Wykonywanie czynności przygotowawczych związanych z produkcją potraw.pdf

(266 KB) Pobierz
Microsoft Word - Kelner_512[01].Z1.03_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Magdalena Kaźmierczak
Wykonywanie czynności przygotowawczych związanych
z produkcją potraw 512[01].Z1.03
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
áProjekt wspłfinansowany z Europejskiego Funduszu SpołecznegoÑ
397130997.001.png 397130997.002.png 397130997.003.png
Recenzenci:
mgr inż. Magdalena Krystowska
mgr inż. Bogusława Pęciak
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Magdalena Kaźmierczak
Konsultacja:
mgr inż. Andrzej Zych
mgr inż. Ewa Wasilewska
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 512[01].Z1.03
Wykonywanie czynności przygotowawczych związanych z produkcją potraw zawartego
w modułowym programie nauczania dla zawodu kelner.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
áProjekt wspłfinansowany z Europejskiego Funduszu SpołecznegoÑ
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
5
3. Cele kształcenia
6
4. Materiał nauczania
7
4.1. Proces produkcji gastronomicznej i proces technologiczny oraz organizacja
stanowiska pracy
7
4.1.1. Materiał nauczania
7
4.1.2.Pytania sprawdzające
8
4.1.3. Ćwiczenia
8
4.1.4.Sprawdzian postępów
9
4.2. Zasady przechowywania surowców, półproduktów i potraw
10
4.2.1. Materiał nauczania
10
4.2.2. Pytania sprawdzające
13
4.2.4. Sprawdzian postępów
13
4.3. Receptury gastronomiczne. Zapotrzebowanie na surowce spożywcze
i półprodukty
15
.
4.3.1. Materiał nauczania
15
4.3.2. Pytania sprawdzające
15
4.3.3. Ćwiczenia
15
4.3.4. Sprawdzian postępów
17
4.4. Tłuszcze spożywcze
18
4.4.1. Materiał nauczania
18
4.4.2.Pytania sprawdzające
20
4.4.3.Ćwiczenia
21
4.4.4.Sprawdzian postępów
22
4.5. Zastosowanie przypraw
23
4.5.1. Materiał nauczania
23
4.5.2. Pytania sprawdzające
24
4.5.3. Ćwiczenia
24
4.5.4.Sprawdzian postępów
26
4.6.Obróbka wstępna surowców oraz maszyny i urządzenia do obróbki wstępnej 27
4.6.2. Pytania sprawdzające
27
4.6.3. Ćwiczenia
29
4.6.4. Sprawdzian postępów
31
4.7. Obróbka cieplna półproduktów
32
4.7.2. Pytania sprawdzające
32
4.7.4. Sprawdzian postępów
34
5. Sprawdzian osiągnięć
37
6. Literatura
41
áProjekt wspłfinansowany z Europejskiego Funduszu SpołecznegoÑ
2
4.2.3. Ćwiczenia
14
4.6.1. Materiał nauczania
29
4.7.1. Materiał nauczania
34
4.7.3. Ćwiczenia
36
1. WPROWADZENIE
Poradnik ma służyć Ci pomocą w przyswajaniu pojęć, informacji, kształceniu umiejętności
na podstawie obserwacji i czynności, które wykonujesz podczas ćwiczeń z zakresu czynności
przygotowawczych związanych z produkcją potraw.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne – wykaz umiejętności, jakimi powinieneś wykazać się zanim zaczniesz
korzystać z informacji tu zamieszczonych, wykonywać ćwiczenia pod kierunkiem
nauczyciela oraz formułować wnioski, jakie Ci się nasuną po ich wykonaniu,
cele kształcenia – wykaz umiejętności, jakie powinieneś opanować po zrealizowaniu
jednostki modułowej Wykonywanie czynności przygotowawczych związanych z produkcją
potraw,
materiał nauczania obejmujący: podstawowe wiadomości, które powinieneś sobie
przyswoić, pytania sprawdzające, które mają być pomocne w sprawdzeniu, czy opanowałeś
treści, które będą potrzebne do wykonania ćwiczeń, ćwiczenia – dzięki którym nauczysz się
wykonywać określone czynności, organizować stanowisko pracy oraz formułować wnioski
wynikające z ich realizacji, sprawdzian postępów – zestaw pytań, na które powinieneś
odpowiedzieć po realizacji treści i ćwiczeń na dany temat,
sprawdzian osiągnięć – przykładowy test zawierający zadania do rozwiązania po realizacji
tej jednostki modułowej,
wykaz literatury, w której zawarte są omawiane zagadnienia, w sposób bardziej obszerny,
pozwalający na lepsze ich zrozumienie, poszerzenie wiedzy i umiejętności.
Materiał nauczania został podzielony na 6 rozdziałów. Znajdziesz w nich najbardziej istotne
informacje. Należy je czytać bardzo uważnie.
W rozdziale 4.1. zwróć uwagę na różnicę między procesem produkcji, a procesem
technologicznym i ich elementami składowymi oraz na podstawowe pojęcia. Wynotuj
informacje, które będą Ci potrzebne do zaplanowania procesu technologicznego. Wykonanie
ćwiczeń pozwoli Ci na zdobycie umiejętności organizowania stanowiska pracy i stanowiska,
ekspedycji, pomoże dostrzec różnice między przebiegiem procesów technologicznych potraw
sporządzanych z różnych surowców i zrozumieć konieczność ich odmiennego planowania.
W rozdziale 4.2. znajdziesz informacje na temat zmian zachodzących w przechowywanej
żywności oraz zapoznasz się z warunkami przechowywania, jakie należy zapewnić różnym
surowcom i produktom, aby zapewnić im właściwą jakość i przydatność technologiczną.
Zamieszczono tam również krótką charakterystykę metod utrwalania żywności. Zrealizowanie
ćwiczeń pozwoli ci na zrozumienie konieczności stosowania określonych metod
przechowywania artykułów spożywczych.
Treści i ćwiczenia zamieszczone w rozdziale 4.3. pozwolą Ci nauczyć się sporządzać
zapotrzebowanie na surowce w oparciu o recepturę gastronomiczną i pobierać je z magazynu.
Rozdział 4.4 obejmuje nieco trudniejsze treści dotyczące charakterystyki tłuszczów
spożywczych, ich przechowywania i zastosowania. Są to bardzo ważne informacje, z uwagi na
powszechne stosowanie tłuszczów w technologii sporządzania potraw. Ich niewłaściwe
przechowywanie i użycie może obniżyć jakość lub zdyskwalifikować potrawę oraz mieć istotny
wpływ na zdrowie.
Rozdział 4.5. zawiera najważniejsze informacje na temat przypraw, zawiera wskazówki
dotyczące ich doboru oraz sposobu wykorzystania. Przyprawianie potraw jest umiejętnością dość
trudną i tylko praktyczne ćwiczenia pozwolą Ci ją opanować.
Rozdział 4.6. dotyczy obróbki wstępnej surowców oraz wykorzystania możliwego do użycia
sprzętu. Znajdziesz tu tylko ogólne zasady, ponieważ przebieg obróbki wstępnej poszczególnych
áProjekt wspłfinansowany z Europejskiego Funduszu SpołecznegoÑ
3
surowców może być odmienny, zależy od ich rodzaju, właściwości i przeznaczenia. Zwróć
uwagę na dobór i obsługę maszyn i urządzeń do obróbki wstępnej, sposób obliczania ubytków
i uwzględniania ich w procesie planowania i produkcji potraw. Z pomocą nauczyciela nauczysz
się wykonywać proste elementy dekoracyjne z warzyw i owoców,
W rozdziale 4.7. zapoznasz się z rodzajami obróbki cieplnej, jej przebiegiem, niezbędnymi
urządzeniami oraz warunkami jej przeprowadzenia. Wykonanie ćwiczeń pozwoli ci zauważyć
różnice zachodzące w surowcach poddanych różnym rodzajom obróbki cieplnej.
W razie wątpliwości lub trudności powstałych podczas wykonywania ćwiczeń, zwróć się
o pomoc do nauczyciela. Pamiętaj, że wiedza i umiejętności zdobyte podczas realizacji tej
jednostki modułowej będą Ci potrzebne w toku dalszej nauki.
Bezpieczeństwo i higiena pracy
W czasie pobytu w pracowni musisz przestrzegać regulaminów, przepisów bhp i higieny
pracy oraz instrukcji przeciwpożarowych, wynikających z rodzaju wykonywanych prac.
512[01].Z1
Podstawy żywienia, produkcji
i podawania potraw
512[01].Z1.01
Wykorzystanie żywności jako
źródła składników odżywczych
512[01].Z1.02
Przestrzeganie zasad higieny
podczas produkcji
i dystrybucji wyrobów
kulinarnych
512[01].Z1.03
Wykonywanie czynności
przygotowawczych
związanych z produkcją
potraw
512[01].Z1.04
Wykonywanie prac
przygotowawczych związanych
z obsługą kelnerską
Schemat układu jednostek modułowych
áProjekt wspłfinansowany z Europejskiego Funduszu SpołecznegoÑ
4
397130997.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin