MARKETING.doc

(28 KB) Pobierz

Marketing, prowadzenie działalności skierowanej na osiąganie przez organizację korzyści na skutek zaspokojenia potrzeb nabywców.

Do podstawowych działań marketingowych zalicza się: określanie potrzeb, kształtowanie produktu z punktu widzenia ustalonych potrzeb nabywców, tworzenie i utrzymywanie popytu na towar (polityka cenowa, polityka w zakresie dystrybucji, promocja) oraz badania marketingowe, stanowiące podstawę do wyżej wymienionych działań. Na podstawie przeprowadzonych badań realizowana jest strategia marketingowa. Celowe kształtowanie potrzeb odbiorców towarów czy usług stanowi ważny element marketingu.

 

Marketing-mix, stanowi kompozycję elementów marketingu mającą na celu optymalną realizację przyjętej przez przedsiębiorstwo strategii działania na rynku. Obejmuje m.in.:

1) politykę rozwoju produktu (częstotliwość zmiany modeli, wprowadzanie usprawnień i innowacji, opakowanie, marka, usługi dodatkowe);

2) politykę cenową (cena, rabaty, warunki płatności, kredyt kupiecki);

3) politykę dystrybucji (hurtownie, sklepy firmowe, dobór pośredników);

4) politykę promocji (reklama, sprzedaż osobista, instrumenty public relations);

 

Badania marketingowe, uporządkowany zbiór metod, technik i zasad systematycznego gromadzenia, zapisywania, przetwarzania, analizowania oraz interpretowania informacji, ułatwiających podejmowanie decyzji marketingowych w przedsiębiorstwie (marketing).

Badania marketingowe obejmują: badanie warunków działania przedsiębiorstwa na rynku, badanie instrumentów oddziaływania przedsiębiorstwa na rynek (produkt, cena, dystrybucja, aktywizacja sprzedaży) oraz badanie rezultatów działania przedsiębiorstwa (wyniki sprzedaży, udział w rynku, wizerunek - "image" przedsiębiorstwa).

 

Biznes plan, jest to zestaw dokumentów - analiz i programów zawierający projekcję: krótko-, średnio- i długookresowych celów przedsiębiorstwa, opis jego produktów i usług, ocenę możliwości rozwojowych oraz strategię działania i środki umożliwiające osiągnięcie zamierzonych celów w warunkach istniejącej konkurencji rynkowej, a także występujących zmian o charakterze finansowym, organizacyjnym, kadrowym i technicznym kształtujących funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstwa.

Biznes plan spełnia dwie funkcje: wewnętrzną - stanowi podstawowy materiał planistyczny dla właścicieli i kadry zarządzającej przedsiębiorstwem, oraz zewnętrzną - służy pozyskaniu przez przedsiębiorstwo dodatkowych źródeł finansowych (pożyczki, kredyty, kooperacja, spółki joint-venture). Każdy biznes plan z reguły składa się z kilku części.

W ujęciu ogólnym jego zakres merytoryczny można zawrzeć w trzech grupach tematycznych:

1) charakterystyka i analiza przedsiębiorstwa, tj. jego status prawny i formy własności, potencjał wytwórczy, profil i zakres działalności, stan organizacji i zarządzania, strategia funkcjonowania i rozwoju oraz kondycja ekonomiczno- finansowa.

2) analiza marketingowa, obejmująca m.in. ocenę obecnych rynków, przewidywane zmiany otoczenia gospodarczego, finansowego, prawnego itp., prognozy cenowe, taktykę sprzedaży, politykę serwisową i gwarancyjną, formy promocji i reklamy oraz określenie pozycji rynkowej i konkurencyjności przedsiębiorstwa z punktu widzenia jego mocnych i słabych stron.

3) prezentacja planowanego przedsięwzięcia lub grupy przedsięwzięć, a więc ocena ich wykonalności, wybór środków, program i harmonogram realizacji, analiza efektywności przedsięwzięcia i ocena jego wpływu na wyniki ekonomiczno-finansowe przedsiębiorstwa, strategia wdrożenia planu.

Sporządzenie biznes planu staje się koniecznością w przypadku zakładania nowego przedsiębiorstwa, fuzji różnych przedsiębiorstw, ich planowanych przekształceń i restrukturyzacji finansowej oraz poszukiwania potencjalnych inwestorów i kredytodawców projektowanych przedsięwzięć rozwojowych.

 

 

Kwestionariusz, zestaw pytań zamkniętych (z podanymi na nie alternatywnymi odpowiedziami do wyboru) na temat spraw masowych, których celem jest zorientowanie się w postawach i opiniach większej liczby osób, reprezentujących daną populację.

 

Produkt, końcowy efekt procesu produkcyjnego przedsiębiorstwa w postaci wyrobu lub usługi, służący jako coś, co można zaoferować w celu zaspokojenia potrzeby lub pragnienia.

Znaczenie produktu wiąże się nie tyle z jego posiadaniem, ile z możliwością korzystania z usług, które niesie on ze sobą. Np. zakup samochodu umożliwia korzystanie z usługi transportu.

 

Potrzeba, odczuwalny brak czegoś, co jest niezbędne do życia. Współczesna psychologia klasyfikuje potrzeby na biologiczne (podstawowe, pierwotne) i społeczne (pochodne, nabyte).Potrzeby biologiczne związane są ze strukturą organizmu i zaspokojenie ich jest niezbędnym warunkiem przeżycia, np. potrzeba pożywienia, wody, ciepła, tlenu itp.

Potrzeby społeczne są charakterystyczne dla człowieka, powstają i rozwijają się w warunkach życia społecznego, np. potrzeba towarzystwa, prestiżu, władzy, uznania, samorealizacji itp. Potrzeby społeczne pojawiają się zwykle po zaspokojeniu potrzeb fizjologicznych. Niezaspokojenie podstawowych potrzeb prowadzić może do frustracji.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin