LOGOPEDIA_5.DOC

(43 KB) Pobierz
ARTYKULACJA

ARTYKULACJA

1.      W językoznawstwie - ruchy oraz układ narządów mowy (warg, języka, podniebienia miękkiego, wiązadeł głosowych) w trakcie wymawiania poszczególnych głosek. Artykulacja mowy jest podstawą melodii zdania (melodii języka).

2.      W muzyce - jeden z elementów określający sposób wzbudzania dźwięków (np. legato, staccato). Wpływa na kolorystykę utworu, instrumentację, frazowanie oraz czyste i wyraźne realizowanie dźwięków (śpiew).

ARTYKULACYJNE NARZĄDY - (narządy mowy) zespół narządów będących elementami anatomicznymi organizmu ludzkiego, współdziałających bezpośrednio lub pośrednio w wytwarzaniu artykułowanych dźwięków (np. jama ustna z językiem, podniebieniem twardym, dziąsłami i zębami, wargi i krtań z wiązadłami głosowymi, podniebienie miękkie z języczkiem).

CELE  ĆW. ARTYKULACYJNYCH

·         Wypracowanie zręcznych  i celowych  ruchów języka, warg i podniebienia,

·         Wyczucie ruchu, i położenie narządów mowy – nauka kinestezji,

 

UWAGI METODYCZNE DO ĆWICZEŃ

·         Prowadzenie w formie zabawy,

·         Przed ćw. właściwymi , należy usprawnić narządy artykulacyjne

·         Prowadzenie ćw. na samogłoskach, spółgłoskach, sylabach, wymawianie trudnych wyrazów,        i trudnych grup spółgłoskowych

·         Ćw. w zespołach 3-4ro-osobowych, dwa razy w tyg. Po 20-25 minut, w pozostałe dni poświęcić chwilę, by wiedziało, że nie jest nam obojętne,

·         Najlepsze do pracy są małe zespoły, / indywidualizacja, motywacja,

·         Bez pospiechu,

·         Powinny być poprzedzone ćw. oddechowymi, logarytmicznymi, słuchu fonematycznego, i usprawniającymi narządy mowy,

·         mogą być prowadzone równolegle z ćw. pomocniczymi , stopień pomocniczych zależy od stan artykulacji dzieci,

·         rozpoczynamy u 3-letnich dzieci od głosek które powinny wymawiać przechodząc do nowych,

ĆWICZENIA ŻUCHWY

·         opuszczenie i podnoszenie,

·         ruchu poziome z otwartymi i zamkniętymi wargami na przemian,

·         ruchy do przodu i do tyłu,

ĆWICZENIA WARG

·         wysuwanie i spłaszczanie warg złączonych,

·         zakładanie warg na siebie,

·         cmokanie, parskanie,

·         przesadna artykulacja samogłosek, odciąganie na przemian kącików warg,

·         dmuchanie, przez wargi w kształcie dziubka, bokiem, z zębami górnymi na dolnej wardze,

      jak przy ,,f,, ,

·         nadymanie policzków, i powolne wypuszczanie powietrza ustami, nosem,

ĆWICZENIA JĘZYKA

·         wysuwanie i chowanie,

·         wysuwanie daleko na brodę,

·         oblizywanie warg i brody,

·         dotykanie nosa,

·         wypychanie policzków,

·         spłaszczanie, zwężanie, w rureczkę,

·         klaskanie końcem i środkiem języka,

ĆWICZENIA PODNIEBIENIA MIĘKKIEGO

·         ziewanie

·         kaszlenie z językiem wysuniętym,

·         chrapanie na wdechu i wydechu,

·         wdech przez nos, wydech ustami,

RODZAJE ĆW. ARTYKULACYJNYCH---Mają na celu doskonalenie artykulacji głosek

 

·         Ćw. w artykulacji głosek

 

  Celà utrwalanie poprawnej wymowy głosek już wymawianych lub uzyskanie ich prawidłowej artykulacji

 

1.      –spółgłosek, które powinny się do 3r.ż. pojawić,

2.      –spółgłosek trudniejszych, ś,ć,ź,dź    ń,    i,j,      ą,ę,    h,ch,    u,ó,    sz, cz, dż,

                   Te głoski stwarzają duże trudności dzieciom z zaburzona percepcją słuchowai wzrokową

                   dot. Wyrazów zawierających:

                          -głoski tracące dźwięczność,

                          -zmiękczenia,

                          -dwuznaki,

                          -różnicowanie pisownią—ą, ę, od  em, om, on,

                          -różnicowanie pisowni--- i, j,

                          -różnice ortograficzne, ż-rz, u-ó, ch-h,

                 Wymagają ćw. słuchu fonematycznego, ćw. artyk. Wskazując na prawidłowe ułożenie 

                  narządów- języka,

3.      –samogłosek,

Polegają na dokładnym wypowiadaniu każdej z nich: szeptem, na głos, każdą osobno, i razem

Ćw. wykonuje się przed lustrem, kontrolując układ warg

·         Utrwalanie i automatyzacja artykulacji głosek

 

Automatyzacja –wykonywanie ruchów bez udziału świadomej kontroli, dzięki samoczynnej funkcji  

                             ośrodków nerwowych poza korą mózgową,

Celà utrwalanie i automatyzacja ruchów narządów mowy charakterystycznych dla nowo nauczanej głoski  Rodzaje à etapy

1.      utrwalanie artykulacji głosek

2.      automatyzacja głosek przez zabawę, i inne formy, przykłady: trasata, dryn, dryn, drum, ćwir, prr, gruchu, frrrrrrr, brr, lub domino wyrazowe- ZEGAR ROSA ARBUZ ZŁOTO OSIEM MALUTKI  IA AGREST TOREBKA

·         Ćw. w różnicowaniu głosek opozycyjnych,

Celà ćwiczenie słuchu fonematycznego, kształcenie umiejętności różnicowania słuchowego

          Ćw. rozróżniania głosek opozycyjnych

          Ćw. różnicowania samogłosek

           Należy łączyć je z ćw. fonacyjnymi, i usprawniającymi narządy mowy, o charakterze  

                 słuchowo-gestowym,

                 zabawy: ,,PAN PYTALSKI,, ; ,,POKŁON KRÓLOWI,, patrzà zabawy

 

Demel G. ,,Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola,, WsiP, W-wa,1994, str.19, 46

Skorek  E. ,, Z logopedia na ty- podręczny słownik logopedyczny,, IMPULS, K-ów, 2002, str.23, 37,

Chmielewska E. ,,Zabawy logopedyczne i nie tylko,, MAC , Kielce 1995 str.12,

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin