i ocena samego siebie
53. Osi
ą
gni
ę
cia
113
5.4. Dzieci
ę
ce przyja
ź
nie 117
108
120
Rozdział 6. Adolescencja i dorosło
ŚĆ
6.1.
Adolescencja 120
6.2.
Rozwój przez całe
ż
ycie: badanie dorosło
ś
ci
63. Wczesna dorosło
ść
133
6.4-
Ś
redni wiek dojrzały
138
6\5.
Pó
ź
ny wiek dojrzały 146
Bibliografia 158
Indeks nazwisk 166
Indeks rzeczowy 169
129
Wydawnictwo Naukowe PWN SA
Wydanie IV - dodruk
Arkuszy drukarskich 11
Drak uko
ń
czono we wrze
ś
niu 2002 r.
Drukarnia GRAFMAR Sp. z o. o.
36-100 Kolbuszowa Dolna, ul. Wiejska 43
Przedmowa
Rozdział l
Metody badawcze
stosowane
w psychologii rozwojowej
Jest to pierwsza z serii krótkich ksi
ąż
ek przeznaczonych dla
uczniów szkół
ś
rednich i studentów pierwszych lat psychologii. Za-
wieraj
ą
one omówienie teorii, wyników aktualnych bada
ń
i praktycz-
nych zastosowa
ń
wiedzy psychologicznej. Ksi
ąż
ki z tej serii mog
ą
słu
ż
y
ć
rozwijaniu własnych zainteresowa
ń
lub jako pomocnicze mate-
riały towarzysz
ą
ce kursowi szkolnemu lub uniwersyteckiemu. Ka
ż
dy
rozdział opatrzony jest pytaniami kontrolnymi oraz list
ą
lektur uzu-
pełniaj
ą
cych.
Dla osi
ą
gni
ę
cia jak najlepszych rezultatów zaleca si
ę
prac
ę
jed-
norazowo z jedn
ą
cz
ęś
ci
ą
i odpowiadanie na pytania kontrolne znaj-
duj
ą
ce si
ę
na ko
ń
cu ka
ż
dej cz
ęś
ci. Mo
ż
na te
ż
powróci
ć
do pyta
ń
kontrolnych po przeczytaniu dalszych partii tekstu.
Po przeczytaniu tego rozdziału powiniene
ś
umie
ć
:
1.
Opisa
ć
strategie i metody badawcze wykorzystywane w psychologii rozwojowej.
2.
Omówi
ć
zalety i ograniczenia strategii i metod badawczych.
Psychologia rozwojowa bada zmiany psychiczne, jakie zachodz
ą
w człowieku w okresie miedzy jego przyj
ś
ciem na
ś
wiat a pó
ź
nymi latami
ż
ycia. Wi
ę
kszo
ść
bada
ń
dotyczy jednak
ż
e dzieci
ń
stwa i okresu adolescen-
cji. Badania nad rozwojem w dorosło
ś
ci pojawiły si
ę
dopiero po drugiej
wojnie
ś
wiatowej. Nawet dzisiaj stosunkowo niewielu psychologów
zajmuje si
ę
rozwojem w dorosło
ś
ci i jedynie zmiany zachodz
ą
ce
w pó
ź
nych tatach
ż
ycia zwróciły uwag
ę
wi
ę
kszej liczby badaczy.
W celu naukowego badania ludzkiego zachowania psychologo-
wie rozwojowi wykorzystuj
ą
szereg rozmaitych metod i strategii ba-
dawczych. Poni
ż
ej przedstawiamy krótko te z nich, które s
ą
najcz
ęś
-
ciej u
ż
ywane.
Ann Birch
Tony Malim
Strategie bada
Ń
W badaniach nad zmianami zachodz
ą
cymi w jakiej
ś
sferze psy-
chicznego funkcjonowania zale
ż
nymi od wieku stosuje si
ę
dwie głów-
ne strategie gromadzenia danych o badanych osobach w ró
ż
nych
momentach ich rozwoju: strategi
ę
bada
ń
poprzecznych i strategi
ę
bada
ń
podłu
ż
nych (longitudinalnych).
rosło
ś
ci mo
ż
na by przeprowadzi
ć
z udziałem jednej grupy badanych
testuj
ą
c ich co dziesi
ęć
lat pomi
ę
dzy 20 a 60 rokiem
ż
ycia.
Strategia bada
ń
poprzecznych
Zalety
W strategii tej porównuje si
ę
w okre
ś
lonym czasie grupy osób
ró
ż
ni
ą
ce si
ę
wiekiem. Na przykład, psychologowie chc
ą
cy porówna
ć
warto
ś
ci moralne wyznawane przez młodych dorosłych z warto
ś
ciami
moralnymi wyznawanymi przez osoby w
ś
rednim wieku przeprowa-
dzaj
ą
obserwacje lub testy w tym samym (mniej wi
ę
cej) czasie w gru-
pie młodych dorosłych i w grupie osób w
ś
rednim wieku. Nast
ę
pnie
wyci
ą
gaj
ą
wnioski co do warto
ś
ci moralnych wyznawanych na tych
dwóch poziomach wieku.
(a)
Badania przeprowadzone za pomoc
ą
strategii podłu
ż
nej do
starczaj
ą
danych o rozwoju jednostek w danym okresie.
(b)
Za ich pomoc
ą
mo
ż
na bada
ć
stabilno
ść
rozwoju.
(c)
Mo
ż
na te
ż
okre
ś
li
ć
wpływ wcze
ś
niejszego do
ś
wiadczenia in
dywidualnego na pó
ź
niejszy rozwój.
Slabo
Ś
d
(a)
Pochłaniaj
ą
wiele czasu i pieni
ę
dzy.
(b)
Istnieje du
ż
e prawdopodobie
ń
stwo,
ż
e cz
ęść
badanych z ró
ż
nych powodów nie we
ź
mie udziału w kolejnych badaniach. Rezul
tatem tego mo
ż
e by
ć
nieprzypadkowa zmiana wła
ś
ciwo
ś
ci badanej
grupy, która zakłóci wyniki całego badania.
(c)
Powtórzenia bada
ń
longitudinalnych mog
ą
da
ć
nierealistycz
ne wyniki z uwagi na ró
ż
nice wpływów społecznych w ró
ż
nym czasie
(historycznym).
Zalety
(a)
Strategia szybka i stosunkowo mało kosztowna.
(b)
Badania mo
ż
na łatwo powtórzy
ć
.
(c)
Słu
ż
y stwierdzaniu ró
ż
nic mi
ę
dzy grupami wiekowymi oraz
ogólnych tendencji rozwojowych, które mog
ą
by
ć
nast
ę
pnie badane
bardziej szczegółowo.
Słabo
Ś
ci
Metody bada
Ń
(a)
Poniewa
ż
badane zachowanie obserwowane jest tylko w jed
nym momencie, badania wykonane przy u
ż
yciu strategii poprzecznej
nie informuj
ą
o ró
ż
nicach wewn
ą
trzindywidualnych.
(b)
Osoby nale
żą
ce do bardzo odległych grup wiekowych maj
ą
odmienne do
ś
wiadczenia kulturowe i społeczne. Zatem uzyskane wy
niki mog
ą
odzwierciedla
ć
raczej ró
ż
nice w tym zakresie ni
ż
rzeczywis
te ró
ż
nice rozwojowe (zwi
ą
zane z wiekiem).
Eksperyment
Manipulowanie i kontrolowanie s
ą
podstawowymi cechami me-
tody eksperymentalnej. Badacz manipuluje jedn
ą
zmienn
ą
— zwan
ą
zmienn
ą
niezale
ż
n
ą
— i obserwuje jej wpływ na inn
ą
zmienn
ą
— zwan
ą
zmienn
ą
zale
ż
n
ą
.
W tym czasie wszystkie inne czynniki, które
mogłyby mie
ć
wpływ na zmienn
ą
zale
ż
n
ą
s
ą
kontrolowane. Eks-
perymenty przeprowadza si
ę
zwykle w laboratoriach, chocia
ż
mo
ż
na
je równie
ż
wykonywa
ć
w bardziej naturalnych warunkach.
Przykładem
ś
ci
ś
le kontrolowanego eksperymentu laboratoryjne-
go mog
ą
by
ć
opisane na stronie 80 badania nad wpływem modelowa-
nia zachowa
ń
agresywnych u dzieci (Bandura, Ross i Ross, 1963).
Obserwowanie agresywnego modela było w tych badaniach zmienn
ą
Strategia podłu
ż
na (longitudinalna)
W badaniach prowadzonych zgodnie ze strategi
ą
longitudinaln
ą
jedna grupa osób badana jest w ci
ą
gu jakiego
ś
czasu, zwykle kil-
ku/kilkunastu lat. Obserwacje i testy wykonuje si
ę
w ró
ż
nych inter-
wałach czasowych. I tak, badania nad warto
ś
ciami moralnymi w do-
niezale
ż
n
ą
, za
ś
rozmaite zachowania agresywne odtworzone przez
dzieci — zmienn
ą
zale
ż
n
ą
.
Zalety
Techniki obserwacyjne pozwalaj
ą
na uzyskanie realistycznego
obrazu ludzkiego funkcjonowania w warunkach
ż
ycia codziennego.
Zalety
(a)
Poniewa
ż
niepo
żą
dane zmienne s
ą
ś
ci
ś
le kontrolowane, mo
ż
liwe jest wyci
ą
ganie „twardych" wniosków co do wpływu zmiennej
niezale
ż
nej na zmienn
ą
zale
ż
n
ą
, a wiec co do tego, czy istnieje mi
ę
dzy
nimi zwi
ą
zek
przyczynowo-skutkowy
.
(b)
Eksperymenty dostarczaj
ą
precyzyjnych i obiektywnych infor
macji o ludzkim zachowaniu. Z uwagi na t
ę
precyzj
ę
, badania mo
ż
na
łatwo powtórzy
ć
.
Słabo
Ś
ci
(a)
Z powodu braku
ś
cisłej kontroli nie mo
ż
na mie
ć
pewno
ś
ci czy
niepo
żą
dane zmienne nie wpływaj
ą
na badane zachowanie. Na pod
stawie wyników bada
ń
za pomoc
ą
technik obserwacyjnych nie mo
ż
na
zatem wnioskowa
ć
o zale
ż
no
ś
ciach przyczynowo-skutkowych.
(b)
Techniki obserwacyjne s
ą
bardziej ni
ż
inne metody wra
ż
liwe
na wpływ subiektywnych czynników zwi
ą
zanych z osob
ą
obserwatora
(jego przekona
ń
, oczekiwa
ń
, itd.) poniewa
ż
w istotnym stopniu opie
raj
ą
si
ę
na jego interpretacji zdarze
ń
.
Słabo
Ś
ci
(a)
Eksperymenty zwykle trwaj
ą
bardzo krótko. Dlatego nie
mo
ż
na by
ć
pewnym,
ż
e zaobserwowane w eksperymencie zachowanie
b
ę
dzie takie samo w długotrwałej, „realnej" sytuacji.
(b)
Osoby badane obserwowane w stosunkowo ograniczonych
warunkach laboratoryjnych mog
ą
nie zachowywa
ć
si
ę
tak, jak uczy
niłyby to w warunkach naturalnych.
(c)
Niektóre rodzaje zachowania nie mog
ą
by
ć
manipulowane
eksperymentalnie. Na przykład, nie mo
ż
na w sposób zamierzony
poddawa
ć
dzieci szkodliwym oddziaływaniom po to, by bada
ć
ich
wpływ na rozwój.
Obserwacja kontrolowana
Przedmiotem obserwacji jest zachowanie spontaniczne, lecz obser-
wator do pewnego stopnia kontroluje i manipuluje sytuacj
ą
.
Badania nad reakcjami niemowl
ą
t na nowe sytuacje
(Ainsworth i Wittig, 1969) opisane na stronie 1.7 stanowi
ą
przykład
obserwacji kontrolowanej. Zwykle matka i dziecko s
ą
obserwowane
w specjalnym pomieszczeniu wyposa
ż
onym w jednostronn
ą
przesłon
ę
,
która widziana Wewn
ą
trz pomieszczenia wygl
ą
da jak lustro, z
zewn
ą
trz za
ś
umo
ż
liwia obserwacj
ę
wn
ę
trza pomieszczenia.
Obserwator rejestruje reakcje dziecka na nieoczekiwane sytuacje. Na
przykład, matka opuszcza pomieszczenie lub wchodzi do niego
nieznana dziecku osoba w obecno
ś
ci matki lub wtedy, gdy nie ma jej
w pomieszczeniu.
Techniki obserwacyjne
W badaniach prowadzonych technikami obserwacyjnymi przed-
miotem badania jest naturalne zachowanie jednostek, przy czym zasad
ą
jest ograniczenie do minimum oddziaływania obserwatora na jego
przebieg. Wykorzystuje si
ę
dwie podstawowe techniki obserwacyjne.
Zalety
Obserwacja w warunkach naturalnych
fa) Metoda ta ma du
ż
o wspólnego z obserwacj
ą
w warunkach
naturalnych; nacisk poło
ż
ony jest na obserwowanie zachowania spon-
tanicznego.
(b) Poniewa
ż
ś
rodowisko, w którym zachodzi obserwowane za-
chowanie jest do pewnego stopnia kontrolowane, badacz ma wi
ę
ksz
ą
pewno
ść
co do zmiennych wpływaj
ą
cych na zachowanie badanego.
Przedmiotem obserwacji jest spontaniczne zachowanie w natural-
nym otoczeniu. Przykładem słu
ż
y
ć
mog
ą
badania nad zabawami
dzieci
ę
cymi (Sylva i in., 1980) przedstawione na stronach 33 i 34.
10
11
Plik z chomika:
bells210
Inne pliki z tego folderu:
Osoby niedostosowane społecznie.pptxprez.pptx
(116 KB)
Pilch- zasady badań pedagogicznych.pdf
(3205 KB)
Masaż_klasyczny.Zborowski[2].pdf
(54480 KB)
wywieranie wpływu na ludzi- robert_cialdini.pdf
(4036 KB)
Psychologia rozwojowa w zarysie A. Birch,T.Malin[1].pdf
(1137 KB)
Inne foldery tego chomika:
Książki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin