Do czego to służy?
· Zgromadź rozmaite przedmioty użytku codziennego takie jak: szczoteczka do zębów, łyżka, kubek itp.Usiądź z maluchem i pokaż mu kilka przedmiotów.
· Następnie pozwól dziecku na zbadanie każdego przedmiotu.
· Zadaj pytanie do każdego przedmiotu np. „Czego używamy do mycia zębów?”
· Dziecko może wybrać odpowiedź słowną lub podnieść i pokazać przedmiot.
Ślady stóp
· Przygotuj długi kawałek papieru z rolki, 2 krzesełka, zmywalną farbę, miskę z wodą oraz ręcznik.
· Połóż długi kawałek papieru na podłodze, a końce przytrzymaj krzesełkiem.
· Poproś dziecko aby usiadło na krześle, zdejmij mu buty i skarpetki.
· Pomaluj jego stopy od spodu.
· Pomóż dziecku przejść dziesięć kroków po papierze.
· Następnie pomóż mu usiąść na drugim krześle, tak aby niczego nie pobrudziło, pomóż mu umyć, wysuszyć stopy i założyć buty.
Pakujemy się i jedziemy!
· Przygotuj walizkę i części garderoby np. koszule, spodnie, skarpetki przeznaczone do włożenia do walizki, a potem do wyjęcia.
· Dziecko może samo wybrać rzeczy które chce włożyć do walizki.
· Sprawdź czy dziecko potrafi nazwać rzeczy, które wkłada do walizki.
· Jeśli nie umie ich nazwać powiedz mu to słowo i zachęć do powtórzenia.
Przyjęcie dla maluchów
· Potrzebne będą: pluszowe zwierzaki, lalki, przybory kuchenne, plastikowe produkty żywnościowe oraz mały stolik
· Przygotowujemy herbaciane przyjęcie, siadamy przy stole i zaczynamy zabawę
· Poproś dziecko o coś do jedzenia i picia np. "Kelner, mogę prosić herbatę?’’
· Kontynuuj dodawanie innych elementów, aż będziesz mieć pełne danie
· Poproś żeby dziecko usiadło z tobą przy stole i rozpocznij z nim rozmowę
· Wygłupiaj się, baw się z dzieckiem tak, żeby samo wymyślało, co robić dalej
· Zmieniaj role, teraz ty bądź kelnerem a ono klientem.
Pokazywanie rzeczy i ich nazywanie
· Gdy chcesz przyciągnąć uwagę dziecka zarecytuj mu wyliczankę: "Pokaż okno, pokaż drzwi i pokaż podłogę", "Pokaż twój łokieć, twoje kolanko, pokaż mnie" itd. Zabawa ta pomaga dzieciom nauczyć się rzeczy oraz części ciała.
· Można bawić się w nią również na zewnątrz np. "Pokaż niebo, ziemię, drzewo" itp.
Robimy pranie
· Przygotuj ubranka, 2 miski do prania, delikatne mydło w płynie, suszarkę i klamerki bo bielizny.
· Wytłumacz dziecku w jakim celu robi się pranie.
· Przygotuj pranie.
· Zachęć dziecko do wyprania każdego ubranka w wodzie z mydłem a następnie do wypłukania w czystej wodzie. Następnie pomóż dziecku rozwiesić mokre pranie na suszarce.
· Czynności związane z praniem rozwijają sprawność ruchową, podobnie jak mocowanie prania do linki lub do suszarki.
Kto mówi "Muu"
· Potrzebne będą zwierzęta domowe: plastikowe, pluszowe itp., oraz pudełko.
· Pozwól dziecku pobawić się zwierzakami, gdy już się z nimi zapozna zabierz jednego z nich i schowaj go do pudełka.
· Naśladuj dźwięki jakie wydają zwierzęta np. "mu", "bee" lub "miau".
· Poproś dziecko, żeby powiedziało, jakie zwierzęta wydają takie odgłosy.
· Daj dziecku czas na zgadnięcie. Jeśli ma trudności, podpowiadaj np. "To daje mleko" lub "To daje wełnę". Gdy dziecko odgadnie właściwe zwierzę, usuń zwierzaka z pudełka. Kontynuuj zabawę z użyciem innych zwierzaków.
Dyskusja o książce
· Do tej zabawy potrzebne będą rozmaite książki.
· Wskazując obrazki w książce, opisz je dziecku.
· Zadaj dziecku jak najwięcej pytań związanych z tym co widzi.
· Zachęcaj dziecko do dialogu, komentując odpowiedzi spokojnym i kojącym głosem. To pomaga maluchom uczestniczyć w rozmowie oraz rozwijać wczesne umiejętności językowe.
Alfabet z ciasta
· Potrzebna będzie glina lub ciasto do zabawy, papier, mazak.
· Przygotuj dla dziecka arkusz papieru z narysowaną dużą dowolną literą.
· Niech dziecko ulepi "węże" z ciasta lub gliny. Będzie potrzebować od 3-4 wałeczków, w zależności od kształtu litery.
· Pomóż mu układać "węże" na szablonie litery, aż stworzy literę z ciasta.
Poznajemy owoce
· Przygotuj różne owoce (czereśnie, gruszki, jabłka, banany itp.), białe talerze.
· Połóż kawałek każdego z owoców na oddzielnym talerzu.
· W trakcie jedzenia zachęć dziecko do mówienia o podobieństwach i różnicach pomiędzy poszczególnymi owocami
irminastachnik