RODZAJE I ETAPY BADAŃ RYNKOWYCH - skrypt.rtf

(80 KB) Pobierz

RODZAJE I ETAPY BADAŃ RYNKOWYCH

Opracowanie pytań od egzaminu

 

1. Wymienić szczegółowe pytania, które mogą posłużyć poznaniu postępowania nabywców.

 

              Co ? Ile ? Jak ? /w jaki sposób/ Gdzie? Kiedy? Kto?

 

2. Wymienić problemy składające się na analizę rozwoju rynku-produktu (pierwszy etap analizy otoczenia

    przedsiębiorstwa).

 

-              określenie wielkości segmentu rynku mierzonej w % liczby ludności

-              analiza tempa rozwoju segmentu rynku

-              określenie wielkości i tendencji rozwoju popytu w wyrażeniu fizycznym i wartościowym

-              określenie średniej konsumpcji i poziomu nasycenia w dany produkt na 1 mieszkańca, gospodarstwo

domowe, na klienta

-              określenie średniej długości życia produktu oraz ilości i charakteru produktów substytucyjnych

-              analiza udziału popytu restytucyjnego w sprzedaży produktu oraz rodzajów innowacji związanych z

produktem

-              określenie poziomu cen produktu i relacji miedzy nimi na tle konkurencji

-              określenie tendencji rozwoju średnich cen produktu

-              analiza struktury i kosztów różnych form dystrybucji

-              określenie natężenia reklamy

-              analiza rodzajów stosowanych akcji promocyjnych

-              ocena łatwości komunikowania się z segmentem rynku

 

     Celem analizy jest określenie perspektyw rozwoju produktu-rynku w ciągu 3-5 lat

 

3. Podstawowe problemy do analizy konkurencji.

 

-              liczba bezpośrednich konkurentów

-              udział w rynku trzech lub pięciu najważniejszych konkurentów

-              dominujący typ postępowania konkurencyjnego (niezależny, lider, obserwator, naśladowca itp.)

-              źródło przewagi konkurencyjnej najważniejszych konkurentów

-              pochodzenie przewagi kosztowej konkurentów

-              siła obrazu marki obecnych konkurentów

-              czynniki utrudniające wejście do sektora nowych konkurentów

-              charakter i siła konkurencyjna produktów substytucyjnych

-              stopień koncentracji dostawców i ich siła konkurencyjna

 

4. Podstawowe problemy do analizy dystrybucji.

 

-              udział w rynku każdego kanału dystrybucji

-              kierunki rozwoju w kanale dystrybucji

-              charakter dystrybucji : intensywna, selektywna, wyłączna

-              formy współdziałania zwiększające efektywność-              funkcjonowania kanału dystrybucji

-              rodzaje konfliktów w kanałach dystrybucji i sposoby ich przezwyciężania

-              potencjał ekonomiczny i reputacja producenta oraz pośredników

-              funkcje dystrybutora w kształtowaniu asortymentu handlowego

-              znaczenie marek dystrybutora w badanym sektorze

-              koszty dystrybucji ponoszone przez kanał

-              rodzaje środków promocyjnych stosowanych przez dystrybutorów

-              udział dystrybutora w wydatkach na reklamę, w promocji prowadzonej przez detalistów

-              korzyści marketingu bezpośredniego dla dystrybutorów i dla przedsiębiorstwa

 

 

 

5. Rodzaje badań ankietowych wyróżnianych ze względu na metodę kontaktowania się z respondentem :

 

-              wywiady bezpośrednie na podstawie kwestionariusza

-              ankiety pocztowe

-              ankiety telefoniczne

-              ankiety prasowe

-              ankiety rozdawane

 

      Rodzaje badań ankietowych wyróżnianych ze względu na charakter zbiorowości :

 

-              badania opinii konsumentów

-              badania opinii sprzedawców

-              badania opinii ekspertów

 

6. Scharakteryzować metodę kwotowego/proporcjonalnego/ doboru respondentów.

 

    Metoda ta opiera się na założeniu, że dana próba jest reprezentatywna dla wszystkich interesujących nas     

    cech.

    Próbę taką dobiera się w następujący sposób :

 

-              na podstawie znanej struktury zbiorowości generalnej dobieramy grupy kwotowe

-              poszczególne grupy przydzielamy ankieterom, przekazując im dokładną instrukcję

-              ankieterzy dokonują doboru jednostek wg swego uznania w obrębie ściśle przestrzeganych grup

kwotowych

 

Zespół cech-kryteriów powinien być możliwy do ustalenia w populacji generalnej

 

7. Informacje jakie może uzyskać badacz przy pomocy pytań kwestionariuszowych dotyczących zachowań i

    postaw.

 

zachowania - jaka jest bieżąca i potencjalna pozycja danego produktu na rynku, ustala pozycję firmy lub  

                        marki  na rynku

 

postawy - poglądy, opinie i wyobrażenia respondentów na dany temat /dzięki temu można starać się wpłynąć

                  na sposoby ich zakupów, można opracować plan osiągnięcia korzystnej sprzedaży/

 

8. Użycie terminu „panel”.

 

- rodzaj badań polegających na uzyskiwaniu w pewnych odstępach czasu określonego zestawu informacji

  na ustalonej, w zasadzie niezmiennej zbiorowości konsumentów

- rodzaj badania rynku w sferze dystrybucji, gdzie w roli respondentów występują wybrane lub losowo

  wylosowane sklepy, hurtownie, magazyny itp. , które dostarczają ciągłych lub okresowych informacji

- powtarzalne badania zachowań rynkowych przedsiębiorstw produkcyjnych, usługowych, handlowych itd.

 

Głównym celem badań panelowych jest ustalenie i ocena zmian zjawisk rynkowych w czasie.

 

9. Techniki projekcyjne stosowane w badaniach.

 

Są one metodami badań motywacyjnych interesującymi dla respondenta i badacza. Celem ich jest dotarcie

do osobowości, postaw i motywów działania badanych osób na podstawie tego, co one mówią lub piszą o innych ludziach i sytuacjach. „Projekcja” osobowości opiera się na założeniu, że oceniając innych ludzi

/otoczenie, wydarzenia/, respondenci przypisują im niektóre swoje cechy, nastroje i przedstawiają je we własnym, emocjonalnym świetle /metoda osoby trzeciej/. Ta identyfikacja dokonuje się nieświadomie, dzięki czemu odpowiedzi są obiektywne.

 

 

Techniki projekcyjne obejmują szereg testów m.in. :   

 

·              test skojarzeń słownych - stosowany głównie do badania wyobrażeń o towarze, znaku towarowym

·              test uzupełniania luk słownych w zdaniu - polega na uzupełnianiu niedokończonych zdań

·              test typu „zgadnij i wyobraź sobie” - sprowadza się do przedstawienia badanemu krótkiego opisu

                                                           charakteryzującego postępowanie kilku osób ; badający prosi uczestnika

                                          ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin