mięka zabawka dydaktyczna wsród pięciolatków.pdf

(2122 KB) Pobierz
240832381 UNPDF
Miękka zabawka dydaktyczna
wśród pięciolatków
m BEATA MANTERYS (Kraków)
ani Profesor Halina Sala-Wójcik z kra­
kowskiej Akademii Pedagogicznej propa­
guje nową formę zabawek-pomocy -
miękką zabawkę dydaktyczną. Z jej inicjatywy
trzy lata temu powstało Laboratorium Zabawki
Dydaktycznej. Gromadzone są w nim prototypy
zabawek, które przez swoją atrakcyjność umoż­
liwiają bezstresowe odkrywanie i przyswajanie
wiedzy przez dziecko, rozwijają jego wyobraź­
nię. Swoją autorską miękką zabawkę testowa­
łam w Samorządowym Przedszkolu nr 116.
W czasie sprawdzania możliwości miękkiej
zabawki dydaktycznej odkryłam wiele jej warto­
ści, min::
- sprzyja ona edukacji zintegrowanej,
- zapobiega agresji i przemocy,
- umożliwia przyjęcie przez dziecko posta­
wy badacza samodzielnie rozwiązującego pro­
blemy.
Już nazwa miękka zabawka dydaktyczna
warunkuje funkcje, jakie ma ona do spełnienia:
- zabawka, tzn., że jest to przedmiot najbliż­
szy dziecku, przedmiot, po który ono chętnie się­
ga, który prowokuje je do manipulowania nim,
sprawia mu wiele radości;
- miękka, tzn. że dziecko może się do niej
przytulić odczuwając ciepło, zabawka wzmacnia
w nim poczucie bezpieczeństwa, zmniejsza jego
labilność uczuciową, tonuje ewentualne stany
napięcia, przez swą miękkość jest najczęściej
tulona i kochana, a tym samym wyzwala pozy­
tywne reakcje i emocje: opiekuńczość, czułość,
delikatność, wrażliwość;
- dydaktyczna, tzn. że zabawka spełnia funk­
cje przypisywane dotąd tradycyjnym pomocom
dydaktycznym kształcącym pojęcia przyrodnicze,
społeczne, estetyczne itp., może być wykorzysta­
na do samodzielnego uczenia się, do uczenia wza­
jemnego przez rówieśników oraz do celowego
nauczania organizowanego przez nauczyciela.
Miękka zabawka dydaktyczna może odegrać
dużą rolę w edukacji zintegrowanej, oddziału­
jąc m.in. na sferę emocjonalno-społeczną dziec­
ka: wpływa pozytywnie na jednostkę, wzmacnia
relacje pomiędzy dziećmi, a więc integruje grupę,
rozwija pozytywne myślenie, empatię, a przez to
wychowuje do przyjaźni z drugim człowiekiem.
Jej wartość polega na tym, że rozwijając dziecko
pod względem umysłowym, uczy je równocze­
śnie „ludzkich" emocji, uczuć. Prowokując po­
stawę badawczą, kształtuje umiejętność rozwią­
zywania problemów zarówno intelektualnych,
jak i spoieczno-moralnych.
Już sama obecność takiej niekonwencjonal­
nej pomocy dydaktycznej może stanowić wyzwa­
nie, problem i skłonić do refleksji dziecko - jak
się nią bawić? oraz nauczyciela - jak wykorzystać?.
Oto przykłady sposobów stosowania zabaw­
ki . Zabawka została wykonana z ekologicznych
surowców (bawełna, siano). Składa się z dwóch
w/2001
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
P
240832381.002.png
poduszeczek umieszczonych w jednym, długim
pokrowcu-tunelu, zakończonym po obu stronach
kolorowymi, luźno zwisającymi paskami materia­
łu. Pokrowiec po rozłożeniu ma kształt wydłużo­
nego prostokąta. Na jednej stronie naszyto po­
przeczne paski materiału w taki sposób, aby
możliwe było przeplatanie przez nie luźno zwisa­
jących pasków. Na drugiej stronie pokrowca są
dwie obszerne kieszenie wykonane z materiału z
rysunkami zwierząt Pośrodku pokrowca naszyty
jest uchwyt do zawieszania zabawki, ułatwiający
jej przenoszenie, stwarzający dodatkowe możli­
wości zabawy. Kieszenie kryją pewne tajemnice
- zadania do wykonania przez dzieci:
- kartoniki z wzorami linii do „Układanki
liniowej" oraz do gry towarzyskiej „Złote kar-
ty".
- karty formatu A -4 w trzech kolorach (we­
dług stopnia trudności) przedstawiające różne
linie, szlaczki, rysunki przeznaczone do kalko­
wania, odwzorowywania.
Zabawka jest stosunkowo duża, ale zarazem
dostosowana do przeciętnego wzrostu dziecka
5-letniego, nie sprawia kłopotów w przenosze­
niu, dźwiganiu, podrzucaniu. Jej atutem są żywe,
wesołe kolory. Nazwa zabawki „superpodusia"
jest autentycznym pomysłem dziecka.
Jednym z zadań przy wprowadzaniu zabaw­
ki było kształtowanie pojęcia „linia" oraz ob­
serwacja wyników tego kształcenia - wzrost
uzdolnień plastycznych w zakresie operowania
linią.
Ze względu na potrzebę całościowego po­
strzegania dziecka, jego rozwoju, przedmiotem
obserwacji były też relacje wynikające z kontak­
tów dziecka z zabawką i jej wpływ na rozwój
sfery emocjonalnej, ruchowej.
Przeprowadziłam 11 zajęć z wykorzystaniem
poduszki (raz w tygodniu), większość z nich sta­
rałam się konstruować na podstawie strategii
pracy z dziećmi opracowanej przez Marię Kie-
lar-Turską.
Struktura zajęć składała się ze stałych ogniw:
Część I: Demonstracja problemu - stworze­
nie sytuacji problemowej dotyczącej zagadnie­
nia plastycznego - linia (poznanie nowych, kon­
kretnych rodzajów linii).
Część II: Ekstrapolacja problemu na inne
obszary, czyli przedstawienie problemu (kon­
kretnych linii) w innym kontekście.
Część III: Relaksacja - utrwalenie proble­
mu (wiadomości o poznanych liniach) w zaba­
wie ruchowej z wykorzystaniem poduszki.
Część IV: Dziecięce egzemplifikacje opra­
cowanego problemu, czyli własne interpretacje,
własna ekspresja plastyczna (z zastosowaniem
poznanych linii).
Przykłady zajęć
„Dziwny gość" (wykorzystanie całej po­
duszki).
Cele:
- poznanie i operowanie zróżnicowanymi li­
niami: proste, długie, krótkie, pionowe, pozio­
me, równoległe, jasne, ciemne, określające ko­
lor, linie określające kontur (prostokąt);
- przypomnienie i utrwalenie wiadomości o
prostokącie;
- rozwijanie spostrzegawczości, wyobraźni,
mowy czynnej,
- rozwijanie sprawności manualnych (posłu­
giwanie się nożyczkami),
- przypomnienie umów dotyczących szano­
wania zabawek.
Dzieci po raz pierwszy spotkały się z zabaw­
ką, oglądały ją, eksplorowały jej tajemnice, wy­
jaśniały nauczycielce, że jest to „jakaś podusz-
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
W /2001
240832381.003.png
ka". Potem omawiały jej wygląd, a następnie
zastanawiały się, jak można się nią bawić, do
czego może służyć (podały kilkanaście propo­
zycji). Wymyśliły imię dla niej, a także miej­
sce w sali, gdzie będzie „mieszkała". Nauczy­
cielka zapytała, jaki ma kształt ta zabawka?
Dzieci obrysowywały kredą na szarym papie­
rze jej kontur, a potem analizowały i określa­
ły powstałe linie. Następnie miały za zadanie
utworzyć „długą linię" chwytając się za ręce i
odwzorować kształt poduszki (część dzieci
tworzyła prostokąt - pokrowiec poduszki,
ograniczając obszar dywanu, pozostałe dzieci
tworzyły „krótkie linie" - paski).
Na zakończenie nauczycielka odczytała ta­
jemniczy list, w którym poduszka pyta, czy dzie­
ci mogłyby się z nią zaprzyjaźnić. Obiecuje też,
że wymyśli dla nich, w podziękowaniu za piękne
imię, jakie od nich otrzymała, mnóstwo cieka­
wych zabaw i niespodzianek.
- uwrażliwienie na piękno tekstu literackie­
go i muzyki;
- kształtowanie umiejętności określania
nastroju muzyki przez własną ekspresję pla­
styczną;
- kształtowanie właściwych przekonań na
temat przemocy i agresji.
Indywidualna działalność plastyczna
Temat: Fotografia poduszki.
Technika: wycinanie z kolorowego papieru,
naklejanie na kartkę według wzoru.
Omówienie linii ukrytych w rysunku.
Poduszka przynosi dzieciom w swych kie­
szonkach prezenty: taśmę magnetofonową i... su­
szarkę do włosów (element humorystyczny), a
w liście do dzieci opisuje sposób zabawy. Dzieci
obserwują i omawiają, jak zachowują się paski
materiału pod wpływem słabego i silnego stru­
mienia powietrza suszarki, potem sami robią
„wiaterki", dmuchając w paski raz słabo, raz
mocno. W czasie odpoczynku na poduszce, słu­
chają muzyki i wiersza Juliana Tuwima Dwa wia­
try o słabym i o mocnym wietrze, dowiadują się
o pozytywnej i niszczącej roli wiatru. Wypowia­
dają swoje opinie na temat: czy warto być sil­
nym i mocnym?, jakie zachowania silnych dzieci
im się nie podobają?, szukają przykładów, jak
dzieci, dorośli mogą dobrze wykorzystać swoją
siłę? Rozmowę kończą obietnicą złożoną po­
duszce, że „nigdy, nigdy nie wykorzystają swojej
siły tak, aby ktoś był nieszczęśliwy".
„Ruchliwe paseezki" (wykorzystanie pasków
materiału z zabawki)
Cele:
- poznanie i operowanie zróżnicowanymi li­
niami: spiralne, krzywe, ciągłe, przecinające się,
jasne, dynamiczne (ruszające się), słabe, moc­
ne, miękkie;
- wzbogacanie słownika dzieci: halny, zawie­
rucha, wicher, huragan, trąba powietrzna, taj­
fun, tornado;
W zabawie ruchowej do akompaniamentu
muzyki dwie poduszki imitują latawce z diugjmi
ogonami.
Indywidualna działalność plastyczna
Temat: Wiatr.
Technika: rysowanie świecą i malowanie tła
farbą plakatową (omówienie linii ukrytych w ry­
sunku).
10/2001
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
240832381.004.png
Zabawa z kolorami (wykorzystanie całej po­
duszki)
Cele:
- poznanie linii zróżnicowanych pod wzglę­
dem formy (szerokie, lekkie, ciągłe), waloru (ja­
sne, ciemne, niewyraźne, mgliste, rozlane), wy­
razu (słabe, mocne);
- rozwijanie spostrzegawczości, określanie i
porównywanie zjawisk różniących pory roku,
rozwijanie mowy czynnej poprzez stosowanie
przymiotników, rozwijanie wyobraźni poprzez
wymyślanie określeń (metafor), pogłębianie
doświadczeń plastycznych - próby mieszania
kolorów;
- wdrażanie do samodzielnego przygotowa­
nia niektórych materiałów i sprzątania po pracy.
Dzieci omawiają kolory, a także linie ujęte w
rysunkach zwierząt na poduszce, gromadzą okre­
ślenia: wyraziste, mocne, ostre, wesołe itp. Następ­
nie przykrywają poduszkę półprzeźroczystym, bia­
łym szyfonem i dokonują podobnej analizy.
Gromadzą określenia: rozmyte, mgliste itp. Wy­
powiadają się na temat „W jakich okolicznościach,
w jakich porach roku można zobaczyć świat, przy­
rodę w takich kolorach i liniach?" (np. rozmyte,
niewyraźne w czasie mgły, deszczu, zamieci, a ostre,
wesołe w czasie słonecznych dni). Wybrane dziec­
ko- „czarodziejski malarz" - tworzy nowe, cieka­
we linie i plamy... doświadczenie z mieszaniem ko­
lorów w wodzie. Podczas obserwacji dzieci tworzą
własne, metaforyczne określenia, np. „kolory ko­
tłują się jak jarzyny w mikserze" i inne.
W zabawie ruchowej dzieci improwizują swo­
je ulubione zabawy dostosowane do pory roku,
którą podpowiada muzyka (dźwięki skoczne,
wyraziste - lato; dźwięki ciche, niewyraźne, płyn­
ne - jesień). W czasie przerw „czarodziejski
malarz" (z poduszką założoną na plecach jak
skrzydła ptaka) maluje świat, głaszcząc każde
dziecko swymi kolorowymi paskami.
aż kipiało od bogactwa spontanicznie zastoso­
wanych linii.
Już na etapie projektowania zabawki zaplano­
wałam, jakie funkcje będzie miała do spełnienia,
jednak podczas obserwacji zabaw dzieci z podusz­
ką ujawniły się inne, nowe. W zależności od ro­
dzaju prowokowanych podczas zabaw aktywności
dziecka - zabawka pełni następujące funkcje: umy­
słową, ruchową, emocjonalno-społeczną, poszerza
doświadczenie dziecka, kształci umiejętność roz­
wiązywania problemów, rozwija wyobraźnię.
Kształt i zalety poduszki umożliwiły wymy­
ślenie 41 zabaw! (z tego 12 zabaw wymyśliły dzie­
ci). Budowa zabawki umożliwia różnorodne wy­
korzystanie jej elementów.
Przykłady zabaw
Splątane linie (analiza Unii tworzonych przez
paski materiału)
Jedno z dzieci „huśta" poduszkę trzymając
ją za uchwyt, a potem stawia na dywanie. Jego
kolega ma za zadanie odtworzyć układ linii, ja­
kie stworzyły paski, rysuje go kredkami w odpo­
wiednich kolorach na kartce papieru, razem kon­
trolują poprawność wykonania, potem
zamieniają się rolami. (Dla ułatwienia można
zacząć od niewielkiej liczby pasków).
Teatrzyk domowy (wykorzystanie całej po­
duszki)
Jedno lub dwoje dzieci ustawia poduszkę
w kształcie namiotu tak, aby na zewnętrznych „ścia­
nach" domku były naszyte paski. To będą kolejne
piętra w domku, można do nich przypinać dodat­
kowe elementy: falbanki, papierowe ramki itp.,
tworzyć scenografię. Na końcach luźno zwisających
pasków dziecko mocuje spinaczami malutkie, wła­
snoręcznie wykonane sylwetki mieszkańców tego
domu; mogą one wędrować po piętrach.
Indywidualna działalność plastyczna
Temat: Mokry świat (omówienie linii ukry­
tych w rysunku).
Technika: malowanie „mokre w mokre", na
nierównej fakturze.
Dzieci przez „superpodusię" dokładnie zgłę­
biły tajemnice linii, dlatego ich oryginalne pra­
ce plastyczne wykonane na zakończenie ekspe­
rymentu nie były zaskoczeniem - w ich rysunkach
Uciekające paski (wykorzystanie pasków
z zabawki)
Jedno dziecko stara się zapamiętać kolory
pasków, potem odwraca się. W tym czasie je­
den pasek „ucieka" (chowamy go do wnętrza
złożonej poduszki), dziecko odwraca się i od­
gaduje, którego paska brakuje (potem stopnio­
wo zwiększamy liczbę chowanych pasków).
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
10/2001
240832381.005.png
Jaka to figura? (wykorzystanie całej podusz-
uczuć, nie tylko werbalnych sposobów komuni­
kowania się.
ki)
Dziecko, ob rysów u jąc palcem lub kredką na
papierze kształty poszczególnych elementów
poduszki, wskazuje i nazywa figury geometrycz­
ne, np. kształty pokrowca i wewnętrznych podu­
szek, pasków - prostokąty, kształt kieszonek -
kwadraty, „wejście" do domku - trójkąt.
Obrazki dziwaski (wykorzystanie całej po­
duszki)
Dzieci są „artystami-plastykami", tworzą
swoje niepowtarzalne obrazy. Wykorzystują do
tego celu wszystko to, co w ich mniemaniu do­
brze się komponuje: papier, szmatki, klocki itp.
i to, co zmieści się w szczeliny pasków naszytych
na poduszce.
Zaprzęgi (wykorzystanie całej poduszki)
Trójka dzieci tworzy jeden zaprzęg: jedno
dziecko trzyma poduszkę przed sobą, a dwójka
pozostałych stoi za nim i trzyma paski. Na dźwię­
ki muzyki zaprzęgi ruszają, pozostałe dzieci są
„drzewami", „sypią śnieg" - dzwonią dzwonecz­
kami. Potem zamiana ról.
Kolorowe słonko (wykorzystanie pasków
zabawki)
Dzieci siedzą w ciasnym kręgu, ale tyłem do
wnętrza koła. Jedno dziecko, trzymając po­
duszkę za uchwyt, delikatnie głaszcze „promy-
kami"-paskami pozostałe dzieci po głowach. To
dziecko, nad którym się „promyczki" zatrzyma­
ją, zamyka oczy i chwyta jeden promyczek, a
pozostałe dzieci odwracają się i podpowiadają,
jaki kolor został „złapany", np.: »... jak piasek
pustyni",, jak płatki słonecznika"...
Przedstawione zabawy pobudzają wszystkie
sfery aktywności dziecka: intelektualną, rucho­
wą, emocjonalną. W wielu przypadkach urucha­
miają je równocześnie podczas jednej zabawy.
Podobnie wiele jest zabaw, w których dziecko
poznaje rzeczywistość równocześnie czterema
sposobami: poznaje za pośrednictwem kogoś
(nauczyciela, drugiego dziecka) lub czegoś (za­
bawki), samodzielnie ją odkrywa, tzn. rozwiązu­
je problem. To poznawanie i odkrywanie ma
przyjemną formę dzięki atrakcyjności superpo-
duszki, wywołuje w dziecku silne, pozytywne
emocje, a w konsekwencji prowokuje je do dzia­
łania: ruchowego i umysłowego, do tworzenia
własnych kreacji.
Uważam, żesuperpoduszka „zdała egzamin"
na nowoczesną pomoc dydaktyczną. Miękkie za­
bawki dydaktyczne sprawią, że przedszkole sta­
nie się „krainą mądrych zabaw", do której każ­
de dziecko, nawet to najbardziej nieśmiałe,
zechce przyjść. Po spełnieniu swych funkcji dy­
daktycznych będą ważnym rekwizytem integru­
jącym grupę, np. podczas zabaw ruchowych, gier
towarzyskich itp., będą sprzyjać relaksacji gru­
py. Nauczą dzieci wrażliwości, delikatności..., a
ich zagadkowy wygląd wpłynie na rozwój ich wy­
obraźni, fflf
Latawce - dmuchawce (wykorzystanie pa­
sków materiału)
Jest to zabawa inicjowana przez nauczy­
cielkę, która trzymając za uchwyt zabawkę wy­
soko w górze (ewentualnie zabawka może być
zawieszona na lince) wprawia w ruch paski za
pomocą suszarki do włosów. Dzieci obserwują,
jak zachowują się paski pod wpływem silnego
i słabego strumienia powietrza, określają czasow­
nikami, np. drżą, latają, migoczą... Potem same
wprawiają paski w ruch, dmuchając w nie, raz
słabo, raz mocno. Kontynuacją tej zabawy jest
rozmowa na temat źle wykorzystanej siły, np.
wiatru, wody, a także tej u dzieci - piętnują przy­
kłady agresywnego zachowania, podając równo­
cześnie (to ważne!) sposoby rozwiązywania kon­
fliktów.
Zgadywanki (wykorzystanie całej poduszki)
Są to zabawy z elementem dramy, w któ­
rych poduszka pełni rolę dzidziusia. Wybrane
dziecko, bez słów, wykonuje czynności imitują­
ce zachowanie mamy opiekującej się niemow­
lakiem, pozostałe dzieci odgadują, co ono robi,
np. kołysze do snu, nosi „na barana", karmi,
przewija itp. W następnych zabawach podusz­
ka może być „kimś innym": zwierzątkiem,
przedmiotem... Inną wersją tej zabawy jest da­
wanie zadań do wykonania, np.: podusia „sie­
dzi" na krzesełku, jest małą dziewczynką,
a wybrane dziecko mają: pocieszyć, uśpić, ucze­
sać, uspokoić...
Zabawa ta uczy umiejętności okazywania
W /2001
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
240832381.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin