JAK ZWIERZĘTA I LUDZIE PRZYGOTOWUJĄ SIĘ DO ZIMY? - PRZYKŁADOWY KONSPEKT ZAJĘĆ NAUCZANIA ZINTEGROWANEGO W KLASIE II Z WYKORZYSTANIEM KOMPUTERA.
1. BLOK TEMATYCZNY: Wkrótce zima
2. CELE OGÓLNE:
o rozwijanie twórczej aktywności dzieci
o doskonalenie umiejętności pracy z komputerem
o rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
o doskonalenie cichego czytania ze zrozumieniem
o doskonalenie rozwiązywania zadań tekstowych różnymi metodami
o kształtowanie aktywności twórczej
3. HASŁA POSZCZEGÓLNYCH DNI:
o Jak zwierzęta i ludzie przygotowują się do zimy?
o Oznaki zimy.
o Gdzie mieszka zima?
111. CELE OPERACYJNE: uczeń:
o współpracuje w grupie
o wymienia zwierzęta żyjące w lesie
o rozwiązuje sytuacje problemowe dotyczące sposobów przygotowywania się ludzi i zwierząt do zimy
o wypowiada się zdaniami na temat wiersza pt. „Zimowe zmartwienie”
o uruchamia encyklopedię multimedialną
o wyszukuje informacje o zwierzętach
o pisze i maluje wykorzystując komputer
o uruchamia dyskietkę, rozwiązuje zadania
o wymienia podstawowe sposoby wykorzystania i przetwarzania przez człowieka produktów pochodzących ze środowiska przyrodniczego
o przestrzega regulamin pracowni informatycznej
o uczestniczy w zabawach rytmiczno – ruchowych
o rozwiązuje zadania tekstowe na dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 różnymi metodami
o ZAPIS W DZIENNIKU: Wypowiedzi uczniów na temat wiersza „Zimowe zmartwienie”. Sposoby wykorzystania i przetwarzania przez człowieka produktów pochodzących ze środowiska przyrodniczego. Zabawy rytmiczno - ruchowe. Rozwiązywanie zadań tekstowych na dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 różnymi metodami.
o FORMA PRACY: praca grupowa, indywidualna, zbiorowa
o METODY: podająca, poszukująca, praktyczna, eksponująca
o ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
o tekst wiersza „Zimowe zmartwienie”
o przetwory w słoikach i puszkach – ogórki, koncentrat pomidorowy, ćwikła
o encyklopedie multimedialne-„Przyroda”
o karta indywidualnej pracy ucznia na dyskietkach przedmioty potrzebne do kiszenia kapusty (papierowe obrusy, miski, tarki, deski, noże, kamienny garnek)
§ edytor graficzny PAINT
§ edytor tekstu MICROSOFT WORD
DZIEŃ PRACY I AKTYWNOŚCI UCZNIÓW
I. Wytworzenie sytuacji inspirującej określony rodzaj aktywności uczniów
1. Opowiadanie nauczyciela wprowadzające w temat zajęć-spacer wyobraźni przy dźwięku szumu wiatru, świergotu ptaków, odgłosu zwierząt. Tekst opowiadania: Wyobraźcie sobie, że las do którego się wybierzemy jest wam znany i znajduje się blisko, zatem pójdziemy pieszo. Wokół nas jest biało i pusto. Wieje silny wiatr. Dotarliśmy do lasu. Zobaczcie, witają nas jego mieszkańcy.
2. Przybycie wiewiórki z lasu (dziecko z klasy 5): - witam was moje dzieci. Cieszę się , że przybyliście do lasu, ale nie mam teraz czasu na rozmowy. Dziś się bardzo spieszę. Trzeba zbierać już zapasy na zimę.
II. Określenie przedmiotu aktywności.
1. Wyjaśnienie celu zajęć: Na dzisiejszych zajęciach dowiecie się w jaki sposób ludzie i zwierzęta przygotowują się do zimy.
III. Działalność umysłowa, społeczna i praktyczna.
1. Odczytanie przez nauczyciela wiersza „ Zimowe zmartwienie”
§ Swobodna rozmowa na temat wiersza
§ Jakie zwierzęta występują w wierszu?
§ W jaki sposób przygotowują się do zimy?
§ Uruchomienie encyklopedii „Przyroda”.
§ Wyszukiwanie wiadomości o zwierzętach.
§ Dzielenie się wiadomościami o poznanych zwierzętach.
2. Zabawa ruchowa „Wiewiórki do dziupli”
3. Przypomnienie przez nauczyciela drugiego problemu: Jak ludzie przygotowują się do zimy?
§ Wypowiedzi dzieci z poszczególnych grup
§ Pokazanie i omówienie przez grupy naturalnych okazów warzyw i wykonanych z nich przetworów.
4. Kolorowanie rysunków techniką komputerową na temat:
§ Jak ludzie przygotowują się do zimy? – gr. I
§ Jak zwierzęta przygotowują się do zimy? – gr. II komputerowe kolorowanki)
5. Propozycja zrobienia jednego z przetworów – kiszenia kapusty.
6. Przygotowanie stanowisk pracy.
7. Krótka przerwa – wyjście do toalety, umycie rąk, założenie fartuszków.
8. Ustalenie kolejnych czynności przy kiszeniu kapusty.
9. Praca w grupach – krojenie kapusty, tarcie marchewki, solenie, układanie pokrojonej kapusty do kamiennego garnka, zbijanie, przykrycie talerzykiem i ściereczką kuchenną.
10. Sprzątanie pracowni.
11. Praca indywidualna z kartą pracy – rozwiązywanie zadań tekstowych. (praca na dyskietce)
KARTA PRACY Zadanie 1. Zając przygotowując się do ostrej zimy, zgromadził 15 główek kapusty. Stwierdził, że to za mało, więc przyniósł jeszcze 2. Ile główek kapusty zgromadził zając na zimę? Napisz działanie: Odpowiedź: Jak myślisz, czy tyle kapusty wystarczy zajączkowi na zimę? Dokończ zdanie: Myślę,że .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... Zadanie2. Wiewiórka, która też przygotowuje się do zimy, zgromadziła 19 orzechów. 10 orzechów podarowała babci. Ile orzechów jeszcze jej zostało? Rozwiązanie: Odpowiedź:
doroti