Logopedia ( łac. logos – słowo ) zajmuje się zaburzeniami komunikacji językowej. Potocznie mówi się ,,mowa” lub ,,mówienie”.
Mowa to akt w procesie językowego porozumiewania się. Istnieje nadawca i odbiorca. Nadawca wysyła informację, odbiorca odbiera, przetwarza i odsyła. Potrzebny jest ten sam kod (język) aby doszło do porozumienia.
Mówienie to przekazywanie słownie myśli (między nadawcą a odbiorcą).
Narzędziem mowy jest język, który służy do porozumiewania się. To zbiór znaków, z których za pomocą określonych reguł można budować teksty.
Dziecko uczy się języka w zależności od środowiska, w którym żyje. Najpierw dziecko słucha, potem mówi, czyta i pisze. Dlatego bardzo ważna jest znajomość rozwoju mowy dziecka, zarówno przez rodziców, jak i przez nauczycieli klas przedszkolnych i klas I-III.
I okres prenatalny ( 3 – 9 miesiąc życia płodowego )
W tym czasie dopełniają się dwa podstawowe dla kształtowania się mowy warunki, tzn. wykształcają się narządy mowne oraz rozpoczyna się ich funkcjonowanie. Rozwijają się organy nadawcze ( ośrodki i drogi nerwowe, nasada, krtań, płuca ) , kontrolujące ( słuch, wzrok, drogi czuciowe ) i odbiorcze ( centralne ośrodki wzrokowe i słuchowe ). Pierwsze zjawiska, jakie odbiera płód to zjawiska rytmiczne. Płód reaguje na dźwięki z otoczenia ( głośna muzyka, krzyk, serce matki ).
Prawidłowy rozwój warunkuje:
- okres porodu ( komplikacje lub nie);
- okres płodowy ( choroby matki w czasie ciąży );
- wady wrodzone dziecka;
- pierwszy kontakt z matką;
- choroby dziecka;
- rozwój umysłowy dziecka.
Prawidłowy rozwój mowy i głosu jest uwarunkowany:
- prawidłową czynnością analizatora wzrokowego i słuchowego (np. dzieci głuche nie uczą się samodzielnie mówić, u niedosłyszących rozwój mowy jest opóźniony i zniekształcony, u niewidomych od urodzenia mowa rozwija się później i trudniej);
- sprawnością systemu motoryczno - kinestetycznego (dzieci z upośledzoną motoryką kończyn i obwodowego narządu mowy mówią później i gorzej;
- sprawnością ośrodków mowy;
- motywacją do mowy – czynniki środowiskowe ( dzieci zdrowe, rozwijające się w otoczeniu niemówiących nie opanują mowy );
- prawidłowym rozwojem psychosomatycznym ( dzieci, w zależności od stopnia upośledzenia umysłowego nie mówią lub rozpoczynają mówić późno, a mowa ich jest często zaburzona ).
II okres melodii ( 1 rok życia dziecka )
W tym okresie wyróżniamy cztery etapy:
1. krzyk ( 2, 3 tydzień );
2. głużenie lub gruchanie ( do 4 miesiąca ), natomiast dzieci niesłyszące głużą do 18 miesiąca;
3. gaworzenie ( 5, 6 miesiąc ) – dziecko wymawia zespoły sylab np. ma-, la-, ba-, ta-, jest to działanie zamierzone, ale jeszcze nie mające treści;
4. echolalia ( pojawia się około 10 miesiąca ) – dziecko powtarza zasłyszane słowa, tworzone z sylab, które zna np. mama, tata, baba.
Około 1 roku życia dziecko zaczyna łączyć wyrazy z jakimś znaczeniem. W tym czasie więcej rozumie niż mówi, a reaguje przede wszystkim na melodię. Dziecko umie poprawnie wymawiać samogłoski a, e, i oraz spółgłoski m, b, n, t, d, j, na końcu pojawiają się głoski nosowe, dźwięczne i bezdźwięczne.
III okres wyrazu ( od 1 do 2 roku życia dziecka )
Najpierw dziecko powtarza nieświadomie proste wyrazy, potem zaczyna kojarzyć wyrazy z poszczególnymi rzeczami. Analogicznie rozwija się słuch fonematyczny. W wieku 14 – 15 miesięcy dziecko zaczyna wypowiadać więcej poszczególnych wyrazów. Najpierw mówi rzeczowniki, potem czasowniki. Początkowo zniekształca wyrazy ( jedną sylabę ) lub zastępuje głoski innymi
( r – l ).
Na koniec próbuje odzwierciedlać uczucia.
IV okres zdania( 3 rok życia dziecka )
W tym okresie dziecko rozumie już mowę swoich rodziców. Najpierw buduje dwuwyrazowe zdania twierdzące, potem proste zdania pytające. Dziecko najczęściej nie potrafi jeszcze używać przypadków, spójników i przymiotników. Między 2 a 3 rokiem życia dziecko przyswaja najwięcej wyrazów, potem już tylko udoskonala ich wymowę. Prawidłowo wymawia wszystkie głoski oprócz r, l, dz, dż, c, ć, sz, cz, rz.
V okres swoistej mowy dziecięcej ( 3 – 7 rok życia dziecka )
Dziecko rozpoczynające naukę w szkole powinno posiadać, oprócz dojrzałości szkolnej, również dojrzałość logopedyczną tzn.:
- prawidłowo wymawiać wszystkie głoski;
- posiadać słuch fonematyczny;
- budować zdania proste i złożone;
- brak naniesień środowiskowych.
LITERATURA:
1. Genowefa Demel - ,,Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola"
2. Leon Kaczmarek - ,,Nasze dziecko uczy się mowy”;
3. Elżbieta Sachajska - ,,Uczymy poprawnej wymowy”;
4. Irena Styczek - ,,Logopedia”.
alfs28