mięka zabawka dydaktyczna wsród pięciolatków.pdf
(
2122 KB
)
Pobierz
240832381 UNPDF
Miękka zabawka dydaktyczna
wśród pięciolatków
m
BEATA MANTERYS (Kraków)
ani Profesor Halina Sala-Wójcik z kra
kowskiej Akademii Pedagogicznej propa
guje nową formę zabawek-pomocy -
miękką zabawkę dydaktyczną. Z jej inicjatywy
trzy lata temu powstało Laboratorium Zabawki
Dydaktycznej. Gromadzone są w nim prototypy
zabawek, które przez swoją atrakcyjność umoż
liwiają bezstresowe odkrywanie i przyswajanie
wiedzy przez dziecko, rozwijają jego wyobraź
nię. Swoją autorską miękką zabawkę testowa
łam w Samorządowym Przedszkolu nr 116.
W czasie sprawdzania możliwości miękkiej
zabawki dydaktycznej odkryłam wiele jej warto
ści, min::
- sprzyja ona edukacji zintegrowanej,
- zapobiega agresji i przemocy,
- umożliwia przyjęcie przez dziecko posta
wy badacza samodzielnie rozwiązującego pro
blemy.
Już nazwa miękka zabawka dydaktyczna
warunkuje funkcje, jakie ma ona do spełnienia:
- zabawka, tzn., że jest to przedmiot najbliż
szy dziecku, przedmiot, po który ono chętnie się
ga, który prowokuje je do manipulowania nim,
sprawia mu wiele radości;
- miękka, tzn. że dziecko może się do niej
przytulić odczuwając ciepło, zabawka wzmacnia
w nim poczucie bezpieczeństwa, zmniejsza jego
labilność uczuciową, tonuje ewentualne stany
napięcia, przez swą miękkość jest najczęściej
tulona i kochana, a tym samym wyzwala pozy
tywne reakcje i emocje: opiekuńczość, czułość,
delikatność, wrażliwość;
- dydaktyczna, tzn. że zabawka spełnia funk
cje przypisywane dotąd tradycyjnym pomocom
dydaktycznym kształcącym pojęcia przyrodnicze,
społeczne, estetyczne itp., może być wykorzysta
na do samodzielnego uczenia się, do uczenia wza
jemnego przez rówieśników oraz do celowego
nauczania organizowanego przez nauczyciela.
Miękka zabawka dydaktyczna może odegrać
dużą rolę w edukacji zintegrowanej, oddziału
jąc m.in. na sferę emocjonalno-społeczną dziec
ka: wpływa pozytywnie na jednostkę, wzmacnia
relacje pomiędzy dziećmi, a więc integruje grupę,
rozwija pozytywne myślenie, empatię, a przez to
wychowuje do przyjaźni z drugim człowiekiem.
Jej wartość polega na tym, że rozwijając
dziecko
pod względem umysłowym, uczy je równocze
śnie „ludzkich" emocji, uczuć. Prowokując po
stawę badawczą, kształtuje umiejętność rozwią
zywania problemów zarówno intelektualnych,
jak i spoieczno-moralnych.
Już sama obecność takiej niekonwencjonal
nej pomocy dydaktycznej może stanowić wyzwa
nie, problem i skłonić do refleksji dziecko - jak
się nią bawić? oraz nauczyciela - jak wykorzystać?.
Oto przykłady sposobów stosowania zabaw
ki . Zabawka została wykonana z ekologicznych
surowców (bawełna, siano). Składa się z dwóch
w/2001
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
P
poduszeczek umieszczonych w jednym, długim
pokrowcu-tunelu, zakończonym po obu stronach
kolorowymi, luźno zwisającymi paskami materia
łu. Pokrowiec po rozłożeniu ma kształt wydłużo
nego prostokąta. Na jednej stronie naszyto po
przeczne paski materiału w taki sposób, aby
możliwe było przeplatanie przez nie luźno zwisa
jących pasków. Na drugiej stronie pokrowca są
dwie obszerne kieszenie wykonane z materiału z
rysunkami zwierząt Pośrodku pokrowca naszyty
jest uchwyt do zawieszania zabawki, ułatwiający
jej przenoszenie, stwarzający dodatkowe możli
wości zabawy. Kieszenie kryją pewne tajemnice
- zadania do wykonania przez dzieci:
- kartoniki z wzorami linii do „Układanki
liniowej" oraz do gry towarzyskiej „Złote kar-
ty".
- karty formatu A
-4
w trzech kolorach (we
dług stopnia trudności) przedstawiające różne
linie, szlaczki, rysunki przeznaczone do kalko
wania, odwzorowywania.
Zabawka jest stosunkowo duża, ale zarazem
dostosowana do przeciętnego wzrostu dziecka
5-letniego, nie sprawia kłopotów w przenosze
niu, dźwiganiu, podrzucaniu. Jej atutem są żywe,
wesołe kolory. Nazwa zabawki „superpodusia"
jest autentycznym pomysłem dziecka.
Jednym z zadań przy wprowadzaniu zabaw
ki było kształtowanie pojęcia „linia" oraz ob
serwacja wyników tego kształcenia - wzrost
uzdolnień plastycznych w zakresie operowania
linią.
Ze względu na potrzebę całościowego po
strzegania dziecka, jego rozwoju, przedmiotem
obserwacji były też relacje wynikające z kontak
tów dziecka z zabawką i jej wpływ na rozwój
sfery emocjonalnej, ruchowej.
Przeprowadziłam 11 zajęć z wykorzystaniem
poduszki (raz w tygodniu), większość z nich sta
rałam się konstruować na podstawie strategii
pracy z dziećmi opracowanej przez Marię Kie-
lar-Turską.
Struktura zajęć składała się ze stałych ogniw:
Część I: Demonstracja problemu - stworze
nie sytuacji problemowej dotyczącej zagadnie
nia plastycznego - linia (poznanie nowych, kon
kretnych rodzajów linii).
Część II: Ekstrapolacja problemu na inne
obszary, czyli przedstawienie problemu (kon
kretnych linii) w innym kontekście.
Część III: Relaksacja - utrwalenie proble
mu (wiadomości o poznanych liniach) w zaba
wie ruchowej z wykorzystaniem poduszki.
Część IV: Dziecięce egzemplifikacje opra
cowanego problemu, czyli własne interpretacje,
własna ekspresja plastyczna (z zastosowaniem
poznanych linii).
Przykłady zajęć
„Dziwny gość"
(wykorzystanie całej po
duszki).
Cele:
- poznanie i operowanie zróżnicowanymi li
niami: proste, długie, krótkie, pionowe, pozio
me, równoległe, jasne, ciemne, określające ko
lor, linie określające kontur (prostokąt);
- przypomnienie i utrwalenie wiadomości o
prostokącie;
- rozwijanie spostrzegawczości, wyobraźni,
mowy czynnej,
- rozwijanie sprawności manualnych (posłu
giwanie się nożyczkami),
- przypomnienie umów dotyczących szano
wania zabawek.
Dzieci po raz pierwszy spotkały się z zabaw
ką, oglądały ją, eksplorowały jej tajemnice, wy
jaśniały nauczycielce, że jest to „jakaś podusz-
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
W
/2001
ka". Potem omawiały jej wygląd, a następnie
zastanawiały się, jak można się nią bawić, do
czego może służyć (podały kilkanaście propo
zycji). Wymyśliły imię dla niej, a także miej
sce w sali, gdzie będzie „mieszkała". Nauczy
cielka zapytała, jaki ma kształt ta zabawka?
Dzieci obrysowywały kredą na szarym papie
rze jej kontur, a potem analizowały i określa
ły powstałe linie. Następnie miały za zadanie
utworzyć „długą linię" chwytając się za ręce i
odwzorować kształt poduszki (część dzieci
tworzyła prostokąt - pokrowiec poduszki,
ograniczając obszar dywanu, pozostałe dzieci
tworzyły „krótkie linie" - paski).
Na zakończenie nauczycielka odczytała ta
jemniczy list, w którym poduszka pyta, czy dzie
ci mogłyby się z nią zaprzyjaźnić. Obiecuje też,
że wymyśli dla nich, w podziękowaniu za piękne
imię, jakie od nich otrzymała, mnóstwo cieka
wych zabaw i niespodzianek.
- uwrażliwienie na piękno tekstu literackie
go i muzyki;
- kształtowanie umiejętności określania
nastroju muzyki przez własną ekspresję pla
styczną;
- kształtowanie właściwych przekonań na
temat przemocy i agresji.
Indywidualna działalność plastyczna
Temat: Fotografia poduszki.
Technika: wycinanie z kolorowego papieru,
naklejanie na kartkę według wzoru.
Omówienie linii ukrytych w rysunku.
Poduszka przynosi dzieciom w swych kie
szonkach prezenty: taśmę magnetofonową i... su
szarkę do włosów (element humorystyczny), a
w liście do dzieci opisuje sposób zabawy. Dzieci
obserwują i omawiają, jak zachowują się paski
materiału pod wpływem słabego i silnego stru
mienia powietrza suszarki, potem sami robią
„wiaterki", dmuchając w paski raz słabo, raz
mocno. W czasie odpoczynku na poduszce, słu
chają muzyki i wiersza Juliana Tuwima
Dwa wia
try o
słabym i o mocnym wietrze, dowiadują się
o pozytywnej i niszczącej roli wiatru. Wypowia
dają swoje opinie na temat: czy warto być sil
nym i mocnym?, jakie zachowania silnych dzieci
im się nie podobają?, szukają przykładów, jak
dzieci, dorośli mogą dobrze wykorzystać swoją
siłę? Rozmowę kończą obietnicą złożoną po
duszce, że „nigdy, nigdy nie wykorzystają swojej
siły tak, aby ktoś był nieszczęśliwy".
„Ruchliwe paseezki"
(wykorzystanie pasków
materiału z zabawki)
Cele:
- poznanie i operowanie zróżnicowanymi li
niami: spiralne, krzywe, ciągłe, przecinające się,
jasne, dynamiczne (ruszające się), słabe, moc
ne, miękkie;
- wzbogacanie słownika dzieci: halny, zawie
rucha, wicher, huragan, trąba powietrzna, taj
fun, tornado;
W zabawie ruchowej do akompaniamentu
muzyki dwie poduszki imitują latawce z
diugjmi
ogonami.
Indywidualna działalność plastyczna
Temat:
Wiatr.
Technika: rysowanie świecą i malowanie tła
farbą plakatową (omówienie linii ukrytych w ry
sunku).
10/2001
WYCHOWANIE W
PRZEDSZKOLU
Zabawa z kolorami
(wykorzystanie całej po
duszki)
Cele:
- poznanie linii zróżnicowanych pod wzglę
dem formy (szerokie, lekkie, ciągłe), waloru (ja
sne, ciemne, niewyraźne, mgliste, rozlane), wy
razu (słabe, mocne);
- rozwijanie spostrzegawczości, określanie i
porównywanie zjawisk różniących pory roku,
rozwijanie mowy czynnej poprzez stosowanie
przymiotników, rozwijanie wyobraźni poprzez
wymyślanie określeń (metafor), pogłębianie
doświadczeń plastycznych - próby mieszania
kolorów;
- wdrażanie do samodzielnego przygotowa
nia niektórych materiałów i sprzątania po pracy.
Dzieci omawiają kolory, a także linie ujęte w
rysunkach zwierząt na poduszce, gromadzą okre
ślenia: wyraziste, mocne, ostre, wesołe itp. Następ
nie przykrywają poduszkę półprzeźroczystym, bia
łym szyfonem i dokonują podobnej analizy.
Gromadzą określenia: rozmyte, mgliste itp. Wy
powiadają się na temat „W jakich okolicznościach,
w jakich porach roku można zobaczyć świat, przy
rodę w takich kolorach i liniach?" (np. rozmyte,
niewyraźne w czasie mgły, deszczu, zamieci, a ostre,
wesołe w czasie słonecznych dni). Wybrane dziec
ko- „czarodziejski malarz" - tworzy nowe, cieka
we linie i plamy... doświadczenie z mieszaniem ko
lorów w wodzie. Podczas obserwacji dzieci tworzą
własne, metaforyczne określenia, np. „kolory ko
tłują się jak jarzyny w mikserze" i inne.
W zabawie ruchowej dzieci improwizują swo
je ulubione zabawy dostosowane do pory roku,
którą podpowiada muzyka (dźwięki skoczne,
wyraziste - lato; dźwięki ciche, niewyraźne, płyn
ne - jesień). W czasie przerw „czarodziejski
malarz" (z poduszką założoną na plecach jak
skrzydła ptaka) maluje świat, głaszcząc każde
dziecko swymi kolorowymi paskami.
aż kipiało od bogactwa spontanicznie zastoso
wanych linii.
Już na etapie projektowania zabawki zaplano
wałam, jakie funkcje będzie miała do spełnienia,
jednak podczas obserwacji zabaw dzieci z podusz
ką ujawniły się inne, nowe. W zależności od ro
dzaju prowokowanych podczas zabaw aktywności
dziecka - zabawka pełni następujące funkcje: umy
słową, ruchową, emocjonalno-społeczną, poszerza
doświadczenie dziecka, kształci umiejętność roz
wiązywania problemów, rozwija wyobraźnię.
Kształt i zalety poduszki umożliwiły wymy
ślenie 41 zabaw! (z tego 12 zabaw wymyśliły dzie
ci). Budowa zabawki umożliwia różnorodne wy
korzystanie jej elementów.
Przykłady zabaw
Splątane linie
(analiza Unii tworzonych przez
paski materiału)
Jedno z dzieci „huśta" poduszkę trzymając
ją za uchwyt, a potem stawia na dywanie. Jego
kolega ma za zadanie odtworzyć układ linii, ja
kie stworzyły paski, rysuje go kredkami w odpo
wiednich kolorach na
kartce
papieru,
razem
kon
trolują poprawność wykonania, potem
zamieniają się rolami. (Dla ułatwienia można
zacząć od niewielkiej liczby pasków).
Teatrzyk domowy
(wykorzystanie całej po
duszki)
Jedno lub dwoje dzieci ustawia poduszkę
w kształcie namiotu tak, aby na zewnętrznych „ścia
nach" domku były naszyte paski. To będą kolejne
piętra w domku, można do nich przypinać dodat
kowe elementy: falbanki, papierowe ramki itp.,
tworzyć scenografię. Na końcach luźno
zwisających
pasków dziecko mocuje spinaczami malutkie, wła
snoręcznie wykonane sylwetki mieszkańców tego
domu; mogą one wędrować po piętrach.
Indywidualna działalność plastyczna
Temat: Mokry świat (omówienie linii ukry
tych w rysunku).
Technika: malowanie „mokre w mokre", na
nierównej fakturze.
Dzieci przez „superpodusię" dokładnie zgłę
biły tajemnice linii, dlatego ich oryginalne pra
ce plastyczne wykonane na zakończenie ekspe
rymentu nie były zaskoczeniem - w ich rysunkach
Uciekające paski
(wykorzystanie pasków
z zabawki)
Jedno dziecko stara się
zapamiętać
kolory
pasków, potem odwraca się. W tym czasie je
den pasek „ucieka" (chowamy go do wnętrza
złożonej poduszki), dziecko odwraca się i od
gaduje, którego paska brakuje (potem stopnio
wo zwiększamy liczbę chowanych pasków).
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
10/2001
Jaka to figura?
(wykorzystanie całej podusz-
uczuć, nie tylko werbalnych sposobów komuni
kowania się.
ki)
Dziecko, ob rysów u jąc palcem lub kredką na
papierze kształty poszczególnych elementów
poduszki, wskazuje i nazywa figury geometrycz
ne, np. kształty pokrowca i wewnętrznych podu
szek, pasków - prostokąty, kształt kieszonek -
kwadraty, „wejście" do domku - trójkąt.
Obrazki dziwaski
(wykorzystanie całej po
duszki)
Dzieci są „artystami-plastykami", tworzą
swoje niepowtarzalne obrazy. Wykorzystują do
tego celu wszystko to, co w ich mniemaniu do
brze się komponuje: papier, szmatki, klocki itp.
i to, co zmieści się w szczeliny pasków naszytych
na poduszce.
Zaprzęgi
(wykorzystanie całej poduszki)
Trójka dzieci tworzy jeden zaprzęg: jedno
dziecko trzyma poduszkę przed sobą, a dwójka
pozostałych stoi za nim i trzyma paski. Na dźwię
ki muzyki zaprzęgi ruszają, pozostałe dzieci są
„drzewami", „sypią śnieg" - dzwonią dzwonecz
kami. Potem zamiana ról.
Kolorowe słonko
(wykorzystanie pasków
zabawki)
Dzieci siedzą w ciasnym kręgu, ale tyłem do
wnętrza koła. Jedno dziecko, trzymając po
duszkę za uchwyt, delikatnie głaszcze „promy-
kami"-paskami pozostałe dzieci po głowach. To
dziecko, nad którym się „promyczki" zatrzyma
ją, zamyka oczy i chwyta jeden promyczek, a
pozostałe dzieci odwracają się i podpowiadają,
jaki kolor został „złapany", np.: »... jak piasek
pustyni",, jak płatki słonecznika"...
Przedstawione zabawy pobudzają wszystkie
sfery aktywności dziecka: intelektualną, rucho
wą, emocjonalną. W wielu przypadkach urucha
miają je równocześnie podczas jednej zabawy.
Podobnie wiele jest zabaw, w których dziecko
poznaje rzeczywistość równocześnie czterema
sposobami: poznaje za pośrednictwem kogoś
(nauczyciela, drugiego dziecka) lub czegoś (za
bawki), samodzielnie ją odkrywa, tzn. rozwiązu
je problem. To poznawanie i odkrywanie ma
przyjemną formę dzięki atrakcyjności superpo-
duszki, wywołuje w dziecku silne, pozytywne
emocje, a w konsekwencji prowokuje je do dzia
łania: ruchowego i umysłowego, do tworzenia
własnych kreacji.
Uważam, żesuperpoduszka „zdała egzamin"
na nowoczesną pomoc dydaktyczną. Miękkie za
bawki dydaktyczne sprawią, że przedszkole sta
nie się „krainą mądrych zabaw", do której każ
de dziecko, nawet to najbardziej nieśmiałe,
zechce przyjść. Po spełnieniu swych funkcji dy
daktycznych będą ważnym rekwizytem integru
jącym grupę, np. podczas zabaw ruchowych, gier
towarzyskich itp., będą
sprzyjać
relaksacji gru
py. Nauczą dzieci wrażliwości, delikatności..., a
ich zagadkowy wygląd wpłynie na rozwój ich wy
obraźni, fflf
Latawce - dmuchawce
(wykorzystanie pa
sków materiału)
Jest to zabawa inicjowana przez nauczy
cielkę, która trzymając za uchwyt zabawkę wy
soko w górze (ewentualnie zabawka może być
zawieszona na lince) wprawia w ruch paski za
pomocą suszarki do włosów. Dzieci obserwują,
jak zachowują się paski pod wpływem silnego
i słabego strumienia powietrza, określają czasow
nikami, np. drżą, latają, migoczą... Potem same
wprawiają paski w ruch, dmuchając w nie, raz
słabo, raz mocno. Kontynuacją tej zabawy jest
rozmowa na temat źle wykorzystanej siły, np.
wiatru, wody, a także tej u dzieci - piętnują przy
kłady agresywnego zachowania, podając równo
cześnie (to ważne!) sposoby rozwiązywania kon
fliktów.
Zgadywanki
(wykorzystanie całej poduszki)
Są to zabawy z elementem dramy, w któ
rych poduszka pełni rolę dzidziusia. Wybrane
dziecko, bez słów, wykonuje czynności imitują
ce zachowanie mamy opiekującej się niemow
lakiem, pozostałe dzieci odgadują, co ono robi,
np. kołysze do snu, nosi „na barana", karmi,
przewija itp. W następnych zabawach podusz
ka może być „kimś innym": zwierzątkiem,
przedmiotem... Inną wersją tej zabawy jest da
wanie zadań do wykonania, np.: podusia „sie
dzi" na krzesełku, jest małą dziewczynką,
a wybrane dziecko mają: pocieszyć, uśpić, ucze
sać, uspokoić...
Zabawa ta uczy umiejętności okazywania
W
/2001
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
Plik z chomika:
magdazawada1
Inne pliki z tego folderu:
zuchowe zabawy.pdf
(825 KB)
Znaczenie zabawy w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością (cz. II).pdf
(3501 KB)
zajęcia i zabawy pięciolatków.pdf
(1430 KB)
zabawy z lusterkiem.pdf
(1285 KB)
Zabawy w edukacji wczesnoszkolnej.pdf
(1720 KB)
Inne foldery tego chomika:
programy psychologiczne
!! ZABAWY ZE ŚPIEWEM!!!
♦ Koki, upięcia, warkocze
Aktywizujące metody i techniki w edukacji
aniołek-ruchomy do złożenia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin