zabawa zwiastunem kreatywności.pdf
(
5492 KB
)
Pobierz
240912173 UNPDF
Zabawa zwiastunem kreatywności
• GABRIELA KAPICA
Twierdzi się, że użyteczna społecznie twórczość dorosłych jest udoskonaloną i kulturowo
dojrzałą formą zabawowej aktywności dzieci, które pozbawione trosk o pokarm i bezpie
czeństwo swobodnie eksplorują otoczenie, własne ciało, manipulują przedmiotami, mo
wą, poznają w ten sposób świat i własne w nim możliwości. Aktywność taka jest niezbęd
na dla ich fizycznego, umysłowego, emocjonalnego i spofecznego rozwoju.
Związek zabawy z twórczością
W literaturze dość często zwraca się uwagę
na ludyczny charakter twórczości (T. Kocowski
1985; J. Huizinga 1985; B. Sułkowski 1991).
Twórcze aspekty zabawy dziecka zawiera
ją się w tym, że:
• nie tracąc poczucia realności świata, two
rzy ono własny świat fikcji;
• doświadczenia w działaniach na niby łą
czą się w nowe układy;
• wykonywanie czynności - mimo reguł
i przyjętej konwencji - pozostawia spory
margines dla wyobraźni, pozwalając na skró
towe, symboliczne odtwarzanie i przetwarza
nie doświadczeń;
• posługiwanie się przedmiotami zastęp
czymi opiera się na umowności i nadawaniu
im nowych znaczeń;
• przeżywanie własnej aktywności i pod
miotowości (sprawstwa) ma walor twórczy
w dwojakim sensie - działaniowym i autokre-
acyjnym.
Twórcze elementy występujące w zaba
wach dziecięcych sprzyjają zarówno rozwojo
wi aparatu psychicznego, jak i kształtowaniu
się zdolności dziecka do uczestniczenia w ko
munikacji artystycznej (M. Tyszkowa 1988).
Zdaniem W. Okonia - związek zabawy
z twórczością zaczyna być w nowszych bada
niach nad zabawą coraz wyraźniej dostrzega
ny i doceniany. Toteż coraz częściej włącza
się ją do procesu edukacji, na wszystkich jej
szczeblach.
Zabawa, wnosząc do tego procesu pier
wiastki swobody i twórczości, uatrakcyjnia go
Dziecko przekraczające próg szkoły wciąż
pragnie zabawy. Chciałoby, przynajmniej na
krótko, przenieść się w świat fantazji, doznać
uczucia swobody, beztroski i radości. Pra
gnęłoby wytworzyć nową rzeczywistość, jakże
odmienną od tej codziennej. Umożliwia mu
to zabawa.
Zabawa nie jest „zwykłym" czy też „właści
wym" życiem, jest to raczej wykraczanie z ta
kiego życia w sferę tymczasowej aktywności
o swoistych tendencjach (...) Zabawa urzeka,
czyli: oczarowuje. Pełna jest najszlachetniej
szych właściwości, jakie człowiek potrafi
w przedmiotach dostrzec i wyrazić, pełna jest
rytmu i harmonii
(J. Huizinga 1985).
Zmieniając poprzez fantazję sytuację
realną w wyobrażoną, dziecko tworzy sobie
przestrzeń dla twórczych poczynań. Bawiąc
się, jakby przerasta siebie. Trafnie ujął
to L. S. Wygotski stwierdzając:
W zabawie
dziecko znajduje się zawsze wyżej własne
go średniego wzrostu, wyżej swego codzienne
go zachowania: jest ono w zabawie jakby
o głowę wyższe od samego siebie. Zabawa
w skondensowanym stanie zawiera w sobie,
jakby w soczewce powiększającej, wszystkie
tendencje rozwoju, w zabawie dziecko próbuje
dokonać skoku nad poziom swego zwykłego
zachowania.
Właśnie w tym przerastaniu własnej osoby
kryje się tajemnica twórczości (cytat za:
Wincenty Okoń 1987, s. 109).
ŻYCIE SZKOŁY
Dziecko pragnie zabawy
'l
intensyfikuje. Wywołuje napięcie emocjonal-
e, które podtrzymuje dążenia uczących się,
odnosi ich motywację, a zarazem skutecz
ność pracy. Pełniąc rolę wspomagającą, zaba
wa integruje proces kształcenia i wychowania,
zespala poznawanie, przeżywanie i działanie
uczących się, stymuluje tym samym ich wielo
stronną aktywność. Dzięki licznym walorom
zabawa uwalnia codzienność szkolną od nudy
i monotonii, stanowi istotne uzupełnienie at
mosfery nieco jałowego intelektualizmu
(M. Arndt 1965; W. Hemmerling 1984).
Imp
doskonalenia kompetencji niezbędnych w pro
cesie inicjacji kulturowej - głównie czytania,
pisania czy liczenia. Opanowanie tych umiejęt
ności to dla dzieci zadanie niezwykle trudne
i wyczerpujące. Nieodpowiednie prowadzenie
zajęć w tym zakresie może spowodować róż
norodne trudności, wywołujące nieraz nega
tywną motywację do nauki szkolnej w ogóle.
Gorącym zwolennikiem uczenia się w for
mie zabawowej był J. Zborowski. Gry i zaba
wy stawiał na pierwszym miejscu wśród
wszystkich czynności dziecka, był bowiem
przekonany o ich wyjątkowej wartości. Uwa
żał, że powodują one u najmłodszych
uczniów największą intensywność w nauce,
stanowiąc zarazem pośrednie ogniwo
mąkj
zabawą w ścisłym tego słowa znaczeniu a
sjfr
tematyczną pracą
(J. Zborowski 1969).
Gry dydaktyczne
Dominującym rodzajem zabaw w edukacji
są gry dydaktyczne, zawierające w sobie pro
blemy o charakterze intelektualnym. Ich roz
wiązanie wymaga od uczniów pokonania okre
ślonej trudności teoretycznej lub praktycznej,
przy współudziale ich aktywności badawczej.
Samo rozwiązywanie problemu jest swoistą
grą, którą podmiot może wygrać lub przegrać
- w rozgiywce jednoosobowej bądź przy do
wolnej liczbie osób grających (W. Okoń 1985).
Dzieci w wieku przedszkolnym oraz
w młodszym wieku szkolnym zabawom i grom
zawdzięczają, oprócz wiedzy o rzeczywistości,
także wiele umiejętności i sprawności. Na
szczególną uwagę zasługuje tu możliwość
Przypomnijmy:
Lekcje mające formę zaba
wy bynajmniej zabawą nie są. Nie idzie nam bo
wiem wcale o zabawianie dzieci, o rozrywty
w przeciwieństwie do pracy, ale o nadanie czyn
nościom dzieci tej formy, jaką samorzutnie sto
sują w zabawie
(L. Jeleńska 1957).
Praktyka wykazuje, że słabą stroną dzia
łań dydaktycznych w zakresie wyrabiania
kompetencji jest monotonność i jednostron
ność, co uwidacznia się m.in. w pobudzaniu
prawie wyłącznie sfery intelektualnej dzieci
ŻYCIE SZKOŁY
troszczymy się zbytnio o powiązanie ich
miotu, stymulowana przez zadania zgodne
z potrzebami jednostki oraz sytuację, w jakiej
się ona znajduje, aktywność w sposób świado
my nastawiona na realizację określonych ce
lów (T. Tomaszewski 1984). Jej rezultatem
może być zdobycie nowej wiedzy, udoskonale
nie różnorodnych umiejętności i sprawności,
wyrobienie przekonań, poglądów czy postaw.
Towarzyszyć temu mogą oryginalne, niepo
wtarzalne wytwory natury werbalnej, plastycz
nej, muzycznej, technicznej itp.
Egzemplifikację wpływu ukierunkowanej
własnej aktywności twórczej uczniów na
realizację określonych przez program ce
lów kształcenia i wychowania stanowić mo
że nasz eksperyment dydaktyczny w klasach
II-III w zakresie kształtowania kompetencji
ortograficznej. Dzieci zostały zainspirowane
do samodzielnego, twórczego projektowania
działań mających na celu wyrobienie u siebie
nawyku ortograficznego. Wynajdując jak naj
skuteczniejsze sposoby zapamiętywania reguł
ortograficznych oraz pisowni wyrazów nimi
nie objętych, kształtowały u siebie czujność
ortograficzną i świadomy stosunek do proble
mów ortograficznych. W atmosferze twórczej
zabawy, radości i wzajemnej akceptacji
uczniowie dokonywali „odkryć", odczuwali
zadowolenie i satysfakcję z odnoszonych suk
cesów. To twórcze podejście do profilaktyki
ści umysłowej z sensomotoryczną
Agonalną. Zapominamy, że w jch wy-
, padku dominuje u nich myślenie konicr^f '
.obrazowe
(zmyslowo-ruchowe)
p
fl0
•W?
0
"
0
'. ^Jco™
siada juk dorosfyprt
biurku ani nie kładzie się na kanapie ii
^
m
ne
w
saß
nie
waży
w
myś
U
™
P
°-
wątplwosci, me umie myśleć po cirL r\ ^
tomyM^y, kiedy
recepracują,
Kedywu
lie
l
e
P
l
>
pomysł
~*J~
y
—
v
~
v
—
-r
^wau
u%ĄĄĄ
1947)- Wartościową pomocą mogą tu być od
powiednio zaprogramowane zabawy i gry dy
daktyczne, dostarczające dzieciom wiele
okazji do manipulowania, do twórczego
działania. Czynią one proces edukacji bar-
1
dziej
intensywnym i atrakcyjnym.
Baczmy jednak, by podejmowanym przez
J
uczniów czynnościom towarzyszyła zawsze
Ipoiytywna wewnętrzna motywacja sterowana
ciekawością i chęcią pokonywania trudności,
bez zewnętrznego przymusu. Dzieci, z natury
ciekawe świata, cechuje aktywność, chęć dzia
łania i eksperymentowania. Zaprogramowa
li zadania wykonują chętniej, jeśli zaakceptu
ją je jako własne, wywołane wewnętrzną
potrzebą, jeśli staną się ich współtwórcami
i autorami. Najwartościowsza jest bowiem
własna aktywność twórcza, a więc podejmo
wana z własnej inicjatywy działającego pod
'"^ny
fantastyczny M*
ortograficznej i autokorekty zaowocowało
wieloma oryginalnymi pomysłami w postaci
rymowanek, wierszyków, gier planszowych,
różnorodnych rozrywek umysłowych i „sztu
czek" mnemotechnicznych.
Pomiar końcowy wykazał wyraźny wzrost
poziomu umiejętności poprawnego pisania
u uczniów z grupy eksperymentalnej (M, Zu-
belewicz 1992;
U.
Luterek 1993). Potwierdzo
na została tym samym teza o możliwości zsyn
chronizowania własnej aktywności twórczej
dzieci i dążności do samorealizacji z wymaga
niami stawianymi przez program kształcenia.
Przekonaliśmy się ponadto, że kreatywny wy
siłek uczniów towarzyszący samokontroli i au-
tokorekcie może ich skutecznie uchronić od
arbitralnego oceniania, karania, od publicz
nego „roztrząsania" ich błędów i słabych
stron. J. Korczak powiedziałby:
Pozwólmy
dzieciom błądzić i radośnie dążyć do naprawy.
Zaprezentowane rozważania ukazują
możliwości łącznego pobudzania instrumen
talnej motywacji poznawczej uczniów, ukie
runkowanej na cele utylitarne (np. zdobywa
nie wiedzy, doskonalenie kompetencji)
z autonomiczną motywacją poznawczą, skła
niającą do refleksji, eksploracji, do twórczej
aktywności, niekoniecznie ściśle nastawionej
na realizację z góry określonych potrzeb
(T. Kocowski 1985; J. Kozielecki 1987).
nie językowej. Zbyt rzadko podkreślane jest
znaczenie rozwiązywania oraz konstruowania
zagadek we wdrażaniu uczniów do samokon
troli, samooceny, autokorekty, a nawet do sa
mokształcenia i samodoskonalenia.
Z bogatej problematyki związanej z kre
atywnością uczniów wybraliśmy zagadnienie
wykorzystania rozrywek umysłowych, by
ukazać ich znaczącą rolę w rozwijaniu aktyw
nej i twórczej postawy wobec języka.
Twór
czość bowiem, dla której tworzywem jest sło
wo - jako symbol myśli ludzkiej - to ważny
i skuteczny sposób doskonalenia czynnego
języka oraz umiejętności nawiązywania kon
taktów międzyludzkich.
Zatem dalsze rozważania koncentrują się
wokół następujących problemów:
W jakiej mierze twórcza aktywność werbal
na uczniów może przejawiać się poprzez samo
dzielne konstruowanie tak swoistych i specy
ficznych form językowych, jakimi są zagadki?
Na czym polega istota twórczego zmaga
nia się z materiałem językowym w procesie
tworzenia zagadki?
W jakim sensie zagadkę można traktować
jako osobliwy komunikat językowy?
Dziecko - twórca zagadek
Szczególnie wartościowym działaniem
jest konstruowanie zagadek, ponieważ -
w przeciwieństwie do rozwiązywania goto
wych - czynność ta posiada zawsze cechy
pracy twórczej, pobudza więc do produkowa
nia wciąż nowych i oryginalnych pomysłów.
W toku obranej w tym celu strategii działa
nia nie posiadamy bowiem dokładnych i nie
zawodnych reguł postępowania.
Dziecko, układając zagadkę, zaciekawio
ne i zafascynowane możliwością tworzenia
własnego „dzieła" oddaje się tej pracy nie
mal bez reszty. Swoboda wyboru rodzaju za*
gadki, ukrywanych haseł, możliwość posługi
wania się nieograniczonym materiałem
językowym stawia je w pozycji niezależnego
twórcy, badacza eksplorującego
wybraną
dziedzinę, „bawiącego się" problemem, do
konującego swoistego rodzaju odkryć
(Gabriela Kapica 1995).
Samodzielne rozwiązywanie
i układanie rozrywek
umysłowych
Przykładem działań optymalizacyjnych
w edukacji wczesnoszkolnej, których genezy
należałoby upatrywać raczej wyłącznie w auto
nomicznej motywacji poznawczej, jest samo
dzielne rozwiązywanie i układanie rozrywek
umysłowych. Choć ich wartości kształcące
i wychowawcze są znane od dawna, jednak
w praktyce edukacyjnej nie nadaje się im na
leżnej rangi. Nie docenia się pracy z zagadka
mi jako czynnika stymulującego rozwój zdol
ności poznawczych dzieci - głównie myślenia
dywergencyjnego, analitycznego, krytycznego,
ich sfery emocjonalno-motywacyjnej. Pomija
się szanse wyzwalania kreatywności, szczegól-
ŻYCIE SZKOŁY
Artykuły i rozpra
Praca twórcza przebiega w różnych fa
zach
realizacji pomysłu wymyślania zagadki
jako całości, a więc zarówno w fazie przygo
towania i planowania strategii działania, jak
i w toku jej układania. Dziecko nieustająco
weryfikuje
i doskonali generowane pomysły,
twórczo je modyfikuje w zależności od poja
wiającej się nieraz nowej wizji celu końcowe
go, jakim jest ostateczna postać zagadki.
Eksperymentowanie, „zmaganie się"
z materią językową eliminuje sztywność i sza-
blonowość myślenia, doskonali zaś jego płyn
ność
i giętkość. Prowadzi do wysuwania no
wych pomysłów, nie dopuszczając przy tym do
uporczywego i stereotypowego powtarzania
ciągle
tych samych sposobów „podejścia" do
zadania, a więc błędnych nastawień i sztyw
nych nawyków postępowania (Z. Pietrasiński
1969; A. Kulikowska 1970). Utrudniają one,
a nawet uniemożliwiają osiągnięcie zarówno
celów etapowych, jak i rezultatu końcowego.
W trakcie układania zagadki dziecko uczy się
odpowiadać na pytanie, co będzie skutecz
niejsze - czy stosowanie przyjętych na począt
ku sposobów postępowania, czy ich modyfika
cja bądź całkowita rezygnacja z nich
i
rozpoczęcie pracy od nowa? A więc, co jest
lepsze - czy iść dalej dotychczasową drogą,
czy też powrócić do punktu wyjścia, żeby na
stępnie udać się w innym, lepszym kierunku,
okrążyć trudność, a nie starać się ją przezwy
ciężać za każdą, nieraz wysoką cenę (A. Kauf
mann F. Fustier, A. Drevet 1975).
pogłębia rozumienie pojęć, uczy się „budowa
nia" ich hierarchii. W ten sposób wdraża się
do formułowania opisów i definicji.
Tak więc układanie rozrywek umysłowych
uczy dyscypliny językowej, zastanawiania się
nad sensem własnej wypowiedzi, odpowie
dzialności za słowo i styl. Wzbudza wewnętrz
ną potrzebę doskonalenia swego języka.
Opisane sposoby posługiwania się języ
kiem są przejawem autotelicznego jego trak
towania jako tworzywa pewnych wypowiedzi,
określanych ogólnym mianem dzieła literac
kiego. Język ma tu wartość „samą w sobie".
Jest to płaszczyzna, na której w sposób twór
czy (analogicznie do tworzywa malarskiego —
barw, czy muzycznego - dźwięków) dochodzi
do konstruowania nowych, oryginalnych
wytworów. I choć zagadka jest swoistego ro
dzaju wytworem językowym, posiadającym
niekonwencjonalną strukturę, znacznie róż
niącą się od prozy i poezji, to jednakowo wy
maga od twórców poprawnego i trafnego
operowania środkami językowymi - leksy
kalnymi, stylistycznymi oraz kompozycjami.
Język jest tu więc budulcem, za pomocą któ
rego możemy dowolnie przekształcać własne
pomysły, organizować je według własnych
potrzeb, upodobań i możliwości. Na tym
głównie polega ów autoteliczny i twórczy sto
sunek dziecka do języka (A. Brzezińska,
M. Stasiakiewicz 1980). Mamy tu zatem do
czynienia z werbalną działalnością, w toku
której powstawanie zagadek jest świadomym
aktem twórczym, będącym rezultatem dzie
cięcych refleksji, przeżyć, namysłu, doboru
i przekształcania środków językowych zgod
nie z wybraną przez siebie koncepcją.
Przełamywania perseweracji w toku pracy
nad konstruowaniem zagadki wymaga także
kodowanie wybranych wyrazów. Polega ono
na formułowaniu oraz uściślaniu i wycienio-
wywaniu ich znaczenia. W tym celu dziecko
wynajduje stosowne określenia zastępcze,
odpowiedniki językowe, dobiera wyrazy bli
skoznaczne bądź przeciwstawne; stosuje od
powiednie wyrażenia, wyszukuje jak najtraf
niejsze związki frazeologiczne. Tego rodzaju
czynności stanowią istotę ćwiczeń językowych:
słownikowych, frazeologicznych i syntaktycz-
nych, przewidzianych programem kształcenia.
Definiując i klasyfikując materiał językowy,
dziecko jaśniej uświadamia sobie stosunki
między nazwami ogólnymi a gatunkowymi,
Język narzędziem komunikacji
Język stanowi dla dziecka nie tylko two
rzywo, ale i narzędzie służące do komuniko
wania się, do przekazywania informacji.
Sprawności związane z tą funkcją obejmują
umiejętność dostosowania formy i treści wy
powiedzi do sytuacji komunikacyjnej, właści
wości odbiorcy, jak i cech samej wypowiedzi.
Doskonalenie języka jako narzędzia
porozumiewania się wymaga stałego zachęca
nia uczniów do tworzenia różnorodnych
Plik z chomika:
magdazawada1
Inne pliki z tego folderu:
zuchowe zabawy.pdf
(825 KB)
Znaczenie zabawy w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością (cz. II).pdf
(3501 KB)
zajęcia i zabawy pięciolatków.pdf
(1430 KB)
zabawy z lusterkiem.pdf
(1285 KB)
Zabawy w edukacji wczesnoszkolnej.pdf
(1720 KB)
Inne foldery tego chomika:
programy psychologiczne
!! ZABAWY ZE ŚPIEWEM!!!
♦ Koki, upięcia, warkocze
Aktywizujące metody i techniki w edukacji
aniołek-ruchomy do złożenia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin