dydaktyka_w_pigulce.pdf

(731 KB) Pobierz
QPrint
Szkoþa Policji w Katowicach
Wydziaþ Metodyki Szkolenia
Dydaktyka w piguþce Î poradnik wykþadowcy
Opracowanie:
podkom. mgr Jacek Krauze
Wydawnictwo
Szkoþy Policji w Katowicach
2002
99382343.001.png
2
3
Spis treĻci
Wstħp
5
1. Przedmiot i zadania dydaktyki
7
2. Cele ksztaþcenia
10
2.1. Definicja i funkcja celu w dziaþaniach
10
2.2. Taksonomia celw ksztaþcenia
12
3. Proces ksztaþcenia
14
3.1. Ogniwa procesu ksztaþcenia
14
4. Zasady ksztaþcenia
19
4.1. Zasada aktywnoĻci
19
4.2. Zasada praktycznoĻci
20
4.3. Zasada poglĢdowoĻci
21
4.4. Zasada przystħpnoĻci
21
4.5. Zasada indywidualizacji i zespoþowoĻci
22
5. Metody nauczania
23
5.1. Opis
24
5.2. Pogadanka
25
5.3. Wykþad
26
5.4. Nauczanie problemowe
27
5.5. Wykþad interaktywny
27
5.6. Burza mzgw
28
5.7. Metoda sytuacyjna
29
5.8. Metoda inscenizacji
30
5.9. Metoda symulacyjna
31
5.10. Dyskusja dydaktyczna
32
5.11. Ęwiczenia
33
6. ĺrodki dziaþania dydaktycznego
35
6.1. Funkcje Ļrodkw dydaktycznych
35
6.2. Podziaþ Ļrodkw dydaktycznych
35
Bibliografia
37
4
5
Wstħp
Demokratyzacja Ňycia spoþecznego, ktrej od kilkunastu lat doĻwiadcza polskie
spoþeczeıstwo, stawia wysokie wymagania zarwno przed oĻwiatĢ cywilnĢ jak
i przed szkolnictwem policyjnym. PodwyŇszajĢce siħ standardy i wymogi wymuszajĢ
permanentne podnoszenie jakoĻci szkolenia na wszelkich poziomach edukacji Î
rwnieŇ policyjnej. Od policjanta - absolwenta szkoþy policyjnej wymaga siħ bardzo
dobrej znajomoĻci przepisw prawnych oraz umiejħtnoĻci praktycznych. Taki stan
rzeczy wymaga od nauczycieli policyjnych ciĢgþego doskonalenia swojego warsztatu
pedagogicznego. Doskonalenie to moŇe opieraę siħ na wielu pþaszczyznach, takich jak
na przykþad podjħcie studiw podyplomowych pedagogicznych, specjalistycznych czy
teŇ doktoranckich. Nie naleŇy jednak zapominaę, Ňe na poziomie prowadzonej
dziaþalnoĻci dydaktycznej niezbħdne jest samodoskonalenie swojej wiedzy
i umiejħtnoĻci z dziedziny dydaktyki. Celem napisania proponowanej publikacji byþo
przedstawienie wszystkim chħtnym, ktrym nie jest obojħtny poziom wyksztaþcenia
policjantw, podstaw niezbħdnych do prawidþowego wdraŇania procesu
dydaktycznego. Zawarte w poradniku treĻci oparte sĢ na myĻli wielu znakomitych
przedstawicieli pedagogiki i sĢ podstawowĢ wiedzĢ z zakresu dydaktyki. Wiedzħ tħ
naleŇy wzbogacię poprzez studiowanie literatury zamieszczonej w bibliografii
zaþĢczonej do niniejszego opracowania.
W pierwszej czħĻci skryptu przedstawiono dydaktykħ jako dyscyplinħ naukowĢ
jak rwnieŇ omwiono jej przedmiot i zadania.
Nastħpnie zaprezentowano cele, proces ksztaþcenia, zasady i metody ksztaþcenia
oraz Ļrodki dydaktyczne.
Informacje zawarte w opracowaniu zawierajĢ niezbħdnĢ, podstawowĢ wiedzħ,
jakĢ powinien posiadaę dydaktyk policyjny chcĢcy Ļwiadomie i odpowiedzialnie
realizowaę proces dydaktyczny oraz czerpaę wymierne korzyĻci z tej dziaþalnoĻci
w postaci dobrze wyksztaþconych policjantw Î absolwentw szkoþy Policji.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin