Analiza przypadku-problem wychowawczy.doc

(35 KB) Pobierz
I

I . Opis i  analiza przypadku  rozpoznawania i rozwiązywania  

     problemu  wychowawczego .

 

 

1 . IDENTYFIKACJA  PROBLEMU

 

T . ma  lat  3 . Jest  przedszkolakiem  grupy  3 – latków .

Wychowuje  się w rodzinie  niepełnej ,dysfunkcyjnej . Brak jest ojca , matka z wykształcenia  mgr  wychowania muzycznego , chora przewlekle na schizofremię – pod stałą kontrolą lekarza psychiatry .

W czasie spotkań adaptacyjnych zauważyłam , dziecko bardzo mało mówi , wdaje z siebie  jedynie  piskliwe odgłosy ,  często krzyczy , nie reaguje na polecenia , zmienia bardzo szybko miejsce zabawy .

Prowadziłam bieżące rozmowy z mamą , dzieliłyśmy się spostrzeżeniami i uwagami . Widoczny był niepokój w oczach  matki .

Starałam się zapewnić mamę , że będę  robiła wszystko , aby  T. zaadoptował się w grupie w grupie przedszkolnej i aby jego rozwój przebiegał prawidłowo .

 

 

2 . GENEZA I DYNAMIKA  ZJAWISKA

 

Jestem  wychowawczynią  T. od  początku  roku  szkolnego  2002 /  2003 .

Bazując  na zdobytej wiedzy  oraz  mając  wyniki  obserwacji  chłopca  podczas  spotkań  adaptacyjnych , już od pierwszych dni , tygodni i miesięcy podejmowałam  szereg działań  mających na celu odszukania  źródła  agresywnego i  głośnego zachowania  dziecka  oraz  wyeliminowanie  nieprawidłowości  w  zachowaniu   T. .

Obserwowałam chłopca w każdej  sytuacji , w kontaktach z rówieśnikami , podczas wykonywania czynności samoobsługowych  oraz  podczas  leżakowania .  Wyniki  obserwacji  były  niepokojące . Widoczna  dysharmonia w przebiegu rozwoju dziecka w poszczególnych sferach .

T. jest  bardzo ruchliwy , głośny , agresywnie zachowuje się w kontaktach z rówieśnikami , słabo posługuje się łyżką , nieprawidłowo trzyma kredkę , często moczy się , widoczna wada wymowy  , nie reaguje na polecenia , potrzebuje kilku powtórzeń , sprawia  wrażenie jakby  nic nie słyszało .Potrafi pokazać swoją ulubioną zabawkę , poszczególne części ciała .  Zabawkami  potrząsa , rzuca , nie przejawia nimi  dłuższego zainteresowania . Nie potrafi skupić uwagi na dłuższą  chwilę . Chłopiec  pogodny , wesoły , ciekawy świata .

Matka  T. bardzo otwarta  na współpracę , mająca zaufanie do nauczycielki , przyjaźnie nastawiona , rozumie , że wspólnymi siłami pomożemy  dziecku .

Podczas wywiadu z matką uzyskałam informacje , że w ok. . 7 m-cu  ciąży nastąpiło zatrucie ciążowe . Poród dziecka odbył się w 42 tygodniu ciąży i był to poród „prowadzony” za pomocą  vaccum . Matka podaje , że dziecko zaczęło późno siadać , ok. . 8-mego miesiąca , chodzić zaczęło o czasie , gdy  miało ok. . 1,3 r.ż. Od grudniu 1999r. do  czerwca  2002r. chłopiec  był  badany  w Poradni Zdrowia Psychicznego w Koszalinie -  diagnoza – to  opóźnienie  rozwoju psychoruchowego  ok. .  6  miesięcy .

W  2002 roku  przeprowadzono chłopcu badania psychologiczne w  Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej  .

W wyniku  zgromadzonych informacji  uważam , że agresywne , nadpobudliwe zachowanie chłopca ma swoje podłoże :

·        Opóźnienie w rozwoju  ok . 6 miesięcy

·        Wada     wymowy

·        Brak  samodzielności

·        Brak  konsekwentnego  działania  ze  strony  matki

 

 

3 . ZNACZENIE  PROBLEMU

 

Mimo  , że   zachowanie  chłopca  zakłóca  pracę  z całą  grupą ,  to  staram   się  nie  bagatelizować  problemu  .  Szukam  odpowiednich  form i metod  pracy , aby  pomóc T. , by poczuł  się  bezpieczny  w środowisku  przedszkolnym i  czuł  miłość  i  zrozumienie  wokół  siebie  .

Okazując cierpliwość , pomoc , kierując się  zasadą stosowania jasnych , konkretnych reguł  możemy  liczyć  się z małymi  krokami postępu w zachowaniu  chłopca .

 

 

4 . PROGNOZA

 

Na  bazie własnych  doświadczeń  , korzystając  z  pomocy  specjalistów  oraz  wykorzystując  fachową literaturę  mogę  ustalić  skuteczność  moich  oddziaływań  odnośnie  nieprawidłowego  zachowania  chłopca :

 

-  prognoza   negatywna  - w  przypadku zaniechania oddziaływań

·        Wzmożona  agresja  ,  nadpobudliwość

·        Nie zaadoptowanie  w środowisku  przedszkolnym

·        Nasilające  się  konflikty z rówieśnikami

·        Nieprawidłowy  rozwój   społeczny  ,   emocjonalny

 

-   prognoza   pozytywna -  w przypadku  wdrożenia oddziaływań

·        Wyeliminowanie  zachowań agresywnych , nadpobudliwych

·        Zaadoptowanie  się  w  środowisku  przedszkolnym

·        Nawiązywanie  właściwych  kontaktów z rówieśnikami , poprawienie relacji

·        Pozytywny  rozwój  społeczny i emocjonalny

·        Samodzielność i  radzenie  sobie  w różnych  sytuacjach

·        Prawidłowy  rozwój  mowy

·        Odnoszenie drobnych  sukcesów

 

 

 

5 . PROPOZYCJE    ROZWIĄZAŃ

 

CELE  :

 

-  DOPROWADZIĆ  DO  TEGO  , ABY    DZIECKO

·        Poczuło  się  bezpieczne  i  kochane

·        Zintegrowało  się  z rówieśnikami

·        Osiągnęło samodzielność w  czynnościach  samoobsługowych

·        Przestrzegało zasady  i  umowy  obowiązujące  w grupie

 

 

ZADANIA   :

 

·        Stały   kontakt  z mamą  w celu  ujednolicenia  oddziaływań wychowawczych

·        Stały kontakt z logopedą

·        Częste  rozmowy  z chłopcem  - dostrzeganie  i  chwalenie  nawet  drobnych sukcesów , pomoc w trudnych sytuacjach

·        Zastosowanie systemu  motywującego  chłopca do prawidłowych zachowań

·        Rozmowy z rówieśnikami w celu  uczulania na nie wyśmiewanie się z kolegi

·        Wzmacnianie wiary chłopca w słuszność postępowania i we własne możliwości

·        Stosowanie  jasnych ,  konkretnych zasad

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin