test osobowości zadania..doc

(52 KB) Pobierz
Dr Elżbieta Zdankiewicz - Ścigała

Dr Piotr Teller

Psychologia osobowości

II rok, stacjonarni

Data egzaminu 21.12.2012r.

 

Koncepcje osobowości oparte na ............. są fikcją  wymyśloną przez badaczy i nie wyjaśniają tego, co daje się zaobserwować na co dzień – zmienności zachowań ludzkich. W zdaniu tym brakuje:

Teoriach psychoanalitycznych,

Teoriach cech,

Teoriach społecznego uczenia,

Teoriach humanistycznych,

b

 

Jesteś psychologiem o orientacji poznawczej. Zajmujesz się zaburzeniami pamięci u osób dotkniętych traumą. Swoją uwagę skoncentrujesz na:

Analizie procesów afektywnych

Analizie procesów kodowania zdarzeń w umyśle

Analizie zniekształceń w relacjach z matką

Analizie istoty bodźców traumatycznych

b

 

W poradnikach psychologicznych zaleca się osobom, które mają problemy, aby w specjalnym zeszycie pisały określone zdania dotyczące stanów psychicznych. Proces ten określany jest jako:

Podnoszenie nastroju,

Autoafirmacja,

Autodeprecjacja,

Sposób na opanowanie trwogi,

b

 

Jednym z przejawów funkcjonowania osobowości wg psychologów poznawczych jest refleksyjność. Jest to:

Zdolność do w pełni automatycznego funkcjonowania w sytuacjach społecznych,

Zdolność do intuicyjnego wglądu w naturę rzeczy,

Zdolność do wychodzenia poza dostarczone informacje,

Żadna z odpowiedzi nie jest poprawna,

d

 

W mediach kreowany jest bardzo specyficzny wizerunek młodej kobiety. Ideałem jest osoba niezwykle szczupła. Kiedy młoda dziewczyna uwierzy w taki ideał, to może:

Rozwinąć tzw. tożsamość negatywną

Rozwinąć ja - realne

Rozwinąć tzw. tożsamość przypisaną

Zmienić orientację seksualną

a

 

Starasz się o przyjęcie do pracy. Okazuje się, że musisz przejść badania psychologiczne. Dostajesz do wypełnienia test Eysencka. Test ten służy do:

Pomiaru aktywności AUN,

Pomiaru temperamentu,

Pomiaru agresywności i sposobu jej kanalizowania,

Żadna z odpowiedzi nie jest poprawna,

b

 

Twój znajomy jest osobą o homoseksualnej orientacji. Ostatnio usłyszał, że jego orientacja jest zdeterminowana budową mózgu.

Mówisz mu, że wybór orientacji seksualnej to sprawa biologii i psychologii,

Mówisz mu, że orientacja seksualna jest zdeterminowana genetycznie,

Mówisz mu, że chyba został uwiedziony jako dziecko i stąd taka orientacja,

Mówisz mu, że orientacja to wolny wybór i może być heteroseksualny jeżeli będzie chciał,

a

 

Twój bliski znajomy zafascynowany jest teorią rozwoju psychicznego Z. Freuda. Nie bardzo jednak rozumie pojęcie libido. Wyjaśniasz mu to następująco:

W psychoanalizie Freuda pojęcie to nie występuje, ale jest jednym z kluczowych pojęć w teorii osobowości A. Maslowa,

Libido to fiksacja w jednej z faz rozwoju – tej, którą dziecko przechodzi bez urazów

Żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa,

Libido jest przejawem konfliktu między id ego a efekt tego konfliktu znajduje odbicie w superego,

c

 

Starasz się zrozumieć następujące zachowanie Twojej znajomej. W trakcie imprezy po wypiciu niewielkiej ilości alkoholu „przeistacza” się w kogoś zupełnie innego ze skromnej dziewczyny zamienia się w wyzywającą „wyzwoloną kobietę”. Kiedy po imprezie przypominasz jej jak się zachowywała uważa, że to niemożliwe i obraża się na Ciebie. Jest to wg Ciebie:

Wpływ alkoholu na zmianę zachowania  obniżający krytycyzm myślenia,

Istnieje prawdopodobieństwo, że prezentuje ona tzw. osobowość wieloraką,

Koleżanka naczytała się o wywieraniu wrażenia na innych i eksperymentowała ze swoim nowym wizerunkiem,

Wg Junga uruchomiła z nieświadomości indywidualnej archetyp kobiety jako piranii,

b

 

Twoja znajoma wróciła właśnie ze spotkania w sprawie przyjęcia do pracy. Usłyszała, że w momencie, gdy podda się duplikacji zostanie zatrudniona. Nie bardzo rozumie co to jest i prosi Ciebie o pomoc. Mówisz, że duplikacja to:

Taki publiczny image po to, aby być rozpoznawalnym jako pracownik danej korporacji,

Pełna identyfikacja z liderem grupy w korporacji i może to być niebezpieczne dla jej tożsamości,

Wykreowanie nowego wizerunku na użytek nowej profesji,

Naturalna faza rozwoju ja,

b

 

W przedszkolu, do którego chodzi Twoje dziecko (sytuacja hipotetyczna) zdarzają się często przypadku zanieczyszczania się przez dzieci w różnym wieku. Opiekunka wiedząc o Twoich studiach psychologicznych prosi o wyjaśnienie zjawiska zgodnie z teorią Freuda. Mówisz, że jest to:

Naturalna faza rozwoju psychoseksualnego. Każde dziecko w ten sposób musi poczuć swoją moc

Wskazujesz na błędy w treningu czystości jakie popełnili rodzice i dopytujesz o to czy te dzieci rozrzucają zabawki lub inne przedmioty

Używasz fachowego języka mówiąc: jest to  regresja do wcześniejszej fazy oralnej w wyniku trudności adaptacyjnych w przedszkolu

Moczenie się lub zanieczyszczanie należy potraktować jako chęć zwrócenia uwagi na dziecko przez opiekunkę. Zwracasz tym samym uwagę Opiekunce, że stała się ważnym obiektem fantazji seksualnych dla dzieci

b

 

Persona to nasza publiczna maska, dzięki której możemy być skuteczni w sytuacjach społecznych. Kiedy jednostka identyfikuje się z personą to:

Jest to przejaw procesu indywiduacji

Jest to przejaw zdrowia psychicznego i pełnej akceptacji norm społecznych

Jest to przejaw patologii rozwoju ego

Jest to sposób na konfrontację z archetypem mędrca

c

 

Uzależnienie od alkoholu wg C.G. Junga ma miejsce wtedy gdy:

Podmiot w procesie indywiduacji daje się owładnąć osobowościom manicznym

Alkohol to znak, że choruje „dusza” czyli poczucie sensu życia

W procesie odkrywania ja niezbędne jest korzystanie z używek. Uzależnienie od alkoholu jest naturalnym aspektem integracji z cieniem

Uzależnienie od alkoholu występuje u osób szczególnie otwartych na przekazy nieświadomości zbiorowej

b

 

Życie ludzkie to nie jest dobro, które można położyć obok innych dóbr, takich jak wiedza, bogactwo, wykształcenie czy sława. Mogę być bogaty albo biedny, mądry albo głupi, ale wszystko pod warunkiem, że żyję. Która z poniższych szkół psychologicznych podpisałaby się pod tym:

Teorie społecznego uczenia

Teorie psychologii egzystencjalnej

Teorie poznawcze

Teorie relacji z obiektem

b

 

W teorii konstruktów osobistych Kelly’ego zakłada się, że:

Istnieje zgodność między ludźmi odnośnie podstawowych kategorii opisu innych

Role, które spełniamy to nasze społeczne identyfikacje wyznaczające naszą tożsamość

Zgodność logiczna subiektywnej koncepcji świata daje podstawę do skutecznego poznawania innych

Nie trzeba rozumieć innych wystarczy poznać konstrukty rdzenne

b

 

Jednym z istotnych elementów kształtowania tożsamości jest tożsamość płciowa. Zgodnie z ostatnimi wynikami badań mózgu można powiedzieć, że:

Tożsamość płciowa kształtuje się w wyniku internalizacji wzorów społeczno – kulturowych. To decyduje o tym czy ktoś będzie czuł się dziewczynką czy chłopcem

Tożsamość płciowa jest „zaprogramowana” w mózgu.

Tożsamość płciowa jest efektem interakcji wychowania i procesu indywiduacji

Jako w pełni wolni ludzie wybieramy sobie to kim chcemy być także własną płeć

,b

 

Według Kruglanskiego z procesem rozmrażania epistemicznego wiąże się:

Potrzeba struktury niespecyficznej i wieloznaczności

Potrzeba struktury wieloznaczności

Potrzeba struktury specyficznej i wieloznaczności

Potrzeba struktury specyficznej

c

Filmy najczęściej emitowane w telewizji to te, w których występuje seks i przemoc, choć równocześnie obecność tej właśnie tematyki jest najpowszechniej krytykowana. Na te aspekty osobowości zwracają uwagę następujące koncepcje osobowości:

Psychoanalityczne

Teorie cech

Poznawcze

Regulacyjne

a

 

Zachowanie nie jest zdeterminowane przez sposób rozwiązywania konfliktów intrapsychicznych we wczesnym okresie życia. Takie myślenie jest charakterystyczne dla:

Psychologów poznawczych

Psychoanalityków

Behawirystów

Psychologów humanistycznych

c

 

Procesy, których nie widać nie muszą pozostawać nieznane. Twierdzenie to jest:

Prawdziwe

Fałszywe

Prawdziwe w odniesieniu do psychologii poznawczej

Fałszywe w odniesieniu do psychologii humanistycznej

c

 

Zachowanie zdezorganizowane wg Rogersa prowadzi do:

Nauczenia się kontaktu z własnym doświadczeniem

Rozpadu pojęcia Ja

Zmiany pojęcia Ja

Zaprzeczania pojęcia Ja

b

 

Zespół nadpobudliwości ruchowej z deficytami uwagi jest przykładem:

zaburzeń w sferze funkcjonowania poznawczego

zaburzeń w sferze funkcjonowania emocjonalno – motywacyjnego

zaburzeń w ekspresji emocji

zaburzeń transferu informacji z prawej do lewej półkuli

b

 

Kontrola umysłu, czy też kontrola myśli albo w najbardziej brutalnej postaci pranie mózgu to techniki dzięki, którym:

Skutecznie wpływamy na motywację wewnętrzną

Zmieniamy lub blokujemy dotychczasową tożsamość

Wpływamy na rozwój potrzeby wieloznaczności

Diagnozujemy charakter i głębokość zaburzeń emocjonalnych

b

 

Zgodnie z modelem samowiedzy i samooszukiwania Greenwalda największe prawdopodobieństwo patogennych konsekwencji dla funkcjonowania jednostki ma unikanie zagrażającej wiedzy na poziomie:

Unikania racjonalnych wniosków

Unikanie treści przekazu

Unikanie rejestrowania obiektu

Unikanie rozumienia znaczenia przekazu

c

 

Traumatyczne zdarzenia przechowywane w pamięci autobiograficznej nie charakteryzują się następującymi właściwościami:

Fragmentacją, stereotypowością

Integracją tożsamości, poczuciem niezależności w relacjach z innymi

Zubożoną uczuciowością, nadreaktywnością fizjologiczną

Zawężeniem, wtargnięciem

b

 

Twój znajomy uwielbia zmieniać partnerki. Niestety czasami ma z tego powodu spore kłopoty. Chciałby się już „ustatkować” i „wydorośleć” ale najpierw prosi Ciebie o diagnozę stanu jego osobowości. Mówisz, że wg Freuda:

Ma bardzo silne id i zachowuje się zgodnie z zasadą przyjemności

Ma bardzo silne ego i używa życia zgodnie z zasadą realizmu (młodość ma swoje prawa)

Był wychowywany jedynie przez matkę i nie w pełni ukształtował superego

Nie rozwiązał kompleksu Edypa i powinien zastanowić się nad swoją orientacją seksualną

a

 

Tym co wyróżnia psychoanalizę jest:

Podkreślanie doniosłości procesów nieświadomych oraz konfliktów wewnątrzpsychicznych i obron

Podkreślanie centralnej roli kompleksu Edypa

Uwypuklanie jako głównych dynamizmów popędów seksualnego i agresywnego

Koncentracja na rozwoju do 4 roku życia

a

 

Tym co odróżnia człowieka od zwierząt jest posiadanie świadomości i samoświadomości. Zastanawiasz się nad osobami, które nie tylko mordują ludzi, ale również zjadają swoje ofiary. Ich samoświadomość jest:

Zafałszowana

Brak jest u nich samoświadomości siebie

Prawdziwa

U jednych może być prawdziwa a u innych zafałszowana nie ma tu reguły

d

 

Według teorii relacji z obiektem (Kohut) program rozwoju obejmuje tzw. dwa bieguny self. Są to:

Biegun ambicji i celów i biegun ideałów

Biegun ideałów i biegun narcyzmu

Biegun narcyzmu i biegun oporu

Biegun ambicji i celów i biegun introjekcyjnej identyfikacji

a

 

Regresja w służbie ego, czyli cofnięcie do poznawczego funkcjonowania na poziomie procesów pierwotnych - od regresji obronnej według Hartmanna różni się tym, że:

Jest nieodwracalna

Jest odwracalna i w pewnym sensie dowolna

Jest dowolna

Jest w pełni zautomatyzowana

b

 

Według teorii relacji z obiektem stadia rozwoju przebiegają następująco:

Symbioza, separacja-indywiduacja, różnicowanie, praktyka, ponowne zbliżanie, konsolidacja

Symbioza, praktyka, różnicowanie, ponowne zbliżenie, separacja-indywiduacja, konsolidacja

Symbioza,  różnicowanie, praktyka ponowne zbliżenie, separacja-indywiduacja, konsolidacja

Konsolidacja, praktyka, symbioza, różnicowanie, separacja-indywiduacja, ponowne zbliżenie

a

 

Zachowania obronne według C. Rogersa jako podstawę mają:

Brak bezwarunkowej samoakceptacji

Brak warunkowej akceptacji

Brak bezwarunkowej akceptacji

Brak warunkowej samoakceptacji

c

 

„Doktryna niepokalanej percepcji” sparodiowana przez Nietzschego odnosi się do tego że:

jesteśmy biernymi odbiorcami przeżyć zaszczepionych nam z zewnątrz

widzimy i słyszymy to co chcemy widzieć i słyszeć

na odczucia emocjonalne składają się reakcje cielesne, oceny poznawcze i reakcje instrumentalne

refleksyjnie przetwarzamy odczucia emocjonalne

a

 

Funkcjonowanie neurotyczne według F. Perlsa  jest procesem odrzucenia własnego ja przez:

Chroniczne napięcie emocjonalne

Unikanie kontaktu z własnym doświadczeniem

Poczucie Ja w ciele

Zmianie pojęcia Ja

b

 

Zachowanie zdezorganizowane jako podstawę ma:

Rozpad Ja, które przestaje pełnić funkcję regulującą zachowanie

Ja – podzielone na ja idealne i ja realne i funkcję regulacyjną przejmuje ja – idealne

Trwałe uszkodzenia mózgu np. komisurotomię

Dysocjację

a

 

U wielu przestępców stwierdzono zaburzenia w funkcjonowaniu mózgu:

Hipokampa

Płatów czołowych i przedczołowych

Struktur układu limbicznego głównie ciała migdałowatego

Podwzgórza

b

 

Z. Freud zwraca uwagę na następujący mechanizm obronny:

Projekcję

Wyparcie

Sublimację

introjekcję

b

 

Z myśleniem humanistycznym nie są zgodne następujące twierdzenia:

To że ktoś jest „urodzonym mordercą” jest kwestią splotu okoliczności a nie genów

Każdy ma prawo do samoaktualizacji

Autonomia ja jest naturalnym procesem rozwoju osobowości

Rozwój osoby jest czystym przypadkiem

d

 

Twoja znajoma bardzo często twierdzi, że nic nie potrafi. Sukcesy jakie odnosi traktuje jako przypadek. Uważa siebie za pechowca. Jest to przejaw:

Egotyzmu atrybucyjnego

Regresji w służbie ego

Fałszywej percepcji siebie

Totalitarnego ego

c

 

Gdybym się lepiej przygotował/a to bym zdał/a ten egzamin. Jest to przykład myślenia:

Kontrfaktycznego

Życzeniowego

Obronnego

Egotyzmu atrybucyjnego

a

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin