Scenariusz zajęcia zintegrowanego
w grupie sześciolatków
(Glottodydaktyka, Dziecięca Matematyka, Naturalna nauka języka)
TEMAT: „Lwie serce”- nasza książeczka
CELE: ogólne – dziecko:
· Kształtowanie nawyków czytelniczych i świadomości ortograficznej (Glottodydaktyka – B.Rocławski),
· Precyzowanie własnego punktu widzenia – strona lewa i prawa (Dziecięca Matematyka – E.Gruszczyk-Kolczyńska),
· Kształtowanie motywacji do samodzielnego czytania.
szczegółowe – dziecko:
· Zna pojęcie słów: na zewnątrz, w środku,
· Wskazuje lewą i prawą stronę swojego ciała, oraz pokazuje rękę lewą i prawą,
· Układa wyrazy z klocków LOGO,
· Odszukuje i uzasadnia pisownię spółgłoski miękkiej „ni” w wyrazach: koniec, śniadanie
· Odkrywa literę niepodstawową „w” w wyrazach: lew, śpiew,
· Wyjaśnia pisownie liter niepodstawowych „w”, „i”,
· Odczytuje zdania „ślizgając się litery na literę”.
· Rysuje ilustrację do książeczki zgodnie z treścią odczytanego zdania.
· Odczuwa współczucie i rozumie znaczenie określenia :”dobrzy przyjaciele”.
METODY: czynnościowa- zadań stawianych, problemowa, samodzielnych doświadczeń
słowna- czytanie, opowiadanie, instrukcje
FORMY: indywidualna, zbiorowa
ORGANIZACJA: w kole, na dywanie w „szachownicę”, przy stolikach,
POMOCE:
· słownik Ortograficzno-ortofoniczny(B.Rocławski),
· Klocki LOGO,
· nagranie „Powitalnej piosenki”,
· ilustracja do bajki, nagranie „głosy lasu”,
· zdania do wykonania książeczki pt.: Chory Lew (dla każdego dziecka)
· okładka do książeczki.
LITERATURA:
· B.Rocławski: „Nauka czytania i pisania”,
· B.Rocławski: „Słownik ortograficzno ortofoniczny”,
· B.Rocławski: „W krainie reguł Ortograficznych- pisownia głosek miękkich ń ś ź ć dź”
· E.Gruszczyk-Kolczyńska: „Dziecięca matematyka – program dla przedszkoli...”,
· M.Czerwińska – „Słoneczna biblioteka – przewodnik dla nauczycieli”
Przebieg zajęcia:
Dzieci stoją w parach na obwodzie koła, twarzami do siebie. Śpiewają i klaszczą znaną piosenkę. Nauczycielka podaje hasło (na zewnątrz lub w środku) zgodnie, z którym odpowiednie koło przesuwa się w ustalonym wcześniej kierunku o jedno dziecko zmieniając partnera do klaskanki)
· bez trudności ortograficznych (wyrazy czarne- tylko litery podstawowe)
· z trudnościami ortograficznymi (wyrazy czerwone- z literami niepodstawowymi)
koniec śniadanie lew śpiew
2. Opowiadanie nauczycielki pt : Lwie serce (aneks 1)
4. Zabawa ruchowa „Chory lew”
Zabawmy się, zatem i poszukajmy, czy każde z Was ma serduszko i gdzie ono jest? Czy wiecie jak wygląda serduszko?.
Dzieci składają ręce w piąstki, łączą je i rytmicznie uderzając jedna o drugą wypowiadają:puk-puk, puk-puk...)
- Tak właśnie bije serce i wygląda w podobny sposób. Poszukajmy, gdzie w naszym ciele schowane jest serduszko?
Dzieci wykonują instrukcje Nauczycielki:
· Połóżcie się na plecach, zamknijcie oczy i wsłuchajcie się w siebie. Czy słyszycie bicie swojego serduszka?
· Teraz otwórzcie oczy i unieście lekko głowę. Czy wasza pierś podnosi się i opada? To wasz oddech czy bicie serca?
· Usiądźcie i przyłóżcie dłonie (nie krzyżując ich) na piersi. Czy czujecie bicie serduszka? Z której strony? Pokażcie.
· Serduszko schowane jest po lewej stronie waszego ciała. Każdy człowiek ma serce po lewej stronie swojego ciała (wyjątki są rzadkością). Wszystkie części ciała, które znajdują się najbliżej serca, będą lewe. A więc:
Pokażcie lewą rękę, lewą nogę, lewe oko...
5. Książeczka wykonywana przez dzieci:
· Odczytywanie zdań metodą ślizgania się z litery na literę (Aneks 2)
· Wykonywanie ilustracji do odczytanych zdań (praca indywidualna),
· Układanie kartek wg kolejności wydarzeń,
· Nadawanie tytułu, autora tekstu, ilustratorów (Okładka) i spięcie książeczki w całość.
http://strony.wp.pl/wp/przedszkolanka5/
martyna2502