ortografia bez tajemnic- konspekt.doc

(1255 KB) Pobierz

     18.09.2009

 

KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO

W KLASIE VI „c

(LEKCJA PROWADZONA DODATKOWO)

 

 

Imię i nazwisko prowadzącego: Małgorzata Cmela

Czas przeznaczony na realizację tematu: 45 minut.

 

 

TEMAT LEKCJI: Ortografia bez tajemnic- praca ze słownikiem ortograficznym.

 

 

CELE LEKCJI:

Na poziomie umiejętności:

·         Uczeń potrafi zastosować reguły ortograficzne w ćwiczeniach.

·         Uczeń umie posługiwać się słownikiem ortograficznym.

 

Na poziomie wiadomości:

·         Uczeń przypomina sobie zasady ortograficzne.

 

Na poziomie postaw:

·         Uczeń jest wdrażany i motywowany do dbałości o estetykę i etykę komunikacji językowej.

 

MATERIAŁY: karta pracy dla klasy VI, karta pracy dla klasy VI dla ambitniejszych uczniów, słowniki ortograficzne, wierszyki ortograficzne.

 

METODA: pogadanka heurystyczna.

 

FORMA PRACY: praca indywidualna.

 

 

Etapy lekcji

Czynności

Nauczyciela

Czynności

Ucznia

Umiejętności

Kluczowe

Zaangażowanie

-Nauczyciel wita się z klasą
i informuje o celach lekcji;

 

- Nauczyciel prosi ucznia
o rozdanie kart pracy.

 

-Nauczyciel mówi: Przeczytajcie polecenie do ćwiczenia 1.

 

-Proszę to ćwiczenie wykonać samodzielnie.

 

-Jakie jest hasło?

 

 

 

- Uczniowie wykonują polecenie nauczyciela.

 

-Uczeń czyta: Rozwiązując krzyżówkę dowiesz się, czego będzie dotyczyć dzisiejsza lekcja.

 

 

 

-Hasło brzmi: ortografia.

-umiejętność kreatywnego, logicznego myślenia

- komunikacja: nauczyciel uczeń

Badanie

-Nauczyciel mówi: Zapiszmy sobie temat lekcji: ORTOGRAFIA BEZ TAJEMNIC- PRACA
ZE SŁOWNIKIEM. ORTOGRAFICZNYM.

 

-Jakie znacie zasady ortograficzne?

 

-Uczniowie zapisują temat lekcji.

 

 

 

 

 

-Proponowane odpowiedzi:

·         Literę „ó” piszemy,
gdy wymienia się na o, a, e; przy zakończeniach –ów, -ówna, -ówka.

·         Literę „u” piszemy na końcu wyrazów i przy końcówce   „-uje”.

·         „rz” piszemy po spółgłoskach i gdy wymienia się na „r”.

·         „ż”, gdy wymienia
się na: g, dz, h, z, ź, s.

·         „ch” piszemy, gdy wymienia się „sz” i na końcu wyrazu.

- komunikacja: nauczyciel- uczeń

-mówienie

 

Prezentacja

-Nauczyciel prosi ucznia
o rozdanie „wierszyków ortograficznych”.

-Na tych kartkach macie niektóre zasady ortograficzne na wesoło. Możecie sobie to wkleić
pod tematem lekcji.

-Uczeń wykonuje polecenie nauczyciela.

- przetworzenie informacji

Przekształcanie

- Nauczyciel mówi: Do końca lekcji wykonujecie kartę pracy. Macie do dyspozycji słowniki ortograficzne.

 

-Pracujemy w ciszy! Jak ktoś skończy przed dzwonkiem, dostanie zadanie dodatkowe.

 

-Nauczyciel kontroluje pracę uczniów.

-Uczniowie w ciszy wykonują zadanie.

-stosowanie teorii w praktyce

 

Podsumowanie

- Nauczyciel mówi: Powtórzmy sobie, jakie znacie reguły ortograficzne.

 

 

 

 

 

 

 

-Zapiszcie sobie zadanie domowe: Napiszę po 5 wyrazów
z: ó, u, ch, h, rz, ż.

-Proponowane odpowiedzi:

·         „rz” piszemy
po spółgłoskach i gdy wymienia się na „r”.

·         „ż” piszemy, gdy wymienia się na: g, dz, h, z, ź, ś.

·         „u”, gdy wymienia się na:
o, a, e i przy końcówkach:
„-ów”, „ówka”, „-ówna”.

 

- Uczniowie zapisują zadanie domowe.

-samokształcenie

- komunikacja nauczyciel-uczeń

 

 

 

 

 

 

 

KARTA PRACY DLA KLASY VI

 

 

1.     Rozwiązując krzyżówkę dowiesz się, czego będzie dotyczyć dzisiejsza lekcja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin