Program zajęć terapii pedagogicznej z elementami edukacji matematycznej dla uczniów w młodszym wieku szkolnym.doc

(57 KB) Pobierz

Program zajęć terapii pedagogicznej z elementami edukacji matematycznej dla uczniów w młodszym wieku szkolnym

 

 

Charakterystyka programu

Program przeznaczony jest do realizacji z dziećmi z klas I-III , które mają specyficzne potrzeby edukacyjne tzn dzieci które wykazują

*        Zaburzenia funkcji wzrokowych

*        Zaburzenia funkcji słuchowych

*        Opóźnienia i zakłócenia rozwoju ruchowego w tym zakłócenia procesu lateralizacji

*        Zaburzenia procesów  emocjonalno – motywacyjnych

*        Zaburzenia manualno-graficzne

Największy nacisk położony został na usprawnianie nauki czytania i pisania oraz kształtowania umiejętności matematycznych.

Różnorodność ćwiczeń zaproponowanych w programie ma na celu usprawniania zaburzeń funkcji i rozwijać mocne strony dziecka. Treści programowe dostosowane są do możliwości psychofizycznych dzieci, muszą gwarantować osiągnięcia sukcesu dlatego praca na zajęciach terapeutycznych uwzględniać będzie następujące zasady terapii pedagogicznej wg J Czajkowskiej  i Herdy

Program ten przystosowany jest do prowadzenia zajęć terapii pedagogicznej indywidualnej jak i grupowej (2-5 osób)

Cykl zajęc obejmuje rok szkolny.

Czas trwania zajęć 45-50 minut 1 x w tygodniu

Miejsce prowadzenia zajęć poradnia

 

Schemat zajęć terapii pedagogicznej

Terapia odbywa się wg określonego schematu:

I.       Wstępna

Organizacyjno –mobilizująca dziecka do pracy ( ćw kinezjologii edukacyjnej)

 

II.    Część zidentyfikowanej i efektywnej pracy korekcyjno usprawniające ewidentnego efektu terapeutycznego

występuje tutaj :

§        wzrok, słuch, mowa, koordynacja wzrokowo słuchowa, manualna, kształcenie kompetencji matematycznej

§        ćw. Relaksacyjne (zabawy integracyjne i ruchowe)

 

Podsumowanie i zakończenie zajęć

 

Cele i założenia programu

 

Celem nadrzędnym podejmowanych działań terapeutycznych jest niwelowanie trudności i niepowodzeń szkolnych poprzez usprawnianie zaburzonych funkcji u dzieci i zapewnienie wszechstronnego rozwoju w miarę ich możliwości.

 

Cele i założenia (trzeba wypisać)

 

Formy i metody

Formy terapii dzieci wykorzystywane podczas zajęć terapeutycznych

wg M Bogdanowicz

§        terapia psychomotoryczna

§        psychodydaktyczna

§        psychoterapia

§        aktywność indywidualna

§        aktywność zbiorowa

Metody pracy

§        MDS

§        Metoda B Zakrzewskiej

§        18 struktur

§        Glottodydaktyka Rocławski

§        Kinezjologia

§        Terapia muzyką i ruchem

§        Metody aktywizujące

 

Plan pracy dydaktycznej z przykładowymi ćwiczeniami

 

I.       Ćwiczenia terapeutyczne (wprowadzające)

Ćwiczenia łatwe, atrakcyjne, poniżej możliwości dziecka, zachęcające do podjęcia wysiłku np.

§        Zab. Dyrygent

§        Odgadywanie i naśladowanie za pomocą ruchów ciała różnych zwierząt i czynności człowieka

§        Poznawanie dotykiem przedmiotów

§        Co się zmieniło?

§        Zab z klockami

§        Określanie różnic i podobieństw demonstrowanych przedmiotów

§        Wystukiwanie rytmu piosenki

§        Wykonywanie rekami i nogami ruchów przeciwnych

§        Zab „Ciepło i zimno”

II.    Ćwiczenia korekcyjne (usprawnianie funkcji zaburzonych)

1.     Percepcja słuchowa

Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacanie słownictwa dziecka

§        Swobodne wypowiedzi na różne tematy

§        Opisy obrazków

§        Opowiadanie historyjek obrazkowych

§        Kończenie zdań

§        Wymyślanie opowiadania do obrazka lub przedmiotu

§        Opowiadanie opowieści pantomimicznych

§        Układanie zagadek

Ćwiczenie prawidłowego odbioru dźwięków (przykładowe ćwiczenia do wypisania)

Ćwiczenia słuchu fonematycznego (przykładowe ćwiczenia do wypisania)

Odtwarzanie struktur dźwiękowych (przykładowe ćwiczenia do wypisania)

Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej -(przykładowe ćwiczenia do wypisania)

Ćwiczenia pamięci słuchowej- (przykładowe ćwiczenia do wypisania)

Ćwiczenia koordynacji słuchowo ruchowej

§        Ćwiczenia drobnych mięśni palców i rąk w rytm wolnej i szybkiej melodii

§        Ćwiczenia  ruchowe całego ciała przy muzyce, uwzględnieniem rytmu, tempa, tonacji i głośności melodii )

§        Ćwiczenia płynnych ruchów rąk z przerwaniem ruchu i wznowieniem go na umówiony sygnał dźwiękowych

2.     Percepcja wzrokowa

Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej na materiale obrazkowym i geometrycznym

§        Rozpoznawanie przedmiotów i ich elementów na obrazkach

§        Porównywanie przedmiotów i obrazków różnej wielkości

§        Zapamiętywanie jak największej liczby przedmiotów eksponowanych na obrazkach

§        Dobieranie obrazków parami –gra memo

Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej na materiale litero podobnym i literowym

§        Różnicowanie drobnych znaków graficznych i kształtowanie literopodobnych

§        Wyszukiwanie takich samych liter i ich segregowanie

§        Dorysowywanie kształtowanie litero podobnych brakujących elementów wg wzoru

 

3.     Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej

Ćwiczenia koordynacji całego ciała (przykładowe ćwiczenia do wypisania)

Ćwiczenia manipulacyjne (przykładowe ćwiczenia do wypisania)

§        Ćwiczenia usprawniające ruch chwytny palców

§        Ćwiczenia dłoni i palców

Ćwiczenia grafomotoryczne (przykładowe ćwiczenia do wypisania)

4.     Ćwiczenia orientacji przestrzennej

Ćwiczenia o kształtowaniu schematu ciała (przykładowe ćwiczenia do wypisania)

Ćwiczenia w różnicowaniu i określaniu kierunków w przestrzeni i na płaszczyźnie  (przykładowe ćwiczenia do wypisania)

Ćwiczenia w różnicowaniu i określaniu położenia przedmiotów (przykładowe ćwiczenia do wypisania)

Ćwiczenia w różnicowaniu układów symetrycznych i asymetrycznych

§        Rysowanie oburącz  w powietrzu ósemek oraz rysunków symetrycznych i niesymetrycznych

§        Nakładanki, układanki przestrzenne

Ćwiczenia w określaniu położenia przedmiotów na obrazkach (przykładowe ćwiczenia do wypisania)

Ćwiczenia w tworzeniu kompozycji przestrzennych z klocków i figur geometrycznych

·        Wycinanki przestrzenne i orgiami

·        Budowanie z różnych klocków

·        Tworzenie szlaczków z figur geometrycznych

Ćwiczenia na materiale litero podobnych i literowym (przykładowe ćwiczenia do wypisania)

5.     Kompensacje matematyczne

Ćwiczenia w dziecięcym liczeniu(przykładowe ćwiczenia do wypisania)

Układanie i rozwiązywanie zadań(przykładowe ćwiczenia do wypisania)

Ćwiczenia w klasyfikowaniu(przykładowe ćwiczenia do wypisania)

Ćwiczenia na kontynuacje i przekształcanie jako zmiany odwracalne(przykładowe ćwiczenia do wypisania)

Ćwiczenia na zrozumienie stałości liczby elementów w zbiorze(przykładowe ćwiczenia do wypisania)

Ćwiczenia dotyczące problemu stałości długości, masy i objętości(przykładowe ćwiczenia do wypisania)

Ćwiczenia wprowadzające do pomiaru czasu (przykładowe ćwiczenia do wypisania)

Sprawdzenie i ocenianie osiągnięć uczniów.

 

Praca z dziećmi ze specyficznymi problemami w ramach zajęć terapii pedagogicznej pełni funkcję działań terapeutycznych ale jest również nastawiona na diagnozowanie osiągnięć dziecka. Na zajęciach przewiduje się ustną ocenę opisową przekazywana uczniom i rodzicom. Oceniając ucznia należy zwrócić uwagę na przejawy jego motywacji, aktywności i włożonego wysiłku w wykonywaniu określonego zadania. Ważne jest również dostrzeżenie każdego nawet najmniejszego sukcesu dziecka. Działania te przyczynia się do utrzymywania pozytywnej motywacji do nauki. Stosowane będą pochwały, wyróżnienia, które dadzą dzieciom poczucie wiary we własnej pracy uczniów, poziomu ich zaangażowania i jakości pracy podczas zajęć . Ważna jest tez systematyczność.

 

Ewaluacja programu

(krótki opis ewaluacji)

 

Bibliografia

·        Zakrzewska B

·        Bogdanowicz Integracja percepcyjno motoryczna teoria diagnoza terapia

·        Grabałowska K. Jastrząb J Poradnik metodyczny

·        Czajkowska J Herda K

·        Rocławski B Glottodydaktyka

·        Jachimka M, Grupa bawi się i pracuje

·        Szrwadt K Rakowiecka B

·        Andrychowska Biegacz J

·        Sasin K Stokoska K zajęcia adaptacyjne

·        Twórcza kinezjologia w prakt. KINED wa-wa 2002

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin