Psychologia rozwojowa w zarysie A. Birch,T.Malin[1].pdf

(1137 KB) Pobierz
221196557 UNPDF
Ann Birch
Tony Malim
Psychologia
Rozwojowa
w zarysie
Od niemowl Ę ctwa do dorosło Ś ci
przeło ż yli
JanŁuczy ń ski
Marian Olejnik
Wydawnictwo
Naukowe
PWN
Warszawa
2002
221196557.002.png
Z oryginału angielskiego:
Developmental Psychology. From infancy to adulthood
Spis tre Ś ci
Copyright © by Ann Birch and Tony Malim 1988
Ali rights reserved
Originally published by
The Macmillan Press Lid.
Houndmills, Basingstoke, Hampshire RG 21 2XS and London
Projekt okładki i stron tytułowych
Maryna W ś niewska
Przedmowa 6
Rozdział 1. Metody badawcze stosowane w psychologii rozwojowej
Rozdział 2. Wczesne uspołecznienie 15
2.1. Rozwój przywi ą zania 15
2.2. Przywi ą zanie i deprywacja 22
23. Zabawa 30
Rozdział 3. Rozwój poznawczy 36
3.1. Piageta teoria rozwoju poznawczego 38
3.2. Brunera teoria rozwoju poznawczego 53
3.3. Przelwarzanie informacji a rozwój poznawczy 55
3.4. Nabywanie j ę zyka 56
Rozdział 4. Rozwój społeczno-moralny 63
4.1. Podej ś cie psychodynamiczne 64
4.2. Teoria uczenia si ę 74
4.3. Podej ś cie poznawcze: poznanie społeczne 83
4.4- Rozwój moralny 87
Redaktor
Ewa Szulc
Redaktor techniczny
Danuta Jezierska- Ż aczek
Copyright © for the Polish edition by
Wydawnictwo Naukowe PWN, Sp. z o.o.
Warszawa 1995
ISBN 83-01-11938-1
Wydawnictwo Naukowe PWN SA
00-251 Warszawa, ul. Miodowa 10
tel. (O-prefiks-22) 695-43-21 faks:
(O-prefiks-22) 826-71-63 e-mail:
pwn@pwn.com.pl http: //www. pwn .p
l
98
Rozdział 5. Rezultaty uspołecznienia
5.1. Płe ć 98
5.2. „Ja" i ocena samego siebie
53. Osi ą gni ę cia 113
5.4. Dzieci ę ce przyja ź nie 117
108
120
Rozdział 6. Adolescencja i dorosło ŚĆ
6.1. Adolescencja 120
6.2. Rozwój przez całe ż ycie: badanie dorosło ś ci
63. Wczesna dorosło ść 133
6.4- Ś redni wiek dojrzały 138
6\5. ź ny wiek dojrzały 146
Bibliografia 158
Indeks nazwisk 166
Indeks rzeczowy 169
129
Wydawnictwo Naukowe PWN SA
Wydanie IV - dodruk
Arkuszy drukarskich 11
Drak uko ń czono we wrze ś niu 2002 r.
Drukarnia GRAFMAR Sp. z o. o.
36-100 Kolbuszowa Dolna, ul. Wiejska 43
221196557.003.png
Przedmowa
Rozdział l
Metody badawcze
stosowane
w psychologii rozwojowej
Jest to pierwsza z serii krótkich ksi ąż ek przeznaczonych dla
uczniów szkół ś rednich i studentów pierwszych lat psychologii. Za-
wieraj ą one omówienie teorii, wyników aktualnych bada ń i praktycz-
nych zastosowa ń wiedzy psychologicznej. Ksi ąż ki z tej serii mog ą
słu ż y ć rozwijaniu własnych zainteresowa ń lub jako pomocnicze mate-
riały towarzysz ą ce kursowi szkolnemu lub uniwersyteckiemu. Ka ż dy
rozdział opatrzony jest pytaniami kontrolnymi oraz list ą lektur uzu-
pełniaj ą cych.
Dla osi ą gni ę cia jak najlepszych rezultatów zaleca si ę prac ę jed-
norazowo z jedn ą cz ęś ci ą i odpowiadanie na pytania kontrolne znaj-
duj ą ce si ę na ko ń cu ka ż dej cz ęś ci. Mo ż na te ż powróci ć do pyta ń
kontrolnych po przeczytaniu dalszych partii tekstu.
Po przeczytaniu tego rozdziału powiniene ś umie ć :
1. Opisa ć strategie i metody badawcze wykorzystywane w psychologii rozwojowej.
2. Omówi ć zalety i ograniczenia strategii i metod badawczych.
Psychologia rozwojowa bada zmiany psychiczne, jakie zachodz ą
w człowieku w okresie miedzy jego przyj ś ciem na ś wiat a pó ź nymi latami
ż ycia. Wi ę kszo ść bada ń dotyczy jednak ż e dzieci ń stwa i okresu adolescen-
cji. Badania nad rozwojem w dorosło ś ci pojawiły si ę dopiero po drugiej
wojnie ś wiatowej. Nawet dzisiaj stosunkowo niewielu psychologów
zajmuje si ę rozwojem w dorosło ś ci i jedynie zmiany zachodz ą ce
w pó ź nych tatach ż ycia zwróciły uwag ę wi ę kszej liczby badaczy.
W celu naukowego badania ludzkiego zachowania psychologo-
wie rozwojowi wykorzystuj ą szereg rozmaitych metod i strategii ba-
dawczych. Poni ż ej przedstawiamy krótko te z nich, które s ą najcz ęś -
ciej u ż ywane.
Ann Birch
Tony Malim
Strategie bada Ń
W badaniach nad zmianami zachodz ą cymi w jakiej ś sferze psy-
chicznego funkcjonowania zale ż nymi od wieku stosuje si ę dwie głów-
ne strategie gromadzenia danych o badanych osobach w ró ż nych
221196557.004.png
momentach ich rozwoju: strategi ę bada ń poprzecznych i strategi ę
bada ń podłu ż nych (longitudinalnych).
rosło ś ci mo ż na by przeprowadzi ć z udziałem jednej grupy badanych
testuj ą c ich co dziesi ęć lat pomi ę dzy 20 a 60 rokiem ż ycia.
Strategia bada ń poprzecznych
Zalety
W strategii tej porównuje si ę w okre ś lonym czasie grupy osób
ż ni ą ce si ę wiekiem. Na przykład, psychologowie chc ą cy porówna ć
warto ś ci moralne wyznawane przez młodych dorosłych z warto ś ciami
moralnymi wyznawanymi przez osoby w ś rednim wieku przeprowa-
dzaj ą obserwacje lub testy w tym samym (mniej wi ę cej) czasie w gru-
pie młodych dorosłych i w grupie osób w ś rednim wieku. Nast ę pnie
wyci ą gaj ą wnioski co do warto ś ci moralnych wyznawanych na tych
dwóch poziomach wieku.
(a) Badania przeprowadzone za pomoc ą strategii podłu ż nej do
starczaj ą danych o rozwoju jednostek w danym okresie.
(b) Za ich pomoc ą mo ż na bada ć stabilno ść rozwoju.
(c) Mo ż na te ż okre ś li ć wpływ wcze ś niejszego do ś wiadczenia in
dywidualnego na pó ź niejszy rozwój.
Slabo Ś d
(a) Pochłaniaj ą wiele czasu i pieni ę dzy.
(b) Istnieje du ż e prawdopodobie ń stwo, ż e cz ęść badanych z ró ż
nych powodów nie we ź mie udziału w kolejnych badaniach. Rezul
tatem tego mo ż e by ć nieprzypadkowa zmiana wła ś ciwo ś ci badanej
grupy, która zakłóci wyniki całego badania.
(c) Powtórzenia bada ń longitudinalnych mog ą da ć nierealistycz
ne wyniki z uwagi na ró ż nice wpływów społecznych w ró ż nym czasie
(historycznym).
Zalety
(a) Strategia szybka i stosunkowo mało kosztowna.
(b) Badania mo ż na łatwo powtórzy ć .
(c) Słu ż y stwierdzaniu ró ż nic mi ę dzy grupami wiekowymi oraz
ogólnych tendencji rozwojowych, które mog ą by ć nast ę pnie badane
bardziej szczegółowo.
Słabo Ś ci
Metody bada Ń
(a) Poniewa ż badane zachowanie obserwowane jest tylko w jed
nym momencie, badania wykonane przy u ż yciu strategii poprzecznej
nie informuj ą o ró ż nicach wewn ą trzindywidualnych.
(b) Osoby nale żą ce do bardzo odległych grup wiekowych maj ą
odmienne do ś wiadczenia kulturowe i społeczne. Zatem uzyskane wy
niki mog ą odzwierciedla ć raczej ró ż nice w tym zakresie ni ż rzeczywis
te ró ż nice rozwojowe (zwi ą zane z wiekiem).
Eksperyment
Manipulowanie i kontrolowanie s ą podstawowymi cechami me-
tody eksperymentalnej. Badacz manipuluje jedn ą zmienn ą — zwan ą
zmienn ą niezale ż n ą — i obserwuje jej wpływ na inn ą zmienn ą — zwan ą
zmienn ą zale ż n ą . W tym czasie wszystkie inne czynniki, które
mogłyby mie ć wpływ na zmienn ą zale ż n ą s ą kontrolowane. Eks-
perymenty przeprowadza si ę zwykle w laboratoriach, chocia ż mo ż na
je równie ż wykonywa ć w bardziej naturalnych warunkach.
Przykładem ś ci ś le kontrolowanego eksperymentu laboratoryjne-
go mog ą by ć opisane na stronie 80 badania nad wpływem modelowa-
nia zachowa ń agresywnych u dzieci (Bandura, Ross i Ross, 1963).
Obserwowanie agresywnego modela było w tych badaniach zmienn ą
Strategia podłu ż na (longitudinalna)
W badaniach prowadzonych zgodnie ze strategi ą longitudinaln ą
jedna grupa osób badana jest w ci ą gu jakiego ś czasu, zwykle kil-
ku/kilkunastu lat. Obserwacje i testy wykonuje si ę w ró ż nych inter-
wałach czasowych. I tak, badania nad warto ś ciami moralnymi w do-
221196557.005.png
niezale ż n ą , za ś rozmaite zachowania agresywne odtworzone przez
dzieci — zmienn ą zale ż n ą .
Zalety
Techniki obserwacyjne pozwalaj ą na uzyskanie realistycznego
obrazu ludzkiego funkcjonowania w warunkach ż ycia codziennego.
Zalety
(a) Poniewa ż niepo żą dane zmienne s ą ś ci ś le kontrolowane, mo ż
liwe jest wyci ą ganie „twardych" wniosków co do wpływu zmiennej
niezale ż nej na zmienn ą zale ż n ą , a wiec co do tego, czy istnieje mi ę dzy
nimi zwi ą zek przyczynowo-skutkowy .
(b) Eksperymenty dostarczaj ą precyzyjnych i obiektywnych infor
macji o ludzkim zachowaniu. Z uwagi na t ę precyzj ę , badania mo ż na
łatwo powtórzy ć .
Słabo Ś ci
(a) Z powodu braku ś cisłej kontroli nie mo ż na mie ć pewno ś ci czy
niepo żą dane zmienne nie wpływaj ą na badane zachowanie. Na pod
stawie wyników bada ń za pomoc ą technik obserwacyjnych nie mo ż na
zatem wnioskowa ć o zale ż no ś ciach przyczynowo-skutkowych.
(b) Techniki obserwacyjne s ą bardziej ni ż inne metody wra ż liwe
na wpływ subiektywnych czynników zwi ą zanych z osob ą obserwatora
(jego przekona ń , oczekiwa ń , itd.) poniewa ż w istotnym stopniu opie
raj ą si ę na jego interpretacji zdarze ń .
Słabo Ś ci
(a) Eksperymenty zwykle trwaj ą bardzo krótko. Dlatego nie
mo ż na by ć pewnym, ż e zaobserwowane w eksperymencie zachowanie
b ę dzie takie samo w długotrwałej, „realnej" sytuacji.
(b) Osoby badane obserwowane w stosunkowo ograniczonych
warunkach laboratoryjnych mog ą nie zachowywa ć si ę tak, jak uczy
niłyby to w warunkach naturalnych.
(c) Niektóre rodzaje zachowania nie mog ą by ć manipulowane
eksperymentalnie. Na przykład, nie mo ż na w sposób zamierzony
poddawa ć dzieci szkodliwym oddziaływaniom po to, by bada ć ich
wpływ na rozwój.
Obserwacja kontrolowana
Przedmiotem obserwacji jest zachowanie spontaniczne, lecz obser-
wator do pewnego stopnia kontroluje i manipuluje sytuacj ą .
Badania nad reakcjami niemowl ą t na nowe sytuacje
(Ainsworth i Wittig, 1969) opisane na stronie 1.7 stanowi ą przykład
obserwacji kontrolowanej. Zwykle matka i dziecko s ą obserwowane
w specjalnym pomieszczeniu wyposa ż onym w jednostronn ą przesłon ę ,
która widziana Wewn ą trz pomieszczenia wygl ą da jak lustro, z
zewn ą trz za ś umo ż liwia obserwacj ę wn ę trza pomieszczenia.
Obserwator rejestruje reakcje dziecka na nieoczekiwane sytuacje. Na
przykład, matka opuszcza pomieszczenie lub wchodzi do niego
nieznana dziecku osoba w obecno ś ci matki lub wtedy, gdy nie ma jej
w pomieszczeniu.
Techniki obserwacyjne
W badaniach prowadzonych technikami obserwacyjnymi przed-
miotem badania jest naturalne zachowanie jednostek, przy czym zasad ą
jest ograniczenie do minimum oddziaływania obserwatora na jego
przebieg. Wykorzystuje si ę dwie podstawowe techniki obserwacyjne.
Zalety
Obserwacja w warunkach naturalnych
fa) Metoda ta ma du ż o wspólnego z obserwacj ą w warunkach
naturalnych; nacisk poło ż ony jest na obserwowanie zachowania spon-
tanicznego.
(b) Poniewa ż ś rodowisko, w którym zachodzi obserwowane za-
chowanie jest do pewnego stopnia kontrolowane, badacz ma wi ę ksz ą
pewno ść co do zmiennych wpływaj ą cych na zachowanie badanego.
Przedmiotem obserwacji jest spontaniczne zachowanie w natural-
nym otoczeniu. Przykładem słu ż y ć mog ą badania nad zabawami
dzieci ę cymi (Sylva i in., 1980) przedstawione na stronach 33 i 34.
10
11
221196557.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin