strategia - transport intermodalny.pdf
(
581 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Transport intermodalny.doc
! "#$
%$&’ ()*"
%++
,-.
/-++001
.- ()’/ &
Wprowadzenie
Unia Europejska, Europejska Konferencja Ministrów Transportu i Europejska
Komisja Gospodarcza ONZ
uznały,
e transport kombinowany, jako alternatywa dla
tradycyjnego transportu drogowego, mo
e odgrywa
znacz
c
rol
w osi
gni
ciu celów
ogólnoeuropejskiej polityki zrównowa
onego rozwoju transportu, w tym głównie poprzez:
·
odci
enie nadmiernie zatłoczonej sieci drogowej z cz
ci przewozów towarowych
i w konsekwencji wzrost bezpiecze
stwa ruchu,
·
zmniejszenie negatywnych, dla zdrowia i
ycia człowieka oraz
rodowiska naturalnego,
skutków i kosztów zewn
trznych powodowanych przez transport drogowy.
Aspekty
rodowiskowe, bezpiecze
stwa i rosn
ce zatłoczenie na sieci dróg kołowych
w Europie powoduj
potrzeb
rzeczywistego promowania przyjaznych dla
rodowiska gał
zi
i technologii transportu - w tym przede wszystkim kolei, transportu kombinowanego i
wodnego - do czasu wyrównania warunków konkurencji mi
dzygał
ziowej i to głównie
poprzez upodmiotowienie kosztów zewn
trznych transportu.
Dlatego Unia Europejska w
sposób jednoznaczny podkre
la konieczno
zmiany struktury gał
ziowej europejskiego
systemu transportowego na korzy
przyjaznych dla
rodowiska i
ycia człowieka gał
zi
transportu. Zasada ta – o fundamentalnym znaczeniu dla przyszło
ci transportu w
poszerzonej Unii Europejskiej powinna by
jednym z głównych elementów polityki
transportowej Polski, zwłaszcza w
wietle wst
pienia Polski do Unii.
2
1. Tendencje
rozwoju
transportu
intermodalnego/
kombinowanego w krajach UE.
Drastyczny spadek udziału transportu kolejowego na rynku przewozów towarowych
w Europie w ostatniej dekadzie przy równoczesnym wzro
cie rezerw zdolno
ci przewozowej
kolei spowodowały sytuacj
w której transport intermodalny/ kombinowany stał si
atrakcyjn
alternatyw
i ofert
dla transportu kolejowego w przewozach towarowych,
zwłaszcza w relacjach mi
dzynarodowych.
Transport intermodalny/ kombinowany kolej-droga, w którym najwi
ksze korzy
ci osi
ga
kolej, mo
e oferowa
realne perspektywy wzrostu przewozów i udziału przedsi
biorstw
kolejowych na europejskim rynku transportowym, poniewa
jest atrakcyjnym produktem
kolejowym, który mo
e spowodowa
przesuni
cie cz
ci przewozów „z drogi na kolej”.
W ostatnich latach działania kolei niemieckich koncentrowały si
na
cisłej
współpracy z operatorami transportu intermodalnego w celu grupowania przesyłek w poci
gi
zblokowane i tworzenia sieci do przewozów kombinowanych. Istotn
rol
w pozyskaniu i
utrzymaniu klientów transportu kombinowanego odegrała polityka cenowa, w ramach której
koleje europejskie, wypracowały wspólnie z operatorami model gwarantuj
cy klientom
stabilne ceny, a kolejom i operatorom stałe, gwarantowane kontraktami warunki współpracy
(9).
W wi
kszo
ci krajów UE o rozwoju transportu intermodalnego/ kombinowanego
maj
wpływ: prawo o ruchu drogowym bardziej restrykcyjne wobec kierowców i pojazdów
ci
arowych w zakresie bezpiecze
stwa, ekologii, czasu pracy kierowców; preferencje
przewo
ników i operatorów intermodalnych w mi
dzynarodowych umowach
transportowych; mo
liwo
udzielania pomocy przez pa
stwo dla przedsi
wzi
rozwijaj
cych transport intermodalny/ kombinowany (9).
1.1. Wielko
i struktura przewozów kombinowanych
Na podstawie Raportów UIRR za lata 1990 – 2003 przedstawiono w tabelach 1-2
wielko
i struktur
przewozów kombinowanych, wykonanych przez operatów zrzeszonych
w UIRR.
3
Tabela 1. Wielko
przewozów europejskich operatorów transportu kombinowanego
według liczby nadanych przesyłek
Lata
Przewozy ogółem
Ruch mi
dzynarodowy
Ruch krajowy
liczba przesyłek mln tkm liczba
mln tkm liczba
Mln tkm
przesyłek
przesyłek
1990
1 183 361
18 677
543 610
11 708
639 751
6 969
1995
1 615 364
24 970
968 910
17 720
646 454
7 250
1999
1 821 017
28 588
1 158 735
20 742
662 282
7 846
2000
1 964 439
30 936
1 287 922
22 804
676 517
8 132
2001
1 936 904
31 880
1 286 673
24 663
650 231
7 217
2002
1 982 906
33 074
1 302 253
25 027
680 653
8 047
2003
2 060 159
34 037
1 376 822
26 366
683 337
7 671
ródło: opracowanie własne.
2500000
2000000
1500000
1000000
500000
0
1990
1995
1998
1999
2000
2001
2002
2003
ogółem
mi
dzyn.
krajowe
Rys. 1. Przewozy przesyłek według rodzajów komunikacji
ródło: opracowanie własne.
4
Tabela 2. Struktura przewozów przesyłek w jednostkach intermodalnych
Kontenery i nadwozia
Ro-La
Naczepy
Lata
wymienne
liczba jednostek
udział
liczba jednostek
udział
liczba jednostek
udział
w tys.
w %
w tys.
w %
w tys.
w %
1990 727
62
214
18
242
20
1995 1 079
67
312
19
224
14
1999 1 260
69
406
22
155
9
2000 1 333
68
460
23
172
9
2001 1 300
67
466
24
171
9
2002 1 367
69
464
23
152
8
2003 1 449
70
460
22
152
8
ródło: opracowanie własne.
70
69
70
60
69
68
67
66,8
61,4
50
40
30
24
23
22
20
22
23
18
20,6
19,3
13,9
10
9
8
8
9
9
0
1990
1995
1999
2000
2001
2002
2003
kont.+nadwozia Ro-La naczepy
Rys. 2. Udział jednostek transportu intermodalnego w przewozach ogółem w %
ródło: opracowanie własne
.
5
Plik z chomika:
aisza24
Inne pliki z tego folderu:
Transport śródlądowy.pdf
(55 KB)
transport morski.pdf
(321 KB)
Transport lotniczy.pdf
(40 KB)
Transport kolejowy.pdf
(54 KB)
strategia-transport drogowy.pdf
(529 KB)
Inne foldery tego chomika:
analiza ekonomiczna w transporcie i spedycjii
ekologiczne aspekty rozwoju transportu
ekonometria i statystyka
ekonomia
ekonomia matematyczna
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin