hs_klucz_pr.pdf

(180 KB) Pobierz
321318538 UNPDF
Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
EGZAMIN MATURALNY 2010
HISTORIA SZTUKI
POZIOM ROZSZERZONY
Klucz punktowania odpowiedzi
MAJ 2010
321318538.008.png
2
Egzamin maturalny z historii sztuki
Klucz punktowania odpowiedzi – poziom rozszerzony
Zadanie 1.
Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością przedstawionych rzeźb
oraz określenie ich funkcji
0−2
1 p. – za podanie 4–3 nazw miast
1 p. – za prawidłowo określone 4–3 funkcje
Poprawna odpowiedź
A. a) Ateny b) podpory / funkcja nośna (konstrukcyjna) / rzeźba architektoniczna /
funkcja kolumny
B. a) Rzym b) rzeźba ołtarzowa / sakralna / symboliczny tron św. Piotra
C. a) Kraków b) nagrobek / funkcja sepulkralna
D. a) Katowice b) pomnik / rzeźba memmoratywna (upamiętniająca) / propagandowa
Zadanie 2.
Wiadomości i rozumienie Klasyfikowanie rzeźb według czasu ich powstania
0−1
1 p. – za wpisanie 6–5 nazw rzeźb
0 p. – za wpisanie 4–0 nazw rzeźb
Poprawna odpowiedź
Okres w sztuce greckiej
Nazwa rzeźby
Kuros z Sunion
Archaiczny
Kora z Akropolu
Afrodyta z Knidos
Klasyczny
Apoksyomenos
Grupa Laokoona
Hellenistyczny
Umierający Gal
Zadanie 3.
Wiadomości i rozumienie Zidentyfikowanie twórców przedstawionych dzieł
oraz związanego z nimi wydarzenia artystycznego
0−2
a)
1 p. – za zidentyfikowanie obu autorów
Poprawna odpowiedź
Filippo Brunelleschi / Brunelleschi i Lorenzo Ghiberti / Ghiberti
b)
1 p. – za podanie, z jakim wydarzeniem wiąże się wskazane dzieła
Poprawna odpowiedź
Konkurs na drzwi do baptysterium we Florencji (w 1401 r.) / Konkurs na drugie drzwi
do baptysterium we Florencji
321318538.009.png
Egzamin maturalny z historii sztuki
Klucz punktowania odpowiedzi – poziom rozszerzony
3
Zadanie 4.
Wiadomości i rozumienie
Korzystanie z informacji
Wykazanie się znajomością przedstawionych dzieł
architektury oraz podanie cech formy budowli
na podstawie fotografii
0−4
1 p. – za podanie 9–8 informacji zawartych w pkt a), b), c)
po 1 p. – za dwie główne cechy formy każdego dzieła zawarte w pkt d)
Poprawna odpowiedź
A. a)
Centrum
Pompidou
b)
Paryż
c)
nowoczesny /
współczesny
XX w. / high
tech /
postmodernizm
d)
estetyka maszyny / funkcjonalizm, duża
dowolność w aranżacji i kształtowania
wnętrza / umieszczenie na zewnątrz
elementów konstrukcyjnych i instalacji /
horyzontalizm / barwność
i nowoczesność / dużo przeszklonych
powierzchni / geometryzacja
B. a)
kolegiata /
kościół NMP
i św. Aleksego
b)
Tum /
Tum pod
Łęczycą
c)
romanizm /
XII w.
d)
surowość form / proste bryły
geometryczne (nazwy tych brył) / grube
mury / niewielkie otwory okienne /
addycyjność brył / układ bazylikowy /
obecność absydy / założenie
dwuchórowe
C. a)
Opera /
Gmach opery
b)
Paryż
c)
historyzm /
neobarok /
neorenesans
i neobarok /
eklektyzm /
XIX w.
d)
dynamizm / bogactwo form (bogata
dekoracja rzeźbiarska) / dbałość
o detal / monumentalizm / łączenie cech
różnych stylów / podkreślenie części
skrajnych ryzalitami / dekoracyjność
Zadanie 5.
Wiadomości i rozumienie Rozpoznanie przedstawionych elementów i form
architektonicznych
0−2
2 p. – za podanie 6 informacji
1 p. – za podanie 5–4 informacji
0 p. – za podanie 3–0 informacji
Poprawna odpowiedź
A. Biforium
B. Głowica / głowica koryncka / kapitel
C. Maswerk
D. Portal
E. Łuk Triumfalny
F. Portyk / fasada
321318538.010.png 321318538.011.png 321318538.001.png
4
Egzamin maturalny z historii sztuki
Klucz punktowania odpowiedzi – poziom rozszerzony
Zadanie 6.
Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością dzieł powstałych w kręgu
mecenatu Stanisława Augusta Poniatowskiego
0−1
1 p. – za 3 podkreślenia
Poprawna odpowiedź
B. Portret Zygmunta Starego Marcelego Bacciarellego
C. Sala Prospektowa Zamku Królewskiego
E. Teatr na Wyspie w Łazienkach
Zadanie 7.
Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością przedstawionych dzieł
malarskich
0−2
2 p. – za podanie 10–9 informacji
1 p. – za podanie 8–6 informacji
0 p. – za podanie 5–0 informacji
Poprawna odpowiedź
A. a) Piotr Michałowski, b) romantyzm
B. a) Henri de Toulouse-Lautrec, b) postimpresjonizm / secesja / Art Nouveau
C. a) Piero della Francesca, b) renesans / quattrocento
D. a) Rembrandt van Rijn, b) barok
E. a) René Magritte, b) surrealizm
Zadanie 8.
Wiadomości i rozumienie Rozpoznanie motywów ikonograficznych
0−1
1 p. – za podanie tematu i wymienienie 4 postaci
Poprawna odpowiedź
a) Pieta / Opłakiwanie
b) Matka Boska / Maria, św. Jan Ewangelista (Jan), św. Maria Magdalena, Chrystus, Jean de
Montagnac
Zadanie 9.
Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością twórczości wskazanych
artystów
0−1
1 p. – za podanie 4 informacji
0 p. – za podanie 3–0 informacji
Poprawna odpowiedź
Willem Claesz Heda – martwa natura
Jacob van Ruisdael – pejzaż
Anton van Dyck – malarstwo portretowe
Jacob Jordaens – sceny rodzajowe / sceny religijne
321318538.002.png 321318538.003.png 321318538.004.png
Egzamin maturalny z historii sztuki
Klucz punktowania odpowiedzi – poziom rozszerzony
5
Zadanie 10.
Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością pojęć z zakresu technik
plastycznych
0−1
1 p. – za podanie 3 informacji
0 p. – za podanie 2–0 informacji
Poprawna odpowiedź
Sztafaż – B
Frottage – A
Akwaforta – C
Zadanie 11.
Wiadomości i rozumienie Zidentyfikowanie artystów na podstawie ich
wypowiedzi oraz zawartej w nich myśli estetycznej
0−1
1 p. – za podanie 4–3 informacji
0 p. – za podanie 2–0 informacji
Poprawna odpowiedź
A. Grzegorz Wielki
B. Wassily Kandinsky
C. André Breton
D. Poliklet
Zadanie 12.
Wiadomości i rozumienie
Wykazanie się znajomością przedstawionego dzieła
oraz określenie techniki wykonania i źródła inspiracji
autora
0−2
2 p. – za podanie 5–4 informacji
1 p. – za podanie 3–2 informacji
0 p. – za podanie 1–0 informacji
Poprawna odpowiedź
a)
– Richard Hamilton / Hamilton
Co właściwie sprawia, że dzisiejsze mieszkania są tak odmienne, tak pociągające
– pop art
b) kolaż
c) kultura masowa / rzeczywistość lat 50. XX w. / wytwory mediów lat 50. XX w. / dadaizm /
reklama / komercja / konsumpcjonizm
321318538.005.png 321318538.006.png 321318538.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin