Przedmiot, zakres zainteresowań i miejsce logopedii wśród innych nauk
****************************************************************
Miejsce logopedii wśród innych nauk.
Logopedia wykazuje interdyscyplinarny charakter, ponieważ integruje wyniki badań wszystkich dyscyplin zajmujących się problematyką mowy. Analizuje zagadnienie komunikacji językowej i jej zaburzeń z różnych perspektyw, a w konsekwencji wkracza w obszar zainteresowań innych nauk. Dlatego jest dziedziną z pogranicza różnych dyscyplin naukowych i tak należy rozumieć jej miejsce wśród innych nauk.
Jaki jest zakres zainteresowań i przedmiot badań logopedii?
Zakres zainteresowań logopedii
Przedmiotem zainteresowań logopedii są:
· prawidłowo przebiegający proces nabywania kompetencji i rozwoju sprawności językowej oraz komunikacyjnej
· profilaktyka, czyli metody zapobiegania powstawaniu nieprawidłowych zachowań językowych,
· pochodzenie (etiopatogeneza) i przyczyny (etiologia) powstających odstępstw od normy w rozwoju mowy,
· mechanizm ich powstawania (patomechanizm),
· ich związek z innymi zaburzeniami rozwojowymi,
· ich wpływ na psychikę i funkcjonowanie społeczne,
· korekta wad wymowy,
· reedukacja zaburzeń mowy w przypadku utraty nabytych już zdolności porozumiewania się,
· terapia zakłóceń i zaburzeń rozwoju mowy oraz zaburzeń mowy,
· oddziaływanie na psychikę pacjenta w celu umożliwienia mu prawidłowego funkcjonowania społecznego,
· zapobieganie wtórnym skutkom zaburzeń mowy
Zakres badań logopedii:
Przedmiotem badań logopedii są:
· zaburzenia w nabywaniu kompetencji językowej i komunikacyjnej
· zaburzenia rozwoju mowy i języka,
· zaburzenia mowy.
Trzy koncepcje określające zakres i przedmiot badań logopedii.
Obowiązujące definicje logopedii:
1. logopedia to nauka o kształtowaniu prawidłowej mowy, usuwaniu wad mowy i nauczaniu mowy w przypadku jej braku lub utraty; interesująca się oddziaływaniem na psychikę pacjenta w celu wytworzenia w nim właściwego stosunku do jego wady, przezwyciężenia trudności w kontaktach interpersonalnych, a także w celu zapobiegania ujemnym wpływom wad mowy na kształtowanie się osobowości;STYCZEK
2. logopedia to nauka, która tłumaczy odstępstwa od normy w rozwoju mowy, czyli zajmuje się etiologią i patogenezą zaburzeń mowy, ich rozpoznawaniem, zapobieganiem, a także usuwaniem; która interesuje się wychowaniem pod względem mowy, czuwaniem nad jej rozwojem i doskonaleniem oraz ewentualną poprawą, gdy odchyla się ona od normy.DEMELOWA
Jakie specjalności wyróżnia się w logopedii?
W logopedii wyróżnia się następujące specjalności:
W logopedii ogólnej wyróżnia się następujące specjalności:
W logopedii specjalnej wyróżnia się następujące specjalności:
Jakie są zadania logopedii oraz realizujących je nauczycieli i logopedów?
Zadaniem logopedii teoretycznej jest:
· wskazywanie możliwości wykorzystania w praktyce wyników badań
· wypracowanie metod i narzędzi służących diagnozowaniu wszelkich zaburzeń mowy,
· opracowanie programów oddziaływań profilaktycznych i doskonalących mowę,
· programów postępowania terapeutycznego,
Zadaniem logopedii Stosowanej jest:
· rozwijanie kompetencji językowej i komunikacyjnej,
· sprawności realizacyjnych w tym zakresie oraz zapobieganie nieprawidłowościom
· likwidacja zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej oraz przeciwdziałanie ich psychicznym i społecznym skutkom.
Zadaniem logopedii ogólnej jest kształtowanie prawidłowej mowy i doskonalenie wymowy już ukształtowanej;
Zadaniem logopedii specjalnej jest:
· usuwanie wad mowy,
· nauczanie mowy w przypadku jej braku lub utraty,
· usuwanie zaburzeń głosu,
· usuwanie trudności w nauce czytania i pisania.
Zadania logopedii ogólnej powinny być realizowane przez nauczycieli szkół i przedszkoli masowych w ramach profilaktyki logopedycznej.
Zadania logopedii specjalnej mogą realizować wyłącznie odpowiednio przygotowani specjaliści (logopedzi, lekarze).
Naczelnym zadaniem logopedy jest likwidacja wszelkich zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej i pomoc w przezwyciężaniu problemów osobom mającym trudności z mówieniem, rozumieniem, pisaniem i czytaniem.
Jaki jest związek logopedii z innymi dziedzinami wiedzy?
Logopedia interesuje się komunikacja językowa w całości, integruje wyniki badań wielu dyscyplin, które zajmują się tylko niektórymi aspektami tych zjawisk..
Z nauk pedagogicznych logopedia czerpie wiedzę na temat sposobów postępowania i pracy z dzieckiem.
Spośród nauk medycznych:
· foniatria, dostarcza wiedzy o fizjologii i patologii mowy, głosu i słuchu;
· audiologia, diagnozowanie i leczenie zaburzeń słuchu;
· ortodoncja, wady wymowy, spowodowane nieprawidłowym zgryzem bądź uzębieniem;
· neurologia i fizjologia, zrozumienie mechanizmów kierujących procesem nadawania i odbioru mowy, wyjaśniają też patogenezę zaburzeń mowy.
Językoznawstwo dostarcza logopedii wiedzy na temat budowy języka.
Psychologia, a zwłaszcza:
· psychologia rozwojowa dostarcza wiedzy na temat rozwoju psychomotorycznego dziecka, etapów kształtowania i rozwoju mowy,
· Psychologia kliniczna ułatwia zrozumienie psychologicznych skutków zaburzeń mowy, wyjaśnia także związek zaburzeń mowy z innymi zaburzeniami rozwoju.
Psycholingwistyka i socjolingwistyka rozwojowa wyjaśniają mechanizm opanowywania przez dziecko umiejętności językowych oraz przebieg procesu kształtowania i rozwoju mowy. Psychologia mowy oraz cybernetyka, neurobiologia i neuropsychologia zajmują się procesami zachodzącymi w mózgu i systemie nerwowym, tłumaczą mózgową organizację języka oraz zaburzenia tego procesu.
Akustyka oraz fonetyka akustyczna badają strukturę fal głosowych oraz ich przebieg od nadawcy do odbiorcy.
Tekstem zajmuje się:
— filologia, która jest teorią dotyczącą ustalania i wyjaśniania tekstów;
— stylistyka, badająca strukturę językową tekstu;
— paleografia, zajmująca się formami pisma, ich rozmieszczeniem w czasie i przestrzeni, historią oraz ewolucją pisma;
— grafologia, analizująca indywidualne cechy pisma, wiążąca je z właściwościami psychicznymi osób piszących.
Kultura żywego słowa zajmuje się ekspresją słowną: potoczną, publicystyczną i artystyczną.
Lingwistyczne, biomedyczne i psychologiczne ujęcie mowy
***************************************************************************
Czym jest i co warunkuje porozumienie?
Porozumienie jest wynikiem wymiany informacji między nadawcą a odbiorcą i jest możliwe tylko wtedy, gdy nadawca i odbiorca znają ten sam język, gdy wykazują wolę porozumienia i mają odpowiednie warunki psychofizyczne, umożliwiające im prawidłowy przebieg tego procesu.
Schemat sposobów porozumiewania się:
Porozumiewanie się językowe stanowi określony typ zachowania, którym jest każdy akt użycia języka.
Można je podzielić na:
— zachowania dokonujące się w tzw. mowie wewnętrznej (cerebracja) – ich wynikiem jest pozbawiony postaci dźwiękowej tekst pomyślany.
— zachowania dokonujące się w mowie zewnętrznej (komunikacja) – tekst zorganizowany w postać dźwiękową, umożliwiający porozumiewanie się w grupie społecznej.
Mówienie, pisanie i sygnalizowanie stanowią substancjalizację (nośnik) myśli, czyli sposób przekazywania jej odbiorcy.
Dyskurs jest rodzajem interakcji społecznej dokonującej się przy udziale języka. Kształt interakcji językowej określają:
· psychofizyczne możliwości nadawcy i odbiorcy oraz rodzaj i stopień ich uczestnictwa w życiu społecznym,
· sytuacja, w jakiej językowa interakcja zachodzi,
· intencja, jaką nadawca chce realizować i realizuje.
Co oznacza termin mowa i jakie są składniki mowy?
Mowa stanowi zespół czynności, jakie przy udziale języka wykonuje człowiek, poznając rzeczywistość i przekazując jej interpretację innym uczestnikom życia społecznego.
Mowa jest bytem złożonym z kompetencji językowej, kompetencji komunikacyjnej oraz procesu realizacji tych kompetencji. Pojęcie to należy utożsamiać z komunikacją językową.
...
pupilek