INDYWIDUALNY PROGRAM ZAJĘĆ
na rok szkolny 2006/2007
dla ucznia upośledzonego w stopniu głębokim
A) PERCEPCJA I FUNKCJE POZNAWCZE:
- Poznawanie polisensoryczne poszczególnych przedmiotów
- Oddziaływanie wielozmysłowe
- Wyszukiwanie różnic i podobieństw między bodźcami odbieranymi
poszczególnymi zmysłami
- Kojarzenie przedmiotów i czynności z nazwą
USPRAWNIANIE PERCEPCJI WZROKOWEJ:
- Ćwiczenia w wodzeniu oczami: wodzenie poziome, wodzenie pionowe, wodzenie
po przekątnych, wodzenie koliste, ćwiczenie jednego oka
- Ćwiczenia percepcji kształtów: wyklejanie, lepienie, układanie prostych układanek
z patyczków
- Ćwiczenia na wzrokową znajomość kształtów
USPRAWNIANIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ:
- Rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty
- Relaksacja przy muzyce
B) KOMUNIKACJA:
- Ćwiczenia poszczególnych części aparatu artykulacyjnego – usta, język, policzki, itp.
- Ćwiczenia w naśladowaniu odgłosów natury
- Ćwiczenia w mówieniu według możliwości ucznia
- Ćwiczenia z lustrem
ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI POROZUMIEWANIA SIĘ Z OTOCZENIEM:
- Rozpoznawanie i wskazywanie przedmiotów i czynności w najbliższym otoczeniu
(ławka, stolik, lampa, krzesło, kredki, klocki, buty, mydło, kubek, chleb, myje,
siedzi, pada, biega, je, wkłada, zdejmuje, itp.)
- Ćwiczenia w koncentrowaniu wzroku i uwagi na osobie pokazującej komunikat
- Reagowanie na własne imię
- Systematyczne ćwiczenia mowy
- Ćwiczenie reagowania i wykonywania prostych poleceń typu: podaj, daj, weź, siadaj,
wstań, chodź, myj, wytrzyj, nalej, schowaj, połóż, powieś, jedz, pij, ubierz, zdejmij
- Naśladowanie prostych czynności, takich jak: chowanie, odkładanie przedmiotu
do pojemnika, na półkę, otwieranie, zamykanie książki, drzwi, itp.)
USPRAWNIANIE UMIEJĘTNOŚCI SYGNALIZOWANIA POTRZEB EMOCJONALNYCH:
- Wdrażanie do sygnalizowania przez dziecko jego potrzeb i odczuć w każdy możliwy
dla niego sposób werbalny i pozawerbalny: gestem, mimiką, dotykiem, dźwiękiem
(głód, ból, zimno, gorąco, potrzeba fizjologiczna)
- Ćwiczenia w nawiązywaniu kontaktu wzrokowego
- Wzmacnianie pozytywne komunikatów ucznia
C) MOTORYKA MAŁA:
- Delikatny masaż dłoni, opukiwanie stawów, głaskanie.
- Praca z masami przekształcalnymi
- Stymulacja produktami sypkimi o zróżnicowanej ziarnistości
- Stymulacja materiałami o zróżnicowanej fakturze
- Obniżenie napięcia poprzez zabawy z wodą, kisielem, krochmalem
- Ćwiczenia manipulacyjne – zakręcanie, wkładanie przedmiotów do pojemników,
segregowanie przedmiotów, zabawy kolorowymi klockami
- Posługiwanie się przedmiotami kreślarskimi – kredka świecowa, kredka ołówkowa,
ołówek, pędzelek, mazak
- Składanie, zgniatanie i przerywanie papieru
- Wydzieranie prostych elementów
- Przyklejanie elementów papierowych
- Stemplowanie
D) MOTORYKA DUŻA:
KORYGOWANIE POSTAWY CIAŁA:
- Ćwiczenia wzmacniające wszystkie partie mięśni metodą ruchu rozwijającego
Weroniki Sherborne
- Ćwiczenia w utrzymywaniu prawidłowej pozycji stojącej
- Ćwiczenia chodzenia z wykorzystaniem pracy poszczególnych części nogi
- Masaż relaksacyjny ciała
KSZTAŁTOWANIE ORIENTACJI W SCHEMACIE WŁASNEGO CIAŁA:
- Rozwijanie poczucia własnej tożsamości i poznawanie własnego ciała
- Ćwiczenia w nazywaniu i pokazywaniu podstawowych części ciała
DOSKONALENIE KOORDYNACJI RUCHOWEJ:
- Ćwiczenia płynności ruchów poprzez kołysanie w różnych płaszczyznach, obroty
- Ćwiczenia równowagi
E) SAMOOBSŁUGA I CZYNNOŚCI PORZĄDKOWE:
KSZTAŁTOWANIE PRAWIDŁOWEJ FORMY SPOŻYWANIA POSIŁKÓW:
- Ćwiczenia w prawidłowym posługiwaniu się sztućcami
- Ćwiczenia w samodzielnym spożywaniu posiłków stałych
- Smarowanie pieczywa masłem lub dżemem, słodzenie herbaty
- Nalewanie płynu z jednego naczynia do drugiego (wykorzystanie szklanki, kubka, butelki)
NAUKA PODSTAWOWYCH CZYNNOŚCI HIGIENICZNYCH:
- Trening samodzielnego mycia rąk i twarzy
- Nauka korzystania z podstawowych przyborów toaletowych
- Ćwiczenia w rozpoznawaniu i korzystaniu tylko z własnych przyborów toaletowych
- Ćwiczenia w używaniu chustki do nosa
- Nauka odpowiedniego używania grzebienia
- Sygnalizowanie potrzeb fizjologicznych
- Samodzielne korzystanie z toalety
NAUKA SAMODZIELNEGO UBIERANIA SIĘ I SAMOOBSŁUGA:
- Ćwiczenia Rozpoznawanie swoich części garderoby, np. obuwia, kurtki
- Samodzielne ubieranie się - ćwiczenie kolejności sekwencji ruchów
- Ćwiczenia w dobieraniu odzieży do odpowiednich części ciała
- Wkładanie i zdejmowanie butów, chowanie butów do szafki
CZYNNOŚCI PORZĄDKOWE:
- Ćwiczenia w ścieraniu stołu
- Utrwalanie nawyku sprzątania po sobie
- Odkładanie na stałe miejsce przyborów do mycia
- Układanie odzieży, wieszanie ubrania
- Sprzątanie ze stolika swoich przyborów
- Sprzątanie i wyrzucanie do kosza śmieci pozostałych po pracy (ścinki papieru, nitki, itp.)
USPRAWNIANIE PERCEPCJI SMAKOWEJ:
- Ćwiczenia w kojarzeniu smaku z określonym produktem spożywczym
- Rozpoznawanie produktów spożywczych i ich wskazywanie
USPRAWNIANIE PERCEPCJI WĘCHOWEJ:
- Ćwiczenia w rozpoznawaniu różnych zapachów
- Ćwiczenia w kojarzeniu zapachu z określonym bodźcem
USPRAWNIANIE PERCEPCJI DOTYKOWEJ:
- Masaż relaksacyjny
- Dotykanie i oklepywanie przedmiotów o zróżnicowanej fakturze
- Oddziaływanie temperaturą
F) KONTAKTY SPOŁECZNE:
STYMULOWANIE OTWARTOŚCI NA KONTAKTY SPOŁECZNE:
- Ćwiczenia w sygnalizowaniu własnych potrzeb i emocji
- Ćwiczenia w interpretowaniu zachowań innych osób
- Ćwiczenia w stosowaniu form grzecznościowych
Opracowanie:
mgr Dorota Drab
biedroneczkaaa