Kącik praktyka analiza używalności witryny.pdf

(141 KB) Pobierz
121172476 UNPDF
Usability , Optymalizacja witryny
.ącik praktyka: analiza uĪywalnoĞci witryny
Obecny okres to czas wielkich i szybkich zmian. W internecie nie
wystarczy juĪ sama strona internetowa. Coraz wiĊksze znaczenie dla firmy ma umiejĊtnoĞü
szybkiego i efektywnego analizowania otoczenia. NajproĞciej moĪna to robiü, analizując
XĪywalnoĞü naszej strony internetowej.
Mariusz Gąsiewski
Efektywna analiza uĪywalnoĞci witryny powinna obejmowaü trzy nastĊpujące etapy:
1. zdefiniowanie celów gáównych i pobocznych witryny,
2. zdefiniowanie wskaĨników sukcesu witryny,
3. wáDĞciwa analiza uĪywalnoĞci witryny pod kątem zdefiniowanych wczeĞniej celów i
wskaĨników sukcesu witryny.
Zdefiniowanie celów gáównych i pobocznych witryny
Dla kaĪdej witryny internetowej moĪna wyróĪniü cel gáówny i cele poboczne. Cel gáówny
to istota funkcjonowania danej strony internetowej. Cele poboczne to zdefiniowane akcje,
które tworzą wartoĞü dodaną dla witryny. W terminologii marketingowej realizacja przez
XĪytkownika ustalonego dla danej witryny celu nosi miano konwersji.
Przykáad:
Celem gáównym sklepu internetowego moĪe byü wartoĞü sprzedaĪy. Celami pobocznymi
takiego sklepu mogą byü:
1. zapisywanie siĊ uĪytkowników na newsletter sklepu (kontakt z uĪytkownikami
poprzez informacje o promocjach i rabatach),
2. napisanie recenzji produktu przez uĪytkownika (darmowa rozbudowa treĞci witryny),
3. przesáanie informacji o sklepie przyjacielowi (szansa na dodatkowego klienta),
4. otrzymanie e-maila z zapytaniem o produkt itp.
W tym przypadku zakup produktu jest naszą konwersją gáówną. Natomiast zapisanie siĊ
XĪytkowników na newsletter sklepu, przesáanie informacji o sklepie przyjacielowi lub
otrzymanie e-maila z zapytaniem o produkt są konwersjami pobocznymi.
Zdefiniowanie wskaĨników sukcesu witryny
Mając zdefiniowane cele naszej witryny internetowej moĪemy zastanowiü siĊ nad tym, w
jaki sposób badaü realizacjĊ tych celów. Czyli: w którym miejscu dokáadnie jestem? Oraz
jak moja sytuacja ma siĊ do moich oczekiwaĔ i do sytuacji moich konkurentów?
121172476.003.png 121172476.004.png
W tym celu definiujemy kluczowe wskaĨniki sukcesu naszego serwisu. Są to wskaĨniki,
które pozwalają w mierzalny sposób oceniaü efektywnoĞü naszych dziaáDĔ marketingowych.
Czyli: czy realizujĊ cel gáówny i cele poboczne witryny?
Przykáad:
Kluczowymi wskaĨnikami sukcesu dla wczeĞniej wspomnianego sklepu internetowego
mogą byü:
1. wartoĞü sprzedaĪy i Ğrednia wartoĞü zamówienia (sprzedaĪ, czyli cel gáówny sklepu),
2. liczba zapisów na newsletter, przesáanych informacji o sklepie do przyjaciela lub
napisanych recenzji produktu w przeliczeniu na 1000 uĪytkowników (wskaĨniki
sukcesu dla celów pobocznych).
:áDĞciwa analiza uĪywalnoĞci witryny
Mając zdefiniowane wskaĨniki sukcesu, które sąĞciĞle związane z naszymi celami
biznesowymi, moĪemy przystąpiü do wáDĞciwej analizy uĪywalnoĞci witryny. Analiza
witryny moĪe obejmowaü wiele obszarów i raportów. JeĪeli jednak chcemy, aby analiza
taka byáa stosunkowo szybka, a jednoczeĞnie efektywna i przydatna, warto skupiü siĊ
przede wszystkim na analizie nastĊpujących zagadnieĔ:
1. efektywnoĞü poszczególnych kanaáów zdobywania uĪytkowników,
2. wykorzystanie treĞci witryny przez uĪytkownikow,
3. ĞcieĪki konwersji,
4. lojalnoĞü uĪytkowników,
5. parametry techniczne sprzĊtu i oprogramowania wykorzystywanego przez
XĪytkowników witryny.
EfektywnoĞü poszczególnych kanaáów zdobywania uĪytkowników . Analiza jakoĞci
poszczególnych kanaáów zdobywania uĪytkowników pozwala inwestowaü przede
wszystkim w te kanaáy ruchu internetowego, które przynoszą najbardziej wartoĞciowych
XĪytkowników. Jak widaü na poniĪszym zrzucie ekranu, wyniki sponsorowane Google
przyniosáy mi wyĪszy przychód niĪ wyniki organiczne, pomimo niĪszej liczby wizyt.
121172476.005.png
Obecnie, kiedy coraz wiĊcej internautów dowiaduje siĊ o produktach i usáugach za
poĞrednictem wyszukiwarek, niebagatelną rolĊ odgrywa analiza obecnoĞci strony
internetowej w wyszukiwarkach. Z jakich sáów kluczowych uĪytkownicy docierają do
naszej witryny? Które sáowa kluczowe są najwaĪniejsze z punktu widzenia naszej witryny?
Jak widaü na ilustracji, sáowo kluczowe „hewlett packard laserjet 1100xi” daáo najlepszych
XĪytkowników pod kątem uzyskanego przychodu. Mając wiedzĊ na ten temat, mogĊ
rozszerzaü swoje dziaáania marketingowe związane z tym i podobnymi sáowami
kluczowymi w wynikach organicznych i sponsorowanych wyszukiwarki.
Wykorzystanie treĞci witryny przez uĪytkowników . Czy uĪytkownicy docierają do tych
czĊĞci serwisu, na których mi najbardziej zaleĪy. Które treĞci mojego serwisu najbardziej
odpowiadają moim uĪytkownikom i najbardziej przyczyniają siĊ do uzyskiwanych
konwersji? Które podstrony mojego serwisu widzą uĪytkownicy jako pierwsze w czasie
swoich wizyt?
Wreszcie, jakie hasáa internauci wpisują do mojej wyszukiwarki wewnĊtrznej? JeĪeli na
hasáa wpisywane przez uĪytkowników moja wyszukiwarka nie zwraca Īadnych
wartoĞciowych treĞci, to tak jakby ich w ogóle nie byáo na serwisie. Co wiĊcej, sáowa
kluczowe wpisywane przez uĪytkowników, to gáos potencjalnego klienta: "chcĊ, aby to
byáo w twoim serwisie".
121172476.006.png
ĝcieĪki konwersji . Badanie poprawnie skonstruowanej ĞcieĪki celu (poszczególnych
etapów na stronie, które prowadzą do konwersji) pozwala odnaleĨü trudne punkty na tej
ĞcieĪce. W ten sposób moĪemy sprawdziü, na którym etapie konwersji uĪytkownicy
rezygnują z jej zakoĔczenia.
Jak widaü na poniĪszym rysunku, bardzo maáa czĊĞü uĪytkowników, którzy dodali produkty
do koszyka zakupów, zdecydowaáa siĊ na kontynuowanie transakcji.
Mając do dyspozycji takie dane, wáDĞciciel strony moĪe poprzez analizy lub ankiety
kierowane do uĪytkowników, staraü siĊ zrozumieü przyczyny tak wysokiego odsetku
opuszczania koszyka. WĞród potencjalnych przyczyn mogą byü problemy techniczne z
koszykiem, zbyt wysokie koszty wysyáki, koszty dodatkowe itp.
LojalnoĞü uĪytkowników . LojalnoĞü uĪytkowników jest miarą dostosowania tego, co
oferuje nasza strona internetowa, do potrzeb uĪytkowników. Wysoka lojalnoĞü daje lepsze
perspektywy do rozwoju naszego biznesu w przyszáRĞci (na ogóá duĪo taniej jest utrzymaü
XĪytkownika niĪ pozyskaü nowego). PodwyĪsza ona efektywnoĞü dziaáDĔ marketingowych.
Im wyĪsza jest wartoĞü naszego klienta w czasie (suma przychodów z nim związanych w
okresie czasowym), tym wiĊcej moĪemy wydaü na jego pozyskanie.
Parametry techniczne sprzĊtu i oprogramowania wykorzystywanego przez
XĪytkowników witryny . Analizując witrynĊ nie moĪemy zapomnieü równieĪ o kwestiach
technicznych. Z jakiego sprzĊtu korzystają nasi uĪytkownicy? Tragedią dla naszego biznesu
EĊdzie sytuacja, w której nagle siĊ okaĪe, Īe 20% naszych uĪytkowników korzysta z
rozdzielczoĞci monitora 1280x800, w której strona prezentuje siĊĨle.
121172476.001.png
Ten cenny uĪytkownik
Coraz wiĊksza konkurencja w internecie sprawia, Īe coraz trudniej zdobyü nowych
XĪytkowników, a jeszcze trudniej nowych klientów. Dobra analiza otoczenia naszej witryny
nie tylko pomoĪe nam efektywnie alokowaü zasoby, ale równieĪ pozwoli lepiej
dostosowywaü to, co oferuje witryna do potrzeb naszych obecnych i przyszáych
XĪytkowników.
121172476.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin