Autonaprawa 2010.01.pdf
(
5242 KB
)
Pobierz
385942926 UNPDF
Auto
naprawa
ISSN 1897-3280
MIESIĘCZNIK BRANŻOWY
STYCZEŃ 2010
GOŚCINNIE
NA NASZYCH
ŁAMACH:
MAGDALENA BROSZKIEWICZ
ABC AKUMULATORA
ANETA FIEDORCZUK
WOJCIECH ALEKSANDROWICZ
NOWOCZESNA SIEĆ
DYSTRYBUCYJNA
ALBRECHT KRUSE
NAJNOWSZY SPRZĘT
LAKIERNICZY
MARZENA KUROPIESKA
JAK WCHODZIĆ
NA NIEMIECKI RYNEK
MAŁGORZATA MIKLIN
MONITORING G4S
AGNESZKA PRZYMUSIŃSKA
POLSCY INŻYNIEROWIE
NA TANK TECH
ADAM WOJCINOWICZ
SATELITARNY SYSTEM
MONITOROWANIA
Pierwszym w dziejach motoryzacji elektronicznym urządzeniem sterującym
był system Motronic irmy Bosch, zastosowany w 1979 roku w samochodzie
BMW 732i do sterowania dopływem powietrza i paliwa oraz zapłonem
Od końca lat 70. ubiegłego wieku ilość układów elektronicznych w konstrukcji pojazdów sys
-
tematycznie rosła. Znajdowały one zastosowanie już nie tylko w sterowaniu silnikiem, lecz
także w systemach zwiększających bezpieczeństwo oraz w urządzeniach komfortu jazdy łącz
-
nie z rozrywką i multimediami. Dzisiaj wiele tradycyjnych rozwiązań mechanicznych zastępuje
się elektronicznymi, ponieważ są one bardziej niezawodne, wytrzymałe, wydajne i tańsze,
a przy tym lepiej służą redukcji zużycia paliwa i emisji spalin...
str. 24
OD REDAKCJI |
3
Jemioła
Ta pospolita nie tylko w Polsce roślina tym się wśród innych wyróżnia, że zdolna jest żyć wyłącznie
w symbiozie z niektórymi gatunkami drzew, pobierając od nich wodę i sole mineralne, potrzebne
jej do samodzielnie już dokonywanej fotosyntezy. Tak to wygląda w świetle obiektywnej biologii, lecz
nie brakuje przecież „miłośników” przyrody skłonnych ją raczej osądzać i poprawiać, niż rozumieć
i szanować. Ci nazywają jemiołę pasożytem lub w najlepszym razie półpasożytem, drzewa z nią
współżyjące uważają za „porażone”, choć nie wiąże się to z żadną dla nich szkodą.
W przypadkach symbiozy w ogóle trudno jest ustalić pełny bilans strat i korzyści współżyjących
organizmów, a to, co na pozór wydaje się konliktem, groźne okazuje się dopiero wtedy, gdy jedna
z jego stron ponosi rzeczywistą klęskę. Zjawiska będące taką trwałą symbiozą, mimo zewnętrznych
cech nieprzejednanej walki, obserwujemy także w gospodarce. Jak prawa przyrody w świecie ży
-
wych organizmów, tak tutaj wolny rynek utrzymuje wszystko w stanie optymalnej równowagi. Burzą
ją natomiast rozmaite pomysły doraźnej i jednostronnej „naprawy sytuacji”.
Obecne kryzysowe warunki zaostrzyły znane już od dawna sprzeczności interesów pomiędzy
producentami pojazdów a pozostałymi podmiotami działającymi na motoryzacyjnym rynku. Sta
-
nowiska obu stron w dzielących je kwestiach prezentujemy w tym wydaniu „Autonaprawy”. Wokół
nich konsolidują się irmy na co dzień ze sobą konkurujące, dając pierwszeństwo solidarności przed
rywalizacją. Może więc z czasem pojawi się utracone poczucie nadrzędnej wspólnoty łączącej rynek
dzielony dziś coraz ostrzej na pierwotny i wtórny? Ich symbioza wydaje się czymś naturalnym i po
-
żądanym, choć w drodze czynionych tutaj botanicznych analogii trudno ustalić, komu przypadłaby
w niej rola drzewa, a komu – jemioły.
Każde natomiast zwycięstwo we wzajemnej walce o rynkowy monopol lub miażdżącą przewagę
byłoby równoznaczne z obustronną katastrofą. Upadek wielkich producentów samochodów z po
-
wodu zbyt niskich wpływów z ich sprzedaży przyniósłby w efekcie sytuację podobną do kubańskiej,
tylko że w wielokrotnie większej terytorialnej skali, czyli starzejący się nieskończenie park samocho
-
dowy. Jego rzeczywistą, coraz bardziej ograniczoną użyteczność zapewniałyby wyłącznie perma
-
nentne naprawy i chałupnicze przeróbki.
Lepszych perspektyw nie stwarza również rozstrzygnięcie odwrotne, przy którym samochody
sprzedawanoby po cenach niższych od realnych kosztów wytwarzania dzięki państwowym dopła
-
tom, a rynek ich coraz droższych napraw stałby się prawnie zastrzeżony dla autoryzowanych pla
-
cówek poszczególnych marek. Interwencyjne dotacje łatwiej jest, wbrew pozorom, wprowadzać
niż potem wycofywać, gdyż nie stanowią one bodźców do poprawy gospodarności dotowanych
przedsiębiorstw. W ten sposób pomoc doraźna zamienia się w stałą, a o tym, kto i co ma wytwa
-
rzać, zaczynają decydować jakieś centralne władze, a nie przedsiębiorcy i konsumencki rynek. Tak
kiedyś już u nas było…
Marian Kozłowski
Auto
naprawa
www.e-autonaprawa.pl
Redaktor naczelny:
Marian Kozłowski
m.kozlowski@technotransfer.pl
Stali współpracownicy:
Andrzej Kowalewski, Zenon Majkut,
Leszek A. Stricker, Toni Seidel,
KrzaQ
Marketing i reklama:
Marta Napiórkowska-Trzeciak
tel. 71 712 57 97
m.trzeciak@technotransfer.pl
Jacek Wajdzik
tel. 71 712 57 96
reklama@technotransfer.pl
Łukasz Czajka
tel. 71 733 67 56
l.czajka@technotransfer.pl
Prenumerata:
tel. 71 712 57 95
prenumerata@technotransfer.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Przedruk materia łów wyłącznie za zgo-
dą redakcji. Materiałów niezamówio-
nych redakcja nie zwraca. Zastrzegamy
sobie prawo do skrótów i redakcyjnego
opracowania tekstów przyjętych do dru-
ku. Redakcja nie bierze odpowiedzial-
ności za treść reklam i ogłoszeń.
Adres redakcji:
pl. Nowy Targ 28/16, 50-141 Wrocław
faks 71 343 35 41
autonaprawa@technotransfer.pl
www.technotransfer.pl
Sekretarz redakcji:
Bogusława Krzczanowicz
tel. 71 712 57 95
b.krzczanowicz@technotransfer.pl
Opracowanie graiczne i skład:
Taurus CD
tel. 71 712 57 98
Wydawca:
Wydawnictwo Technotransfer
Redakcja:
tel. 71 722 02 26
Stanisław Bortkiewicz
s.bortkiewicz@technotransfer.pl
Szymon Ciach
s.ciach@technotransfer.pl
Druk i oprawa:
Delta Wrocław
Zdjęcie na okładce: Land Rover
AUTONAPRAWA | STYCZEŃ 2010
4
| AKTUALNOŚCI | WYDARZENIA
WYDARZENIA | AKTUALNOŚCI |
5
Spis treści
Wydarzenia
Nagroda dla grupy Schaeffler Liga Motoryzacyjna IC Race
AKTUALNOŚCI:
Wydarzenia .............................................. 4
Nowości rynkowe ................................... 45
na świecie, w pełni regulowa-
ny, hydrauliczny system kontroli
zaworów UniAir. Na trzydnio-
wej konferencji zaprezentowa-
no 123 wynalazki techniczne,
z których 17 opracowała Grupa
Schaefler. Wyróżniony system
UniAir montowany jest m.in.
w Fiacie Punto Evo oraz Alie
Romeo MiTo. Jego niewątpliwą
zaletę stanowi redukcja zuży-
cia paliwa i emisji spalin przy
jedno czesnej poprawie osiągów
silnika.
Udany debiut teamu Autopart
ROZMOWY
AMI, AMITEC, AMICOM............................. 9
Załoga z teamu Autopart,
Grzegorz Dul wraz z pilotem
Krzysztofem Kogutem, zajęli
21. miejsce w 47. Rajdzie Bar-
bórki, który odbył się 5 grudnia
2009 roku w Warszawie. Był
to debiutancki start ekipy jadą-
cej mitsubishi lancer evo VIII
w imprezie o tak wielkim pre-
stiżu. Niewiele zabrakło, aby
debiutanci zakwaliikowali się
do Kryteriów Asów, czyli wy-
stępu na słynnym odcinku na
ul. Karowej w Warszawie.
MOTORYZACJA DZIŚ
Europejskie spotkanie prasowe
ATE + VDO ............................................ 10
Polscy inżynierowie na kongresie
Tank Tech............................................... 12
4. Konwencja Polskich Dealerów
samochodowych ..................................... 40
Podczas Kongresu Techno
logicznego Towarzystwa Inży
nierów Motoryzacyjnych (SAE),
który odbył się w październiku
2009 roku w San Paulo, Gru-
pa Schaefler otrzymała „Na-
grodę Za Wybitną Technologię
w 2009 Roku”. Pośród przeło-
mowych wynalazków prezen-
towanych w Brazylii, takich jak
podwójne suche sprzęgło do
przekładni typu directshift, jury
szczególnie wyróżniło pierwszy
Jest to nowa inicjatywa irmy
Inter Cars SA. Jej celem jest
„ucywilizowanie” nielegalnych
wyścigów samochodowych,
będących już plagą w wielu
rejonach Polski. Nowo utwo-
rzona Liga ma zrzeszać świa-
domych i odpowiedzialnych
miłośników szybkiej jazdy. IC
Race to bezpieczna zabawa,
prowadzona pod okiem in-
struktorów i obsługi technicz-
nej. W jej imprezach może
wziąć udział każdy, kto po-
siada szybki samochód i chce
spróbować sił jako kierowca
rajdowy.
Dotychczasowe zawody od-
bywały się na lotnisku w Mo-
dlinie i w Nowym Mieście nad
Pilicą. Kolejne zaplanowane są
na styczeń 2010 roku.
PRAKTYKA WARSZTATOWA
ABC samochodowego akumulatora
rozruchowego ......................................... 14
Obsługa automatycznych
skrzyń biegów......................................... 38
Łożyska pilotujące ................................... 44
110 lat Castrola
cano klientom w momencie
zakupu samochodu.
Na ziemiach polskich Ca-
strol pojawił się tuż przed wy-
buchem I wojny światowej,
a po jej zakończeniu powstało
w Polsce oicjalne przedstawi-
cielstwo irmy. Rejestracja zna-
ku towarowego Castrol miała
miejsce w polskim Urzędzie
Patentowym w 1927 roku. Po
II wojnie światowej irma nie
miała oicjalnego przedstawi-
cielstwa w naszym kraju, lecz
wspierała jednak polskiego
rajdowca, Sobiesława Zasadę.
Zawsze produkty tej marki wy-
korzystywane były w różnych
sportach motorowych, a więc
w lotach samolotowych, zawo-
dach samochodowych i w bi-
ciu rekordów prędkości. Od
2008 roku koncern zaangażo-
wał się w sponsoring piłkarski.
Podpisał umowę z FIFA na
sponsoring mistrzostw świata
w roku 2010 i 2014.
EKONOMIA, BIZNES, MARKETING
Antykryzysowa Hella ............................... 16
Nowoczesna sieć dystrybucji .................... 18
IV Konwencja Niezależnego
Rynku Motoryzacyjnego ........................... 32
Argumenty producentów samochodów....... 35
KONSTRUKCJE I SYSTEMY
G4S – bezpieczeństwo i ochrona............... 18
Satelitarny system monitorowania
pojazdów ............................................... 20
WYPOSAŻENIE WARSZTATÓW
Narzędzia ręczne do napraw
mechanicznych....................................... 22
Dokładnie jedenaście dekad
temu, w 1899 roku, sir Char-
les Cheers Wakeield założył
przedsiębiorstwo C.C. Wake-
ield Co, znane dzisiaj jako
Castrol. Okrągłe jubileusze
są zawsze dobrą okazją do
podsumowań i wspominania
wydarzeń kształtujących trady-
cję marki. Firma od początku
przywiązywała dużą wagę do
badań naukowych. Stworzyła
specjalne laboratorium, gdzie
powstawały innowacyjne ole-
je, znane do dziś fanom moto-
ryzacji: Carbic, Castrolite, R20
i GTX. Wyznaczały one nowe
standardy na motoryzacyjnym
rynku. Później, w rozbudo-
wanym irmowym centrum
badawczym, opracowywano
sławny Castrol EDGE.
Nowatorską inicjatywą ir-
my było nawiązywanie współ-
pracy z producentami po
jazdów, dzięki której już
w dwu dziestoleciu między
wojennym oleje Castrol pole-
TECHNICZNE PODSTAWY ZAWODU
Samochodowe systemy
elektroniczne (cz.II) ................................. 24
Najnowsza generacja urządzeń
lakierniczych .......................................... 31
ZENNOWACJE
Monitoring ciśnienia ................................ 42
Od redakcji............................................. 50
SPIS REKLAM
Janmor .................................................... 2
Actia Polska.............................................. 5
Inter Cars ................................................. 7
Johnson Controls Akumulatory.................. 11
Autopart................................................. 13
Dest ...................................................... 17
CTS....................................................... 23
Josam Polska ......................................... 25
GG Profits .............................................. 27
Fama..................................................... 29
Texa Polska ............................................ 43
Techwar ................................................. 43
Multichem.............................................. 46
Wimad................................................... 47
Ekolab ................................................... 49
Launch Polska ........................................ 49
TRW...................................................... 51
Robert Bosch.......................................... 52
Laur Klienta dla Platinum
Pierwsze miejsce w konkursie
konsumenckim „Laur Klienta
2009” w kategorii „Oleje sil-
nikowe” zajął olej Platinum
irmy Orlen Oil. Wyróżnienie
to jest przyznawane w opar-
ciu o badania popularności
produktów i usług na polskim
rynku. Firma Orlen Oil powsta-
ła w 1993 roku jako spółka
pięciu największych polskich
producentów środków smar-
nych. W 2003 roku wpro-
wadziła markę Platinum dla
produktów bardziej zaawan-
sowanych technologicznie, re-
agując w ten sposób na trendy
panujące na rynku olejowym.
AUTONAPRAWA | STYCZEŃ 2010
AUTONAPRAWA | STYCZEŃ 2010
6
| AKTUALNOŚCI | WYDARZENIA
Ekologia w Ludwigsburgu i w Szanghaju
Grupa Mann+Hummel po
raz kolejny rozstrzygnęła swój
wewnętrzny konkurs inno-
wacyjnych pomysłów. W tym
roku nagrodą uhonorowano
Jochena Linhatowa, Michaela
Mickeowa oraz Michaela Fa-
soldowa, pracujących w dzia-
le rozwoju wstępnego w Lu-
dwigsburgu, za wynalazek
„blokady węglowodorowej”
w samochodach z silnikiem
Diesla.
Młodzi laureaci opracowali
mikroiltracyjną, ceramiczną
membranę, która iltruje wodę
zanieczyszczoną olejem na
pędowym. Wynalazek ten
chroni środowisko natural-
ne przed niekontrolowanym
wyciekiem zanieczyszczonej
wody z pojazdu. Dotychczas
ciecz ta zbierała się w specjal-
nym zbiorniku, który opróż-
niany był podczas serwisu
samochodu.
Ekologiczne walory ma
również nowy zakład irmy
Mann+Hummel w Szangha-
ju. Obiekt ten, mieszczący
pod jednym dachem centrum
badawczorozwojowe, halę
produkcyjną oraz magazyn
jest bowiem ogrzewany geoter-
micznie ze źródeł znajdujących
się zaledwie 510 metrów pod
ziemią. Latem energia ta wy-
korzystywana będzie do wen-
tylacji budynku.
Antykryzysowe opony Michelin
Zakończył się II Ogólnopolski
Konkurs Optifuel, zorganizo-
wany przez Renault Trucks.
W zmaganiach wzięło udział
73 kierowców ciężarówek
wyposażonych w technologię
Optifuel, reprezentujących
60 irm transportowych. Kon-
kurs, połączony z instruk-
tażem jazdy, ujawnił nowe
możliwości oszczędzania
energii dzięki odpowiedniej
technice jazdy i proekologicz-
nemu wyposażeniu pojazdu.
Samochody kierowane przez
najlepszych kierowców wy-
kazały się o 20% mniejszym
zużyciem paliwa. Przyczyniły
się do tego również energo-
oszczędne opony Michelin X
Energy SaverGreen, zamon-
towane we wszystkich kon-
kursowych pojazdach. Takie
ogumienie pozwala w pierw-
szym etapie jego eksploatacji
uzyskać oszczędności rzędu
1000 litrów oleju napędo-
wego, a w następnym ponad
500 litrów. Akcja wznowiona
zostanie wiosną 2010 roku.
Zakończy ją inał z udziałem
dziennikarzy.
Wyprzedaż zapasów Launcha
Specjalna oferta cenowa
związana z wyprzedażą zapa-
sów magazynowych w irmie
Launch Polska obejmuje wie-
le produktów. Do szczególnie
atrakcyjnych okazji zaliczają
się:
podnośnik nożycowy
pod pro gowy TLT632 AF
(13 000 zł netto),
przystawka do montażow-
nicy TWC502 do obsłu-
gi opon niskoproilowych
w cenie 2 500 zł netto,
stacja serwisowa do ob-
sługi układów klimatyzacji
MRF303 w cenie 2 500 zł
netto,
stacja serwisowa do ob-
sługi układów klimatyzacji
MRF301 w cenie 5 000 zł
netto,
urządzenie od czyszczenia
i testowania wtryskiwaczy
CNC601A (7 000 zł netto),
urządzenie do obsługi
(czyszczenia i wymiany
oleju) automatycznych
skrzyń biegów CAT203
(3 000 zł netto), CAT301
(3 000 zł netto) i CAT401
(4 500 zł netto),
Kupuj produkty KNECHT, MAHLE i EVR.
Za każde wydane 6000 zł netto otrzymasz 2 bony premiowe o wartości 50 zł każdy.
Dodatkowo za wydane 20000 zł netto możesz wygrać wycieczkę na narty w Alpy.
zamykane szafki warszta-
towe pod komputer w ce-
nie 1 000 zł netto).
Szczegóły: www.launch.pl
Czas trwania promocji: 21.11.2009r. – 13.02.2010r.
Inter Cars S.A.
infolinia: 801 80 20 20
www.intercars.com.pl
AUTONAPRAWA | STYCZEŃ 2010
8
| AKTUALNOŚCI | WYDARZENIA
ROZMOWY |
9
Zaprosili nas
Opona dla elektrycznego Renault
AMI, AMITEC, AMICOM
Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyj
-
nej
oraz
Zespół Akademii Urzędu Dozoru
Technicznego
– na konferencję „Bezpieczne
Wyposażenie • Bezpieczna Eksploatacja •
Bezpieczna Firma” (Warszawa, 7 grudnia
2009 r.)
Targi Lipskie
– na prezentację:
Branżowych Targów: Warsztaty • Części
• Serwis AMITEC 2010, Międzynarodo-
wych Targów Samochodowych AMI 2010,
Branżowych Targów: Audio • Multimedia
• Nawigacja AMICOM 2010 (Warszawa,
8 grudnia 2009 r.)
Pokazany w Kopenhadze na
Konferencji Narodów Zjedno-
czonych (COP15) elektryczny
Renault Fluence Z.E. to pojazd
przyjazny naturalnemu śro-
dowisku. Został wyposażony
w specjalne opony Goodyear
EficientGrip z technologią
FuelSaving klasy ultra-high
performance. Ogumienie to
pozwala uzyskać znaczącą
oszczędność zużywanej ener-
gii, ponadto charakteryzuje
się długą żywotnością oraz do-
skonałymi parametrami w za-
kresie hamowania.
Produkcja samochodu ruszy
w pierwszej połowie 2011 r.
Na początku zostanie wprowa-
dzony do sprzedaży w Izraelu
i Danii, a później w innych
krajach.
DOROCZNE WIOSENNE TARGI MOTORYZACYJNE W LIPSKU
BĘDĄ W 2010 ROKU IMPREZĄ POTRÓJNĄ. DO DWU TRADY-
CYJNYCH IMPREZ (AMI 10-18 KWIETNIA 2010 I AMITEC
10-14 KWIETNIA 2010) DOŁĄCZY BOWIEM TRZECIA (AMI-
COM 10-14 KWIETNIA 2010)
Na stepach Mongolii
Międzynarodowe Targi Samochodowe
AMI, obchodzące w tym roku swe dwu-
dziestolecie, począwszy od najbliższej ich
edycji odbywać się będą w cyklu dwulet-
nim, zgodnie z porozumieniem Między-
narodowego Stowarzyszenia Producentów
Samochodów z Radą Programową i Za-
rządem Targów Lipskich. Dzięki temu im-
preza ta będzie organizowana przemien-
nie z pokrewnymi tematycznie targami
frankfurckimi. W efekcie, co roku będą
mogli się spotykać w Niemczech świato-
wi wystawcy i zwiedzający z kilku państw
centralnej Europy, bez konieczności doko-
nywania kłopotliwych niekiedy wyborów,
a za to z możliwością regularnego zapo-
znawania z samochodowymi premierami
kolejnych roczników.
Branżowe targi AMITEC (Warsztaty –
Części – Serwis) posłużą, jak zwykle,
prezentacji nowych ofert i technicznych
nowości w zakresie: elementów i części
pojazdów, sprzętu warsztatowego i dla
stacji paliw, chemii motoryzacyjnej, ra-
townictwa drogowego, recyklingu oraz
innych usług dla szeroko rozumianej mo-
toryzacji. Teraźniejszość i przyszłość tych
targów wygląda całkiem optymistycznie,
gdyż bardzo dobre wyniki pod względem
wszystkich wskaźników (290 wystaw-
ców, 20 000 m kw. łącznej powierzchni,
52 000 gości – profesjonalistów z branży)
osiągnęły one nawet w ubiegłym, kryzyso-
wym roku.
Tradycyjnie już, w ramach AMITEC pol-
skie przedstawicielstwo Targów Lipskich
organizuje wspólne stoisko irm pod szyl-
dem „Polska”, zapewniając uczestnikom
tego przedsięwziecia promocyjne ceny
powierzchni wystawienniczej, recepcję
i kawiarenkę z obsługą tłumaczy i hostess,
przygotowanie zbiorowego folderu w języ-
ku niemieckim i inne formy marketingowe-
go wsparcia.
Udział w nowej imprezie AMICOM
(Audio – Multimedia – Nawigacja) za-
powiedziało już ponad 100 czołowych
producentów tego rodzaju sprzętu, wśród
nich największe i najbardziej znane marki:
Audio Design, Clarion, Hama, JVC, Ken-
wood, Maestro, Magnat, Pionier...
Funkcjonalność targowych obiektów
w Lipsku, a także wieloletnie doświadcze-
nie ich personelu stanowią gwarancję, że
wszystkie trzy tegoroczne wiosenne im-
prezy zorganizowane zostaną wręcz per-
fekcyjnie.
Wiemy, jak wchodzić na ten rynek
Czterech pracowników irmy
Thart (hurtowni i serwisu opon
z Wrocławia) przejechało przez
Syberię do Mongolii samocho-
dem terenowym Land Rover
Discovery na oponach BFGo-
odrich. Wyprawa trwała 6 tygo-
dni, w czasie których jej uczest-
nicy pokonali trasę 21 tys. km
z Polski przez Ukrainę, Syberię
oraz Mongolię. Przemierzyli
góry, stepy oraz pustynię Gobi
– jedną z największych na
świecie. Te ekstremalne warun-
ki wymagały wcześniejszego,
gruntownego przygotowania
ekwipunku i pojazdu. Samo-
chód wrocławskiego teamu
wyposażony został w opony
BFGoodrich All Terrain wy-
konane w technologii TriGard
przez irmę Michelin. Potrójna
osnowa zapewnia im znaczną
wytrzymałość na uderzenia,
otarcia, wstrząsy i wszelkiego
rodzaju uszkodzenia. Ta opona
przeznaczona jest zarówno do
jazdy szosowej, jak i terenowej.
Charakteryzuje się dobrą przy-
czepnością na wszystkich ro-
dzajach nawierzchni. W Mon-
golii potwierdziła swe zalety na
gruntowych drogach pokrytych
poprzecznymi garbami, na błot-
nistych, stromych podjazdach
i kamienistych brzegach rzek.
ROZMOWA
Z
MARZENĄ
KUROPIESKĄ
– DYREKTOR
TARGI LIPSKIE
POLSKA SP. Z O.O.
– Jak najbardziej. Przypominamy im dość
często o swoim istnieniu, informując nie tyl-
ko o terminach, lecz także o nowych inicjaty-
wach i dodatkowych możliwościach. Znajo-
me irmy pytają nas nawet, czy organizujemy
podobne ekspozycje na innych targowych
imprezach, co uważamy za dowód uznania
dla naszej pracy.
– Udział w targach AMITEC spełnia
oczekiwania polskich wystawców?
– Generalnie tak, ale dużo też zależy od
tego, jakie to były oczekiwania. Pozytywna
zmiana nastąpiła tu wówczas, gdy szefowie
irm zrozumieli, że do uzyskania sukcesu,
czyli pozyskania nowych klientów, nie wy-
starczy raz się pokazać na targach, lecz co
najmniej trzy-cztery razy z rzędu. Rynek nie-
miecki jest trudny, gdyż bardzo się na nim
liczy stabilność oferentów. Poza tym pomyśl-
ność zależy też od uprzedniego przygotowa-
nia koncepcji ekspozycji, czy odpowiednich
materiałów reklamowych. Bardzo często po-
magamy naszym klientom, szczególnie tym,
którzy jadą na targi po raz pierwszy, przy od-
powiednim doborze oferty produktów skie-
rowanej konkretnie do niemieckiego klienta.
Kalendarz na 20-lecie Inter Cars SA
– Jak zapowiadają się najbliższe targi
AMITEC, a zwłaszcza wspólne stoisko pod
szyldem „Polska”?
– Nasze targi zawsze mogą liczyć na cał-
kiem spore grono swych wiernych zwolen-
ników, polskie stoisko również, choć oczy-
wiście w odpowiedniej proporcji. Ale nie
mamy jeszcze wstępnej listy wystawców, bo
grudzień nie jest dla irm miesiącem najlep-
szym do podejmowania takich decyzji. Myślę
jednak, że już w styczniu będziemy mogli na
ten temat powiedzieć więcej i bardziej opty-
mistycznie, bo są już przecież oznaki po-
kryzysowego ożywienia.
– Czy pomiędzy edycjami targów pod
-
trzymywane są Wasze kontakty z dotych
-
czasowymi polskimi wystawcami?
C A L E N D A R 2 0 1 0
Wydawany corocznie kalendarz
planszowy Inter Cars SA to już
irmowa tradycja. Co roku przy-
gotowywany jest w innej styli-
styce.
W obecnej edycji 2010 po-
jawiły się zdjęcia znanego pol-
skiego fotograika Wojciecha
Bąkiewicza, przedstawiające
dwanaście modelek „uchwy-
conych” podczas „prac serwi-
sowych” w samochodowym
warsztacie. W wydaniu ka-
lendarza uczestniczyli również
czołowi dostawcy IC: Bosch,
KYB, SKF, Knecht, Ruville,
Contitech, Sachs, TRW, Ca-
strol, ATE, Evert.
Jeden z miesięcy promuje
najnowszy projekt IC – plat-
formę internetową Motointe-
grator.
Dwudziestka, stanowiąca
wyrazisty akcent na okładce,
ma podwójne znaczenie, gdyż
nawiązuje i do 20-lecia nieza-
leżnego rynku dystrybucji czę-
ści samochodowych w Polsce,
i do jubileuszowego roku dzia-
łalności irmy Inter Cars.
AUTONAPRAWA | STYCZEŃ 2010
AUTONAPRAWA | STYCZEŃ 2010
Plik z chomika:
gustaw.clo
Inne pliki z tego folderu:
Autonaprawa 2009.01.pdf
(5646 KB)
Autonaprawa 2009.01.jpg
(194 KB)
Autonaprawa 2009.03.pdf
(6461 KB)
Autonaprawa 2009.02.jpg
(205 KB)
Autonaprawa 2009.04.pdf
(7280 KB)
Inne foldery tego chomika:
A.Ś. Poradnik
Alarmy
Auto Moto Astra F
BMW
Budowa akumulatora i ładowanie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin