15.09.2009
KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO
W KLASIE VI „c”
Imię i nazwisko prowadzącego: Małgorzata Cmela
Czas przeznaczony na realizację tematu: 45 minut.
TEMAT LEKCJI: Rzeczywiste i fantastyczne elementy świata przedstawionego w balladzie „Świteź”.
CELE LEKCJI:
Na poziomie umiejętności:
· Uczeń potrafi wskazać rzeczywiste i fantastyczne elementy świata przedstawionego w utworze.
· Uczeń potrafi opowiedzieć utwór A. Mickiewicza.
Na poziomie wiadomości:
· Uczeń wie, czym się różnią elementy fantastyczne.
· Uczeń zna elementy świata przedstawionego.
Na poziomie postaw:
· Uczeń jest wdrażany i motywowany do dbałości o estetykę i etykę komunikacji językowej.
MATERIAŁY: podręcznik do języka polskiego (kl. VI „Między nami”).
METODA: pogadanka heurystyczna, burza mózgów.
FORMA PRACY: praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Czynności
Nauczyciela
Ucznia
Umiejętności
Kluczowe
Zaangażowanie
-Nauczyciel wita się z klasą i informuje o celach lekcji;
- Na tablicy macie 2 słowa: FANTASTYKA i RZECZYWISTOŚĆ.
- Co Wam się kojarzy z tymi słowami?
-Przykładowe odpowiedzi: FANTASTYKA: duchy, wampiry, wilkołaki, coś ciekawego, coś niezwykłego, potwory, księżniczki itp.
RZECZYWISTOŚĆ: nudy, coś prawdziwego, ludzie, nauka, śmiertelność itp.
-umiejętność kreatywnego, logicznego myślenia
-twórcze rozwiązywanie problemów
Badanie
- Nauczyciel pyta: Jakie mamy elementy świata przedstawionego?
-Nauczyciel mówi: Ostatnio na lekcji czytaliśmy balladę A. Mickiewicza pt. „Świteź”. Czy ktoś mógłby przypomnieć treść tego utworu?
-Nauczyciel mówi: Elementy świata przedstawionego mogą być rzeczywiste i fantastyczne. Bardzo dobrze widać to w utworze „Świteź”.
-Otwórzcie teraz zeszyty i zapiszcie temat lekcji: RZECZYWISTE I FANTASTYCZNE ELEMENTY ŚWIATA PRZEDSTAWIONEGO W BALLADZIE „ŚWITEŹ
-Proponowane odpowiedzi:
-Elementy świata przedstawionego to:
Ø Narrator-czyli ktoś, kto opowiada zdarzenie.
Ø Czas akcji.
Ø Miejsce wydarzeń.
Ø Bohaterowie
Ø Wydarzenia
-W pierwszych zwrotkach utworu Adama Mickiewicza „Świteź” przedstawiony jest obraz jeziora w dzień i w nocy. Na pewno jest to miejsce niezwykłe. Za dnia spokojne i przyjazne, nocą zaś tajemnicze, przepełnione grozą. Zewsząd słychać hałas, różne odgłosy unoszące się nad taflą jeziora Świteź.
Ludzie od dawien dawna próbowali odkryć tajemnicę, jaką kryje w sobie ta okolica. Pewnego razu mieszkańcy postanowili wypłynąć z sieciami nad jezioro i sprawdzić, co kryje jego dno. Wyłowili kobietę, która nie była żadnym potworem, jak sobie to wyobrażali, wręcz przeciwnie-była bardzo piękna. Powiedziała im, że każdy, kto wypłynął na jezioro i chciał poznać jego tajemnicę-ginął. Ale, że oni przed wypłynięciem, odprawili mszę, zwracając się do Boga z prośbą o pomoc, i ich przodkowie zamieszkiwali od dawna te ziemie to ona opowie im tę historię. Przed wielu laty w mieście przy jeziorze Świteź, mieszkało się ludziom bardzo dobrze, aż pewnego razu zostało zaatakowane przez wojsko rosyjskie. Doszło do walki. Wówczas w miasteczku były same kobiety z dziećmi oraz starcy, bo mężczyźni wyjechali. Bezbronne kobiety, zebrały się i zaczęły prosić Boga, by zabrał je do siebie, bo wolą same się zabić niż zginąć z rąk oprawców. Ich prośby zostały wysłuchane. Kobiety i dzieci zostały pochłonięte przez wody jeziora i zamienione w rośliny rosnące nad brzegiem jeziora.
Wszyscy zginęli, a każdy, kto wpłynął na jezioro lub chciał zerwać kwiaty tam rosnące prędzej czy później poniósł śmierć. Od tamtej pory, co noc słychać nad jeziorem odgłosy walki i tych zdarzeń, które miały tam miejsce.
-Uczniowie wykonują polecenie nauczyciela i przepisują temat lekcji do zeszytów.
- umiejętność kreatywnego, logicznego myślenia
- komunikacja: nauczyciel- uczeń
- mówienie
Prezentacja
-Nauczyciel mówi: Zauważcie, mamy dwóch narratorów w tekście. Jednym z nich jest osoba rzeczywista biorąca udział w wydarzeniach.
-Drugim zaś jest, kto?
-Nauczyciel mówi: Miejsce akcji jest rzeczywiste. Jest to jezioro Świteź koło Nowogródka.
- Czy jest nam znany czas akcji?
- Jacy rzeczywiści bohaterowie występują w balladzie?
- Jakie zaś są fantastyczne postacie?
- Jakie zaś możemy wyróżnić wydarzenia fantastyczne i rzeczywiste?
- Drugim narratorem jest kobieta wyłowiona ze Świtezi- jest to narrator fantastyczny.
-Czas akcji nie jest znany.
- Rzeczywistymi bohaterami będą: Pan na Płużynach, ludzie i ksiądz wioski.
- Postacią fantastyczną będzie dziewczyna wyłowiona z jeziora.
- Wydarzenia rzeczywiste, np. strach ludzi, atak Rosji itp. a wydarzenia fantastyczne to wyłowienie kobiety, przemiana dzieci i kobiet w kwiaty itp.
- przetwarzanie informacji
Przekształcanie
-Nauczyciel mówi: Otwórzcie teraz zeszyty i zróbcie sobie tabelkę jak na tablicy. Wspólnie ją zaraz uzupełnimy (tabelka w załączniku).
- Uczniowie otwierają zeszyty i wspólnie uzupełniają tabelę.
- łączenie teorii z praktyką
- stosowanie zdobytej wiedzy w praktyce
Podsumowanie
-Nauczyciel mówi:
-Powtórzmy sobie teraz, jakie mamy elementy świata przedstawionego?
-Jakie mogą one być?
-Zapiszcie zadanie: Napisz krótką historię, która zawierałaby elementy fantastyczne jak i niezwykłe.
- Elementy świata przedstawionego to: narrator, czas akcji, miejsce akcji, bohaterowie i wydarzenia.
-Mogą one być zarówno rzeczywiste jak i fantastyczne.
-stosowanie zdobytej wiedzy w praktyce
-samokształcenie
-mówienie
Elementy świata przedstawionego
Rzeczywiste
Fantastyczne
Narrator
Osoba biorąca udział w wydarzeniach
Kobieta wyłowiona z jeziora
Czas akcji
Czas akcji nie jest znany
Miejsce akcji
Jezioro Świteź koło Nowogródka
-
Bohaterowie
Ludzie z wioski, ksiądz, Pan na Płużynach
Kobieta z wody
Wydarzenia
Strach ludzi, zamieszanie nad Świtezią, napad zbrojny Rosji
kapulinka