63-IVp.doc

(50 KB) Pobierz
Paweł Witkowski

TEMAT: RADOŚNIE PANU ŚPIEWAJMY – ALLELUJA!

 

Cel dydaktyczny: uświadomienie potrzeby człowieka do wyrażania swej religijności poprzez gesty i postawę. 

Cel wychowawczy: zachęta do dawania świadectwa wiary poprzez używanie zewnętrznych znaków religijnych

 

Nr

TREŚĆ

METODY

POMOCE

1.

Modlitwa:

 

 

2.

Sprawdzenie:

-          Obecności

-          Zeszytów

-          Podręczników

-          Wiadomości z ostatniej katechezy

 

 

 

3.

Zainteresowanie tematem:

Zapraszam do siebie 5 osób. Waszym zadaniem jest pokazać bez słów następujące zdarzenia klasa ma odgadnąć:

1.      Odniosłeś wielki sukces, spełniło się Twoje największe marzenie. Zademonstruj swoją radość.

2.      Jest wielka zima, idziesz po ogromnych zaspach śniegu. Pokaż swoje wielkie zmęczenie.

3.      Grałeś swój długo oczekiwany mecz z niezbyt groźnym przeciwnikiem. Niestety przegrałeś. Ujawnij swoją złość.

4.      Za kilka minut będziesz pisał ważną klasówkę z całego półrocza. Zależy ci na dobrej ocenie. Długo się przygotowywałeś, ale są rzeczy, których nie rozumiesz. Okaż zdenerwowanie.

5.      Otrzymałeś długo oczekiwany prezent. Jest on znacznie piękniejszy i lepszy niż oczekiwałeś. Pokaż, że jesteś zachwycony.

 

Analiza pokazu.

Dlaczego odgadliście, skoro koledzy nic nie mówili? (ale pokazywali)

Czy zatem można porozumiewać się bez słów, nie znając nawet języka migowego? (tak)

Gdzie jeszcze posługujemy się za pomocą znaków? (znaki drogowe, narysowane serce)

A czy w kościele mamy do czynienia z znakami? (Msza św.)

Kalambury

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pogadanka

Kartki z poleceniami

4.

Wymiar biblijny:

Odczytam wam fragment Psalmu 98. Waszym zadaniem jest wypisać wskazówki jakie daje psalmista?

Ps 98:4-8

4. Radośnie wykrzykuj na cześć Pana, cała ziemio, cieszcie się i weselcie, i grajcie!

5. Śpiewajcie Panu przy wtórze cytry, przy wtórze cytry i przy dźwięku harfy,

6. przy trąbach i dźwięku rogu: radujcie się wobec Pana, Króla!

7. Niech szumi morze i to, co je napełnia, świat i jego mieszkańcy!

8. Niech rzeki klaszczą w dłonie, niech góry razem wołają radośnie

 

Jakie wskazówki daje psalmista? (oddawać cześć Panu z radością)

Odczyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pogadanka

Pismo św.

5.

Wymiar eklezjalny i egzystencjalny:

Psalmista wzywa nas do radosnego oddawania chwały Panu Bogu. Najczęściej chrześcijanin ma kontakt z Bogiem podczas Mszy świętej i to właśnie tutaj poprzez znaki i gesty zewnętrzne oddajemy chwałę Panu Bogu.

 

Jakie przyjmujemy postawy podczas Mszy  świętej? (stojąca, siedząca, klęcząca)

Co oznacza każda z tych postaw? (podręcznik s. 235).

Kto pokaże jak powinna wyglądać każda z tych postaw?

Dialog

 

6.

Wymiar liturgiczny:

Podziękujmy Bogu z Jego miłość słowami Psalmu:

Ps 98:1-9

1. Psalm. Śpiewajcie Panu pieśń nową, albowiem cuda uczynił. Zwycięstwo zgotowała Mu Jego prawica i święte ramię Jego.

2. Pan okazał swoje zbawienie: na oczach narodów objawił swą sprawiedliwość.

3. Wspomniał na dobroć i na wierność swoją wobec domu Izraela. Ujrzały wszystkie krańce ziemi zbawienie Boga naszego.

4. Radośnie wykrzykuj na cześć Pana, cała ziemio, cieszcie się i weselcie, i grajcie!

5. Śpiewajcie Panu przy wtórze cytry, przy wtórze cytry i przy dźwięku harfy,

6. przy trąbach i dźwięku rogu: radujcie się wobec Pana, Króla!

7. Niech szumi morze i to, co je napełnia, świat i jego mieszkańcy!

8. Niech rzeki klaszczą w dłonie, niech góry razem wołają radośnie

9. przed obliczem Pana, bo nadchodzi, bo nadchodzi sądzić ziemię. On będzie sądził świat sprawiedliwie i według słuszności - ludy.

Odczyt

Pismo św., muzyka medytacyjna

7.

Podsumowanie:

Wydaje mi się, że temat podany przez was podręcznik jest nieodpowiedni. Na podstawie dzisiejszej katechezy i treści katechezy z podręcznika proszę w grupach napisać inny temat.

 

Analiza pracy i zapis nowego tematu.

Alternatywne tytuły.

 

8.

Zadanie domowe:

 

 

9.

Modlitwa końcowa:

 

 

 

 

 

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin