POLSKA DROGA FIATA 1.pdf

(933 KB) Pobierz
342768928 UNPDF
Spis treæci
1. szansa przerwana wojn
2. nowy pocztek
3. auto dla kaýdego
4. otwarcie na æwiat
342768928.004.png
1 . szansa przerwana wojn
342768928.005.png 342768928.006.png
Panorama Turynu
wtedy jeszcze Turynem, ale obozem warownym -
ãAugusta TaurinorumÓ. Taurus oznacza w j«zyku ¸aciÄ-
skim byka. Std wzi¸ si« herb miasta - rwcy si« do
skoku byczek wsparty na zadnich nogach. Ten motyw
znajdziemy jeszcze gdzie indziej. Tylko byczka zastpi
na samochodowej karoserii Ferrari - konik. Up¸ynie
jednak sporo czasu.
Idc g¸wn alej Turynu, noszc imi« krla Vitto-
rio Emanuele II, odnosi si« wraýenie, ýe gry wyrastaj
nad miastem. Alpy otaczaj miasto wspania¸ym ¸ukiem,
ale ich bliskoæ sprawia, ýe zim klimat jest tutaj surowy,
miasto tonie we mgle, a po¸oýone po prawej stronie Padu
malownicze wzgrza pokrywa ænieg. Zaprojektowane
z rozmachem szerokie aleje, o szeæciu, nawet oæmiu pa-
smach ruchu, przecinaj Turyn wzd¸uý i wszerz jak
w amerykaÄskich metropoliach. Czy urbaniæci dziewi«t-
nastego wieku przewidywali, ýe b«dzie tutaj jeden z naj-
bardziej zat¸oczonych zakamarkw Europy?
Miasto s¸yn«¸o kiedyæ wy¸cznie jako miejsce prze-
chowywania Ca¸unu - najbardziej æwi«tej ze æwi«tych re-
likwii chrzeæcijaÄstwa. Nikt nie przypuszcza¸, ýe w przy-
sz¸oæci okaýe si« rwnieý europejsk Mekk dla wszyst-
kich, ktrzy w XX stali si« wyznawcami kultu samocho-
du. ãTuryn jest miastem troch« staroæwieckim, troch«
prowincjonalnym, ale wydaje z siebie nowatorskie idee
oraz ludzi, ktrzy zawsze potrafili przeciwstawi si«
przyj«temu porzdkowi rzeczy. I te nowoczesne idee
mieszaj si« zawsze z dawno ugruntowanymi pogldami
i konserwatywnymi przyzwyczajeniami, gdyý tylko na
ich tle postrzega si« nonkonformizm.Ò Tak pisa¸ o tym
mieæcie w¸oski pisarz Guido Piovene zbierajc w latach
50-tych materia¸y o poszczeglnych regionach Italii.
Turyn to stolica Piemontu, a Piemont zjednoczy¸
W¸ochy. Na pocztku odgrywa¸ rol« nauczyciela ca¸ego
narodu w¸oskiego, ktremu dostarcza¸ wzorw biurokra-
cji paÄstwowej. W Piemoncie odnale moýna by¸o cnoty
dobrego urz«dnika, wojskowego, cywila, seniora, nauczy-
ciela. Fachowoæ, uczciwoæ, poczucie obowizku - rozu-
miane jako s¸uýba publiczna niezaleýna od osobistych za-
patrywaÄ, upodobaÄ czy ch«ci zysku. W ýadnym kraju
wyraýenie ãprze¸oýonyÓ nie brzmia¸o tak uroczyæcie, jak
w wczesnej Italii. Wojsko piemonckie by¸o zdyscyplino-
wane bardziej od niemieckiego. W ýadnej armii nie k¸a-
d¸o si« takiego nacisku na æwi«ty, nie podlegajcy dysku-
sji charakter rozkazw i na przeæwiadczenie, ýe s¸uýba
wojskowa jest podstawowym ærodkiem wychowania naro-
du. Te cechy znalaz¸y swj wyraz w nowej, uprzemys¸o-
wionej epoce. Konformizm i jego przeciwstawienie zna-
laz¸y odbicie rwnieý w przemyæle, ktry powsta¸ w Tury-
nie dopiero w drugiej po¸owie ubieg¸ego stulecia. Gdyby
o rozwoju myæli technicznej decydowa¸y przyzwyczaje-
nia, do tej pory jedzilibyæmy konn doroýk.
Kawaleryjska fantazja
na Corso Dante
Kiedy w ostatnim roku ubieg¸ego stulecia wyprodu-
kowano w Turynie pierwszy samochd, nikt nie przy-
puszcza¸, ýe ma¸y zak¸ad rzemieælniczy przy Corso Dan-
te, stanie si« zalýkiem wielkiej pot«gi przemys¸owej.
Raz jeszcze dawna stolica Piemontu mia¸a jednoczy
W¸ochy, wskazujc jednoczeænie kierunek przemys¸owej
3
S td Rzymianie wyruszali na podbj Galii. Nie by¸
342768928.007.png
Pierwszy znak firmy Fiat
Ca¸un turyÄski
ca¸kiem odpowiada prawdzie, faktem jest, ýe Fiat pozo-
sta¸ niezamierzonym monopolist w tej jedynej na æwie-
cie formie public relations, ¸czcej ducha z materi.
Agnelli by¸ wizjonerem, ktry zdawa¸ sobie spraw«,
czym stanie si« samochd w przysz¸oæci. Jego ýycie
i dzia¸alnoæ splot¸y si« z histori Fiata. Nawet wtedy,
gdy w 1923 roku zostanie senatorem, nigdy nie b«dzie
cz¸owiekiem polityki - na zawsze pozostanie przedsi«-
biorc. Juý jako prezes doprowadzi Fiata do najwi«k-
szych pot«g przemys¸owych æwiata. Wierzy¸, ýe dost«p-
ny pocztkowo tylko nielicznym produkt jego fabryki,
zdob«dzie masowego klienta. Zarwno na rynku w¸o-
skim, jak i w innych krajach, gdzie turyÄska fabryka za-
cz«¸a sprzedawa swoje auta, konkurujc z innymi po-
tentatami przemys¸u samochodowego.
ekspansji. Tym razem chodzi¸o o samochd.
11 lipca 1899 roku dziewi«ciu udzia¸owcw podpisa-
¸o akt za¸oýycielski firmy. Sekretarzem zarzdu nowo
powsta¸ej sp¸ki zosta¸ 33-letni Giovanni Agnelli, oficer
w¸oskiej kawalerii, ktry zdecydowa¸ si« porzuci s¸uýb«
wojskow, aby poæwi«ci si« swej wielkiej pasji - silni-
kom. Postanowi¸ uczyni z samochodu ærodek lokomocji
dost«pny dla wszystkich. Sw siln osobowoæci i kawa-
leryjsk fantazj od samego pocztku naznaczy¸ Fabbri-
ca Italiana Automobili Torino - tak bowiem nazw«
przyj«¸a firma przy Corso Dante. Siedem lat wczeæniej
Henry Ford, skonstruowa¸ swj pierwszy samochd,
a w 1903 roku, wsp¸tworzc w Detroit Ford Motor
Company, zbudowa¸ podwaliny amerykaÄskiego impe-
rium samochodowego. Zalýki podobnego imperium
tworzy¸y si« rwnieý w Turynie. Podobno Ford dowie-
dziawszy si«, ýe nazwa FIAT znalaz¸a si« w ¸aciÄskim
tekæcie pacierza, prbowa¸ w Watykanie uzyska zgod«
na wprowadzenie swojego nazwiska do ktrejæ z popu-
larnych modlitw. Miliony wiernych recytowa¸o przecieý
w skupieniu: ãFiat voluntas TuaÓ - bd wola Twoja. Sta-
rania Forda nie powiod¸y si«. Jeæli nawet ta anegdota nie
Giovanni Agnelli
4
342768928.001.png
Podpisanie aktu za¸oýycielskiego F.I.A.T.
Fiat na Corso Dante
Gdyby nie pracowitoæ i wytrwa¸oæ Agnelliego,
charakteryzujca zreszt TuryÄczykw, nie wiadomo jak
dalej potoczy¸yby si« losy firmy, ktrej by¸ wsp¸twrc.
Pionierska dzia¸alnoæ natrafia¸a na przeszkody, gdyý by-
¸y to pierwsze kroki na obszarze ãnieznanegoÓ. Mimo
pi«trzcych si« problemw, w pierwszym roku przez bra-
m« fabryki przy Corso Dante wyjecha¸o osiem samocho-
dw - legendarnych juý 4 HP. W 1906 roku liczba ta uro-
s¸a do ponad tysica aut z silnikami o mocy od 8 do 110
KM. Dwie trzecie produkcji sz¸o na eksport. Liczba pra-
cownikw wzros¸a do 2500. W kraju, w ktrym nie bra-
kowa¸o bezrobotnych, FIAT dawa¸ ludziom to, co jest naj-
niezb«dniejsze w ýyciu - prac«. W tym czasie powsta¸y
rwnieý pierwsze autobusy, ci«ýarwki i tramwaje z silni-
kiem benzynowym. Takswki Fiata pojawi¸y si« na uli-
cach Nowego Jorku, Londynu i Paryýa.
Centralne Warsztaty Samochodowe - CWS. W tym sa-
mym roku rozpocz«to produkcj« rodzimego samochodu
osobowego. CWS 1 i CWS 2, opracowane przez pierw-
szego polskiego konstruktora samochodw, Tadeusza
TaÄskiego, wyposaýono w czterocylindrowy, grnoza-
worowy silnik z korpusem ze stopw lekkich. Produko-
wane by¸y przez cztery lata.
W archiwach fiatowskich w Turynie znajduje si«
nies¸ychanie interesujcy r«kopis. Nosi dat« 10 stycznia
1921 roku. Sporzdzono go z okazji po¸oýenia kamie-
nia w«gielnego ãpod budow« pierwszej w kraju fabryki
samochodw na chwa¸« i poýytek przemys¸u polskie-
goÓ. Warto przytoczy niektre fragmenty tego doku-
mentu, niezwykle waýnego dla historii polskiego prze-
mys¸u motoryzacyjnego.
ãW¸aæciciele przyst«puj do wielkiego i kosztownego
dzie¸a, nie baczc na nader ci«ýkie warunki ekonomiczne,
a zw¸aszcza niepewn sytuacj« polityczn w jakiej odro-
dzona Polska si« znajduje, z g¸«bok wiar, ýe si¸y twr-
Pierwsze polskie kroki
Samochody Fiata trafi¸y rwnieý na ziemie polskie.
Zas¸uga w tym przedstawiciela turyÄskiej firmy, Herma-
na Meyera, b«dcego rwnieý przedstawicielem Fiata na
Rosj«. W 1912 roku mieliæmy juý pierwszy model produ-
kowany seryjnie - Zero. Rynek stawa¸ si« coraz bardziej
ch¸onny. W lutym 1920 roku kontrakt z firm Herman
Meyer da¸ pocztek sp¸ce ãPolski FiatÓ. Kapita¸ zak¸ado-
wy wynosi¸ milion polskich marek, turyÄska firma posia-
da¸a w nim 51% udzia¸w, pozosta¸e - udzia¸owiec polski,
ktremu powierzono prowadzenie sp¸ki. Polska ãterra
incognitaÓ zosta¸a odkryta dla samochodu.
W Polsce przemys¸ automobilowy zacz¸ si« two-
rzy dopiero po odzyskaniu niepodleg¸oæci w 1918 roku.
Rok pniej zorganizowano wojskowe warsztaty remon-
towe samochodw, z ktrych w 1921 roku, powsta¸y
Polski Fiat w Warszawie
5
342768928.002.png 342768928.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin