Tadeusz Peiper_Metafora terazniejszosci.doc

(28 KB) Pobierz
Tadeusz Peiper, Metafora teraźniejszości

Tadeusz Peiper, Metafora teraźniejszości („Zwrotnica”, listopad 1922)

 

Nic nie charakteryzuje poety lepiej niż natura jego metafor.

·         metafora jest samowolnym spokrewnianiem pojęć, tworzeniem związków pojęciowych, którym w świecie realnym nic nie odpowiada

·         każdy poeta ma rodzinę pojęć, którą najchętniej łączy z innymi – jest to świat najbliższy jego naturze, ujawnia zasadnicze elementy, na które rozkłada on całość istnienia

 

Nigdy przenośnia nie była środkiem artystycznym tak faworyzowanym jak dzisiaj.

·         nie z powodu zmęczenia człowieka, potrzeby drażnienia go – każde nowe pokolenie literackie zastawało człowieka zmęczonego tym, co było, lub wmawiało mu zmęczenie i wprowadzało nowe efektowne związki słów

 

Przyczyny uprzywilejowania metafory:

1. Anty-realizm

·         metafora nie jest środkiem realnego odtwarzania świata, nie jest opisem

·         przekształca rzeczywistość doznań i przetwarza ją na nową rzeczywistość poetycką (zdania, które to, co mają mówić, mówią nie przez to, co oznaczają, ale przez to, co wyrażają; tkwi w nich symbolika)

·         w sztuce dominuje anty-realizm (formy abstrakcyjne w plastyce)

2. Ekonomizm

·         metafora jest skrótem, skróconym porównaniem poetyckim (bez „jak”, bez orzeczenia zdania porównawczego, bez długich określeń, bez waty słownej, która miała cel tylko rytmicznego wypełnienia zdania)

 

Teraźniejszość literatury przejawia się nie w treści i idei poematów, ale w kroju poetyckim.

 

Cechy poezji (metafory i porównania – bo ono też jest poetyckie, jedyne dosłowne to a=2b):

·         odległość pojęć, jakimi operuje – źródło hipotetyczne: następstwo skróceń w odczuwaniu przestrzeni, niedokładność spostrzeżeń współczesnego człowieka; źródło właściwe: daje to urojoną perspektywę, tworzy rzeczywistość poetycką (anty-realizm)

·         burzy i odwraca hierarchię wartości, przedmioty widziane niechętnie łączy z takimi, które są ugruntowane w człowieku – źródło: człowiek naturę wykorzystuje, zachwyca się własnymi wytworami – prowadzi to do change de place lub do zniesienia hierarchii

·         ożywianie materii, podnoszenie jej na wyższy stopień życia w personifikacjach i vivifikacjach (wydobycie obrazowości plastycznej i ruchu) – cel: uprzystępnienie rzeczy swobodnym kompozycjom i poddanie ich działaniu ruchu

·         źródłem metafory był pierwotny animizm, gł. u Greków – obdarzał osobowością siły natury, stworzył w języku obrazy nieodpowiadające rzeczywistemu wyglądowi świata, które z czasem się usamodzielniły – stały metaforami; konsekwencja: długi czas personifikacja odnosiła się do przedmiotów wybranych, gł. natury, ustawionych wysoko w hierarchii, nadawała im wyższą rangę, by wzmożyć oddziaływanie na czytelnika (jako pierwszy wyłamał się naturalizm) – dziś nie ma przedmiotów wybranych (apologia materii, antyhierarchiczne patrzenie na świat)

·         poezja polska i rosyjska nadużywa personifikacji; dlaczego to błąd są to środki stare i pierwotne (animizm)

 

Trzeba dla metafory szukać źródeł nowych. Nie tylko poetyczność słów tworzy poezję, ale też poezja nadaje poetyczność słowom. Gdyby teraźniejszość stała się jedynym źródłem metaforycznym – byłaby to prawdziwa metafora teraźniejszości.

 

** E.Z.**

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin