szkolenie stanowiskowe bhp.doc

(161 KB) Pobierz

                                                                

 

 

 

 

 

 

 

Metoda

prowadzenia instruktażu stanowiskowego                                                w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy

 

 

 

 

Materiały szkoleniowe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
KOMUNIKACJA

 

Techniki budowania więzi między szkolonymi:

 

¨       wzajemne poznanie

 

¨       ustalenie wspólnej listy celów kursu

 

¨       kontrakt edukacyjny

 

¨       kształtowanie odpowiedniej atmosfery podczas kursu

 

¨       uczestnicy będą czuli się swobodniej, jeśli się wzajemnie poznają

 

 

Dorośli uczą się najlepiej, gdy:

 

¨       mogą wypowiadać się bez obaw o krytykę,

¨       mogą popełniać błędy (nie są „osądzani”, „karani”),

¨       są akceptowani w środowisku, w którym uczą się,

¨       mają wpływ na przebieg szkolenia,

¨       wiedzą dlaczego się szkolą i jakie będą mieli z tego korzyści,

¨       są aktywnie zaangażowani w proces uczenia się,

¨       rozumieją wartość i znaczenie tego, czego się uczą

¨       uczą się podczas rozwiązywania problemów, nie realizacji tematów,

¨       dzielą się pomysłami, wrażeniami,

¨       widzą, że nowe informacje mogą być wykorzystane w praktyce,

¨       w procesie uczenia się mają możliwość odwoływać się do własnego doświadczenia,

¨       rozwiązują rzeczywiste problemy

 

 

 

Cechy nadawcy

¨       kompetentny

¨       atrakcyjny

¨       zaangażowany

 

Składniki przekazu i ich wpływ

¨       treść komunikatu               7 %

¨       sposób mówienia               38 %

¨       mowa ciała                                           55 %

 

Rola wykładowcy na kursie szkoleniowym

¨       staraj się podtrzymać odpowiedni klimat w trakcie trwania całego kursu,

¨       zachęcaj do zadawania pytań,

¨       motywuj do uczestnictwa poprzez pochwałę,

¨       cierpliwie słuchaj, szanuj poglądy innych

 

Techniki aktywnego słuchania:

¨       utrzymywanie kontaktu wzrokowego

¨       reagowanie na sygnały niewerbalne

¨       odzwierciedlenie zachowań niewerbalnych

¨       wypowiedzi otwierające

¨       udzielanie zachęt

¨       klaryfikacja

¨       parafrazowanie

¨       odzwierciedlanie uczuć

¨       dowartościowanie

¨       pytania otwarte

¨       podsumowanie

¨       redukcja szumów zewnętrznych

 

Błędy komunikacyjne

 

¨       przeszkody fizyczne - brak odpowiedniego kontekstu i zaplecza

¨    stan fizyczny nadawcy lub odbiorcy - samopoczucie uczestników

¨    posługiwanie się odmiennymi kodami - ludzie wywodzą się
z różnych środowisk i miejsc, tym samym ich zakres doświadczeń
i wiedzy jest różny,

¨    nieumiejętność odpowiedniego zakodowania intencji - ludzie nie zawsze w są  pełni świadomi swoich intencji, niekiedy mają słabe rozeznanie we własnych zamierzeniach

¨    emocje - zakłopotanie, smutek, euforia, zazdrość itd.

¨    brak wiarygodności nadawcy

¨    różnice w postrzeganiu (przedwczesne sądy, schematy, stereotypy)

¨    różnice kulturowe

¨    sprzeczność komunikatów - prowadzi do dezorientacji odbiorcy
i niemożności prawidłowego odczytania komunikatu

¨    manipulowanie informacjami

¨    przeciążenie informacyjne

¨    brak kooperacji między partnerami

¨       różnice płci

¨       brak kooperacji ze strony partnera

 

 

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz. 1860):

 

§ 9. 2. Instruktaż stanowiskowy powinien zapewnić uczestnikom szkolenia zapoznanie się z czynnikami środowiska pracy występującymi na ich stanowiskach pracy i ryzykiem zawodowym związanym z wykonywaną pracą, sposobami ochrony przed zagrożeniami, jakie mogą powodować te czynniki, oraz metodami bezpiecznego wykonywania pracy na tych stanowiskach.

 

§ 11. 1. Instruktaż stanowiskowy przeprowadza się przed dopuszczeniem do wykonywania pracy na określonym stanowisku:

1) pracownika zatrudnianego na stanowisku robotniczym oraz innym, na którym występuje narażenie na działanie czynników szkodliwych dla zdrowia, uciążliwych lub niebezpiecznych;

2) pracownika przenoszonego na stanowisko, o którym mowa w pkt 1;

3) ucznia odbywającego praktyczną naukę zawodu oraz studenta odbywającego praktykę studencką.

2. Pracownik wykonujący pracę na kilku stanowiskach pracy powinien odbyć instruktaż stanowiskowy na każdym z tych stanowisk.

3. W przypadku wprowadzenia na stanowisku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zmian warunków techniczno-organizacyjnych, w szczególności zmian procesu technologicznego, zmian organizacji stanowisk pracy, wprowadzenia do stosowania substancji o działaniu szkodliwym dla zdrowia albo niebezpiecznym oraz nowych lub zmienianych narzędzi, maszyn i innych urządzeń - pracownik zatrudniony na tym stanowisku odbywa instruktaż stanowiskowy przygotowujący go do bezpiecznego wykonywania pracy w zmienionych warunkach. Tematyka i czas trwania instruktażu stanowiskowego powinny być uzależnione od rodzaju i zakresu wprowadzonych na stanowisku zmian.

4. Czas trwania instruktażu stanowiskowego powinien być uzależniony od przygotowania zawodowego pracownika, dotychczasowego stażu pracy oraz rodzaju pracy i zagrożeń występujących na stanowisku pracy, na którym pracownik ma być zatrudniony.

5. Instruktaż stanowiskowy przeprowadza wyznaczona przez pracodawcę osoba kierująca pracownikami lub pracodawca, jeżeli osoby te posiadają odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie zawodowe oraz są przeszkolone w zakresie metod prowadzenia instruktażu stanowiskowego.

6. Instruktaż stanowiskowy kończy się sprawdzianem wiedzy i umiejętności
z zakresu wykonywania pracy zgodnie z przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, stanowiącym podstawę dopuszczenia pracownika do wykonywania pracy na określonym stanowisku.

 

§ 12. 1. Odbycie instruktażu ogólnego oraz instruktażu stanowiskowego pracownik potwierdza na piśmie w karcie szkolenia wstępnego, która jest przechowywana
w aktach osobowych pracownika.

2. Wzór karty szkolenia wstępnego jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

 

§ 13. 1. Pracodawca, który zgodnie z art. 23711 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy wykonuje zadania służby bezpieczeństwa i higieny pracy, przed podjęciem wykonywania tych zadań odbywa szkolenie przeprowadzone w formie kursu lub seminarium według programu opracowanego w oparciu o ramowy program określony w części III załącznika nr 1 do rozporządzenia. Potwierdzeniem odbycia szkolenia jest zaświadczenie wydane przez organizatora szkolenia według wzoru określonego w odrębnych przepisach.

2. Ze szkolenia, o którym mowa w ust. 1, jest zwolniony pracodawca, który spełnia wymagania kwalifikacyjne dla służby bezpieczeństwa i higieny pracy określone w przepisach dotyczących służby bezpieczeństwa i higieny pracy.

Ramowy program instruktażu stanowiskowego

 

 

Lp.

Temat szkolenia

Liczba godzin*)

1

2

3

1

Przygotowanie pracownika do wykonywania określonej pracy, w tym w szczególności:

2

 

a) omówienie warunków pracy z uwzględnieniem:

 

 

- elementów pomieszczenia pracy, w którym ma pracować pracownik, mających wpływ na warunki pracy pracownika (np. oświetlenie ogólne, ogrzewanie, wentylacja, urządzenia techniczne, urządzenia ochronne),

 

 

- elementów stanowiska roboczego mających wpływ na bezpieczeństwo i higienę pracy (np. pozycja przy pracy, oświetlenie miejscowe, wentylacja miejscowa, urządzenia zabezpieczające, ostrzegawcze i sygnalizacyjne, narzędzia, surowce i produkty),

 

 

- przebiegu procesu pracy na stanowisku pracy w nawiązaniu do procesu produkcyjnego (działalności) w całej komórce organizacyjnej i zakładzie pracy,

 

 

b) omówienie zagrożeń występujących przy określonych czynnościach na stanowisku pracy, wyników oceny ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą i sposobów ochrony przed zagrożeniami oraz zasad postępowania w razie wypadku lub awarii,

 

 

c) przygotowanie wyposażenia stanowiska roboczego do wykonywania określonego zadania

 

2

Pokaz przez instruktora sposobu wykonywania pracy na stanowisku pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem metod bezpiecznego wykonywania poszczególnych czynności i ze szczególnym zwróceniem uwagi na czynności trudne i niebezpieczne

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin