Wycieraczki reflektorów(UWAGA! Tekst pochodzi z 1979r.) "Sercem" użądzenia napędzającego wycieraczki jest silnik (wraz z mechanizmem zwrotnym) napędzający wycieraczkę tylnej szyby w polonezie. Osie ramion wycieraka wraz z tulejkami, a także wycieraki (odpowiednio zmniejszone) pochodzą z syreny. Osie zakończone są dodatkowymi radełkowanymi końcówkami, przystosowanymi do współpracy z ramionami skróconymi i wygiętymi wycieraczek od fiata 126p. Wszystkie te elementy łączy blaszany wspornik o grubości 3 mm z przyspawanymi ramionami do mocowania silnika oraz gwintowanymi tulejami do przykręcenia osłony. Popychacze przekazujące ruch obrotowo - zwrotny z silnika na ramiona wycieraków, wykonane są z blachy o grubości 2 mm. Stosunek promieni wykorbienia na osi silnika i osi ramienia należy tak dobrać, aby przy pełnym kącie pracy silnika (około 86 stopni) ramię wycieraka wykonało 30 stopni. Osłonę mechanizmu wykonujemy z duralowej blachy.Przebieg montażu jest następujący:
• odcinamy wsporniki podnośnika (narzędzie to musimy wozić odtąd luzem w bagażniku, co jest pewną wadą rozwiązania),
• wykonujemy dwa otwory w pasie przednim nadwozia (na wysokości dolnej krawędzi reflektorów) na osie ramion wycieraka i zakładamy gumowe tzw. przelotki,
• wiercimy dwa otwory we wspornikach pasa przedniego - na przykręcenie wspornika mechanizmu napędu wycieraczki.
Mechanizm ten zajmuje teraz miejsce podnośnika, a duralowa osłona stanowi powierzchnię oporową dla koła zapasowego. Czarny przewód od silnika wycieraczek należy połączyć z masą, natomiast trzy pozostałe (brązowy, szary i zielony) z dwupozycyjnym przełącznikiem. Zestyk w przełączniku do którego dochodzi przewód brązowy, trzeba dodatkowo połączyć z bezpiecznikiem "A". Przy wycieraczkach niezbędne są spryskiwacze szkieł reflektorów. Można do tego zastosować elektryczną pompkę spryskiwacza od fiata 125p. Czerpie ona płym przez dodatkowe wyprowadzenie i trójnik na dwie dysze, umieszczone obok środka wewnętrznej pionowej krawędzi na reflektory z istniejącego zbiornika spryskiwaczy szyby przedniej. Biegun "minus" pompki podłączony jest bezpośrednio z masą, a jej plus z wyłącznikiem przyciskowym typu "Isostat", zasilanym z bezpiecznika "A". Umieszczone obok siebie na desce rozdzielczej wyłączniki wycieraczek reflektorów i ich spryskiwaczy, pozwalają na łatwiejszą obsługę jedną ręką.Miłej pracy i zadowalających efektów.mgr inż. Eulogiusz Drzewiecki z WarszawyTekst opracowano na podstawia "Przeglądu Technicznego"
bie96