Arka_Hist2GimnRozklad.pdf

(199 KB) Pobierz
120256136 UNPDF
1. Rozk³ad materia³u nauczania
historii w klasie II gimnazjum (szczegó³owy)
(2 godziny tygodniowo)
Nr lekcji
Temat
I. CZ£OWIEK ODKRYWA SWOJ¥ WARTOÆ.
EPOKA WIELKICH ODKRYÆ GEOGRAFICZNYCH, RENESANSU I REFORMACJI.
1.
Europa u schy³ku redniowiecza.
2.
Europejczycy poznaj¹ wiat.
3.
Przyczyny wypraw geograficznych.
Wielcy odkrywcy i ich podró¿e.
4.
Czas wielkich zmian.
Konsekwencje odkryæ geograficznych.
5.
W renesansowej Europie.
6.
Renesans prze³om w kulturze polskiej.
7.
Reformacja w Niemczech.
8.
Reformacja ogarnia Europê.
9.
Katolicy kontra protestanci. Wojny religijne.
10.
Rzeczpospolita kraj wielu kultur i religii.
11.
W pañstwie demokracji szlacheckiej.
12.
Rozwój przywilejów szlacheckich.
Powstanie sejmu walnego.
13.
Jagiellonowie umacniaj¹ pozycjê Polski i Litwy.
14.
Polityka ba³tycka ostatnich Jagiellonów.
Unia lubelska i jej historyczne znaczenie.
15.
Gospodarka i spo³eczeñstwo polskie w XVI wieku.
16.
Lekcja powtórzeniowa: Rzeczpospolita, Europa i wiat w epoce renesansu.
17.
Pisemny sprawdzian wiadomoci.
II. CZ£OWIEK MIÊDZY WIAR¥ A ROZUMEM.
EUROPA W XVII STULECIU.
18.
W monarchiach absolutnych i parlamentarnych.
19.
Rzeczpospolita kraj rozdarty wewnêtrznymi konfliktami.
20.
Pierwsze wolne elekcje.
Powstanie Chmielnickiego.
21.
Rzeczpospolita w wieku wojen.
22.
Wojny polsko-rosyjskie w XVII stuleciu.
Konflikty Rzeczypospolitej ze Szwecj¹ w XVII w. i ich konsekwencje.
73
120256136.002.png
Nr lekcji
Temat
23. Stosunki polsko-tureckie w XVII w.
24. W czasach baroku.
25. W barokowo-sarmackiej Rzeczpospolitej.
26. Lekcja powtórzeniowa: Demokracja szlachecka a ustroje pañstw
europejskich.S
27.
Pisemny sprawdzian wiadomoci.
III. CZ£OWIEK ODKRYWA SWOJE PRAWA.
WIEK XVIII CZASY OWIECENIOWEGO PRZEWROTU.
28.
Europa czas przemian.
29.
Stany Zjednoczone nowe pañstwo w Ameryce.
30.
Rewolucja zmienia Francjê.
31.
Rzeczpospolita pod rz¹dami Sasów.
32.
Od ostatniej wolnej elekcji do I rozbioru Polski.
33.
¯ycie w nowym stylu.
Kultura i nauka w epoce owiecenia.
34.
Owiecenie polskie w s³u¿bie narodu.
35.
Gospodarka i spo³eczeñstwo polskie w drugiej po³owie XVIII wieku.
36.
Konstytucja 3 maja próba przebudowy Rzeczypospolitej.
37.
Ostatnie próby ratowania Rzeczypospolitej.
38.
Konfederacja targowicka i II rozbiór Polski.
Powstanie kociuszkowskie.
39.
Lekcja powtórzeniowa: Wp³yw hase³ owiecenia na przemiany polityczne,
spo³eczne i kulturalne w Europie i Rzeczypospolitej.
40.
Pisemny sprawdzian wiadomoci.
IV. CZ£OWIEK WALCZ¥CY O WOLNOÆ I PRAWA.
CZASY WOJEN NAPOLEOÑSKICH, REWOLUCJI
I WALK NARODOWOWYZWOLEÑCZYCH.
41.
Europa w blasku Napoleona.
42.
Wojskowa i polityczna kariera Napoleona.
Wyprawa na Rosjê pocz¹tek upadku cesarza.
43.
Polacy pod napoleoñsk¹ gwiazd¹.
Sprawa polska w polityce Napoleona.
44.
Europa po wojnach napoleoñskich. Obrady kongresu wiedeñskiego.
45.
Królestwo Polskie w latach 1815-1830.
46.
Powstanie straconych szans.
47.
Noc listopadowa i jej konsekwencje.
Wojna polsko-rosyjska 1831 r.
74
120256136.003.png
Nr lekcji
Temat
48. Emigranci i spiskowcy.
Dzia³alnoæ emigracyjna i spiskowa po upadku powstania listopadowego.
49. Gdy zadr¿a³y trony Wiosna Ludów.
Wiosna Ludów w Europie i na ziemiach polskich.
50. Czarna sukienka i powstañcza dwururka. Powstanie styczniowe.
51. Królestwo Polskie przed wybuchem powstania.
Dzia³ania zbrojne w powstaniu styczniowym.
52. Lekcja powtórzeniowa: Walka Polaków o odzyskanie niepodleg³oci i jej skutki.
53. Pisemny sprawdzian wiadomoci.
CZ£OWIEK PRZEKSZTA£CA WIAT. PRZEMIANY CYWILIZACYJNE
W DRUGIEJ PO£OWIE XIX W. I NA POCZ¥TKU XX W.
54.
Europa nowych pañstw.
55.
Kolonializm w rozkwicie.
56.
Wiek osza³amiaj¹cego rozwoju.
57.
Nowe spo³eczeñstwo, nowe idee.
58.
Kszta³towanie siê partii politycznych.
Demokratyzacja ¿ycia spo³eczeñstwa.
59.
Przemiany w kulturze i ¿yciu codziennym.
60.
W carskim Imperium.
61.
Pod pruskim zaborem.
62.
Polityka germanizacyjna rz¹du pruskiego.
Walka Polaków w zaborze pruskim o utrzymanie swobód narodowych.
63.
Blaski i cienie Galicji.
64.
Polacy na prze³omie XIX i XX wieku.
65.
Partie polityczne i ich programy.
Rewolucja 1905 r. w Królestwie Polskim.
66.
Lekcja powtórzeniowa. Przemiany spo³eczno-gospodarcze na wiecie w drugiej
po³owie XIX w. i ich wp³yw na ¿ycie codzienne.
67.
Pisemny sprawdzian wiadomoci.
68.
Konkurs historyczny wybitni przedstawiciele kultury, nauki, polityki
XVI-XIX w.
69.
Dzieje mojej miejscowoci w XIX stuleciu przygotowanie przewodnika, albumu.
75
120256136.004.png
Dzia³
Nr
lekcji
Temat
Materia³
Cele lekcji
Liczba
godzin
rodki
dydaktyczne.
Metody
Pojêcia, daty,
postaci
1.
Europa
u schy³ku
redniowiecza.
kryzys systemu
feudalnego,
wzrost znaczenia
mieszczañstwa,
zachwianie autorytetu
Kocio³a,
Europa a odrêbne krêgi
cywilizacyjne
Po zakoñczonych zajêciach
uczeñ pamiêta:
pojêcia: czynsz, pañszczyzna,
epidemia, gospodarka
pieniê¿na;
rozumie:
wy¿ej wymienione pojêcia,
jakie czynniki mia³y wp³yw na
zachwianie systemu lennego,
dlaczego dosz³o do os³abienia
znaczenia rycerstwa,
dlaczego wzros³o znaczenie
zawodu kupca;
potrafi:
prawid³owo operowaæ
pojêciami poznanymi
w trakcie lekcji,
scharakteryzowaæ stosunek
ludzi u schy³ku redniowiecza
do Kocio³a,
przedstawiæ wyobra¿enia ludzi
¿yj¹cych w XIV w., dotycz¹ce
kszta³tu Ziemi i porównaæ je
ze wspó³czesn¹ wiedz¹,
wskazaæ na mapie: obszary
znane Europejczykom
pod koniec redniowiecza oraz
kraje, do których docierali
1
podrêcznik,
ró¿ne
przedmioty,
które mo¿na
zaprezentowaæ
jako dorobek
cywilizacyjny,
przerocza,
tama czasu,
rozmowa
nauczaj¹ca,
æwiczenia
z tam¹ czasu,
pokaz
czynsz,
pañszczyzna,
epidemia,
gospodarka
pieniê¿na
120256136.005.png
Dzia³
Nr
lekcji
Temat
Materia³
Cele lekcji
Liczba
godzin
rodki
dydaktyczne.
Metody
Pojêcia, daty,
postaci
np. w celach handlowych;
Genuê, Wenecjê.
2.
Europejczycy
poznaj¹
wiat.
ewolucja pogl¹dów
na wiat,
przyczyny odkryæ,
najwa¿niejsi odkrywcy
i ich podró¿e
Po zakoñczonych zajêciach
uczeñ pamiêta:
pojêcia: karawela,
astrolabium, kompas,
daty: 12 X 1492, 1519-1522,
postaci: Bart³omiej Diaz,
Krzysztof Kolumb,
Ferdynand Magellan,
Vasco da Gama, Amerigo
Vespucci,
¿e 1492 r. uznawany jest przez
niektórych historyków za
umowny koniec redniowiecza
i pocz¹tek czasów
nowo¿ytnych;
rozumie:
wy¿ej wymienione pojêcia,
przyczyny podejmowania
przez Europejczyków dalekich
podró¿y,
znaczenie wp³ywu nowoci
nawigacyjnych dla rozwoju
¿eglarstwa;
potrafi:
wymieniæ g³ównych
podró¿ników i ich
2
podrêcznik,
skoroszyt
gimnazjalisty,
mapa Wielkie
odkrycia
geograficzne,
mapa
polityczna
wspó³czesnego
wiata, atlasy,
album z serii
Tak ¿yli ludzie.
W okresie
wielkich
odkryæ, teksty
ród³owe: List
Krzysztofa
Kolumba
o odkryciu
Ameryki;
Antonio
Pigafetta
Relacja
z pierwszej
wyprawy
dooko³a Ziemi,
karawela,
astrolabium,
kompas
12 X 1492,
1519-1522,
Bart³omiej
Diaz,
Krzysztof
Kolumb,
Ferdynand
Magellan,
Vasco
da Gama,
Amerigo
Vespucci
3.
Przyczyny
wypraw
geografi-
cznych.
Wielcy
odkrywcy
i ich
podró¿e.
120256136.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin