c14nz.pdf

(265 KB) Pobierz
1222534 UNPDF
UKŁAD WTRYSKU BENZYNY MULTEC
W układzie wtrysku benzyny Multec paliwo dostarczane jest do silnika przez
pojedynczy wtryskiwacz, który jest umieszczony nad zespołem przepustnicy
na kolektorze dolotowym.
regulator ciśnienia
paliwa
wtryskiwacz
zasilanie
silniczek
krokowy
potencjometr
przepustnicy
powrót
Praca całego układu sterowana jest przez ECU (elektroniczny sterownik).
ECU ma wpływ na:
czas wtrysku
kąt wyprzedzenia zapłonu
obroty biegu jałowego
odcinanie dopływu paliwa podczas hamowania silnikiem
© Maciej Rozwadowski,
email: maciejrozwadowski@onet.pl
1222534.006.png
Benzyna jest wtryskiwana w ściśle określonym czasie i pod stałym ciśnieniem.
Zwiększenie lub zmniejszenie ciśnienia paliwa powoduje niestabilną pracę silnika
i trudności z jego uruchamianiem.
Obroty biegu jałowego są regulowane przez zawór powietrza dodatkowego
(silniczek krokowy)
Czas wtrysku i kąt wyprzedzenia zapłonu są zaprogramowane w ECU w tzw. Mapie
Charakterystyk.
Sterowanie silnikiem odbywa się na podstawie następujących informacji:
zawartość tlenu w spalinach ( sonda lambda )
podciśnienie w kolektorze dolotowym ( MAP sensor )
położenie przepustnicy ( potencjometr przepustnicy )
temperatura płynu chłodzącego ( czujnik temperatury )
prędkość obrotowa silnika ( czujnik w aparacie zapłonowym lub czujnik obrotów
wału korbowego )
UKŁAD BLOKOWY
© Maciej Rozwadowski,
email: maciejrozwadowski@onet.pl
1222534.007.png
UKŁAD ZAPŁONOWY Z CZUJNIKIEM HALLA
3
1 2 3
2
1
3
2
1
D5B5 B3 A6
4
D4
© Maciej Rozwadowski,
email: maciejrozwadowski@onet.pl
1222534.008.png 1222534.009.png 1222534.001.png 1222534.002.png 1222534.003.png 1222534.004.png 1222534.005.png
1-ECU, 2-moduł zapłonowy, 3-aparat zapłonowy z czujnikiem Halla
W układzie zapłonowym z czujnikiem Halla wszystkie funkcje sterujące związane z
rozruchem i pracą silnika przejmuje ECU.
Sygnał o obrotach silnika jest przesyłany z czujnika Halla zac. 1 do ECU zac. B5.
Następnie sterownik wysyła sygnał do modułu zapłonowego, gdzie jest
wzmocniony i wysterowuje cewkę zapłonową.
Awaria czujnika Halla powoduje unieruchomienie silnika. Sterownik nie otrzymuje
sygnału o obrotach silnika i nie wysyła impulsu do modułu zapłonowego w związku
z tym nie jest wysterowana cewka zapłonowa i nie ma iskry na świecach.
Układ występuje w silniku C14NZ
Sterownik w układzie C14NZ nie posiada wymiennej pamięci EPROM.
PRZYPORZĄDKOWANIE STYKÓW STEROWNIKA C14NZ
A1 – sterowanie przekaźnika pompy paliwa
A2 – wolny
A3 – wolny
A4 – wolny
A5 – sterowanie masą lampki kontrolnej
A6 – zasilanie ECU po zapłonie
A7 – wolne
A8 – linia danych ALDL
A9 – inicjacja diagnozy
A10 – sygnał nadajnika impulsów drogi
A11 – masa czujnika podciśnienia i czujnika temperatury
A12 – masa stopnia mocy ECU
B1 – zasilanie pamięci usterek
B2 – wolny
B3 – masa czujnika Halla
B4 – wolny
B5 – sygnał REF do aparatu zapłonowego
B6 – wolny
© Maciej Rozwadowski,
email: maciejrozwadowski@onet.pl
B7 – wolny
B8 – wolny
B9 – wolny
B10 – sygnał włącznika park/neutral
B11 – wolny
B12 – wolny
C1 – wolny
C2 – wolny
C3 – przewód do cewki silniczka krokowego zac. B
C4 – przewód do cewki silniczka krokowego zac. A
C5 – przewód do cewki silniczka krokowego zac. C
C6 – przewód do cewki silniczka krokowego zac. D
C7 – wolny
C8 – wolny
C9 – wolny
C10 - sygnał czujnika temperatury
C11 – sygnał czujnika podciśnienia
C12 – wtyk oktanowy
C13 - sygnał potencjometru przepustnicy
C14 – zasilanie potencjometru przepustnicy i czujnika podciśnienia
C15 – wolny
C16 – zasilanie ECU
D1 – masa stopnia końcowego
D2 - masa potencjometru przepustnicy
D3 – wolny
D4 – EST sygnał do modułu zapłonowego
D5 – zasilanie 5V aparatu zapłonowego
D6 – masa sondy lambda
D7 – wolny
D8 – wolny
D9 – wolny
D10 – wolny
D11 – wolny
© Maciej Rozwadowski,
email: maciejrozwadowski@onet.pl
Zgłoś jeśli naruszono regulamin