Bankowska Edyta - Praktyczna stylistyka.txt

(927 KB) Pobierz
Praktyczna stylistyka

St�d tak cenny w sztuce, w literaturze jest niuans, p�lcie�, p�ton, pastel, �ledzenie wszystkiego, co jest zawieszeniem, drobin�, py�kiem, przestrzeni� pomi�dzy, niedom�wieniem, milczeniem, tym przeb�yskiem wra�liwo�ci i intuicji, kt�ry ka�e nam zatrzyma� r�k�, kiedy zawis�a ju� nad kartk� papieru z zamiarem postawienia kropki nad i.
Ryszard Kapu�ci�ski, Lapidaria l. U, Ul, Warszawa 2000, s. 417^418.
Edyta BA�KOWSKA Joanna JAGODZI�SKA Ewa KOZ�OWSKA Agnieszka MiKO�AJCZUK EwaWOLA�SKA Adam WOLA�SKI Hanna WSZEBOROWSKA

Pod redakcj� Edyty Ba�kowskiej i Agnieszki Mikolajczuk
Ksi��ka i Wiedza

Ok�adk� i strony tytu�owe projektowa� JERZY ROZWADOWSKI
Opracowanie redakcyjne LESZEK OTR�BSKI
Redakcja techniczna KRYSTYNA KACZY�SKA
Ksi��ka dotowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu
(c) Copyright by Edyta Ba�kowska, Joanna Jagodzi�ska, Ewa Koz�owska, Agnieszka Miko�ajczuk, Ewa Wola�ska, Adam Wola�ski, Hanna Wszehorowska, Warszawa 2003
Wszelkie prawa zastrze�one
(c) Copyright by Wydawnictwo "Ksi��ka i Wiedza" Warszawa 2003
Wydanie pierwsze
Obj. ark. druk. 27,5
Druk i oprawa:
Rzeszowskie Zak�ady Graficzne
Milocin 181, Zaczerni�
Trzyna�cie tysi�cy siedemset czwarta publikacja "KiW"
ISBN 83-05-13303-6

SPIS TRE�CI
Wykaz skr�t�w i symboli....................................    13
S�owo wst�pne ............................................    14
Cz�� pierwsza
PRAKTYCZNA STYLISTYKA - PODSTAWOWE
ZAGADNIENIA .........................................    15
1.0 komunikacji j�zykowej ..................................    17
Agnieszka Mikolajci.uk
1.1. Komunikacja j�zykowa jako jeden z rodzaj�w komunikacji..... 17
1.2. Z czego sk�ada si� komunikacja j�zykowa, czyli o podstawowych
jednostkach i zasadach procesu komunikacji................... 19
1.3. Warunki wsp�tworz�ce zdarzenie komunikacyjne ............. 23
a) Nadawca wypowiedzi.................................. 23
b) Odbiorca wypowiedzi.................................. 25
c) Kontakt miedzy uczestnikami komunikacji................. 28
d) Komunikat, czyli tre�� i forma wypowiedzi................. 29
e) Kodowe zaplecze komunikacji............................ 31
f) Kontekst wypowiedzi.................................. 38
g) Cel komunikacji i funkcje wypowiedzi..................... 41
1.4. Podstawowe warto�ci przypisywane komunikacji j�zykowej
i jej uczestnikom ....................................... 43
1.5. Bibliografia........................................... 47
2. Z problematyki stylu .....................................    50
Edyta Ba�kowska
2.1. Styl..................................................    50
2.2. Odmiany i style wsp�czesnej polszczyzny ....................   58
2.3
2.2.1. Je�yk polskiej wsp�lnoty komunikatywnej ............. 59
2.2.2. Odmiana og�lna, dialekty, gwary ...................... 61
2.2.3. Odmiany m�wione, odmiany pisane .................... 68
2.2.4. Odmiany oficjalne, odmiany nieoficjalne ................ 69
2.2.5. Style funkcjonalne odmiany og�lnej.................... 70
2.2.6.Idiolekty ...........................�-������������ 75
Bibliografia ............................-��������������� 76
79
3. O tek�cie ..............................���������������
Joanna Jagodzi�ska
3.1. Czy to jest tekst? .........................-���������������    79
3.2. Tekst w perspektywie j�zykoznawczej .........��������������    81
3.3. Kryteria tekstowo�ci ...................-����������������    86
3.4. Tekst, styl tekstu i gatunek tekstu ............��������������    88
3.5. Hipertekst, przysz�o�� tekstu? ..............-��������������
3.6. Bibliografia ...........................-��������������
91
4. Gatunek wypowiedzi
Ewa Wola�ska
94
94
95
4.1. Wprowadzenie .........................���������������
4.2. Pojecie gatunku wypowiedzi .............-.������-�������
4.2.1. Gatunek wypowiedzi (genre) w perspektywie komunikacyjnej......................-�����������������    "�
4.2.2. Gatunek wypowiedzi jako kategoria prototypowa ........   99
4.2.3. Spo�eczna �wiadomo�� gatunkowa..................... 100
4.3. Powstawanie, ewolucja i przenikanie si� gatunk�w ............. 102
4.4. Typologia gatunk�w wypowiedzi ...........���������������  104
4.5. Bibliografia...........................���������������� 106
5. Stylizacja. Intertekstualno��.
Ewa Koztowska
108
5.1. Pojecie stylizacji ......................������������������ 108
5.2. Stylizacja wobec r�nych typ�w na�ladownictwa.............. 109
5.3. Styl i typologia stylizacji ................�����������������  HO
Spis tre�ci
7
5.4. Funkcje stylizacji......................................  112
5.5. Czy to jeszcze stylizacja? .................................. 113
5.6. Intertekstualno�� i jej odmiany .............................. 114
5.7. Bibliografia............................................  117
6. Kompozycja i sp�jno�� wypowiedzi j�zykowej. Strategiczne pozycje tekstowe...................
Ewa Wola�ska
119
6.1. Kompozycja wypowiedzi j�zykowej.......................... 119
6.2. Sp�jno�� wypowiedzi j�zykowej............................. 120
6.3. Strategiczne pozycje tekstowe............................... 125
6.3.1. Tytu�, �r�dtytu�..................................... 125
6.3.2. Akapit jako jednostka tekstu ........................... 142
6.4. Bibliografia...........................................  148
7. Uk�ad graficzny strony i ca�o�ci pracy. Bibliografia, przypisy, indeksy..........
Hanna Wszeborowska
149
7.1. Graficzny uk�ad strony i ca�o�ci pracy ........................ 149
7.2. Elementy opisu bibliograficznego dokument�w umieszczanego
w przypisach..........................................  153
7.2.1. Elementy opisu ksi��ki.............................. 153
7.2.2. Elementy opisu czasopisma ........................... 154
l.23. Elementy opisu artyku�u ...........................  154
7.2.4. Elementy opisu prac niepublikowanych ................. 155
7.2.5. Elementy opisu dokument�w elektronicznych ........... 155
7.3. ��czenie przypis�w z tekstem g��wnym ...................... 158
7.4. Wyb�r pierwszego elementu w opisie bibliograficznym
umieszczonym w przypisie ................................ 161
7.5. Redagowanie bibliografii za��cznikowej...................... 162
7.6. Wyr�nianie i oddzielanie poszczeg�lnych element�w opisu
bibliograficznego dokumentu .............................. 164
7.7. Bibliografia...........................................  164

8
Spis tre�ci
Cz�� druga
GATUNKI WYPOWIEDZI W ANALIZIE
STYLISTYCZNEJ ......................
8. Esej - projekcja �wiadomo�ci
Edyta Ba�kowska
167
169
8.1. Wprowadzenie .........................................  170
8.2. Nadawca eseju ......................................... 172
8.3. Odbiorca eseju ......................................... 183
8.4. Cele i funkcje eseju ....................................... 190
8.5. Kompozycja i kszta�t j�zykowo-stylistyczny eseju ............. 196
8.5.1. Temat..........................................  196
8.5.2. Kompozycja i uk�ad tekstu ............................ 199
8.5.3. J�zykowo-stylistyczne cechy eseju ..................... 206
8.6. Uwagi ko�cowe ......................................... 209
8.7. Zalecana literatura ....................................... 211
ANEKS
1. Przyk�adowa realizacja eseju: Zbigniew Herbert, "II Duomo" ..... 212
2. Materia�y �r�d�owe .........................................218
2.1. Zbiory, ksi��ki......................................... 218
2.2. Publikacje w czasopismach ..............................219
2.3. Prace zaliczeniowe student�w ............................. 220
9. Reporta� - uobecnienie prawdy o cz�owieku i �wiecie
Agnieszka Miko�ajczuk
221
9. l. Wprowadzenie ......................................... 222
9.2. Nadawca reporta�u ....................................... 223
9.3. Odbiorca reporta�u ....................................... 231
9.4. Cele i funkcje reporta�u ................................... 239
9.5. Przedmiot reporta�u i spos�b jego kompozycyjno-stylistycznego
uj�cia................................................. 242
9.5.1. Rozleg�o�� tematyczna............................... 242
9.5.2. Style i odmiany j�zyka w s�u�bie reporta�u .............. 242
9.5.3. Struktura reporta�u .................................. 244
9.5.4. Strategiczne pozycje tekstowe reporta�u ................ 248
Spis tre�ci ____        9
9.6. Typologia gatunku ........................................ 253
9.7. Podsumowanie ......................................... 257
9.8. Zalecana literatura ....................................... 258
ANEKS
1. Przyk�adowa realizacja reporta�u: Maria Nowakowska-Majcher,
"Przemienienie w Toporowie" ................................ 259
2. Materia�y �r�d�owe ....................................... 264
2.1. Teksty opublikowane w prasie ............................ 264
2.2. Teksty opublikowane w zbiorach i cyklach ksi��kowych ..... 266
2.3. Reporta� �wiczeniowy (szkolny i studencki)................ 267
2.4. Reporta� radiowy ...................................... 267
10. Felieton - w wyostrzonym obiektywie .
Hanna Wszeborowska
268
10.1. Wprowadzenie ....................................... 269
10.2. Nadawca felietonu ....................................... 269
10.3. Odbiorca felietonu ....................................... 275
10.4. Cele i funkcje felietonu ................................... 276
10.5. Kompozycja i styl felietonu ................................ 277
10.6. Podsumowanie......................................... 280
10.7. Zalecana literatura....................................... 281
ANEKS .................................................. 281
1. Przyk�adowa realizacja felietonu:
a) Piotr Moszy�ski, "�wawo na prawo" ........................ 281
b) Boles�aw Prus, Kroniki (fragment).......................... 284
2. Materia�y �r�d�owe ..........................
Zgłoś jeśli naruszono regulamin