Wybieranki.doc

(69 KB) Pobierz

1

 

WYBIERANKI

ECebulka

 

Cebulka, cebulka okrągła jak kulka              (dzieci siedzą w kole, w środku tańczy jedno dziecko              

Buraczka szukała, bo zatańczyć chciała.              podskakując z nogi na nogę. Wybiera sobie partnera                          z którym tańczą w kółeczku)

Buraczek, buraczek miał czerwony fraczek

z cebulką tańcował nóżek nie żałował.

 

EChcę pojechać w świat

Uczestnicy zabawy chodzą w kole, śpiewając piosenkę. Na słowo „Wróci” – wymieniona osoba zwraca się plecami do środka koła. W ten sposób dzieci kolejno zmieniają pozycję w kole.

 

....(imię) chce pojechać, w daleki świat,             

ale mama głośno płacze, że już ...(imię) nie zobaczy.             

....(imię) się odwróci i do mamy wróci.             

 

Kiedy wszystkie dzieci są odwrócone, śpiewają:

 

Dzieci chcą wyjechać

hen w daleki świat,

ale pani bardzo płacze,

że już dzieci nie zobaczy –

dzieci się odwrócą

i do pani wrócą.

 

Po zaśpiewaniu piosenki wszystkie dzieci zatrzymują się, odwracają się ponownie przodem do środka i podają sobie ręce tworząc koło.

 

ECztery pory roku

W czterech rogach sali są wyznaczone „krainy wiosny, lata, jesieni i zimy”. Wspólnie z dziećmi ustalone zostają czynności charakterystyczne dla każdej pory roku np:

Wiosna – zrywanie kwiatów, jazda na rowerze,

Lato – pływanie, skakanie przez skakankę,

Jesień – bieg z parasolem, tańczące liście,

Zima – lepienie kul śniegowych, jazda na łyżwach.

 

Do każdej pory roku i związanej z nią czynności dzieci wspólnie dobierają odpowiedni instrument np.: trójkąt, tamburyn, grzechotkę, janczary. Czworo dzieci bierze wybrane przez kolegów instrumenty i stają obok nauczycielki. Pozostałe dzieci zgromadzone na środku sali mówią tekst:

 

Wiosna, lato, jesień, zima

krążą dookoła,

zgadnij, jaka pora roku

do zabawy woła.

 

Nauczycielka dyskretnie wskazuje któremuś z czwórki dzieci, aby zagrało na instrumencie. Wszyscy słuchają „jaka pora roku woła” i biegną do tej krainy.

 

EDostałam piłkę

Dzieci siedzą w kole i kolejno podają sobie piłkę, wymieniając imiona tych osób, które piłkę już przekazały. Zabawa kończy się, gdy piłka wróci do pierwszej osoby.

 

Mam na imię ..., posyłam piłkę do ...

Mam na imię ..., dostałam piłkę od ... i posyłam ją do ...

Mam na imię ..., dostałam piłkę od ... , która dostała piłkę od ... i posyłam ją do ...

 

EDrobna kaszka

 

Drobna kaszka, drobna kaszka,               (mówią dzieci stojące na dywanie)

A dla kogo?                                             (dziecko wybrane przez nauczycielkę)

A dla ptaszka!                                          ( mówią dzieci stojące na dywanie)

Drobna kaszka, drobny mak,

wszystkie dzieci robią tak: …                (mówi dziecko wybrane przez nauczycielkę.

              Następnie dziecko  wybiera kolegę, który go zastąpi)

 

EDużo nas

Wszystkie dzieci trzymają się za ręce w kole, osoba, której imię wypowiadają wychodzi z koła i chodzi dookoła              w przeciwnym kierunku. Zabawa kończy się, gdy wszystkie dzieci wyjdą z koła.

 

Dużo nas, dużo nas do pieczenia chleba,             

Już nam tu, już nam tu ....(imię) nie potrzeba.

             

EDzwonek

Na sali rozstawia się krzesła bez określonego planu, o jedno mniej niż wszystkich uczestników zabawy. Wszyscy trzymając się za ręce tańczą wkoło jednej osoby stojącej w środku i trzymającej dzwonek. Dzieci śpiewają. Ten, kto trzyma dzwonek – dzwoni a reszta dzieci biegną zająć krzesła. Dla kogo krzesła zabraknie ten musi w kolejnej zabawie dzwonić dzwonkiem.

 

Nie ma pana w domu

więc tańcują myszy.

Jak gospodarz wróci

dzwonek się usłyszy.

 

EJarzynowa ciuciubabka

Przed rozpoczęciem zabawy dzieci siadają w półkolu a jednemu zawiązujemy oczy. Zgadujący dostaje do ręki warzywo lub owoc i gdy wszyscy śpiewają piosenkę, próbuje dotykiem rozpoznać, co trzyma w ręku.

 

A kto nam zaśpiewa ładnie,

co ma w ręce, kto odgadnie,

tego każdy z nas pochwali.

Więc odgadnij, co ci dali!

 

EJedzie pociąg

Pociąg jeździ po sali i zabiera te dzieci, które wymienią nazwę (rzeczy, osób, zwierząt itp.) zaczynające się na podaną głoskę. Zabawę rozpoczyna nauczyciel.

 

Jedzie pociąg z daleka,

na nikogo nie czeka.

Konduktorze łaskawy,

zawieź nas do Warszawy.

Trudno, trudno to będzie,

tyle dzieci jest wszędzie.

Niech tu wsiądzie grupa ta, która powie coś na „A”...

EJulijanka

W środku kręgu utworzonym przez bawiące się dzieci stoi „Julijanka”. Kolejno wykonuje wymienione w piosence czynności. Gdy dzieci skończą śpiewać „Julijanka” wybiera swojego następcę i przekazuje mu swoją rolę.

 

Moja Julijanko, klęknij na kolanko.

Podeprzyj se boczki. Chwyć się za warkoczki.

Umyj się, uczesz się i wybieraj kogo chcesz.

Czy dziewczynkę czy chłopaka czy grzecznego przedszkolaka.

 

EKacperek

Uczestnikom zabawy prowadzący nadaje numerki od 1 – 10. Numerki dzieci muszą zapamiętać. Nauczyciel zaczyna zabawę słowami:

 

Jechał Kacperek przez rzeczkę,

zgubił czerwoną czapeczkę.

Ma go numer ....

 

Wywołany numer szybko odpowiada:

 

Numer .... jej nie ma. Ma ją numer ....

Jeżeli wywołany numer się „zagapi” (nie odpowie szybko) daje fanta. Po uzbieraniu kilku fantów następuje ich wykupienie.

 

EKamyczek

Dzieci siedzą na dywanie. Wybieramy jedno dziecko które jest kamieniem. Dzieci powtarzają głośno cały wiersz, a po zapytaniu w tej dziurce co? Dziecko naśladuje dźwięk jakiegoś zwierzątka np. hau, hau. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie nazwy zwierzęcia. To dziecko które zgadnie jest kamyczkiem itd.

 

Leży sobie kamień
Na środku podwórka
Pod kamieniem dziurka
A w tej dziurce co..?
            ( np. ko, ko, miau , miau )


EKipi mleko

Dzieci siedzą w kole. Nauczycielka stoi w środku i mówi: „U Zosi kipi mleko” oraz rzuca piłkę do Zosi. Wywołane dziecko chwyta piłkę o odpowiada: „Nie, to nie u mnie, to kipi u Krzysia”. Itd.

 

 

EKonopki

Dzieci siedzą na dywanie. Nauczyciel śpiewa piosenkę, prosząc na środek kolejne dzieci, które tworzą koło.

 

Bawmy się w konopki, konopki, konopki.             

Ale małe snopki, ale małe snopki.

Hop, hop mało nas a ty ....(imię) chodź do nas,

Hop, hop mało nas a ty ....(imię) chodź do nas.

EKróliczki

Dzieci tworzą koło, które jest ogródkiem. Do środka koła wchodzą dzieci które są króliczkami, udają że jedzą kapustę     i naśladują ruchy królików. Na słowa „Kasia do spostrzegła” wbiega Kasia, do środka koła, przeganiając założonym na siebie fartuszkiem lub sukienką.     

 

1.     W ogrodzie warzywnym króliczki siedziały,               2.   Kasia to spostrzegła

w ogrodzie warzywnym króliczki siedziały.                Do ogródka wbiegła, do ogródka wbiegła.             
I smaczną kapustkę sobie zjadały              Truś, truś, trusia, truś

i smaczną kapustkę sobie zjadały.              I króliczków nie ma już   
                            I króliczków nie ma już   
ELata ptaszek

Dzieci tworząc koło idą w nim śpiewając piosenkę. W środku jedno przykuca i naśladuje ptaszka. Na koniec piosenki „ptaszek” wybiera koleżankę lub kolegę. Wybrany zajmuje miejsce pośrodku koła i zabawa zaczyna się od początku.

 

Lata ptaszek po ulicy,

szuka sobie ziarn pszenicy.

A ja sobie stoję w kole

i wybieram kogo wolę.

 

EListek do listeczka

Dzieci tworzą dwa koła. Do środka mniejszego wchodzi jedno dziecko. Koła wirują w dwie przeciwne strony, śpiewając piosenkę. Po słowach „jedna panieneczka” , koła zatrzymują się, dziecko stojące w środku mniejszego koła przesłania oczy i wyciąga jedną ręką do przodu. Na słowa „ raz, dwa, trzy” – okręca się wokół własnej osi. Gdy powie „trzy” – wskazane dziecko wchodzi do dużego koła itd.

 

Kwiatek do kwiateczka
Musi od nas odejść
Jedna panieneczka
Raz, dwa ,trzy.

 

EMało nas

Dwoje dzieci trzyma się za ręce i obraca w koło. Osoba, której imię wypowiadają, dołącza do nich, po czym wymienia imię następnego dziecka. Zabawa kończy się, gdy wszystkie dzieci są w kole.



Mało nas, mało nas do pieczenia chleba,             

Jeszcze nam, jeszcze nam ....(imię) tu potrzeba.              3 x bis              .

(przerywnik)

 

Ciasto w piecu leży, chleb się piecze świeży,              (dzieci stają twarzą do środka koła, wysuwają ręce

jak wyjmiemy, ostudzimy to spróbować poprosimy.              przed siebie i uderzają na zmianą prawą ręką na lewą

Już kroimy, proszę bierz. Ty i ty i ty też              lewą na prawą)

 

EMam chusteczkę haftowaną

Uczestnicy zabawy maszerują w kole. W środku jedno dziecko z chusteczką, maszeruje  w odwrotnym kierunku niż reszta.

 

Mam chusteczkę haftowaną, co ma cztery rogi,             

kogo kocham, kogo lubię, rzucę mu pod nogi.             

Tego kocham, tego lubię, tego pocałuję,              (dziecko w środku wskazuje kolejne dzieci)

A chusteczkę haftowaną ....(imię) podaruję.              (wybiera na swoje miejsce jedno dziecko, wymieniając jego imię i podając mu chusteczkę).

EMam listeczki

Uczestnicy zabawy maszerują w kole. W środku jedno dziecko z chusteczką, maszeruje  w odwrotnym kierunku niż reszta. Melodia piosenki taka jak w „Mam chusteczkę”

 

Mam listeczki kolorowe, żółte i zielone.

Kogo dotknę lekko nimi przyjdzie tutaj do mnie.

 

ENitka

Uczestnicy zabawy chwytają się za  ręce i tworzą „wąż”, nitkę. Śpiewając pierwszą zwrotkę, wszyscy zwijają się w jak najciaśniejszą spiralę wokół prowadzącego. Przy wtórze drugiej zwrotki następuje „odwijanie” o tyle trudniejsze, że zaczyna się  nie od końca, lecz od początku „nitki”. Podczas całej zabawy nie można przerwać „niteczki”.

 


1. Nitko, nitko, hej niteczko!

Zawijajmy się w kółeczko!

Nitki naszej nie zerwij,

nitki naszej nie zerwij.

2. Nitko, nitko, hej niteczko!

Odwijajmy się z kółeczka.

Nitki naszej nie zerwij,

nitki naszej nie zerwij.


ERolnik sam w dolinie.

Dzieci chodzą w kółeczko, trzymając się za ręce. Zabawę rozpoczyna stojący w środku chłopiec – „rolnik”. Który wybiera spośród osób tworzących koło dziewczynkę – „żonę” itd.

 


1. Rolnik sam w dolinie, rolnik sam w dolinie.

Hejże, hejże, hejże ha rolnik sam w dolinie.

 

2. Rolnik bierze żonę, rolnik bierze żonę,

Hejże, hejże, hejże ha rolnik bierze żonę.

 

3. Żona bierze dziecko, żona bierze dziecko,

Hejże, hejże, hejże ha żona bierze dziecko.

 

4. Dziecko bierze nianię, dziecko bierze nianię,

Hejże, hejże, hejże ha dziecko bierze nianię.

 

5. Niania bierze kotka, niania bierze kotka.,

Hejże, hejże, hejże ha niania bierze kotka.

 

6. Kotek bierze myszkę, kotek bierze myszkę,

Hejże, hejże, hejże ha kotek bierze myszkę.

 

7. Myszka bierze serek, myszka bierze serek,

Hejże, hejże, hejże ha, myszka bierze serek.

 

8. Ser zostaje w kole, bo nie umiał w szkole

tabliczki mnożenia ani podzielenia.


ERoztropek

Dzieci tworzą koło, podając sobie rogi chust. Jedno dziecko z chustą znajduje się w środku. Dzieci maszerują w kole, śpiewając piosenkę. Dziecko w środku po skończonym śpiewie demonstruje sposób poruszania chustą a pozostali naśladują go. Na koniec „roztropek” wybiera na swoje miejsce inne dziecko.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin