Nierównością wielomianową n-tego stopnia z jedną niewiadomą nazywamy nierówność postaci:
(*) anxn + an-1xn-1 + an-2xn-2 + ... + a3x3 + a2x2 + a1x + a0>0,
lub
anxn + an-1xn-1 + an-2xn-2 + ... + a3x3 + a2x2 + a1x + a0<0,
anxn + an-1xn-1 + an-2xn-2 + ... + a3x3 + a2x2 + a1x + a0³0,
anxn + an-1xn-1 + an-2xn-2 + ... + a3x3 + a2x2 + a1x + a0£0.
Przy rozwiązywaniu powyższej nierówności wykorzystujemy zasadę:
- jeżeli pierwiastkami wielomianu: anxn + an-1xn-1 + an-2xn-2 + ... + a3x3 + a2x2 + a1x + a0są liczby: x1, x2, ..., xk przy czym x1<x2<...<xk, to w każdym z przedziałów:
(-¥; x1), (x1; x2), ..., (xk; ¥) wielomian ma stały znak.
Aby rozwiązać nierówność wielomianową postaci (*) należy:
1. lewą stronę nierówności rozłożyć na czynniki co najwyżej 2-go stopnia,
2. każdy z czynników przyrównać do zera i wyznaczyć pierwiastki wielomianu (tzn. miejsca zerowe),
3. zaznaczyć pierwiastki na osi liczbowej w kolejności rosnącej,
4. poprowadzić wężyk przechodzący przez kolejne miejsca zerowe według zasady:wężyk prowadzimy od prawej do lewej strony osi zaczynając rysowanie z góry jeżeli an>0 lub z dołu jeżeli an<0.
Uwaga: jeżeli pierwiastek jest parzystej krotności to prowadząc wężyk wykonujemy odbicie symetryczne w miejscu danego pierwiastka:
ZADANIE 1
Rozwiąż nierówność: (x – 3)(1 – x)(x + 4)3(2 – x)2 > 0.
Rozwiązanie:
Lewa strona nierówności jest rozłożona na czynniki liniowe, zatem wyznaczamy miejsca zerowe każdego czynnika:
x – 3 = 0 lub 1 – x = 0 lub (x + 4)3 = 0 lub (2 – x)2 = 0
x = 3 lub x = 1 lub x = -4 trzykrotny lub x = 2 dwukrotny.
Zaznaczamy pierwiastki na osi liczbowej i prowadzimy wężyk zgodnie z zasadą opisaną powyżej
anxn = x×(-x)×x3×(-x)2 = -x7, an = -1 < 0
Ponieważ współczynnik an przy najwyższej potędze zmiennej x jest ujemny więc wężyk prowadzimy zaczynając z dołu:
Odczytujemy znak dodatni:
(x – 3)(1 – x)(x + 4)3(2 – x)2 > 0 Û x Î (-¥; -4) È (1; 2) È (2; 3).
ZADANIE 2
Rozwiąż nierówność: x5×(x4 – 8x2 – 9)(4 – x4)(x2 + 6x – 7) £ 0
Rozwiązanie: Wyznaczamy miejsca zerowe każdego czynnika:
x5 = 0 Û x = 0 pięciokrotny,
lub x4 – 8x2 – 9 =0
podst. x2 = z i z ³ 0
z2 – 8 z – 9 = 0
Dz = 64 - 4×(-9) = 100,
nie spełnia założenia z ³ 0
z podstawienia x2 = 9
x = -3 lub x = 3
x4 – 8x2 – 9 =0 Û x = -3 lub x = 3
lub 4 – x4 = 0
(2 – x2)(2 + x2) = 0
2 + x2 = 0, x2 = -2 nie ma rozwiązań,
4 – x4 = 0 Û
lub x2 + 6x – 7 = 0
D = 36 + 28 = 64
x2 + 6x – 7 = 0 Û x = -7 lub x = 1
Zaznaczamy pierwiastki na osi liczbowej, ustalamy znak współczynnika przy najwyższej potędze zmiennej x i prowadzimy wężyk.
anxn = x5×x4×(-x4)×x2 = -x15 , an = -1 <0
Odczytujemy znak niedodatni (£0)
x5×(x4 – 8x2 – 9)(4 – x4)(x2 + 6x – 7) £ 0 Û x Î<-7; -3> È <-; 0> È <1; > È <3; ¥).
ZADANIE 3
Rozwiąż nierówność: x4 + 2x3 – x – 2 < 0
Rozwiązanie:Rozkładamy lewą stronę nierówności na czynniki metodą grupowania:
x3(x + 2) – (x + 2) < 0
(x + 2)(x3 – 1) < 0
czynnik x3 – 1 = (x – 1)(x2 + x + 1) ze wzoru a3 – b3 = (a – b)(a2 + ab + b2 )
Nierówność ma postać:(x + 2)(x – 1)(x2 + x + 1) < 0x + ...
science-fiction