gh_4_072.pdf

(820 KB) Pobierz
Microsoft Word - GH-A4-072 6 marca 2007 z kodem
UZUPEŁNIA ZESPÓŁ NADZORUJĄCY
KOD UCZNIA
DATA URODZENIA UCZNIA
miejsce
na naklejkę
z kodem
dzień miesiąc
rok
dysleksja
EGZAMIN
W TRZECIEJ KLASIE GIMNAZJUM
Z ZAKRESU PRZEDMIOTÓW
HUMANISTYCZNYCH
KWIECIEŃ 2007
Informacje dla ucznia
1. Sprawdź, czy zestaw egzaminacyjny zawiera
18 stron. Ewentualny brak zgłoś nauczycielowi.
2. Rozwiązania zapisuj długopisem lub piórem
z czarnym atramentem. Nie używaj korektora.
3. W zdaniach od 1. do 20. są podane cztery od-
powiedzi: A, B, C, D. Tylko jedna z nich jest po-
prawna. Wybierz ją i zaznacz odpowiednią literę
znakiem Χ , np.:
A. B. C. D.
Czas pracy:
do 180 minut
Liczba punktów
do uzyskania: 50
Χ
Jeśli się pomylisz, otocz znak X kółkiem
i zaznacz inną odpowiedź, np.:
A. B. C. D.
Χ
4. Rozwiązania zadań od 21. do 30. zapisz czytel-
nie i starannie w wyznaczonych miejscach. Po-
myłki przekreślaj.
5. W arkuszu znajduje się miejsce na brudnopis.
Możesz je wykorzystać, redagując odpowiedź.
Zapisy w brudnopisie nie będą sprawdzane
i oceniane.
Powodzenia!
GH-4-072
Χ
417371626.001.png
 
Magia ogrodów
Tekst I
Człowiek pragnął zawsze obcować z naturą miło
i bezpiecznie. Zaczął więc tworzyć obszary przyrody uporząd-
kowanej, z konieczności ogrodzone. Tak powstał ogród.
Jednym z siedmiu cudów świata były wiszące ogrody Ba-
bilonu. Powstały w VIII wieku p.n.e., a – jak głosi legenda –
rozkazał je założyć król Nabuchodonozor II, by sprawić przy-
jemność swej małżonce Amyitis. Wyglądały jak zawieszone
w powietrzu. Ogrody te pełniły zarazem ważną funkcję poli-
tyczną: były dowodem potęgi monarchy, popisem jego niezwy-
kłych umiejętności rozkazywania ludziom i przyrodzie.
W wielu ogrodach średniowiecznych (między innymi tych,
które powstawały na dziedzińcach klasztorów) odtwarzano plan
raju. Był to kwadrat; w jego środku jako ożywcze źródło,
o którym mowa w Genezis 1 , znajdowała się studnia lub fontan-
na. Od niej biegły ku różnym stronom świata cztery aleje – jak
cztery wspomniane w Biblii rzeki Edenu 2 .
Epoka renesansu przyniosła typ ogrodu, w którym niepo-
dzielnie rządziła geometria. W końcu XV wieku król Francji Ka-
rol VIII wrócił do kraju z kampanii włoskiej pod wielkim wraże-
niem ogrodów, które zobaczył w Neapolu. Przywiózł ze sobą
włoskich specjalistów. Oni dali początek formowaniu się tego,
co nosi obecnie nazwę „ogrodu francuskiego” lub „parteru”. Są
to (do dziś stanowią część parków w wielu krajach świata)
ogromne kwadraty lub prostokąty, dzielone siecią alejek na fi-
gury mniejsze o bokach prostych lub będących krzywiznami.
Zobaczymy tu koła, trójkąty, wstęgi, parabole wypełnione pre-
cyzyjnie kształtowanymi rabatami.
Od początku XVIII wieku rozwija się koncepcja angielskie-
go parku krajobrazowego, która przeciwstawiała się modelowi
ogrodu francuskiego. Park stawał się odbiciem dzikiej natury, jej
asymetrii i nieregularności.
Szczególna rola władcy w kształtowaniu ogrodów trwała
tak długo, jak monarchia. Przypomnijmy, że jeden
z najpiękniejszych parków w Polsce – warszawskie Łazienki,
Strona 2 z 18
wiążące elementy geometryczne z naturalnym krajobrazem,
zawdzięczamy naszemu ostatniemu królowi.
Trzeba też wspomnieć o ogrodach, których
w rzeczywistości nie ma, należą bowiem do literatury, do świa-
ta wyobraźni – to „ogrody romantyków”, w których przyroda jest
autentycznie dzika, nietknięta przez człowieka: step lub ocean,
dziewiczy las lub niebosiężne turnie.
W XX stuleciu ogród stał się miejscem fizycznej rekreacji,
ścieżką zdrowia, piaskownicą dla dziecka, ławką dla emeryta,
grządką warzyw do skopania. Zniknęło rozumienie ogrodu jako
miejsca w swoisty sposób sakralnego, dotkniętego przez mit...
Natura bowiem dawno już przestała budzić w ludziach „tremor
dei” – bojaźń bożą.
Człowiek opanował naturę – jak się wydaje – aż do prze-
sady. Zatarła się dziś – przez współczesne środki komunikowa-
nia – świadomość pierwotnego rozumienia ogrodu jako miejsca,
w którym przebywa. Strony „ogrodów” znaleźć można w Inter-
necie – w przestrzeni wirtualnej, rozpływającej się po kompute-
rach całego świata. Być może ucieczka od takiej przestrzeni,
jak kiedyś ucieczka z miasta, stanie się powodem nawrotu mi-
łości do żywych, pachnących ogrodów.
Na podstawie: Andrzej Osęka, Magia ogrodów , „Ma-
gazyn” (dodatek do „Gazety Wyborczej”) 1999, nr 6.
1 Genezis Księga Rodzaju , pierwsza księga Biblii , opowiadająca
o stworzeniu świata i człowieka
2 Eden – biblijny raj, miejsce najwyższej szczęśliwości
Zadanie 1. (0-1)
Wyraz magia użyty w tytule Magia ogrodów wskazuje na
ich
A. genezę i historyczne przemiany.
B. dziką naturę i nieregularną kompozycję.
C. funkcje i stylową różnorodność.
D. niezwykły urok i siłę oddziaływania.
Strona 3 z 18
Zadanie 2. (0-1)
Wiszące ogrody zaliczane do siedmiu cudów świata po-
wstały w okresie
A. starożytności.
B. średniowiecza.
C. odrodzenia.
D. romantyzmu.
Zadanie 3. (0-1)
Z tekstu I wynika, że w Babilonii ogród Amyitis miał duże
znaczenie, gdyż
A. tylko w nim mogły odbywać się obrzędy religijne i dysputy fi-
lozoficzne.
B. świadczył o potędze władcy, który potrafił ujarzmić nawet
dziką przyrodę.
C. znajdowało się tam ożywcze źródło, o którym mowa
w Księdze Rodzaju .
D. był jedynym źródłem natchnienia dla tamtejszych poetów
i malarzy.
Zadanie 4. (0-1)
Zdaniem autora tekstu I twórcy wielu średniowiecznych
ogrodów wzorowali się na
A. babilońskich tarasach.
B. parkach krajobrazowych.
C. biblijnym raju.
D. mitycznej Arkadii.
Strona 4 z 18
Zadanie 5. (0-1)
Fontanna wznoszona w centrum średniowiecznego ogrodu
była symbolem
A. prawdy.
B. sprawiedliwości.
C. życia.
D. niewinności.
Zadanie 6. (0-1)
Renesans, jedna z epok w kulturze europejskiej, narodził
się
A. we Francji.
B. w Anglii.
C. w Polsce.
D. we Włoszech.
Zadanie 7. (0-1)
Ukształtowanie parku Łazienkowskiego miało cechy cha-
rakterystyczne dla dwóch stylów:
A. babilońskiego i francuskiego.
B. niemieckiego i angielskiego.
C. francuskiego i angielskiego.
D. babilońskiego i włoskiego.
Zadanie 8. (0-1)
Z tekstu I wynika, że
A. ogród angielski kształtowano na wzór ogrodu średniowiecz-
nego.
B. modelowy ogród francuski odwzorowywał naturalny krajo-
braz.
C. twórcy ogrodu angielskiego odrzucali sztuczną regularność.
D. koncepcja ogrodu francuskiego wynikała z modelu ogrodu
angielskiego.
Strona 5 z 18
Zgłoś jeśli naruszono regulamin