Muzyka od starożytności do współczesności.doc

(89 KB) Pobierz
Chiny

STAROŻYTNOŚĆ ok. 4000 lat p. Chr. – 476 r. po Chr.

Znajomość muzyki starożytnej jest ograniczona, bo zachowało się niewiele zabytków z tamtej epoki. Wiedza opiera się na starożytnych traktatach, malowidłach i rzeźbach.

Chiny

Muzyka chińska jest najstarsza ze wszystkich. Sposób śpiewania odbiegał od naturalnego sposobu wydobywania dźwięków i zbliżał się do towarzyszących mu instrumentów. Słowa miały większą wagę niż melodia. Muzykę często uprawiali cesarzowie. Powstała wówczas muzyka kultowa, wokalna, ludowa i kameralna.

Muzyka wyrastała z filozofii. Ideał to dźwięki długo brzmiące, wprowadzające słuchacza w określony stan emocji. Muzyka pomagała osiągnąć spokój. Powstaje pierwsza Instytucja Muzyczna - Cesarskie Biuro Muzyki.

Opierano się na skali pięciotonowej: c, d, e, g, a. Za Konfucjusza wprowadzono półtony. Każdy dźwięk w skali odpowiadał jednemu członkowi rodziny:

c - mąż
d - syn
e - wnuk
g - żona
a - synowa.

Mezopotamia

Muzyka związana z ceremoniałem religijnym i jako muzyka dworska. Wierzono, ze między mikro-, a makrokosmosem istnieje harmonia. Muzyka może odbijać harmonię dzięki proporcjom matematycznym. Muzyka starożytnej Mezopotamii wywarła wielki wpływ na dzieje muzyki europejskiej, ponieważ stała się jednym z jej źródeł (obok muzyki Egiptu legła u podstaw muzyki Izraela, a także antycznej Grecji).

Egipt

U Egipcjan muzyka była związana z religią, a także ze spędzaniem wolnego czasu. Rozwijali oprócz muzyki wokalnej także instrumentalną. Wykorzystywano instrumenty:

·         dęte blaszane: trąba

·         dęte drewniane: flet

·         strunowe szarpane: harfa, lutnia, lira

·         perkusyjne: grzechotka, bęben, tamburyn

Za pomocą ruchów dłoni informowano śpiewaków o kierunku zmiany melodii (tzw. cheironomia, rozwijana też w muzyce europejskiego średniowiecza). Kapłanki mogły wykonywać muzykę. Od I tys. p.n.e istniało szkolnictwo muzyczne.

 

Grecja

Grecy wierzyli, że muzyka pochodzi od bogów. Oni także ją wykonywali i byli w tym mistrzami. Do X wieku p.n.e., w okresie homeryckim kwitła głównie epika, rozwijały się taniec i pantomima. Muzyka w tym czasie była jednym z elementów sztuki synkretycznej (łączenie różnych stylów - łączy w sobie słowo, obraz i dźwięk.). Rozwój śpiewu, rozkwit liryki monodycznej ( Safona, Alkajos) i chóralnej ( Pindar). W wieku V, IV p.n.e. za sprawa teatru pojawiła się właśnie muzyka chóralna.
W okresie hellenistycznym ( IV- I wiek p.n.e.) wzmogły się wpływy Orientu (chromatyka, instrumenty strunowe) , zanikł synkretyzm, muzyka stanowiła obiekt współzawodnictwa, prócz dużej roli w kulcie bogów zaczęła wychwalać także człowieka. Towarzyszyła ona od tego czasu ludziom w życiu codziennym, traciła jednak walory wychowawcze i etyczne.

Muzyka nie była związana tylko z obrzędami religijnymi, ale też z poezją i dramatem. Stanowiła część filozofii. Dominowała muzyka wokalna. Wykorzystywano instrumenty:

·         strunowe szarpane: kitara, lira, harfa, magedis (20-strunowa harfa) , monochord, psałterium (pierwowzór cymbałów)

·         dęte blaszane: trąba, róg, buccina dęte drewniane: aulos, fletnia Pana, flet

·         perkusyjne o nieokreślonej wysokości dźwięku

Grecki inżynier Ktesibios skonstruował w III w. p.n.e., w Aleksandrii organy wodno-hydrauliczne (przez wlewanie wody do naczynia uzyskiwano powietrze kierowane do piszczałek).

Rytm

Stosowano rytmikę poetycką. Używano poetyckich stóp metrycznych, czyli głosek długo- i krótkobrzmiących: trochej, jamb, amfibrach, daktyl, spondej. Długość sylab była zależna od tempa

Podobnie jak w Grecji muzyka towarzyszy poezji i formom dramatycznym: mimy, atellany. Tragedia nie zyskuje popularności. Za to dużym powodzeniem cieszy się komedia, będąca zlepkiem dialogów i popularnych piosenek. Muzykę uprawiali cesarzowie. Duże znaczenie miała muzyka wojenna. Rozwinęło się muzykowanie uliczne. Używano instrumentów:

·         dętych blaszanych: buccina

·         organów wodno-hydraulicznych

 

ŚREDNIOWIECZE  (V – XV w.)

 

1. W ramach muzyki jednogłosowej:

§ religijnej – CHORAŁ GREGORIAŃSKI* (od IV w.), reprezentowany m. in. przez mszę*, tropy, sekwencje, psalmy, hymny, misteria
§ świeckiej – monodia świecka (XII w.) – pieśni TRUBADURÓW i TRUWERÓW we Francji oraz minnesingerów i meistersingerów w Niemczech

 

2. W ramach muzyki wielogłosowej – różnego rodzaju formy wokalne i wokalno-
instrumentalne, np. msza*, motet, kanon, organum,  officjum w ramach muzyki religijnej oraz ballada, madrygał, najróżniejsze pieśni w obrębie muzyki świeckiej

 

Cechy chorału gregoriańskiego:
§ jednogłosowość
§ czysto wokalny charakter
§ wykonywanie przez mężczyzn
§ teksty łacińskie
§ ametryczność
§ rytmika swobodna
§ małe skoki interwałowe

 

Muzyka średniowiecza, jako nauka ścisła, wręcz matematyczna, była nierozerwalnie związana z teorią, której wpływ zaczął maleć dopiero pod koniec epoki. Dominowała muzyka religijna, wykonywana a cappella – bez towarzyszenia instrumentów. Śpiewał zwykle chór męski, w którym partie wyższe wykonywali młodzi chłopcy, a niższe – dojrzali mężczyźni.
Instrumenty spełniały rolę towarzyszącą w muzyce świeckiej.

 

RENESANS (poł. XV – koniec XVI w.)

 

1.       II poł. XV w.:
§ stopniowe przezwyciężanie średniowiecznych tradycji
§ rozkwit polifonii (muzyki wielogłosowej), króra stała się samodzielną
i najbardziej reprezentatywną dziedziną twórczości
§ stworzenie zasad stylu a cappella (śpiewu bez towarzyszenia instrumentalnego), obowiązującego odtąd w muzyce wokalnej całego renesansu

 

2.       2. I poł. XVI w.:
§ rozkwit muzyki świeckiej, zwłaszcza polifonicznej pieśni chóralnej i pieśni ilustracyjnej
§ powstanie nowych technik kompozytorskich (techn. przeimitowana)
§ zalążki polichóralności (2-chórowości)

Charakterystyka muzyki renesansu

Lata: 1430-1600

W renesansie zaczęto uważać muzykę za sztukę - wynik wiedzy, umiejętności i talentu. Zwracano uwagę na wartość muzyki i na jej wpływ na człowieka. Tu kompozytor stał się mistrzem.

Głównymi gatunkami muzyki religijnej pozostawały: msza, oficjum (magnificat, hymn, antyfona) oraz motet (najczęściej z tekstem psalmodycznym). W muzyce świeckiej dominowały pieśni: francuska chanson, włoski madrygał oraz popularne utwory w prostej, akordowej technice i nierzadko w tanecznych rytmach (frottola, balletto, villanella).


Chociaż nadal bezwzględnie dominowała muzyka wokalna, coraz większą rolę odgrywały instrumenty. Na czoło wysuwały się instrumenty umożliwiające grę akordową; szczególnie popularna jako instrument akompaniujący i solowy była lutnia. Udoskonalono instrumenty klawiszowe: szpinet, klawikord, organy (wynaleziono podwójne klawiatury ręczne oraz klawiaturę nożną). W Holandii popularność zyskały [[carillons (kuranty) budowane z szeregu dzwonów połączonych z klawiaturą. Rosła ilość warsztatów budowniczych instrumentów, gdzie powstawały całe ,,rodziny instrumentów”.

 

Odrodzenie sztuki starożytnej, tak istotne dla literackiej i plastycznej kultury europejskiej XV i XVI wieku, w muzyce nie odgrywa równie doniosłej roli.

W praktyce kompozytorskiej wpływ antyku był więc pośredni: w XV w. popularnością cieszyli się improwizujący śpiewacy towarzyszący sobie na wioli lub lutni i naśladujący Orfeusza, a u schyłku XVI w. dysputy florenckich intelektualistów dały początek operze (Camerata florencka).


Renesans był epoką wielkich odkryć i przewrotów. Dla kultury muzycznej brzemienne w skutki okazało się wynalezienie druku (Gutenberg) oraz reformacja. W wyniku zmian politycznych i gospodarczych nastąpiło przemieszczanie się głównych ośrodków kultury muzycznej. Wyczerpana                   i zniszczona wojną stuletnią w XV w. Francja straciła dominację na rzecz Flandrii       i Burgundii, a z czasem najlepsi muzycy wędrowali do wzbogaconych na zamorskim handlu miast włoskich, które w drugiej połowie XVI w. stały się najważniejszymi ośrodkami muzycznymi w Europie.


Wielogłosowość pozostawała elitarną sztuką i wiedzą, wspartą na tradycji pitagorejsko-platońskiej (racjonalistycznej, matematycznej) i biblijnej (metafizycznej), w myśl których muzyka jest darem Bożym i odzwierciedleniem boskiego porządku rzeczy. Lecz znamienny dla tych czasów był również rozwój sztuki świeckiej.


Zmianom podlegały wszystkie elementy języka muzycznego. Różnorodne, nierzadko jaskrawe "brzmienie gotyku" wypierała jednorodna polifonia wokalna o pełnym brzmieniu. Tercje i seksty stały się najwaśniejszymi interwałami w budowie akordów, Ideałem stała się śpiewna, płynna melodia. Pojawiło się dążenie do naturalności wyrazu, a nawet do naśladownictwa dźwiękowego, szczególnie wyraźnego w madrygałach.

 

BAROK- charakterystyka ogólna (15941600-1750)

-wyrażenie powagi poprzez monumentalizm
-tendencje do ozdobnictwa
-dążenie do dużej siły brzemienia
-rozwój monodii wokalnej z towarzyszeniem basso continuo
-wytworzenie stylu koncertującego
-wypracowanie stylu galant
-przewaga homofonii nad polifonią
-ustalenie systemu dur-moll
-wypracowanie stylu równomiernie temperowanego

-muzyka rozwija się na dworach, kościele, środ. Mieszczańskim
-rozwój muzyki instrumentalnej solowej i zespołowej
-faktura orkiestrowa i kameralna: triowa i solowa

 

Myślą przewodnią Cameraty Florenckiej było stworzenie nowego stylu dramatycznego w duchu starogreckim. Potępiono trudną i zawikłaną polifonię renesansu. Chciano natomiast uzyskać jedność muzyki słowa, dominacją tekstu literackiego nad muzycznym, poprzez zastosowanie melodii recytatywnej.

 

KLASYCYZM  2 poł. XVIII wieku i kilkanaście lat wieku XIX

Jest to czas odwrotu od barokowego przepychu, czas zwrotu ku prostocie, umiarowi i elegancji na wzór starożytnych zasad. w muzyce oznaczało to uproszczenia faktury na rzecz homofonii i dążenie do nadania utworom doskonałej formy w oparciu o budowę okresową. Klasycyzm stworzył nowy typ orkiestry. Poprzez odrzucenie basso continuo i przewagę homofonicznego stylu mogła powstać orkiestra symfoniczna.

 

Przełamywanie stylu barokowego następowało stopniowo. Za okres przejściowy między barokiem i klasycyzmem uważa się francuskie rokoko nazywane we Włoszech i Niemczech stylem galant. Ten wczesnoklasyczny styl rozwijający się w pierwszej połowie XVII w. wyróżniał się dążeniem do wirtuozostwa instrumentalnego, bogactwem ozdobników, stosowaniem faktury homofonicznej i ilustracyjnością wyrażającą się w naśladowaniu odgłosów przyrody, charakteryzowaniu nastrojów czy postaci poprzez muzykę.

ROMANTYZM XIX WIEK

1.       romantyzm właściwy (I połowa XIX wieku)

2.       neoromantyzm (II połowa XIX wieku)

Jego założeniem jest współdziałanie muzyki z innymi rodzajami sztuki, takimi jak, np. taniec, poezja, teatr, śpiew czy malarstwo.

Okres ten bywa w historii muzyki nazywany "epoką pieśni",

Cechy romantyzmu w muzyce

·         Przewaga treści nad formą

·         Programowość w muzyce (utwór ma treść pozamuzyczną)

·         Uczuciowość

·         Subiektywizm, indywidualizm twórców

·         Synteza wszystkich sztuk. Silne związki z literaturą. Powstają liczne pieśni solowe z towarzyszeniem fortepianu, opery...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin