Osoba_i_Zabawa_Justyna_truskolaska.pdf
(
101416 KB
)
Pobierz
247837250 UNPDF
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Iawta II
vV
ycŁjial
Nauk
Spolec^nyck
r
ïDfflPNICTWCl
KULi
Justyna Truskolaska
Osooa i ^atawa
ELEMENTY FILOZOFII I PEDAGOGIKI
ZABAWY
Vvydawnictwo KUL
Lublin
2007
Recenzenci
dr kat. Katarzyna Oltryckt, prof. US
ks. dr kat. AAarian Nowak, prof. KUL
Opracowanie redakcyjne
Ewa Łupina
Opracowanie komputerowe
Teresa /Vlysliwiec
CDiDN WBP w Szczecinie
10140506
Copyright
ky Wydawnictwo KUL,
Luolin
2.007
ISBN 978-83-7363-616-3
vvydawnictwo KUL,
uL
Zto^owa
61, £0-827
LuŁlin
tel. 0-81740-93-40,
fax
0-81740-93-50
e-mail:
wydawnictwo@k1J.l1i3lln.pl
http://
wydawnictwo.lcuLecIu.pl
Druk i oprawa
Agencja Wydawnlcao-RelcUmovva MAGIC
Allna ü^agodowslca
uL Spactxkroniarsy
7,
20^043
LuUln
WPROWADZENIE
Nie spodziewajcie
się,
że życie wasze
będzie usłane różami,
nie byłoby zresztą zabawne, gdyby tak było.
Robert Baden-Powell
We współczesnym świecie zabawne wydaje się tylko to, co doraź
ne, łatwe i przyjemne. Człowiek XXI wieku nie chce trudu - chce się
bawić. Przeróżne gry, quizy, teleturnieje i wszelkie możliwe przyjem
ności mają zapewnie mu rozrywkę i zapełnienie wolnego czasu. Nieco
przekorne ostrzeżenie Roberta Baden-Powella, twórcy skautingu, u-
świadamia nam jednak, że prawdziwie interesujące jest to, co trudne.
Życie, które niesie ze sobą wyzwania, daje radość i satysfakcję, jest
w gruncie rzeczy dobrą zabawą. Ten genialny wychowawca, któremu
udało się stworzyć system kształtujący setki tysięcy dzieci i młodzieży
na całym świecie, streścił jednym zdaniem to, co chce przekazać niniej
sza praca. To lapidarne stwierdzenie domaga się wszakże uzasadnie
nia. Pragniemy bowiem wyjaśnić tę interesująca zależność między za
bawą, pracą a wychowaniem. Połączenie tych wymiarów ludzkiego
życia pozwala człowiekowi odczuć pełnię satysfakcji z własnego roz
woju, a przed wychowawcą otwiera olbrzymie możliwości oddziały
wania na podopiecznych - czy to dorosłych, czy dzieci.
Należy jednak podkreślić, że takie rozumienie zabawy nie jest
popularne. Obserwuje się raczej traktowanie jej jako odpoczynku
lub biernej rozrywki. Bardzo często zabawa w życiu człowieka nie
tylko nie odgrywa żadnej pozytywnej roli, ale wręcz uniemożliwia
rozwój osobowy. Do najbardziej niebezpiecznych należą takie zjawi
ska, jak wszelkiego rodzaju nałogi, np. erotomania, która zaczyna się
od traktowania miłości jako zabawy. Podobnie jest z manią oglądania
Plik z chomika:
pedagogika.logopedia
Inne pliki z tego folderu:
Zabawa_a_rzeczywistość_Wincenty_Okoń.pdf
(187705 KB)
Po_Prostu_Zaczynamy_Praktyczne_Porady_z_zakresu_pedagogiki_zabawy_Irene_Flemming.pdf
(18657 KB)
Osoba_i_Zabawa_Justyna_truskolaska.pdf
(101416 KB)
Inne foldery tego chomika:
Książki pedagogika
moralność
PEDAGOGIKA
Psychologia
UCZ SIĘ Z RODZICAMI
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin