Wykład 7.doc

(96 KB) Pobierz
Wykład 7

Wykład 7

 

Świadomość (w sensie psychologicznym)

n                     Pojęcie „świadomość” w sensie psychologicznym bliższe jest psychiatrycznemu rozumieniu „samoświadomości”, niż „przytomności”.

 

n                     Faktycznie znaczy jednak coś więcej – to funkcja psychiczna, która polega na regulowaniu znaczenia zachodzących aktualnie procesów psychicznych. Spośród zachodzących jednocześnie zjawisk psychicznych, te które są uświadamiane mają większy wpływ na działanie oraz podlegają wolicjonalnej kontroli

 

n                     Świadomość można rozumieć jako uwagę zogniskowaną na sobie samym (Barg i in., 2000)

 

n                     Zaburzenia świadomości (w sensie psychologicznym polegają zatem na niedostosowaniu regulacji znaczenia zachodzących procesów psychicznych do wymogów życiowych

 

 

Zaburzenia świadomości (w sensie psychologicznym)

n                    Ograniczenie świadomości

q                    wyparcie i inne mechanizmy obronne (ograniczają dostęp świadomości do treści potrzebnych do adaptacyjnego działania)

q                    patologiczna dysocjacja psychiczna (utrata dostępu świadomości do kluczowych danych autobiograficznych – np. amnezja psychogenna)

q                    permanentne ograniczenie własnych emocji (aleksytymia)

 

n                    Poszerzenie świadomości

q                    zakłócenie automatyzmów psychicznych (np. autoanaliza przeżyć, samoobserwacja psychoanalityka J)

q                    wzmożenie automatyzmów psychicznych (np. paradoks kontroli, nieuzasadnione doświadczanie własnej choroby)

 

 

Zaburzenia w zakresie rozumienia samego siebie

n                     EGOCENTRYZM (niepodważalna dominacja umysłowego obrazu własnej osoby). Przejawia się w: skupianiu się na sobie samym, pomijaniu obszarów rzeczywistości nie związanych z własną osobą, interesowaniu się innymi ludźmi wyłącznie ze względu na własne sprawy

n                     ZABURZENIA TOŻSAMOŚCI (uporczywe trudności w określaniu, kim się jest). Rodzaje zaburzeń tożsamości (Tapp, 1979):

q                     tożsamość „w innym” – pełne utożsamianie się z inną osobą / grupa bez różnicowania „ja” – „inni”

q                     tożsamość „rozdwojona” – złudne naprzemienne spostrzeganie alternatywnych wersji siebie, pochodnych od utożsamiania się „ja” z „innymi”

q                     tożsamość „przeciw innemu” – tożsamość negatywna, oparta na opisywaniu własnej osoby w kategoriach „nie-ja”

 

także: tożsamość fałszywa / wielkościowa / pseudotożsamość

 

 

 

Jaka tożsamość?

              Student, 22 lata, narracja „ja i ojciec”

Ja z Tatą pracujemy w jego firmie. Ja jestem strasznie nerwowy na Tatę,  ciągle pyskuję do niego i podnoszę głos, ze moja racja jest lepsza i skuteczniejsza: „Juz dosyć mam jego podejścia, że to nie wyjdzie, to się nie uda”. Ja chciałem wywrzeć emocjonalnie na moim Ojcu, że mam rację, Tata starał się załagodzić sprawę, ale w końcu również  wyprowadzam Go z równowagi. Załagodzenie sprawy utrudniały emocje, które „wdzierały” się w rozmowę. Historia zakończyła się w ten sposób, ze moje uparte zdanie pozostało”.

Jaka tożsamość?

 

              Ten sam student, narracja „ja i matka”:

Wyjeżdżam do szkoły. Mamcia dba o to aby jak najlepiej wszystko było. Przejmuje się każdą drobnostką. Martwi się  niepotrzebnie o rzeczy bardzo mało znaczące. Mnie to drażni, że Mamcia tak bardzo się mną opiekuje i chce aby wszystko zagrało jak najlepiej. Z perspektywy czasu,  patrząc na te sytuacje, wydaje mi się, że Mamcia chciała czuć się potrzebna, pomocna, dowartościowana”.

 

 

Rozwojowe przesłanki zaburzeń tożsamości

n                    W okresie wczesnego dzieciństwa (por. Mahler):

q                    niepełna symbioza / przedwczesna separacja

q                    przedłużona symbioza / opóźniona separacja

n                    W okresie dorastania (Stierlin)

q                    indywiduacja „przeciwko”

q                    indywiduacja „przedatowana”

              (optymalnie: indywiduacja „wraz z”)

 

 

Jak kształtuje się tożsamość pacjenta psychiatrycznego?

1. „Nominacja na pacjenta psychiatrycznego”: zwykle na oddziale

q                     porządek ale za cenę podporządkowania medycynie (psychiatrii)

q                     bad or mad? => bed & med. (hospitalizacja i medykalizacja)

2. Zderzenie narracji:

q                     osobistej opowieści pacjenta / opowieści rodziny / psychiatry / psychoterapeuty / reguł instytucji

q                     gdy różnice są znaczne, a narratorzy silnie przekonani o jedyności swej perspektywy, może nie dojść do konstruktywnego dialogu

3. „Pacjent psychiatryczny” inicjuje narrację, w której wykazuje brak poczucia sprawstwa, poczucie wykluczenia, odrzucenia i bezsilności

 

Jak przeciwdziałać?

q                     dialog terapeutyczny

q                     kryterium „użyteczności” przed „normalności” (pacjent => klient)

q                     osłabiać medykalizację (perspektywa psychiatry nie jest jedyną wyjaśniającą rzeczywistość)

 

 

 

 

 

 

Podstawowe założenia dotyczące mechanizmów kontroli i samokontroli

n                    Występują dwa podstawowe poziomy organizacji struktur psychicznych:

q                    struktury popędowo-emocjonalne (pierwotne mechanizmy regulacyjne)

q                    struktury poznawcze (wyższe mechanizmy regulacyjne)

n                    Struktury (mechanizmy) popędowo-emocjonalne i poznawcze są ze sobą ściśle powiązane, wpływają na siebie poprzez cykle sprzężeń zwrotnych

n                    Zdrowie – mechanizmy popędowo-emocjonalne podlegają poznawczym (optymalnie ukształtowane mechanizmy kontroli i samokontroli)

n                    Zaburzenie – przewagę utrzymują mechanizmy popędowo-emocjonalne (słabo ukształtowane mechanizmy kontroli i samokontroli)

 

 

Kiedy uruchamiają się mechanizmy kontroli i samokontroli?

n                    gdy brakuje nam informacji potwierdzających strukturę JA

n                    gdy doświadczamy realnego zagrożenia lub je antycypujemy (czyli wtedy, gdy tracimy lub spodziewamy się utracić kontrolę / samokontrolę)

n                    gdy rośnie pobudzenie emocjonalne (np. wzrasta lęk, poczucie winy)

 

 

Funkcja i typy mechanizmów kontroli i samokontroli

n                   Funkcja:

q                   podtrzymanie równowagi funkcjonalnej systemu psychicznego

q                   redukcja nadmiernego poziomu aktywacji (emocji)

 

n                   Typy:

q                   restrukturalizacyjne

q                   obronne

q                   odreagowania

q                   manipulacyjne

 

 

Mechanizmy restrukturalizacyjne

n                     Sposób działania:

q                     przeobrażanie struktur poznawczych (wzbogacanie ich treści, zwiększanie, rozwój ich złożoności oraz hierarchizacja)

 

n                     Optymalna kontrola i samokontrola:

q                     wtedy, gdy mechanizmy restrukturalizacyjne dominują nad pozostałymi trzema typami

q                     gdy dominują mechanizmy obronne, odreagowania, manipulacyjne – zakłócenia kontroli i samokontroli

 

n                     Przykłady:

q                     restrukturalizacja nerwicowa (gdy dominują mechanizmy obronne => zespoły objawowe; np. dysocjacja, fobia, natręctwa, somatyzacja a także „pojęcie własnej choroby” <por. „korzyści wtórne”>)

q                     restrukturalizacja psychotyczna (gdy dominuje poznawcza struktura urojeniowa)

 

 

 

Mechanizmy obronne

n                    Sposób działania:

q                    zakłócanie odbioru lub przetwarzania informacji w sytuacji nadmiernego pobudzenia (lękowego)

 

n                    Typy:

q                    zakłócające odbiór informacji (poprzez podwyższenie progu wrażliwości dla określonego rodzaju informacji – aby nie pojawiały się w świadomości) – np. obronność percepcyjna, wyparcie, tłumienie, zaprzeczanie

q                    zniekształcające przetwarzanie informacji (poprzez reewaluację informacji) – np. projekcja, intelektualizacja, racjonalizacja, reakcja pozorowana, fantazjowanie)

 

 

Mechanizmy odreagowania

n                     Sposób działania:

q                     nasilenie czynności ekspresyjnych – uruchamiane są one na niższym (motoryczno-sensorycznym) poziomie struktur systemu osobowości

 

n                     Przykłady:

q                     czynności fizyczne wymagające dużej energii (np. walka, taniec)

q                     silna ekspresja emocji przez gestykulację, pantomimikę, itp..

q                     zachowania impulsywne, agresywne i autoagresywne

q                     zachowania antyspołeczne (przekraczanie norm)

q                     wyładowujące zachowania seksualne

q                     ekshibicjonizm werbalny, gadatliwość

q                     nadmierne jedzenie

 

 

Mechanizmy manipulacyjne

n                    Sposób działania:

q                    aktywne poszukiwanie i zdobywanie od otoczeniu informacji potwierdzających strukturę JA / poczucie wartości, tożsamości / kontrolę

q                    kształtują się wskutek niskiej skuteczności mechanizmów obronnych i odreagowania

 

n                    Przykłady:

q                    zachowania ingracjacyjne

q                    zachowania agresywne

q                    parasamobójstwo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PSYCHOGENNE ZABURZENIA FUNKCJI BIOLOGICZNYCH

q                    zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia)

q                    wzór osobowości typu A

q                    zaburzenia somatoformiczne

 

 

ZABURZENIA ODŻYWIANIA

n                    Epidemiologia:

q                    anoreksja

n                     0,5-1% dorastających dziewcząt

n                     Początek: 13-20 rok życia

n                     Stosunek zachorowań mężczyzn do kobiet: 1 : 9(10)

q                    bulimia

n                     4-15% uczenn...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin