JESIEŃ W SADZIE
I Segregowanie owoców do koszyków według rodzaju (gruszki, śliwki, jabłka)- utrwalenie nazw kolorów owoców . Wdrażanie do samodzielnego rozwiązywania problemu- ustalenie kryterium porządkowania owoców
II Zabawa dydaktyczna Jak można uporządkować owoce? Ćwiczenie rysunkowe Porządkujemy owoce.
Cele N.
- Nazywanie owoców i określanie ich właściwości: rodzaj, kształt kolor
- Tworzenie zbioru owoców według wybranych właściwości
- Właściwe łączenie przymiotnika z rzeczownikiem
Cele O.
Dziecko:
- przelicza elementy w zbiorze
- porównuje liczebność zbiorów
- posługuje się określeniami mniej, więcej, tyle samo
- utrwala nazwy owoców i ich cechy
III Zabawa ruchowa z elementem podskoku Zrywamy jabłka.
Zabawa dydaktyczna Znajdź taki sam owoc-wyrabianie umiejętności spontanicznego wypowiadania się. Zabawy dowolne.
I Ćwiczenia oddechowe Jabłuszka – dmuchanie na lekkie zawieszone na listkach przedmioty. Umieszczanie w kąciku przyrody przyniesionych przez dzieci przetworów powstałych z owoców.
II Rozmowa na temat obrazka W sadzie. Zabawa dydaktyczna W spiżarni połączona z ćwiczeniem Owoce
- Zapoznanie z pracami wykonywanymi w sadzie jesienią
- Rozpoznawanie i nazywanie drzew owocowych po owocach.
- Tworzenie zbiorów owoców, porządkowanie zbiorów według ich wzrastającej liczebności
- umie wymienić nazwy niektórych drzew owocowych,
- posługuje się pojęciami wysoko, nisko, pośrodku, wyżej, niżej niż....
II Zabawa ruchowa z elementami czworakowania Jeż w sadzie.
Zabawa Jak smakuje owoc?- rozpoznawanie owoców po smaku i nazywanie ich. Rozumienie znaczenia jedzenia owoców dla zdrowia. Zabawy na placu przedszkolnym.
I Zabawa dydaktyczna Czarodziejski woreczek – rozpoznawanie owoców po dotyku
II Ważenie owoców na wadze szalkowej. Śliweczki- rozwijanie sprawności manualnej poprzez wydzieranie i przyklejanie małych kawałków papieru.
- Zdobywanie doświadczeń w czasie porównywania i równoważenia ciężaru
- Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej poprzez dopasowywanie i składanie obrazka z części
- Określanie i porównywanie liczebności zbiorów.
- Wdrażanie do uważnego słuchania i czekania na swoją kolej podczas zabawy.
- rozpoznawanie i nazywanie owoców po opisie,
- stosuje określenia ciężki- lekki, ciężki- cięższy, lekki- lżejszy, waży tyle samo.
- doprowadzanie pracy plastycznej do końca.
III Zabawy ruchowe na placu przedszkolnym. Łączenie w pary obrazki owoców.
I Wykonanie zadania rysunkowego z naklejkami Gruszki- utrwalenie nawyków mycia owoców przed spożyciem. Zabawa orientacyjno- porządkowa Marsz do sadu.
II Spacer alejkami osiedla- obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie jesienią. Kolorowanie owoców złożonych z części Owocowe układanki
- Zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie
- Obserwacja drzew owocowych
- Obserwacja pracy ludzi w ogrodach jesienią.
- Wyodrębnianie owoców większych i mniejszych
- dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie,
- dzieli się wrażeniami z obserwacji.
- Odróżnia ciemne i jasne odcienie koloru czerwonego i zielonego
III Lepienie owoców z kolorowej plasteliny- wyrażanie własnych obserwacji w formie plastycznej. Zabawa ruchowa ze śpiewem Śliweczki, śliweczki tańczą wokoło...
I Porządki w kąciku przyrody. Utrwalanie pojęć związanych z porównywaniem liczebności, przeliczanie i określanie liczby elementów liczebnikiem.
II Słuchanie wiersza J.Brzechwy Entliczek- Pentliczek połączone z rozmową na temat znaczenia owoców dla zdrowia. Wykonanie sałatki owocowej
- Poznawanie dłuższych utworów literackich o wartościach wychowawczych
- Zapoznanie ze znaczeniem owoców dla zdrowia
- Zachęcanie do spożywania owoców jako źródła witamin
- uważnie słucha wiersza
- bezpiecznie posługuje się nożem
III Rytmiczny podział nazw owoców na sylaby. Zabawa ruchowa ze śpiewem Śliweczki.
Wykonanie ćwiczenia rysunkowego Ananas.
pilutek