Gdyński Kwartalnik Oświatowy 2008, nr 3.pdf

(4472 KB) Pobierz
gko.dvi
Spis treści
EDUKACJA HUMANISTYCZNA
⊲ Anna Kulińska — Egzamin gimnazjalny z języka obcego
.....................................
3
⊲ Wiesława Krajewska, Krystyna Rutyńska — Podsumowanie realizacji projektu edukacyjnego
Szkolne Obchody Roku Stanisława Wyspiańskiego
..........................................
10
WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY
⊲ Danuta Mazurek , Małgorzata Miśkowiec — Jak żyć w przyjaźni — scenariusz zajęć dla klasy II
integracyjnej
13
⊲ Marta Łockiewicz — Style uczenia się — wybrane koncepcje poznawcze
.......................
32
⊲ Alina Zielińska , Annemette Karpen — Spotkanie z filmem animowanym
........................
39
⊲ Wiesława Krysztofowicz , Ewa Szymczak — Walory turystyczne Rewy — scenariusz zajęć
terenowych dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych
..........................................
41
WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE
⊲ Małgorzata WoźniakWróblewska — Profilaktyka wad wymowy w przedszkolu —
program z logopedii
....................................................................
47
⊲ Mirosława Sydow — Bezpieczny w swoim środowisku — program edukacyjny dla dzieci 5letnich
.
87
IMPREZY I UROCZYSTOŚCI SZKOLNE
⊲ Hanna Kownacka
— 1 września 1939 roku — scenariusz uroczystości
.........................
94
POLECAMY NAUCZYCIELOM
Polecamy… (recenzje)
..................................................................
96
Gdyński Kwartalnik Oświatowy
Wydawca : Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, ul. Słowackiego 53, 81–392 Gdynia, tel./fax 058 620 53 46,
email: godn@sni.edu.pl, strona internetowa: www.sni.edu.pl/godn
Adres redakcji : Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, ul. Słowackiego 53, 81–392 Gdynia, tel./fax 058 620 53 46,
email: godn@sni.edu.pl, strona internetowa: www.sni.edu.pl/godn
Redaktor naczelny : Elżbieta Wójcik
Zespół redakcyjny : Aleksandra Blałtęberg, Tadeusz Bury, Iwona Chojnacka, Krystyna Ciesielska, Elżbieta Cymerys, Jo
anna Gawron, Teresa Kaczyńska, Waldemar Kotowski, Wiesława Krysztofowicz, Anna Kulińska, Katarzyna Kupper, Da
niela Maćkiewicz, Ewa Madziąg, Elżbieta Mazurek, Izabela Niezgoda, Krystyna Skalska, Grażyna Szotrowska, Balbina
Wawrzyniak, Ewa Włoch, Renata Wolińska, Małgorzata Zygmunt
Okładka : Anna Tarasiewicz
Druk : PHU ATUT s.c., R. Przydatek J. Strahl, al. Zwycięstwa 30, 81–402 Gdynia, tel./fax 058 622 14 56
Skład : Zbigniew Mielewczyk, tel. 058 711 27 93, email: mielewczyk@gmail.com
Redakcja zastrzega sobie prawo redagowania i skracania tekstów oraz zmiany ich tytułów. Nie zwraca tekstów artykułów
niezamówionych.
...........................................................................
328969885.020.png
EDUKACJA HUMANISTYCZNA
Anna Kulińska
Egzamin gimnazjalny z języka obcego
W roku szkolnym 2008/2009 uczniowie klas III gimnazjów po raz pierwszy przystą
pią do trzeciej części egzaminu gimnazjalnego, sprawdzającej ich znajomość języka
obcego.
Podstawą prawną przeprowadzenia egzaminu są: Rozporządzenie MEN z dn.
30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowa
nia i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów
i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.), Rozpo
rządzenie MENiS z dn. 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowa
nia kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnospraw
nych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddzia
łach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 19, poz. 167), Rozporzą
dzenie MENiS z dn. 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowa
nia kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnospraw
nych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szko
łach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. Nr 19, poz. 166), Rozporządzenie
MEN z dn. 10 sierpnia 2001 r. w sprawie standardów wymagań będących pod
stawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów (Dz. U. Nr 92, poz. 1020
z późn. zm.) oraz Rozporządzenie MENiS z dn. 26 lutego 2002 r. w sprawie pod
stawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego
w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458 z późn. zm.).
Informacje dotyczące przebiegu, organizacji oraz szczegółowe standardy za
prezentowane zostały w Informatorze o egzaminie gimnazjalnym z języka an
gielskiego przeprowadzanym od roku szkolnego 2008/2009 , przygotowanym
w 2007 r. przez Centralną Komisję Egzaminacyjną w Warszawie we współpracy
z okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi.
Opis egzaminu
Zgodnie z informacją przedstawioną w Informatorze , egzamin „obejmuje wiado
mości i umiejętności z zakresu języka obcego nowożytnego ustalone w standardach
wymagań będących podstawą do przeprowadzania egzaminu w ostatnim roku na
uki w gimnazjum”. Przeprowadzany jest jako egzamin pisemny. Uczeń przystępu
je do egzaminu z jednego z następujących języków: angielski, francuski, hiszpań
ski, niemiecki, rosyjski lub włoski, nauczanego w szkole jako przedmiot obowiązko
wy. Jeśli uczeń uczy się w szkole więcej niż jednego języka obcego nowożytnego ja
ko przedmiotu obowiązkowego, jego rodzice (prawni opiekunowie) składają dyrekto
GdyńskiKwartalnik Oświatowy, 3/2008
3
328969885.021.png
EDUKACJA HUMANISTYCZNA
rowi szkoły pisemną deklarację o przystąpieniu ucznia do egzaminu w zakresie jed
nego z tych języków nie później niż do 20 września roku szkolnego, w którym bę
dzie zdawać egzamin.
Jak podaje Informator , „w czasie trwania egzaminu nie udziela się żadnych
wyjaśnień ani komentarzy dotyczących zadań egzaminacyjnych”.
Opis zestawu egzaminacyjnego
W skład zestawu egzaminacyjnego, na którego rozwiązanie zdający ma 90, w szcze
gólnych przypadkach maksymalnie 135 minut, wchodzą zadania zarówno otwarte,
jak i zamknięte, zaprezentowane w tabeli 1, sprawdzające umiejętności językowe
zapisane w Informatorze „w trzech obszarach standardów wymagań egzaminacyj
nych: odbiór tekstu słuchanego, odbiór tekstu czytanego i reagowanie językowe”.
Rodzaje zadań egzaminacyjnych
Rodzaj zadania Opis działania
Zadania zamknięte
zadania wielokrotnego wyboru zdający wybiera poprawną odpowiedź spośród
podanych propozycji
zadania typu „prawda/fałsz”
zdający stwierdza zgodność/niezgodność zdań
zawartych w zadaniu z treścią wysłuchanego lub
przeczytanego tekstu
zadania na dobieranie
zdający przyporządkowuje odpowiednie elementy
Zadania otwarte
zadania z luką
zdający wstawia odpowiednie słowo, wyrażenie, liczbę
itp. jako uzupełnienie zwrotu, zdania czy fragmentu
tekstu
zadania krótkiej odpowiedzi
zdający formułuje wypowiedź w formie jednego lub
kilku wyrazów lub 1 do 3 zdań
Tabela 1. Rodzaje zadań egzaminacyjnych, na podst. Informatora
Informator określa również (tabela 2) orientacyjny udział punktowy i procentowy
zadań z poszczególnych obszarów umiejętności językowych.
Obszar standardów
wymagań
egzaminacyjnych
Liczba punktów
możliwych do uzyskania
za poprawne wykonanie
zadań z danego obszaru
Procent punktów
możliwych do uzyskania
za poprawne wykonanie
zadań z danego obszaru
Odbiór tekstu słuchanego
10
20
Odbiór tekstu czytanego
20
40
Reagowanie językowe
20
40
Tabela 2. Udział zadań z poszczególnych obszarów umiejętności wg Informatora
4
GdyńskiKwartalnikOświatowy, 3/2008
328969885.022.png 328969885.023.png 328969885.001.png 328969885.002.png 328969885.003.png 328969885.004.png 328969885.005.png 328969885.006.png 328969885.007.png 328969885.008.png 328969885.009.png 328969885.010.png 328969885.011.png 328969885.012.png
EDUKACJA HUMANISTYCZNA
Zakres egzaminu
Zakres materiału, który obejmuje egzamin gimnazjalny w języka obcego nowożyt
nego, opisany jest w formie:
1. standardów egzaminacyjnych (tabela 3)
2. zakresu struktur leksykalnogramatycznych (tabela 4)
3. tematyki tekstów stanowiących podstawę zadań egzaminacyjnych (tabela 5).
STANDARDY WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH
I. Odbiór tekstu słuchanego
Uczeń:
1. określa główną myśl tekstu
2. określa kontekst sytuacyjny
3. stwierdza, czy tekst zawiera określone informacje; wyszukuje lub selekcjonuje informacje.
II. Odbiór tekstu czytanego
Uczeń:
1. określa główną myśl tekstu
2. określa główną myśl poszczególnych części tekstu
3. stwierdza, czy tekst zawiera określone informacje; wyszukuje lub selekcjonuje informacje
4. określa intencje nadawcy tekstu
5. określa kontekst sytuacyjny
6. rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu.
III. Reagowanie językowe
Uczeń:
1. właściwie reaguje językowo w określonych kontekstach sytuacyjnych, w szczególności w ce
lu uzyskania, udzielenia, przekazania lub odmowy udzielenia informacji, rozpoczęcia, pod
trzymania i zakończenia rozmowy
2. rozpoznaje i poprawnie stosuje struktury leksykalnogramatyczne niezbędne do skutecz
nej komunikacji
3. przetwarza treści tekstu przeczytanego w języku polskim lub treści przedstawione w ma
teriale ikonograficznym i wyraża je w języku obcym.
Tabela 3. Standardy wymagań egzaminacyjnych wg Informatora
ZAKRES STRUKTUR LEKSYKALNOGRAMATYCZNYCH
I. INFORMACJA
1. Identyfikacja i lokalizacja osoby lub przedmiotu
2. Pytanie i prośba o informację
3. Opis
a) postaci
— cechy fizyczne, wygląd, osobowość, charakter
— dane personalne, np. narodowość, zawód, wiek; pokrewieństwo
b) stanu emocjonalnego
c) miejsca i przedmiotu
d) czynności zwyczajowych i odbywających się w momencie mówienia
e) planów i zamierzeń
4. Określenie czasu, odległości, miary, wagi, ceny
5. Porównanie cech osób, przedmiotów, miejsc, sytuacji, czynności
6. Informacja o czynnościach i sytuacjach w przeszłości
7. Przekazanie informacji podanej przez osobę trzecią
8. Wyrażenie przyczyny, skutku, warunku, celu; powiązanie informacji.
GdyńskiKwartalnik Oświatowy, 3/2008
5
328969885.013.png 328969885.014.png 328969885.015.png 328969885.016.png 328969885.017.png 328969885.018.png 328969885.019.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin