TECHNIKI PRACY BIUROWEJ
(materiał wykładowy)
Dr Jacek Janowski
1. TECHNIKI PRACY BIUROWEJ...............................................................
1.1. Technika pracy biurowej.......................................................................
1.1.1. Charakterystyka dyscypliny...........................................................
1.1.1.1. Zakres dyscypliny...................................................................
1.1.1.2. Cel dyscypliny.........................................................................
1.1.2. Charakterystyka pracy biurowej.....................................................
1.1.2.1. Pojęcie biurokracji...................................................................
1.1.2.2. Inne ujęcia biurokracji..............................................................
1.1.2.3. Cechy pracy biurowej..............................................................
1.1.2.4. Instytucjonalizacja pracy biurowej..........................................
1.1.2.5. Elementy pracy biurowej.........................................................
1.1.2.6. Modele pracy biurowej............................................................
1.1.3. Organizacja pracy biurowej............................................................
1.1.3.1. Przebieg pracy biurowej..........................................................
1.1.3.2. Elementy organizacji pracy biurowej......................................
1.1.3.3. Formalizacja pracy biurowej...................................................
1.1.4. Technologia pracy biurowej...........................................................
1.1.4.1. Umiejętności praktyczne pracy biurowej................................
1.1.5. Elektronizacja pracy biurowej........................................................
1.1.5.1. Rola informacji w działaniu biurokracji..................................
1.1.5.2. Elementy informacyjne w biurze............................................
1.1.5.3. Transformacja od biurokracji do informacji...........................
1.1.5.4. Elektroniczny obieg dokumentów...........................................
1.1.5.5. Przemiany administracja i biurokracja....................................
1.1.5.6. Przetwarzanie informacji w administracji...............................
1.1.5.7. Pojęcie elektronicznej administracji........................................
1.1.5.8. Rozwiązania teleinformatyczne w administracji.....................
1.1.6. Elektroniczne narzędzia pracy........................................................
1.1.6.1. Elektronika..............................................................................
1.1.6.2. Dane elektroniczne..................................................................
1.1.6.3. Elektroniczny zapis danych.....................................................
1.1.6.4. Elektroniczna wymiana danych..............................................
1.1.6.5. Elektroniczna transmisja danych.............................................
1.1.6.6. Elektroniczna wymiana a transmisja danych..........................
1.1.6.7. Elektroniczny nośnik informacji.............................................
1.1.6.8. Informatyczny nośnik danych.................................................
1.1.6.9. Środki komunikacji.................................................................
1.1.6.10. Środki komunikacji elektronicznej........................................
1.1.6.11. Środki komunikacji elektronicznej a elektroniczne nośniki informacji
1.1.6.12. Środki porozumiewania się na odległość..............................
1.1.6.13. System informatyczny...........................................................
1.1.6.14. System teleinformatyczny.....................................................
1.1.7. Komunikacja elektroniczna w pracy..............................................
1.1.7.1. Charakter komunikacji elektronicznej....................................
1.1.7.2. Rodzaje komunikacji elektronicznej.......................................
1.1.7.3. Komunikacja sieciowa............................................................
1.1.7.4. Sieć komputerowa...................................................................
1.1.7.5. Sieć internetowa......................................................................
1.1.7.6. Adresy internetowe.................................................................
1.1.7.7. Problem dostępu do Internetu.................................................
1.1.7.8. Kanały dostępu do Internetu...................................................
1.1.7.9. Lokalne bezprzewodowe sieci komputerowe.........................
1.1.7.10. Komunikacja pozainternetowa..............................................
1.1.7.11. Komunikacja mobilna...........................................................
1.1.7.12. Telefoniczna koununikacja tekstowa i zautomatyzowana....
1.1.7.13. Komunikacja lokalizowana...................................................
Charakterystyka dyscypliny
Zakres dyscypliny
Techniki pracy biurowej obejmują:
1) organizację pracy biura,
- określenie przedmiotu pracy – statut, plan pracy, zgłoszenie
- podział kompetencji – regulamin organizacyjny,
- porządek pracy - regulamin pracy,
- motywację pracy – regulamin wynagradzania i premiowania,
- obieg informacji – instrukcja obiegu informacji,,
- bezpieczeństwo i higienę pracy – regulamin BHP,,
- wyposażenie i zaopatrzenie stanowiska pracy – plan finansowy,
2) technologie pracy w biurze:
- informatyczne,
- telekomunikacyjne,
- audiowizualne,
- papiernicze,
- inne.
3) relacje międzyludzkie pracy biurowej:
- odniesienia wzajemne pracowników - praca w zespole,
- relacje podporządkowania i zależności – nadzór i kontrola,
- obsługa petentów, interesantów i klientów,
- wygląd miejsca pracy i w miejscu pracy.
- mikroklimat miejsca pracy.
Cel dyscypliny
Celem dyscypliny jest przekazanie niezbędnych umiejętności:
- organizacji pracy własnej i niewielkich zespołów ludzkich,
- organizacji własnego stanowiska pracy,
- rozwiązywania problemów komunikacji interpersonalnej,
- prowadzenia dyskusji i negocjacji,
- przestrzegania zasad dobrego wychowania,
- uczestniczenia w przepływie informacji w kontaktach bezpośrednich:
- organizowania zebrań i konferencji oraz kształtowania aparycji,
- przyjmowania i załatwiania interesantów,
- wykonywania typowych czynności kancelaryjnych,
- wykorzystywania w pracy biurowej środków technicznych i materiałów biurowych,
- wykorzystania komputerów w przygotowywaniu dokumentów,
- posługiwania się Internetem do wyszukiwania informacji.
Charakterystyka pracy biurowej
Pojęcie biurokracji
Twórcą modelu idealnej biurokracji był Max Weber. Według niego biurokracja to celowo określona, abstrakcyjna konstrukcja myślowa, opisująca budowę i funkcjonowanie instytucji biurowej, w której pracujący ludzie jako urzędnicy ściśle podporządkowują się przepisom oraz zwierzchnikom działającym w granicach przynależnych im uprawnień. Tak zdefiniowaną biurokrację cechuje to, iż:
- jej uczestnikami (pracownikami) są osobiście wolni ludzie, podlegający tylko przepisom, wskazanym w umowie o pracę,
- podstawą selekcji na urząd są kwalifikacje zawodowe, sprawdzane egzaminami i dokumentowane dyplomami,
- urzędnicy są mianowani, a nie wybierani, dlatego mogą być zwolnieniu pod pewnymi warunkami, a sami mogą zawsze złożyć rezygnację,
- osoby zatrudnione są wynagradzane stosownie do pozycji zajmowanej w hierarchii zaszeregowania,
- urzędnicy podlegają awansom w oparciu o staż i osiągnięcia w pracy, ale to zależy od uznania zwierzchnika,
- praca urzędnicza podlega systematycznej kontroli w trakcie jej wykonywania oraz po jej zakończeniu,
- pracownicy podlegają ścisłej dyscyplinie formalnej wynikającej z regulaminów organizacyjnych, instrukcji, zakresów obowiązków.
Inne ujęcia biurokracji
Według innych ujęć biurokracja jest:
- rozbudowaną i sformalizowaną strukturą zapewniającą zbiorową organizację pracy, przez jej kierowanie i kontrolowanie,
- nienaturalną (sztuczną) i narzuconą (przymusową) formą rozwiązywania codziennych problemów życia społecznego,
- najbardziej racjonalnym (celowo uporządkowanym) sposobem rządzenia zarządzania i samorządzenia,
- mechanizm normowanego, planowego, kierowanego, kontrolowanego podejmowania i prowadzenia działalności.
- Administracyjną struktura działań podporządkowującą sobie indywidualn...
mario_83p