Architektura Finlandii.doc

(5827 KB) Pobierz

ARCHITEKTURA FINLANDII

 

1. HELSINKI – MIASTO W STYLU EMPIRE.

·         styl „empire” – (pocz. XIX wieku): styl cesarstwa (Napoleon)

Ø      (łac. empire =  imperium)

Ø      miejsce powstania: Francja w okresie 1800 – 1815

Ø      naśladowanie cech stylu egipskiego, greckiego, rzymskiego

Ø      symetria, monumentalizm

Ø      pilastry (rodzaj zdobienia – płaskorzeźba na fasadzie budynku)

·         Helsinki – pierwszy dom w takim stylu: 1757 Dom Sederholma (Samuel Berner)

 

·         Budowa Helsinek:

Ø      Johan Albert Ehrenström (1762 – 1847)

Ø      Carl Ludwig Engel (1778 – 1840)

ü      architekt, dostał zlecenie na stworzenie zabudowy miasta

ü      jasne kolory, pastele, żółć, błękit (antyczne inspiracje)

ü      najważniejsze budynki: Kościół Św. Trójcy, Ratusz, Biblioteka, Uniwersytet, Katedra, pałac Rady Państwa , Plac Senatorski

àKatedra

à Biblioteka

à wnętrze Biblioteki

à Ratusz

·         inne budynki: Pałac Prezydencki zbudowany 1 1818r (Pehr Granstedt)

    

 

2. SECESJA – „ZŁOTY WIEK” SZTUKI FIŃSKIEJ.

·         główne cechy:

Ø      zerwanie z naśladowaniem stylów historycznych

Ø      zwrot do natury

ü      świat organiczny

ü      rodzima flora i fauna

ü      „Natura jest wielką księgą z której możemy czerpać natchnienie” (H. Guimard)

·         Secesja fińska:

Ø      ok. 1890 – 1910

Ø      „narodowy romantyzm”

Ø      (fin.) Kansallisromantiika / Jugend

Ø      źródła inspiracji:

ü      angielski ruch ”Arts & Crafts” (wywodzący się z Glasgow)

ü      architektura granitowa Henry’ego Hobson Richardsona

ü      elementy narodowe: motywy z przyrody i Kalevali

 

·         „Synteza Sztuk”

Ø      Akseli Gallen-Kallela – malarz, grafik, architekt, ilustrator, sztuka użytkowa

Ø      Eliel Saarinen – architekt, architekt wnętrz, sztuka użytkowa

Ø      synteza sztuk = scalanie wnętrza

ü      meble = element architektury (wbudowywane w ściany, tzw. Yachting Style)

ü      dekoracje = element architektury (malarstwo ścienne, mozaika, witraż, tkanina)

Ø      książka ozdobna – zespolenie literatury ze sztukami plastycznymi (oprawa, ilustracja, ekslibris)

·         miasta secesyjne: Barcelona, Bruksela, Budapeszt, Glasgow, Wiedeń, Helsinki

·         czołowi artyści:

Ø      Akseli Gallen-Kallela

Ø      Hugo Simberg    

Ø      Eero Järnefelt

Ø      Ville Valgren

 

AXEL GALLEN / AKSELI GALLEN-KALLELA (1865 – 1931)

·         motto: Wszystko albo nic, pierwszy albo ostatni”

·         styl

Ø      epicko – dekoracyjny

Ø      połączenie europejskiego symbolizmu lat 90-tych XIX wieku (studiował we Francji) oraz fińskiej sztuki ludowej

Ø      apogeum dekoracyjności (ilustracje do Kalevali)

·         okres paryski: sceny z życia bohemy, kawiarnie, portrety przyjaciół

·         fińska natura: „Dzięcioł” (symbol samotności i niezależności)

·         poza tym tworzył: drzeworyty, winiety i ilustracje do czasopism

 

HUGO SIMBERG (1873 – 1917)

·         uczeń Kalleli

·         wybitny symbolista

·         małe formy: tempery, akwarele

·         freski w Katedrze w Tampere

·         motywy: śmierć, siły natury, diabły

·         chciał by ludzie patrząc na jego obrazy w głębi duszy „płakali i krzyczeli”

 

EERO JÄRNEFELT (1863 – 1937)

·         karelianizm (tęsknota do korzeni)

·         obraz wsi fińskiej

·         melancholijne jesienne krajobrazy

·         najbardziej znane dzieło „Karczowanie lasu” (lub „Niewolnicy”) 1893

 

VILLE VALLGREN (1855 – 1940)

·         „Francuz wśród Finów”

·         motto: „Kobieta jest moim bogiem a ja jej sługą” J

·         dzieła „nobliwe duchem, pięknem i poezją”

·         rzeźbiarz

 

 

 

·         symbol Helsinek – Havis Amanda:

  (1906-8)

 

INNI ARCHITEKCI:

·         biuro projektowe „Geselius – Lindgren – Saarinen”

·         Eliel Saarinen

Ø      projekt Tribune Tower w Chicago – nie wygrał konkursu ale zdobył uznanie

Ø      zaprojektował Cranbrook Academy of Art.

Ø      Dworzec w Helsinkach

 

·         Lars Sonck (projekt katedry w Tampere)

·         typowe elementy to drewniane bale i budowanie w granicie

 

3. ALVAR AALTO (1898 – 1976)

Ø      architektura organiczna

Ø      proporcje w skali człowieka

Ø      integracja z tłem otaczającego krajobrazu

Ø      organiczne traktowanie budulca

Ø      „Okres Biały”

Ø      Biblioteka w Viipuri

„świetliki” – dużo elementów doświetlających

falista linia sufitu

 

Ø      sanatorium w Paimio – przełom w poglądach na nowoczesną architekturę

 

 

ü      niewiarygodna czystość i śmiałość koncepcji

ü      czytelny podział funkcjonalny

Ø      wazon z Savoy (1937)

Ø      krzesła i fotele z giętej sklejki

   

  

Ø      dom Aalto 1934 – 36

ü      podział funkcjonalny na fasadzie domu: biała cegła = część biurowa, drewno = część mieszkalna

ü      po raz pierwszy Aalto stosuje drewniane listwy na fasadzie domu

ü      wnętrza w głównie drewnie, łączność z naturą

 

 

Ø      Willa Mairea 1838/9

ü      zbudowana dla przyjaciół

ü      integracja z krajobrazem

ü      doświetlanie – duże okna, kąt okien, świetliki

 

 

 

·         „Okres Czerwony”

Ø      Baker House 1947/49 – akademik Cambridge MIT, Massachusetts

Ø      Berlin Hansa Viertel – blok mieszkalny

Ø      Bremen Neue Vahr

 

Ø      Essen Opera House 1959 (1981)

·         wzornictwo organiczne

Ø      design odpowiadający naturze człowieka

Ø      naturalne materiały

Ø      bez racjonalizmu w projektowaniu

Ø      nie tylko funkcjonalne potrzeby ale i psychiczne (poprzez zastosowane materiały, kolory, drewno!!)

 

4. FUNKCJONALIZM FIŃSKI.

·         Erik Bryggman – Kaplica Zmartwychwstania w Turku 1939/40.

    

·         Lindegren, Jäntii - stadion w Helsinkach 1930’ – 1950’.

 

 

 

·         T. i T. Suomalainen – Kościół Skalny w Helsinkach (Temppelliaukio) – 1969.

  

·         podstawowa cecha: nowoczesność połączona z tradycją i użycie granitu

 

5. EERO SAARINEN (1910 – 1961)

·         życiorys:

Ø      syn Eliela Saarinena

Ø      1923: emigracja rodziny do USA

Ø      1929-30: studia w Paryżu (rzeźba)

Ø      1934: dyplom na Yale, później stypendium w Europie

Ø      od 1937r współpraca z Charlesem Eames

·         projekty:

Ø      ikony designu XXw: fotel „Womb Chair” (1947) i krzesło „Tulip” (1956)

                   

 

·         modernizm organiczny

Ø      użycie nowych tworzyw w celu osiągnięcia jak największej plastyczności form – współpraca z przemysłem zbrojeniowym (dostęp do różnych tworzyw, np. włókno szklane, żywica poliestrowa, plastik z formy wtryskowej, styropian, akryzonit)

·         1940: udział w konkursie MoMA Organic Designin Home ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin