Zarzadzanie jakością (4) 14.11.2010.doc

(48 KB) Pobierz

ZARZADZANIE JAKOSCIA 14.11.2010

Przewodnictwo jakościowe -  jak osiągnąć?

1)      Pozwolić naturze by działała

2)      Pomóc „naturze” poprzez ustanowienie przywództwa jako formalnego celu

W czym?

Jeżeli przywództwo ma zawierać

Firma musi położyć nacisk na:

p. j. projektu

p. j. w produkcji

p. j. w działaniu

Rozwój projektu lub systemu

Kontrola jakości w produkcji

Programy niezawodnościowe i poprawy nieprawidłowości

Perfekcjonizm – rodzaje:

1)      W jakości projektu

    1. Długowieczne produkty, które trzeba będzie wycofać z użytkowania zanim się zużyją
    2. Kosztowne wykluczenie nie widocznych powierzchni
    3. Tolerancje albo cechy dodane poza potrzeby „przystosowane do użytkowania”

2)      Perfekcjonizm w wykonawstwie:

    1. Naleganie na spełnienie o do joty specyfikacji chociaż produkty d. dobrze się użytkują i tak,
    2. Ustanowienie standardów wykończenia ponad możliwości rozróżnienia przez odbiorców
    3. Zacisk tolerancji ponieważ proces jest regularnie bardziej precyzyjny niż wyspecjalizowany

3)      Zdolnościach produktu:

    1. Projektowanie „na najgorszą kombinację” niekorzystnych działań za produkty o b. nikłym prawdopodobieństwie wystąpienia
    2. Używanie zbyt dużych współczynników bezpieczeństwa
    3. Używanie komponentów „heavy – duty” lub „high – procesion” do konwencjonalnych produktów

4)      Perfekcjonizm w usługach serwisowych nie został dotychczas opisany

5)      W regulacjach rządowych:

    1. Zacieśnienie tolerancji produktów ponieważ pojawiły się nowe przyrządy pomocnicze, które pozwalają na b. precyzyjne pomiary
    2. Zacienienie tolerancji ponieważ „im zawsze wychodzi”
    3. Uzasadnienie produktów z rynku chociaż są przystosowane do użytkowania

 

Perfekcjonizm – obrona:

·         Wycena ekonomiczna z „wybiciem” na plan pierwszy kosztu

·         Czasami wycena „parametru” np. w projekcie napraw jakości produktu było przewidziane, że kosztem 2.500 złotych obniżona zostaje jego waga o 1 kg. ,ale bliższe analizy wykazały, że obniżeniem wagi o pierwsze 90 dkg. „kosztuje” zaledwie 240 złotych podczas gdy pozostałe 10 dkg. – 2260 złotych czyli 22600 złotych /kg

·         „wybicie” przystosowania do użytkowania (dużo zamówień, brak reklamacji i zamówień na części)

·         Podjęcie typu „klient ma zawsze rację” – kupuje zatem jakość jest zadowalająca

Potrzeby informacyjne

Docierające jako „sygnały alarmowe”

Dostępne ale wymagające analizy

Nie dostępne muszą być „organizowane”

Indywidualne przypadki niezadowolenia

Reklamacje, zwroty, utrata klientów, raporty sprzedawców

 

 

 

 

Szerokie niezadowolenie klientów

 

 

Utrata klientów, koszty gwarancyjne

Analiza Pareto skarg i wniosków

Analiza Pareto raportów sprzedaży

Analiza spadku udziału na rynku

Analiza sprzedaży części zamiennych

 

Studia awarii pozagwarancyjne

Studia kosztów jakości odbiorców

Wywiady z odbiorcami

 

 

Stan jakości

 

Ocena klientów

Ocena czasopism konsumenckich

Raporty rządowe

Raporty o udziale na rynku

Raporty sprzedawców

 

Testy laboratoryjne produktów konkurencyjnych

Użytkowanie produktów konsumpcyjnych przez odbiorców

 

Możliwość naprawy dochodów przez jakość

Analiza Pareto – wykrycie pozostałych przyczyn niezadowolenia przedsięwzięcia zmierzające do osiągnięcia przyczyn

Podsumowania w/w analizy działania naprawcze działające na tych podsumowaniach

Specjalne badania terenowe

Przedsięwzięcia bazujące na tych badaniach

Potrzeby i źródła informacji marketingowej.

 

Badania rynkowe jakości:

·         Jakich informacji brakuje

·         Uzyskać je lub wykreować

1)      Organizacja badań – czemu nasz udział na rynku jest taki niski? – kwestia jakości musi być zawsze przestudiowana

2)      Cele badań rynkowych (dokładanie)

    1. Zdefiniowanie informacji do realizacji tych celów (zawsze zespołowo – firma)
    2. Wykonania badań terenowych/ zwykle :laboratorium sprzedawcy, reklamacje

3)      Ocena konkurencji – laboratoryjna oraz „widziana” przez użytkowników dóbr

4)      Laboratoryjne badania – niezłe wyniki za umiarkowana cenę produkty do badań

    1. Małe kupić na rynku (nasze też)
    2. Nieniszczące – może pożyczyć u dealera
    3. Bez zakupu – np. dywany

Ocena jest „teoretyczna” a użytkownik zawsze widzi jakość b. praktycznie.

5)      Studia terenowe – jak „widziane”

    1. Realna wartość cech jakości
    2. „sprawowanie się” produktów
    3. Koszty użytkowania

 

Odkrywanie potencjalnych możliwości rynkowych:

1)      Odwiedziny na „miejscu akcji” aby:

    1. Poznać warunki użytkowania (zawsze widzi jakość inaczej niż wytwórca)
    2. Czynności wykonawcze lub rozpatrywane przez użytkownika
    3. Potrzeby „oczekujące” na rozwiązanie

2)      Wymierzenie „stanu” użytkownika

    1. Koszty operacyjne, koszty naprawy
    2. Przestoje czasu szkolenia usługi
    3. Rotacja obsługi, wsparcie techniczne są to „cele pokonywania” aby polepszyć istniejący „stan użytkownika”

3)      Poznanie i zrozumienie warunków postępu „w ogóle”

Im więcej rozumie się z tego co zachodzi dookoła tym lepiej – wzajemne powiązania (np. producent taśmy magnetofonowej i producent jej warstwy powierzchniowej)

 

Narzędzia badań rynku:

1)      Dyskusje z użytkownikami

2)      Zbieranie ich preferencji

3)      Testowanie u użytkownika

4)      Wywiad telefoniczny u użytkowników (niezwłoczne po prowadzeniu modelu, zaraz po zainstalowaniu po pierwszym wezwaniu serwisowym i później)

5)      Przebadanie potencjalnych nabywców

6)      Wywiad z własną załogą

7)      Wytwórcza analiza wezwań serwisowych

8)      Wewnętrzne testowanie:

    1. Kuchnia u producenta żuwności
    2. Tor próbnej jazdy (pojazdy)
    3. Salon piękności u producenta kosmetyków
    4. „laboratorium golenia” u producentów zabawek ( preferencje „konsumentów” / uszkodzenia)

9)      Testowy marketing – w małym miasteczku lub dzielnicy. Są zalety i wady

10)  Panel doradczy dealerów – komitet doradzy zmieniających się ciągle dealerów w zakresie stanu rynku

1

ZARZADZANIE JAKOSCIA 14.11.2010

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin