Literatura wobec walki o niepodległość Polski.
Burzliwe dzieje naszej ojczyzny sprawiły, że walka o niepodległość stała się tematem często powracającym na łamy
polskiej literatury. Nie ma epoki, która nie posiada patriotycznych wypowiedzi poetyckich, publicystycznych czy
prozatorskich. Jednak, gdy utraciliśmy niepodległość, na rzecz zaborców czy wroga niemieckiego, problem ten stał się
najczęściej poruszanym. Literatura wówczas stała się ważnym orężem w boju o odzyskanie niepodległości, a także
utrzymanie polskości.
"Nie miecz, nie tarcze bronią języka, lecz arcydzieła" głosił Cyprian Kamil Norwid - "późny" poeta romantyzmu. Jest w
tych słowach wiele prawdy. Skoro więc od nich rozpoczęliśmy nasze rozważania, należy przyjrzeć się od początku epoce
romantyzmu i ówczesnemu podejściu do spraw narodowych.
Rok decydujący dla polskiej niepodległości to 1795 - trzeci, definitywny rozbiór Polski. Państwo znika z mapy Europy, ale
Polacy nie zamierzają się poddać. Walczą. W 1830 roku wybucha powstanie listopadowe, a następnie w 1863
powstanie styczniowe. Oba nieudane, kończące się klęską. Dlaczego o nich mówię? Nie da się ukryć, że wspomniane
wydarzenia stały się kanwą wielu utworów, o których będę tu mówić.
Kiedy do Włoch doszła wiadomość o wybuchu powstania listopadowego, Adam Mickiewicz postanowił przedostać się do
kraju, by wziąć czynny udział w powstaniu. Do tego jednak nie doszło, najprawdopodobniej ze względu na zamkniętą
granicę w Wielkopolsce. Ubolewał nad tym pisząc do przyjaciela, oficera wojska polskiego: "Smutny, że mi się nie udało
choć na chwilę być z wami i wiecznie wam zazdroszczący".
Nie biorąc udziału w powstaniu z orężem w dłoni, poświęcił temu wydarzeniu chwile przy piórze, pisząc w Dreźnie takie
wiersze jak "Reduta Ordona", "Śmierć Pułkownika".
"Reduta Ordona", wiersz ujęty w formie opowiadania adiutanta, daje wstrząsający obraz walki polskiej placówki
obronnej z atakującymi wojskami cesarskimi. Nasycony uczuciową atmosferą, przepojony gorącym patriotyzmem, wiersz
ten potępił carat i despotyzm wroga. Dla nasilenia odczuć patriotycznych, ucieka się nawet Mickiewicz do literackiego
kłamstwa, gdyż Ordon tak naprawdę przeżył atak. Jego fikcyjna śmierć miała za zadanie dać przykład niezłomności i
odwagi narodu.
W wierszu "Śmierć Pułkownika" przedstawiony został inny epizod z powstania, którym była śmierć Emilii Plater,
bohaterskiej kobiety.
Ale Mickiewicz nie ograniczył się tylko do wierszy poświęconych klęsce powstania i ludziom biorącym w nim udział.
Wyrazem rozmyślań nad losem narodu są "Dziady" części III. Ich celem było bowiem "zachowanie narodowi wiernej
pamiątki z historii Litwinów lat kilkunastu" oraz "kontynuacja wojny, którą teraz, kiedy miecze schowano, dalej trzeba
piórami prowadzić".
Poprzez takie fragmenty utworu jak: "Opowiadanie Sobolewskiego", "Historia Adolfa o Cichowskim" i "Historia
Rollinsona" wieszcz przedstawił życie polskiego narodu w zaborze rosyjskim. Młodzi ludzie byli wywożeni na zesłanie, w
potwornych warunkach spędzali czas podróży i więzienia. Na to wszystko patrzyły ich matki, cierpiące tak jak pani
Rollinson. Mimo tak wielkiego cierpienia narodu, utwór ten zawiera jednak element optymistyczny, jakim jest hasło
"Polska Chrystusem narodów". Polska bowiem poprzez swe męczeństwo, a następnie śmierć, podobnie jak Chrystus,
odkupić miała wszystkie inne narody. Taka wymowa utworu miała wówczas bardzo wielkie znaczenie, ponieważ dawała
poczucie sensu cierpienia i zapowiadała wyzwolenie.
Bezpośrednim nawiązaniem do kwestii powstania listopadowego jest również jeden z utworów drugiego wspaniałego
romantyka, a mianowicie "Kordian" Juliusza Słowackiego. W "Przygotowaniu" przedstawione zostały obiektywne czynniki
mające wpływ na historię Polski. Poeta ukazał przywódców powstania listopadowego okiem krytyka. Szatan, szykując
klęskę Polski, miał ułatwione zadanie, bo w kraju tym "rycerze noszą krzywe szable, jak księżyc dwurożny, jak rogi
diable". Poszczególni przywódcy, to ludzie starzy, konserwatywni, uciekający od podejmowania radykalnych decyzji.
Można więc stwierdzić, że scena "Przygotowania" jest symbolicznym przedstawieniem przyczyn upadku powstania, w
opozycji do idei mesjanizmu zawartej w "Dziadach" części III.
O powstaniu listopadowym pisał również twórca epoki Młodej Polski - Stanisław Wyspiański. Utworami tymi są:
"Warszawianka", "Lelewel" i "Noc listopadowa". Ostatni z dramatów, będący wielowątkowym, osnuty jest na
dramatycznych dziejach nocy, w której wybuchło powstanie. Utwór podejmuje szereg kwestii wiążących się z
powstaniem. Przedstawiane wydarzenia inspirowane są przez bogów greckich, z których jeden wypowiada słowa
oddające przesłanie dramatu:
"Krwi przelanej nie zmarnię,
krwią pola, a role użyźnię
i synów z krwi tej dam - kiedyś -
Ojczyźnie (...) Kiedyś będziecie wolni".
Wokół kolejnego powstania, czyli styczniowego, polemikę toczyli już pisarze epok następnych po romantyzmie,
zwłaszcza pozytywiści. Utwory typu: "Gloria Victis", "Nad Niemnem" Elizy Orzeszkowej, "Rozdziobią nas kruki i wrony" i
"Wierna rzeka" Stefana Żeromskiego oraz "Wesele" wspomnianego już Wyspiańskiego.
Twórczość Orzeszkowej poświęcona była powstaniu z roku 1863, ponieważ podczas jego trwania, pisarka
zorganizowała szpital dla rannych oraz ukrywała dyktatora powstania - Romualda Traugutta.
"Gloria victis", to nowela o poświęceniu powstańców i ich śmierci. Opisana wspólna mogiła wielu bezimiennych
bohaterów, ma tylko jeden mały krzyż, przyniesiony przez siostrę jednego z poległych. Nikt inny nie uronił łez nad ich
grobem, a przecież zasłużyli na to. Pisarka postanowiła więc przypomnieć bohaterski czyn poległych słowami "Chwała
zwyciężonym".
Szersze ujęcie problematyki powstania styczniowego znajdziemy w powieści "Nad Niemnem". Stanowi ono tutaj punkt
wyjścia dla całej akcji (węzeł dramatyczny). Mogiła powstańców jest symbolem patriotyzmu i zbratania się narodu, bez
względy na przynależność klasową. Mimo upływu lat, ludzie czują się związani z wydarzeniami powstania, głównie przez
śmierć swoich bliskich.
Obraz całkowitej klęski powstańców styczniowych, opisuje krótki utwór "Rozdziobią nas kruki i wrony" autorstwa
Żeromskiego. Przyczyny takiego obrotu powstania, to przede wszystkim nieuświadomienie chłopów i przepaść między
nimi a szlachtą. Wiadomo, że bez wzajemnej współpracy nie ma mowy o zwycięstwie. Podobnie ugodowość postaw klas
rządzących zaważyła na upadku powstania. Żeromski był zawsze zwolennikiem walki. Podziwiał powstańców,
podkreślając ich hart ducha, męstwo, odwagę, poświęcenie i bezkompromisowość. Podobnie ma się sytuacja w powieści
"Wierna rzeka". Tu znów układ społecznych antagonizmów stanowi główną przyczynę tragedii narodowej. Chłopi
uważają powstanie za sprawę państwa, a ranny książę Odrowąż nie tylko, że nie otrzymał od nich pomocy, ale musiał
się przed nimi ukrywać, by nie zostać wydanym Rosjanom.
O konieczności współpracy wszystkich warstw społecznych, mówi również "Wesele". Gdy dwie warstwy społeczne, czyli
lud i inteligencja, ścierają się, dzieli ich przepaść tradycji, myślenia, odczuwania, poglądów na życie, to żaden zryw
niepodległościowy nie będzie miał sensu. "I ostanie się jeno sznur".
W tematyce narodowej, w problematyce walki o niepodległość pisarze wykorzystywali nie tylko temat powstań, ale i
wcześniejsze problemy narodowe Polaków. Wspaniale zmagania ze Szwedami, napadającymi na Rzeczpospolitą, opisał
Sienkiewicz w Trylogii. Polacy we wszelki sposób starali się stawić czoła "potopowi", nawet opierając się zdradzieckim
rozkazom rządzących. Do tej pory bardzo rozpasana szlachta, w momencie zagrożenia umiała się zjednoczyć, by razem
wystąpić przeciwko wrogowi. Bohaterskie jednostki dzielnie broniły Kamieńca, Częstochowy i innych ważnych miast
ojczyzny. Niektórzy musieli zginąć, inny cieszyli się chwałą pod chorągwiami hetmana Jana III Sobieskiego. "Potop
szwedzki" został zatrzymany. Rzeczypospolita był wolna.
Nie darmo napisał mistrz z Czarnolasu te oto słowa w Pieśni XII "O cnocie":
"A jeśli komu droga otwarta do nieba,
tym co służą ojczyźnie".
Oczywiście, przedstawiając zagadnienie walki o niepodległość Polski, nie można nie przywołać historii nam najbliższej, a
mianowicie wydarzeń II wojny światowej. O tych czasach męki, martyrologii, czasach gdy "człowiek człowiekowi był
wilkiem" napisano bardzo wiele. Jest to temat tak obszerny, że należy go omówić osobno. Nie można bowiem przejść
obojętnie obok żadnego z utworów poświęconych tej tematyce, a jest ich ogrom.
Misia199139