SCENARIUSZ INTEGRACYJNEGO SPOTKANIA PRZED ŚWIĘTAMI WIELKIEJ NOCY
W SZKOLE FILIALNEJ W RYMANOWIE ZDROJU w dniu 15.04.2003r.
mgr Maria Prugar ( część I wprowadzenie )
CZEŚĆ PIERWSZA- KLASA III
Prowadzący
Dzisiejsze spotkanie będzie niezwykłe .Spotkaliśmy się z okazji zbliżających się Świąt Wielkiej Nocy . Wielkanoc jest przede wszystkim świętem religijnym. Jest to dzień Zmartwychwstania Pańskiego. Święta te poprzedza Niedziela Palmowa i Wielki Tydzień.
Dziecko I
Niedziela Palmowa nosiła nazwę "Niedzieli Kwietnej “ bo zwykle przypada w kwietniu ,kiedy pokazują się pierwsze kwiaty. Obchodzimy w tym dniu pamiątkę uroczystego wjazdu Pana Jezusa do Jerozolimy. W Niedzielę Palmową święci się w kościele palmy. Wielkość palmy miała znaczenie magiczne –wysoka zapewniała długie ,szczęśliwe życie.Po powrocie z kościoła uderzano się palmą ,przekazując w ten sposób jej życiową moc.
Dziecko II
Najważniejszym obchodem liturgicznym jest Triduum Paschalne. Rozpoczyna się ono w Czwartek ,a kończy w Niedzielę.W Wielki Czwartek Pan Jezus spożył ze swoimi uczniami Ostatnią Wieczerzę.Zapowiedział swoją mękę i śmierć.
Wielki Czwartek
Recytator I
Był Wielki Czwartek –poranek kwietniowy,
Na czarnych polach topniał lód zakrzepły,
Śpiewał skowronek ,wiatr chystał się ciepły
I ciepłe myśli napędzał do głowy .
Człowiek skwapliwszy do Boga i świata,
Bo coś mu serce wiosenne kołata
.Po silnym niebie kilka chmurek płynie,
Nad cichą wioską po czarnej równinie
Huczy dzwon stary, bo dziś Msza w Kościele .
I przed drewnianą ,zamszoną dzwonnicą,
I przed kościoła pochyloną ścianą
Dzisiaj lud Boży zgromadził się rano,
Bo każdy przyszedł z wielką tajemnicą:
Swe całoroczne i błędy i bóle
Wyznać u kratek do ucha plebana,
A w łzach ,gdy ciężka zasklepi się rana,
Spożyć Chleb życia przy Chrystusa stole .
Ludwik Kondratowicz (Władysław Syrokomla )
Dziecko III
Wielki Piątek to jedyny dzień w roku ,w którym żaden z kapłanów , nawet Papież nie sprawuje Ofiary Mszy Świętej . W literaturze naszej pięknej spotykamy znaczne ślady refleksji i zadumy nad tym niepojętym dramatem miłości Boga do człowieka .O męce i śmierci Pańskiej pisali między innymi Adam Mickiewicz ,Juliusz Słowacki ,Cyprian Norwid ,Maria Konopnicka ,Leopold Staff.
Dziecko IV
Wielka Sobota jest dniem ciszy żałobnej. Przy Grobie Pańskim rozważamy mękę i śmierć Jezusa Chrystusa .Cały dzień i noc trwa adoracja Chrystusa w Grobie .Nieustanną wartę pełnią harcerze i strażacy. Do godzin popołudniowych kapłani święcą pokarmy.
Recytator II
"Wielkanocny poranek"
Rozbłysła radość blaskami słońca ,
znów w Wielkanocny poranek ,
wdzięcznością nieba i ziemi bez końca
w ten cudu dzień –Zmartwychwstanie .
Świat stanął w blaskach tęczowej chwały
przybrany w zachwyt wiosenny ,
wraz z zórz świtaniem dzwony zabrzmiały
w ten ranek Bogiem promienny .
Boże Jasności dziś Zmartwychwstała ,
rozjaśnij ziemskie ciemności,
by w każdej duszy znów pieśń zabrzmiała
Wiary ,Nadziei ,Miłości .
Zofia Ewa Szszęsna
Chórek śpiewa pieśń ,,Złóżcie troski”
Złóżcie troski ,żałujący Chrystusa umarłego,
Otrzyjcie już łzy roniący,
Mamy Zmartwychwstałego.
Tysiącznych pociech przyczyna ,
Ogłoszona jest nowina .
Alleluja ,alleluja .niechaj zabrzmi alleluja
Alleluja !
Dziecko V
Na uroczyste śniadanie w Świąteczną Niedzielę prosi się znajomychi przyjaciół . Najważniejszym elementem śniadania jest dzielenie się święconym jajkiem .Towarzyszą temu wzajemne życzenia.
Recytator III
"Wielkanocne życzenia"
Wielkanocną radość ślę dla Was dziś ,
którą śpiewa każdy ptak i kwiat , i liść
którą wiosna niesie dla każdego z nas
z cudem Zmartwychwstania w ten niezwykły czas .
Wielkanocne szczęście ślę w piosence ci ,
niechaj rozpromieni Twe troski i łzy ,
niechaj w twe serce wielkanocna pieśń
wniesie wielką radość i nadziei treść.
Wielkanocne święta niechaj w domu waszym
rozgoszczą się Zmartwychwstania blaskiem i spokojem,
niech się wszystkie serca miłością podzielą,
Wielkanocną pieśnią ,cudem i nadzieją .
Zofia Ewa Szczęsna
Inscenizacja “Dyngusiarze przyszli”
CZĘŚĆ II mgr Urszula Koźma ( Inscenizacja "Dyngusiarze przyszli" ) klasa II
Dziecko VI
Drugi dzień Świąt Wielkanocnych to tradycyjny śmigus –dyngus.Przeniesiemy się teraz na dawną, polską wieś .(Na scenie stoją krakowianki, gospodyni, wchodzą dyngusiarze z wózkiem dyngusowym. Wszyscy przebrani są w stroje ludowe.)
Dyngusiarze :(Śpiewają na melodię krakowiaka.) Święta idą święta ,Święta Wielkanocne Wszystkim tu składamy życzenia gorące.
Krakowianki: A my na te święta czekamy z tęsknotą,Będą słodkie baby, zjemy je z ochotą. Co za przebierańcy tu do nas przybyli ?
Dyngusiarze: Dyngusiarze przyszli, żeby czas umilić! Miła gospodyni ,wpuśćże nas do izby,bo nas tutaj mało nie zrobimy ciżby.
Dyngusiarz1. Na te święta radosne przynosimy wam wiosnę!
Dyngusiarz 2 . Wózek dyngusowy mamy i z nim widowisko damy!
Krakowianka1. A do czego taki wózek paradny?
Dyngusiarz 3. Był taki obyczaj dawny: Na wsi w lany poniedziałek, chłopcy wodą oblewali. Chodząc z wózkiem dyngusowym życzenia wszystkim składali.
Dyngusiarz 4. Śpiewali ludowe pieśni ,bliską wiosnę przywołując i za udane przyśpiewki drobne datki inkasując.
Dyngusiarze (śpiewają)
Chodźże dziewczę do nas ,będziemy tańcować. Będziemy się bawić ,chwili nie próżnować .
Gospodyni (śpiewa) Nic wam chłopcy z tego ,że mam córek wiele.Mogę tylko jedną dać wam na wesele.
Krakowianka 2. A po co ten kogut na przedzie wózka?
Dyngusiarz 5. Ta figurka koguta to pomysł Józka! Słyszał on od swego dziadka o starej tradycji takiej, że ten kogut dyngusowy ma przyśpieszyć przylot ptaków.
Krakowianka 3. Co zza koguta wystaje ?
Dyngusiarz 6. To są palmy przewspaniałe! Zrobione z wierzbowych gałązek, z suszonych kwiatów i wstążek.
Dyngusiarz 1. Dajemy wam palmy w darze ,bo tak stary zwyczaj każe! Bo dawno temu wierzono, że palmy złe moce odgonią.
Krakowianka 4.A co jeszcze w wózku macie ,Dyngusiarze?
Dyngusiarz 7 Jajka są w koszyku ,zaraz wam pokażę ...Jedno kolorowe-zowią się kraszanki ,A skrawkami papieru zdobne –nalepianki. Są też w wosku maczane ,potem malowane ..Albo farbowane i wydrapywane..To są właśnie pisanki!
Krakowianka 5.My też na lekcji pisanki zrobiliśmy. Włożyliśmy je do koszyczka i stół ustroiliśmy. Nasze są w kwiatki, szlaczki, paski,nutki, kółeczka, no i ptaszki.
(Dzieci śpiewają na mel. .krakowiaka )
Święcone jajeczko ,śliczna malowanka,
Śpiewam sobie skaczę od samego ranka .
Wesoły dzień nastał ,zadźwięczały dzwony
Kołem boróweczki jak wianek zielony.
Krakowianka1. A skąd tradycja pisania jajek?
Dyngusiarz 2. Ze starych wierzeń –tak mi się zdaje..Jajko magiczną rolę pełniło.Życie się bowiem z niego rodziło. Symbolem mocy jest w wierzeniach Ziemię pobudza do rodzenia.
Dyngusiarz 3. Tradycja malowania z Wielką Nocą też jest powiązanaW Niedzielę Wielkanocną święta Magdalena szła odwiedzić grób Zbawiciela. W koszu niosła jajka uczniom Jezusa. Nagle na drodze spotkała zmartwychwstałego Chrystusa Bardzo się uradowała i spostrzegła ze zdziwieniem,że z radości jajka w koszu ,przybrały kolor czerwieni! Tak legenda stara głosi ,na pamiątkę wydarzenia malujemy odtąd jajka i nosimy do święcenia.
Krakowianka 2. Pisanki to zwyczaj wspaniały !
Dyngusiarz 4. Kiedyś panny chłopcom pisanki dawały
Dyngusiarze (Śpiewają na melodię krakowiaka)
My też w wózku mamy niespodziankę miłą
Śmigus –dyngus będzie ,główki się umyją.
(Chłopcy wyciągają polewaczki ,kierują się z wózkiem w stronę dziewczynek i lekko kropią je wodą. Dziewczynki z piskiem uciekają)
Dyngusiarz 1. Pokropię Kinię, sprawi to woda, że zawsze będzie piękna i młoda .
Dyngusiarz 2. Marysię też pokropić muszę żeby nie miała w nosie muszek.
Dyngusiarz 3. Poleję Olę niby deszczykiem żeby tej wiosny urosła migiem.
Dyngusiarz 4. Na Natalię także pryśnie kropelka żeby nam była jak ta perełka!
Dyngusiarz 1 Nasz pani jest kochana i też chce być polewana.
Dyngusiarz 5. Polej inne też dziewczyny by miały radosne miny!
Gospodyni Za to miłe oblewanie ,macie jajko malowane.
Wszyscy (śpiewają na melodię krakowiaka)
Święta ,wkrótce święta ,Święta Wielkanocne
Wszystkim tu składamy życzenia gorące .
Zdrowia ,pomyślności ,no i miłych gości,
Wspaniałej pogody ,dyngusowej wody.
Dużo łask od Pana ,który z grobu powstał
Aby w naszych sercach ,na zawsze pozostał.
mgr Matra Krupa ( inscenizacja " O tym jak jajko pisanką zostało")Klasa I
“O tym jak jajko pisanką zostało” (inscenizacja)
Występują :Jajko ,Kura I ,Kura II ,Mlecz I ,Mlecz II ,Mlecz III ,Gospodarz
Kura I /Ko – ko – ko – ko .Cudne jesteś ,jajko moje ! Skorupkę masz gładką jak szkło! A odcień skorupki tak piękny ,Tak biały ,jak mało co!
Kura II/ Tak piękne jajko ,rzadko się zdarza Będziesz ozdobą stołu naszego gospodarza.
Jajko /Nie mogę się doczekać A kiedy przyjdzie gospodarz ?
Kura I /Po południu.
Jajko /Tak późno! Dopiero jest ranek ..Szkoda!Czas mi się tak dłuży..
Kura II /Więc wyjdź na podwórze , już kwiecień na świecie,Kwitnie wiele kwiatów.Wyjdź ,pospaceruj i przyjrzyj się światu.
Jajko/ Dobrze ! Może gdzieś spotkam gdzieś gospodarza?
Kura I/ Tylko na skorupkę swoją uważaj!
Jajko/ (wyrusza na spacer) Piękna pogoda ,rzeczywiście ! Zielona trawa ,młode liście Chmurki białe jak ja prawie ..
A co się tam tak żółci w trawie? (Podchodzi do mleczy) O kwiaty! jak się zwiecie ?
Mlecze /Nie wiesz? Jesteśmy mlecze. Pobawisz się z nami, żółtymi mleczami?
Jajko Czy ja wiem? Jestem tak delikatne ,kruche..
Mlecz I/ Nie martw się!Nasze płatki są miękkim puchem!
Mlecz II/ Nasze główki –jak poduszki ,Nasze płatki jak aksamit. Nawet jajko bez obawy może się pobawić z nami .
Mlecz III/ Chodź ,dotknij ,sprawdź !Co ci szkodzi?Będziemy się z tobą jak z jajkiem obchodzić.
Jajko (dotyka ostrożnie jednego z nich) Prawda ,milutkie jesteście ...
Mlecz I/Przekonałeś się nareszcie! Chodź do kółeczka, Chodź do środeczka!
Mlecze (śpiewają na melodię ,,Gdzie strumyk płynie z wolna..”
My piękne , żółte mlecze kwitniemy w wiosny czas,
A gdy już przekwitniemy, dmuchawce będą z nas.
Jajko (śpiewa na tę samą melodię)
Żółty to piękny kolor, lecz chcę powiedzieć ,że najpiękniejszy
Na świecie kolorek biały jest.
(nagle staje jak wryte ,patrzy na ubranie)
Straszne ,potworne! Zachorowałem !
Mam teraz skorupkę żółtą ,nie białą!
Mlecz II Nie krzycz tak głośno. Nie jesteś chore.
Twa skorupka jest cała. A że dotknęła naszego pyłku,
Więc się ufarbowała.
Jajko /(biegnie do kurnika)
Mamo ,mamo –patrz , co się stało
Z moją cudną skorupką białą !
Kura I /Niedługo przyjdzie gospodarz-co robić sąsiadko miła? Wszak ja jeszcze nigdy w życiu żółtych jajek nie znosiłam!
Kura II/ Coś mi się zdaje ,że stołu to jajko już nie ozdobi...
Jajko/ (płacze) A tak się chciałem podobać naszemu gospodarzowi.....
Gospodarz (wchodzi z koszykiem) Witajcie ,moje kurki! Ziarna wam wiele daję,
Więc wy mi dajcie w zamian choć kilka białych jajek. (kłania się kurze ) O jajko proszę pięknie kokoszkę .
Kura I (zawstydzona ) Dzisiaj jest jajko ...hm ..inne troszkę .
Gospodarz (bierze jajko za rękę )To ci niespodzianka !Prawdziwa, żółciutka świąteczna pisanka !
Dziw natury !Dziw natury !Stół świąteczny mi ozdobi pisanka prosto od kury
Wszyscy śpiewają piosenkę pt. Pisanki ,pisanki”
Pisanki ,pisanki jajka malowane
Nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek
Pisanki ,pisanki jajka kolorowe
Na nich malowane bajki pisankowe .
Na jednej kogucik ,a na drugiej słońce
Śmieją się na trzeciej laleczki tańczące
Na czwartej kwiateczki a na piątej gwiazdki
Na każdej pisance piękne opowiastki .
Na zakończenie zaproszeni goście , nauczyciele, pracownicy szkoły ,uczniowie , podchodzą do wielkanocnego stołu i częstują się święconką składając sobie życzenia .
Rymanów Zdrój 2002- 14 maja
wiololo