Kwestionariusz wywiadu z rodzicami dzieci
z mózgowym porażeniem dziecięcym
Część I Podkreśl lub wpisz
1. Płeć K M (podkreśl właściwe)
2. Wiek ................. (wpisz)
3. Wykształcenie: podstawowe, zawodowe, średnie, wyższe, inne (jakie?) ..............
4. Moje źródła dochodu, to praca w: zakładzie państwowym, zakładzie prywatnym
własnym gospodarstwie, własna działalność, posiadam rentę-emeryturę, jestem bezrobotny, nie pracuję, inne (jakie?) ............................
5. Sytuacja materialna mojej rodziny: bardzo dobra, dobra, wystarczająca, zła,
inna (jaka?) ........................
6. Struktura rodziny: pełna, nie pełna, rozbita, zastępcza, adopcyjna,
inna sytuacja (jaka?) ..............................
7. Liczebność rodziny ....................... w tym dzieci ...........................................
1. Czy akceptujesz dziecko takie, jakie jest?
a) zawsze b) często c) rzadko d) nigdy
2. Czy okazujesz dziecku pozytywne uczucia?
3. Czy stosujesz kary w wychowaniu?
a) nigdy b) rzadko c) często d) zawsze
4. Czy stosujesz stały system nagradzania?
5. Czy dziecko jest przyczyną konfliktów w domu?
6. Czy uczestniczysz w rehabilitacji dziecka?
7. Czy niepełnosprawność dziecka powoduje w tobie niepokój?
8. Czy zaspakajasz potrzeby dziecka?
9. Czy tłumaczysz się za dziecko, gdy nie potrafi czegoś wykonać?
10. Czy zastanawiasz się dlaczego moje dziecko jest niepełnosprawne?
1. Historia życia dziecka
Czy dziecko było oczekiwane? ..............................................................................
Jak przebiegała ciąża i poród? ................................................................................
Jak wyglądały pierwsze tygodnie życia dziecka? ............................................................
2. Opieka lekarska
Kiedy lekarze rozpoznali mózgowe porażenie dziecięce? ....................................
Jakie jest rozpoznanie lekarskie dotyczące wzroku i słuchu? ...............................
Czy dziecko pozostaje pod stałą kontrolą lekarską? .............................................
Czy zawsze jest pod opieką tego samego lekarza? ...............................................
Czy rodzice prowadzą zabiegi usprawniające w domu? .......................................
Czy rehabilitanci i lekarze udzielają dokładnych informacji i instrukcji? ............
Jakimi metodami usprawniane jest dziecko? .........................................................
Jakie jest wyposażenie w sprzęt rehabilitacyjny w domu? ....................................
Czy dziecko przebywało w ośrodku rehabilitacyjnym? (jak długo, ile razy?) ......
Jakie są reakcje dziecka na opuszczenie domu? ....................................................
3. Rozwój motoryczny dziecka
Czy dziecko może chodzić swobodnie, czy potrzebuje jakiejś pomocy przy chodzeniu? .............................................................................................................
Jaka jest możliwość poruszania się dziecka, które nie chodzi? (czołganie, pełzanie, ...) ............................................................................................................
4. Rozwój mowy
Kiedy dziecko zaczęło mówić? .............................................................................
Czy mówi z wielką trudnością? .............................................................................
Czy może być rozumiane przez wszystkich? ........................................................
Jaka jest wada wymowy? ......................................................................................
Jaki jest zasób słownika dziecka? ..........................................................................
Czy dziecko bierze udział w zajęciach logopedycznych? .....................................
5. Kontakty społeczne
Kto najczęściej zajmuje się dzieckiem? ................................................................
Z kim dziecko najchętniej przebywa? ...................................................................
Ile czasu rodzice poświęcają dziecku? ..................................................................
Jak często i z kim dziecko chodzi na spacery? ......................................................
Czy dziecko bierze udział we wspólnych zabawach z rodzeństwem? ..................
Czy dziecko bawi się z innymi dziećmi np. na podwórku, czy ma kolegów? ......
Czy dziecko interesuje się osobami spoza rodziny, czy łatwo nawiązuje z nimi kontakt? .................................................................................................................
6. Samodzielność i samoobsługa
Czy dziecko je samodzielnie, czy trzeba je karmić? .............................................
Czy może pić z kubka, szklanki? ...........................................................................
Czy zjada posiłki z rodziną, czy karmione jest oddzielnie? ..................................
Jakiej pomocy potrzebuje przy ubieraniu i rozbieraniu? .......................................
Czy dziecko samo się myje, czy radzi sobie w toalecie? ......................................
Czy sprząta po sobie np. zabawki? ........................................................................
Czy pomaga w pracach domowych (jakich)? ........................................................
7. Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna
Czy dziecko było badane przez psychologa (kiedy, ile razy)? ..............................
Czy posiada opinię poradni psychologiczno-pedagogocznej? ..............................
Czy zostało wydane orzeczenie o stopniu niepełnosprawności dziecka? .............
Czy dziecko uczęszcza do przedszkola? ...............................................................
Czy dziecko uczęszcza do szkoły, czy jest objęte nauczaniem w domu? ............
Opracowała:
mgr Sabina Kłosowska
agaron70