wot_pp.pdf

(997 KB) Pobierz
Microsoft Word - wot_PP
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
WPISUJE ZDAJĄCY
Miejsce
na naklejkę
z kodem
KOD
PESEL
EGZAMIN MATURALNY
Z WIEDZY O TAŃCU
POZIOM PODSTAWOWY
MAJ 2010
Instrukcja dla zdającego
Czas pracy:
120 minut
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 14 stron
(zadania
1 – 16).
Ewentualny
brak
zgłoś
przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin.
2. Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym
przy każdym zadaniu.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
6. Na karcie odpowiedzi wpisz swój numer PESEL i przyklej
naklejkę z kodem.
7. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
Liczba punktów
do uzyskania: 50
MWT-P1_1P-102
399900631.120.png 399900631.131.png 399900631.142.png 399900631.153.png 399900631.001.png 399900631.012.png 399900631.023.png 399900631.034.png 399900631.045.png 399900631.056.png 399900631.067.png 399900631.077.png 399900631.078.png 399900631.079.png 399900631.080.png 399900631.081.png 399900631.082.png 399900631.083.png 399900631.084.png 399900631.085.png 399900631.086.png 399900631.087.png 399900631.088.png 399900631.089.png 399900631.090.png 399900631.091.png 399900631.092.png 399900631.093.png 399900631.094.png 399900631.095.png 399900631.096.png 399900631.097.png 399900631.098.png 399900631.099.png 399900631.100.png 399900631.101.png 399900631.102.png 399900631.103.png 399900631.104.png 399900631.105.png 399900631.106.png 399900631.107.png 399900631.108.png 399900631.109.png 399900631.110.png 399900631.111.png 399900631.112.png 399900631.113.png 399900631.114.png 399900631.115.png 399900631.116.png 399900631.117.png 399900631.118.png 399900631.119.png 399900631.121.png 399900631.122.png 399900631.123.png 399900631.124.png 399900631.125.png 399900631.126.png 399900631.127.png 399900631.128.png 399900631.129.png 399900631.130.png 399900631.132.png 399900631.133.png 399900631.134.png 399900631.135.png 399900631.136.png 399900631.137.png 399900631.138.png 399900631.139.png 399900631.140.png 399900631.141.png 399900631.143.png 399900631.144.png 399900631.145.png 399900631.146.png 399900631.147.png 399900631.148.png 399900631.149.png 399900631.150.png 399900631.151.png 399900631.152.png 399900631.154.png 399900631.155.png 399900631.156.png 399900631.157.png 399900631.158.png 399900631.159.png 399900631.160.png 399900631.161.png 399900631.162.png 399900631.163.png 399900631.002.png 399900631.003.png 399900631.004.png 399900631.005.png 399900631.006.png 399900631.007.png 399900631.008.png 399900631.009.png 399900631.010.png 399900631.011.png 399900631.013.png 399900631.014.png 399900631.015.png 399900631.016.png 399900631.017.png 399900631.018.png 399900631.019.png 399900631.020.png 399900631.021.png 399900631.022.png 399900631.024.png 399900631.025.png 399900631.026.png 399900631.027.png 399900631.028.png 399900631.029.png 399900631.030.png 399900631.031.png 399900631.032.png 399900631.033.png 399900631.035.png 399900631.036.png 399900631.037.png 399900631.038.png 399900631.039.png 399900631.040.png 399900631.041.png 399900631.042.png 399900631.043.png 399900631.044.png 399900631.046.png 399900631.047.png 399900631.048.png 399900631.049.png 399900631.050.png 399900631.051.png 399900631.052.png 399900631.053.png 399900631.054.png 399900631.055.png 399900631.057.png
2
Egzamin maturalny z wiedzy o tańcu
Poziom podstawowy
Zadanie 1. (1 pkt)
Podaj nazwę kierunku tańca współczesnego opisanego poniżej. Wybierz trzy zdjęcia,
które ilustrują rozpoznany kierunek tańca i zapisz litery, którymi je oznaczono.
Opis tańca: Forma teatru tańca współczesnego, która narodziła się w Japonii na przełomie
lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku. Powstał w atmosferze buntu
wobec dominacji kultury euro-amerykańskiej. Nazywany „tańcem ciemności”,
zrywa z kanonami tradycyjnej sztuki, odwołuje się do starych wierzeń,
obrzędów i ludowej estetyki brzydoty. Sam w sobie jest świętem i rytuałem
wyzwalającym wewnętrzną energię i eksplorującym mroki podświadomości.
A.
B.
C.
D.
E.
1.1 Nazwa kierunku tańca: ........................................................................................................
1.2 Oznaczenie zdjęć: ........... , .......... , ............
399900631.058.png 399900631.059.png 399900631.060.png 399900631.061.png 399900631.062.png
Egzamin maturalny z wiedzy o tańcu
Poziom podstawowy
3
Zadanie 2. (4 pkt)
Do opisów twórczości wybranych artystów pracujących w konwencji teatru tańca
dopasuj nazwiska wybrane spośród zamieszczonych pod tabelą.
Zad.
Opis
Nazwisko artysty
2.1
„Teatr metaforyczno - alegorycznych obrazów”
Absurdalność ludzkiej egzystencji i rozpad tożsamości.
Spektakle oparte na biblijnych mitach, obnażające ludzką
naturę, która nie zmienia się w ciągu wieków i istnienia
cywilizacji.
„Nowy taniec”
Kreacja tragicznych i często obscenicznych obrazów.
Spektakle przypominają tajemnicze uniwersum rządzące
się własnymi zwyczajami i rytuałami, w którym roi się
od dziwnych, często cieleśnie zdeformowanych postaci.
2.2
2.3
„Teatr doświadczenia i emocji”
Zniewalający, a jednocześnie zimny, wręcz żałobny portret
człowieka. W spektaklach przedstawia nieludzkie
zachowanie mężczyzny i kobiety skonfrontowane
z nieczułą obojętnością świata, który ich otacza.
Interesujące jest nie to, jak poruszają się ludzie, ale to,
co ich porusza.
2.4
„Teatr przekazywania ogólnoludzkich treści”
System dyscypliny ruchowej oparty głównie
na obiektywnym przekazywaniu stanów emocjonalnych
poprzez odpowiadające im ruchy.
Na treść spektaklu składają się problemy polityczne,
społeczne, filozoficzne i moralne.
A. Josef Nadj
B. Yvonne Rainer
C. Kurt Jooss
D. Maguy Marin
E. Jean-Claude Gallotta
F. Pina Bausch
Zadanie 3. (1 pkt)
Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki właściwe terminy.
3.1 Rodzaj przedstawienia odbywającego się najczęściej w teatrze oraz na ulicach miast,
w którym aktor nie używa głosu, tylko odgrywa przedstawienie, używając ruchów
i mowy ciała, nazywamy ........................................................ .
3.2 Aktor nieposługujący się głosem, lecz mową ciała, nazywany jest ..................................... .
3.3 Ruchy mięśni twarzy, wyrażające myśli, emocje, przeżycia, nastroje to ............................ .
3.4 Rodzaj znaku mającego określone znaczenie, który obok ruchu jest najważniejszym
środkiem wyrazu, to ............................................................... .
Nr zadania
1.
2.
3.
Wypełnia
egzaminator
Maks. liczba pkt
1
4
1
Uzyskana liczba pkt
399900631.063.png 399900631.064.png
4
Egzamin maturalny z wiedzy o tańcu
Poziom podstawowy
Zadanie 4. (5 pkt)
W poniższej tabeli przedstawiono opisy cech charakteryzujących contact improvisation.
Zaznacz znakiem X w odpowiedniej rubryce tabeli zdania prawdziwe oraz zdania
fałszywe.
Zad.
Treść zadania
Prawda
Fałsz
4.1
Stworzona przez Amerykanina Stive’a Paxtona
improwizacja kontaktowa zakłada nieustanny cielesny
kontakt między partnerami.
Improwizacja nie wymaga od tancerza rezygnacji
z myślenia o własnym „ja”.
4.2
W improwizowanym ruchu tancerze starają się utrzymać
między sobą dialog w oderwaniu od kinetycznych
sygnałów.
4.3
Następuje odrzucenie skrajnej koncentracji i zespolenie
wewnętrznej percepcji cielesnej z informacjami o tym,
co dzieje się wokół, otrzymywanymi głównie poprzez
zmysł wzroku.
4.4
Jest to taniec będący grą ciała i fizycznych praw, jakie
nim rządzą.
4.5
Zadanie 5. (1 pkt)
Na poniższych ilustracjach przedstawiono postacie charakterystyczne dla commedii
dell’ arte. Napisz pod każdą z nich imię postaci.
5.1 ........................ 5.2 ......................... 5.3 ........................ 5.4 ........................
A. Pierrot
B. Dottore
C. Capitano
D. Pulcinella
E. Arlecchino
F. Pantalone
G. Colombina
399900631.065.png 399900631.066.png 399900631.068.png 399900631.069.png 399900631.070.png 399900631.071.png
Egzamin maturalny z wiedzy o tańcu
Poziom podstawowy
5
Zadanie 6. (2 pkt)
Poniżej opisano sylwetki artystyczne dwóch polskich choreografów.
Podaj nazwiska choreografów i dopasuj do nich fotografię, wpisując odpowiednią literę.
A.
B.
C.
6.1 Karierę rozpoczął pod koniec lat 40. w Operze w Poznaniu oraz Zespole Pieśni i Tańca
Domu Wojska Polskiego. Los uśmiechnął się do niego w latach 50., gdy zwyciężył
w konkursie we Włoszech i został solistą neapolitańskiego Teatro Reale. Potem związał
się z zespołami we Francji, tam poznał inne rodzaje tańca niż obowiązująca w Polsce
rosyjska klasyka. Wrócił do rodzinnego Poznania w 1963 r., by zostać kierownikiem
baletu Opery Poznańskiej, w 1973 r. zaś utworzył w Poznaniu własny Polski Teatr Tańca.
Kierował nim przez 15 lat.
Nazwisko choreografa ............................................................... Fotografia .............................
6.2 Tancerz, choreograf, pedagog. W latach 1995-2006 był dyrektorem Baletu Teatru
Wielkiego – Opery Narodowej. Ukończył Państwową Szkołę Baletową w Poznaniu.
W 1966 r. zatrudnił się w Operze Poznańskiej. W 1976 r. został pierwszym solistą
Polskiego Teatru Tańca. Współpracował jako pedagog z poznańską szkołą baletową,
prowadził zajęcia baletmistrzowskie w Polskim Teatrze Tańca, rozpoczął też współpracę
choreograficzną z teatrami dramatycznymi i muzycznymi.
Nazwisko choreografa ............................................................... Fotografia .............................
Zadanie 7. (2 pkt)
Podaj nazwę i charakter polskiego tańca narodowego przebiegającego w metrum
dwudzielnym, nazwę charakterystycznego dla niego rytmu oraz regionu, z którego się
wywodzi.
Nazwa tańca i region ..................................................................................................................
Rytm i charakter tańca ..............................................................................................................
Nr zadania
4.
5.
6.
7.
Wypełnia
egzaminator
Maks. liczba pkt
5
1
2
2
Uzyskana liczba pkt
399900631.072.png 399900631.073.png 399900631.074.png 399900631.075.png 399900631.076.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin