Strategia judo. Jak obrocic silne strony konkurentow na swoja korzysc.pdf

(336 KB) Pobierz
Strategia judo. Jak obrócić silne strony konkurentów na swoją korzyść
Strategia judo. Jak obrciě silne
strony konkurentw na swojĴ korzyľě
Autorzy: David B. Yoffie, Mary Kwak
TĀumaczenie: Ewa Borwka
ISBN: 83-7361-755-8
TytuĀ oryginaĀ u: Judo Strategy
Format: A5, stron: 288
Czy widziaĀeľ kiedyľ, jak drobnej budowy mistrz judo rozkĀada na Āopatki potķŃnego
rywala? W ten sam sposb firma moŃe pokonywaě konkurentw silniejszych
i wiķkszych od niej. Bez wzglķdu na to, czy jesteľ maĀym przedsiķbiorcĴ stawiajĴcym
czoĀa wielkim korporacjom czy wpĀywowym graczem na rynku zdominowanym przez
duŃych i maĀych przeciwnikw, przeczytaj tķ ksiĴŃkķ, a dowiesz siķ, jak odbieraě
przeciwnikom atuty i zamieniaě je w ich sĀaboľci.
Umiejķtnoľci Ð szybkoľě, sprawnoľě i pomysĀowoľě potrzebna do przechytrzenia
przeciwnika Ð sĴ waŃniejsze niŃ siĀa czy rozmiar. Strategia wykorzystujĴca te kluczowe
umiejķtnoľci jest przejrzysta i przynosi zadziwiajĴce efekty. Mistrzowie judo Ð tak
na rynku, jak i w walce wrķcz Ð stosujĴ trzy podstawowe zasady: ruch, rwnowagķ
i dłwigniķ. KaŃda zasada to jeden z trzech elementw strategii judo. Ruch pozwala
wytrĴciě rywala z rwnowagi i zneutralizowaě jego poczĴtkowĴ przewagķ. Zachowanie
rwnowagi pomaga stawiě czoĀa konkurentowi i przetrwaě atak. ZaĀoŃenie dłwigni
pozbawia przeciwnika dotychczasowej pozycji. Umiejķtne zastosowanie wszystkich
trzech zasad pomoŃe Ci pokonaě kaŃdego rywala, niezaleŃnie od jego rozmiarw i siĀy.
Firmy, ktre wykorzystujĴ strategiķ judo, nie muszĴ stosowaě rozwiĴzaĺ siĀowych
i potrafiĴ unikaě niszczĴcych atakw ze strony konkurentw. Przeczytaj tķ ksiĴŃkķ,
a dowiesz siķ, jak wygrywaě, kiedy siĀy rynku sĴ przeciwko Tobie. Znajdziesz tu
omwione przykĀady firm, ktre zastosowaĀy strategiķ judo na rŃnych etapach
swojego rozwoju i zapewniĀy sobie silnĴ pozycjķ konkurencyjnĴ.
Autorzy, po przeprowadzeniu wywiadw z ponad piķědziesiķcioma menedŃerami
i zarzĴdzajĴcymi, omawiajĴ wszystkie istotne aspekty gry konkurencyjnej, w ktrej
bardziej niŃ siĀa liczĴ siķ umiejķtnoľci:
¤ zasady strategii judo,
¤ techniki przeciwdziaĀania strategii judo Ð strategia sumo,
Ta ksiĴŃka pomoŃe kaŃdej firmie Ð maĀej i duŃej, nowej i starej, dziaĀajĴcej w otoczeniu
wirtualnym i rzeczywistym Ð staě siķ bardziej skutecznym konkurentem. Obok strategii
judo omawia strategiķ sumo Ð skutecznĴ formķ obrony przed zrķcznymi rywalami
gotowymi podjĴě kaŃde wyzwanie.
8334358.003.png 8334358.004.png 8334358.005.png 8334358.006.png 8334358.001.png 8334358.002.png
Spis treci
Przedmowa
9
Podzikowania
15
1. Wprowadzenie do strategii judo
19
I Zasady strategii judo
39
2. Ruch: nie prowokuj ataku,
okre l przestrze" konkurencyjn$, działaj szybko
41
3. Równowaga: zastosuj chwyt, unikaj podej cia wet za wet
i pchaj, gdy przeciwnik ci$gnie
67
4. D-wignia: wywieraj presj na zasoby, partnerów
i konkurentów swojego przeciwnika
95
II Mistrzowie strategii judo
129
5. Jeff Hawkins i Donna Dubinsky: Palm Computing
— opanowanie umiejtno ci ruchu
131
6. Rob Glaser: utrzymywanie równowagi
według RealNetworks
161
7. Halsey Minor i Shelby Bonnie: mistrzostwo nacisku
według CNET Networks
193
8 S TRATEGIA JUDO
III Reakcja na strategi judo
227
8. Jak pokona; mistrza judo: od strategii judo do sumo
229
9. Praktyczny przewodnik stratega judo
265
IV Dodatki
A Wykaz rozmów
279
Skorowidz
283
1
Wprowadzenie
do strategii judo
Sukces w judo zaley od umiejtnoci wykorzystania wagi i siły rywala
przeciwko niemu samemu. Dziki temu słabszy lub lejszy zawodnik moe
pokona silniejszego przeciwnika.
Encyklopedia Columbia , wydanie szóste
Wiosn 1994 roku mało znana firma o nazwie Mosaic Communica-
tions otworzyła siedzib w Mountain View w Kalifornii. Pół roku
pó%niej to niewielkie przedsibiorstwo zmieniło nazw na Netscape
Communications, jedn z najlepiej rozpoznawanych firm w wysoce
konkurencyjnym *wiecie zaawansowanych technologii. Przegldarka
internetowa Navigator, sztandarowy produkt Netscape, szybko
zdominowała rynek. Współzało-yciel firmy, Marc Andreessen, stał si
jedn z najlepiej znanych osobisto*ci — opisywano go zarówno w pra-
sie brukowej, jak i w renomowanych dziennikach. W sierpniu 1995
roku, zaledwie 16 miesicy od powstania firmy, Netscape jako pierwsza
firma internetowa zadebiutowała na giełdzie.
Jednak gwiazda Netscape zgasła niemal tak szybko, jak zabłysnła.
7 grudnia 1995 roku, w rocznic ataku na Pearl Harbor, o czym nie
omieszkali wspomnie5 znawcy historii, Microsoft wypowiedział
firmie wojn, czynic z Netscape stref zero — jak ujł to John Doerr,
jedna z osób finansujcych pierwotnie Netscape, a tak-e członek jej
zarzdu. Pod naporem nieustajcych ataków udziały Navigatora w rynku
zaczły si bezpowrotnie kurczy5, a obawy, czy Netscape zdoła wy-
gra5 rywalizacj z Microsoftem, sprawiły, -e ceny akcji firmy spadły
20 S TRATEGIA JUDO
na łeb na szyj. Pod koniec dekady Microsoft stał si liderem na rynku
przegldarek i Netscape zdołała przetrwa5 wyłcznie jako oddział
AOL. Tymczasem w *wiecie nowej ekonomii korzystanie z produk-
tów Netscape stało si przekle:stwem.
Dwa lata przed powstaniem Netscape, zaledwie kilka mil dalej,
w Los Altos, pojawiła si inna firma — Palm Computing. Po po-
cztkowych niepowodzeniach w kwietniu 1996 roku wypu*ciła na
rynek podrczny organizer elektroniczny o nazwie Pilot. Giganci na
rynku systemów komputerowych i sprztu elektronicznego, Apple,
Microsoft, Hewlett-Packard oraz Sharp, rywalizowali ju- o przejcie
kontroli nad t kategori sprztu i ka-dy z nich mógł z łatwo*ci
popsu5 szyki Palm Computing. Dlatego przez kilka miesicy po wpro-
wadzeniu Pilota na rynek, zało-yciele firmy, Jeff Hawkins i Donna
Dubinsky, z niepokojem przygldali si rozwojowi sytuacji.
Jednak ju- pod koniec 1996 roku stało si jasne, -e ich produkt
jest przebojem rynkowym. Podobnie jak przegldarka Navigator, Pilot
w cigu roku zdominował rynek. Na tym jednak ko:cz si podo-
bie:stwa — w odró-nieniu od Netscape, firma Palm nie poprzestała na
jednostkowym sukcesie. Pomimo i- Microsoft podejmował wzmo-one
wysiłki zmierzajce do przejcia kontroli nad rynkiem, po czterech la-
tach udziały Palm pozostały na tym samym poziomie — ok. 70%.
Kiedy w marcu 2000 roku firma weszła na giełd, ju- po pierwszym
dniu okazało si, -e jej warto*5 wynosi 53 mld dolarów. Po 8 latach od
zało-enia firma nie tylko wci- istniała i podbijała nowe rynki, ale
była wrcz, u-ywajc jzyka Apple, niewiarygodnie potna .
Dlaczego w przeciwie:stwie do Netscape firma Palm odniosła tak
spektakularny sukces? Co odró-nia przedsibiorców, którzy tworz
*wietnie prosperujce firmy, od tych, którzy nie s w stanie rozwin5
przedsiwzicia pomimo pomy*lnego startu? Które strategie s naj-
bardziej obiecujce dla firm stawiajcych czoło wpływowym konku-
rentom, a które mog zako:czy5 si pora-k? Ka-da ambitna firma
prdzej czy pó%niej musi zada5 sobie te pytania.
Historie firm takich, jak Netscape i Palm opisujce sposób, w jaki
niewielkie przedsibiorstwo stawia czoło najwikszym *wiatowym
korporacjom, w stosunkowo jednoznaczny sposób ukazuj wyzwa-
nie, jakim jest walka z silniejszym przeciwnikiem. Jednak-e nawet
ogromne firmy mog znale%5 si w podobnej sytuacji, je*li przelicz
Zgłoś jeśli naruszono regulamin