18.09.2009
KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO
W KLASIE VI „c”
(LEKCJA PROWADZONA DODATKOWO)
Imię i nazwisko prowadzącego: Małgorzata Cmela
Czas przeznaczony na realizację tematu: 45 minut.
TEMAT LEKCJI: Ortografia bez tajemnic- praca ze słownikiem ortograficznym.
CELE LEKCJI:
Na poziomie umiejętności:
· Uczeń potrafi zastosować reguły ortograficzne w ćwiczeniach.
· Uczeń umie posługiwać się słownikiem ortograficznym.
Na poziomie wiadomości:
· Uczeń przypomina sobie zasady ortograficzne.
Na poziomie postaw:
· Uczeń jest wdrażany i motywowany do dbałości o estetykę i etykę komunikacji językowej.
MATERIAŁY: karta pracy dla klasy VI, karta pracy dla klasy VI dla ambitniejszych uczniów, słowniki ortograficzne, wierszyki ortograficzne.
METODA: pogadanka heurystyczna.
FORMA PRACY: praca indywidualna.
Etapy lekcji
Czynności
Nauczyciela
Ucznia
Umiejętności
Kluczowe
Zaangażowanie
-Nauczyciel wita się z klasą i informuje o celach lekcji;
- Nauczyciel prosi ucznia o rozdanie kart pracy.
-Nauczyciel mówi: Przeczytajcie polecenie do ćwiczenia 1.
-Proszę to ćwiczenie wykonać samodzielnie.
-Jakie jest hasło?
- Uczniowie wykonują polecenie nauczyciela.
-Uczeń czyta: Rozwiązując krzyżówkę dowiesz się, czego będzie dotyczyć dzisiejsza lekcja.
-Hasło brzmi: ortografia.
-umiejętność kreatywnego, logicznego myślenia
- komunikacja: nauczyciel – uczeń
Badanie
-Nauczyciel mówi: Zapiszmy sobie temat lekcji: ORTOGRAFIA BEZ TAJEMNIC- PRACA ZE SŁOWNIKIEM. ORTOGRAFICZNYM.
-Jakie znacie zasady ortograficzne?
-Uczniowie zapisują temat lekcji.
-Proponowane odpowiedzi:
· Literę „ó” piszemy, gdy wymienia się na o, a, e; przy zakończeniach –ów, -ówna, -ówka.
· Literę „u” piszemy na końcu wyrazów i przy końcówce „-uje”.
· „rz” piszemy po spółgłoskach i gdy wymienia się na „r”.
· „ż”, gdy wymienia się na: g, dz, h, z, ź, s.
· „ch” piszemy, gdy wymienia się „sz” i na końcu wyrazu.
- komunikacja: nauczyciel- uczeń
-mówienie
Prezentacja
-Nauczyciel prosi ucznia o rozdanie „wierszyków ortograficznych”.
-Na tych kartkach macie niektóre zasady ortograficzne na wesoło. Możecie sobie to wkleić pod tematem lekcji.
-Uczeń wykonuje polecenie nauczyciela.
- przetworzenie informacji
Przekształcanie
- Nauczyciel mówi: Do końca lekcji wykonujecie kartę pracy. Macie do dyspozycji słowniki ortograficzne.
-Pracujemy w ciszy! Jak ktoś skończy przed dzwonkiem, dostanie zadanie dodatkowe.
-Nauczyciel kontroluje pracę uczniów.
-Uczniowie w ciszy wykonują zadanie.
-stosowanie teorii w praktyce
Podsumowanie
- Nauczyciel mówi: Powtórzmy sobie, jakie znacie reguły ortograficzne.
-Zapiszcie sobie zadanie domowe: Napiszę po 5 wyrazów z: ó, u, ch, h, rz, ż.
· „ż” piszemy, gdy wymienia się na: g, dz, h, z, ź, ś.
· „u”, gdy wymienia się na: o, a, e i przy końcówkach: „-ów”, „ówka”, „-ówna”.
- Uczniowie zapisują zadanie domowe.
-samokształcenie
- komunikacja nauczyciel-uczeń
KARTA PRACY DLA KLASY VI
1. Rozwiązując krzyżówkę dowiesz się, czego będzie dotyczyć dzisiejsza lekcja
kapulinka