Korporacje_Huterski.pdf

(1436 KB) Pobierz
Korporacje_Huterski
J. Głuchowski, R. Huterski, V. Jaaskelainen, P. Nielsen
ZARZ
DZANIE FINANSAMI W KORPORACJACH
MI
DZYNARODOWYCH
TORU
2001
1
Spis tre
ci
WST
P ..................................................................................................................................6
1. FIRMA Z PUNKTU WIDZENIA RACHUNKOWO
CI .................................................10
2. RYZYKA FINANSOWE ..................................................................................................15
2.1. Ryzyko i jego kategorie w firmie .........................................................................................15
2.2. Ryzyko strat finansowych w warunkach polskich ..............................................................18
2.3. Zarz
dzanie ryzykiem w firmie ...........................................................................................29
3. SYSTEMY KONTROLI ...................................................................................................36
3.1. Kontrola i jej rodzaje...........................................................................................................36
3.2. Kontrola skarbowa firm w praktyce polskiej .....................................................................37
4. WPROWADZENIE DO ZARZ
DZANIA SKARBEM....................................................46
4.1. Podej
cia do planowania i kontroli......................................................................................46
4.2. Podstawowe cykle działalno
ci gospodarczej ......................................................................50
4.3. Przepływy pieni
ne w korporacjach mi
dzynarodowych .................................................54
4.4. Skarb i funkcja finansowa ...................................................................................................56
4.5.
ródła informacji dla skarbu ..............................................................................................60
4.6. Zarz
dzanie skarbem a struktura korporacji mi
dzynarodowej.......................................63
5. ORGANIZACJA SKARBU ..............................................................................................65
5.1. Organizacja funkcji finansowej w firmie jednooddziałowej...............................................65
5.2. Krajowe firmy wielooddziałowe ..........................................................................................71
5.3. Struktury korporacji mi
dzynarodowych...........................................................................76
5.4. Skarbowo
centrów kosztowych i dochodowych ...............................................................86
6. SYSTEMY ZARZ
DZANIA SKARBEM W CYKLU DOCHODOWYM .........................89
6.1. Cykl dochodowy i operacje mi
dzynarodowe .....................................................................89
6.2. Ryzyka zwi
zane z cyklem dochodowym ............................................................................91
6.3. Zarz
dzanie ryzykiem kredytowym ....................................................................................94
6.4. Zarz
dzanie nale
no
ciami ................................................................................................102
2
6.5. Inkaso i jego instrumenty ..................................................................................................110
6.5.1. Inkaso krajowe ........................................................................................................................... 114
6.5.2. Inkaso mi
dzynarodowe ............................................................................................................. 117
7. SYSTEMY ZARZ
DZANIA SKARBEM W CYKLU WYDATKOWYM........................121
7.1. Cykl wydatkowy i operacje mi
dzynarodowe ...................................................................121
7.2. Ryzyka zwi
zane z cyklem wydatkowym ..........................................................................123
7.3. Rola skarbu w lokowaniu zamówie
.................................................................................125
7.4. Kontrola zobowi
za
.........................................................................................................126
7.5. Instrumenty płatno
ci ........................................................................................................128
8. ZARZ
DZANIE PŁYNNO
CI
FINANSOW
KORPORACJI..................................131
8.1. Potrzeby informacyjne.......................................................................................................131
8.2. Systemy planowania i prognozowania gotówkowego........................................................134
8.3. Inwestowanie nadwy
ek finansowych ...............................................................................137
8.4. Finansowanie deficytów gotówki .......................................................................................144
9. ZARZ
DZANIE EKSPOZYCJ
STOPY PROCENTOWEJ ........................................152
stopy procentowej ..........................................................152
9.1.1. Prognozowanie i strategia........................................................................................................... 154
9.1.2. Instrumenty................................................................................................................................ 154
9.1.3. Sprawozdawczo
dzania ekspozycj
...................................................................................................................... 159
9.2. Powody zarz
dzania ekspozycj
stopy procentowej .........................................................160
9.3. Przykład zarz
dzania ekspozycj
stopy procentowej w firmie budowlanej ....................161
skarbowa .........................................................165
9.4.1. Zakup kontraktów futures dla zyskania na spadku stóp procentowych ......................................... 165
9.4.2. Zakup kontraktów futures dla zabezpieczenia bie
cych zysków z inwestycji.............................. 166
kontraktów futures dla zabezpieczenia przed ryzykiem wzrostu stóp procentowych ...... 167
9.4.4. Swapy stóp procentowych .......................................................................................................... 169
9.4.5. Rachunkowo
dla potrzeb swapów............................................................................................ 172
9.4.5. Forward rate agreements (FRA).................................................................................................. 174
10. ZARZ
DZANIE EKSPOZYCJ
KURSU WALUTOWEGO.......................................176
10.1. Definicja i miary ekspozycji kursu walutowego ..............................................................176
10.1.1. Ekspozycja przeliczeniowa ....................................................................................................... 178
10.1.2. Ekspozycja transakcji ............................................................................................................... 180
3
9.1. System zarz
9.4. Techniki zabezpieczania i rachunkowo
9.4.3. Sprzeda
10.1.3. Ekspozycja ekonomiczna.......................................................................................................... 181
10.2. Kalkulacja pozycji obj
tych ekspozycj
kursu walutowego w korporacjach
mi
dzynarodowych .........................................................................................................183
10.3. Tworzenie polityki zarz
dzania ekspozycj
walutow
...................................................185
kursu walutowego........................................ 186
10.3.2. Tworzenie progów ryzyka ........................................................................................................ 187
10.3.3. Zasady odpowiedzialno
cia do zarz
dzania ekspozycj
ci za zabezpieczenie i jego oceny ........................................................ 188
..........................................................................189
10.4.1. Zabezpieczenie bilansowe ........................................................................................................ 189
10.4.2. Zabezpieczenie kontraktowe (na rynku forward) ....................................................................... 190
dzanie ekspozycj
przeliczeniow
.............................................................................191
10.5.1. Pozycja niezabezpieczona......................................................................................................... 193
10.5.2. Zabezpieczenie zaanga
dzanie ekspozycj
transakcyjn
owania handlowego za pomoc
opcji walutowej................................... 193
11. PO
YCZKI NA MI
DZYNARODOWYCH RYNKACH .............................................197
11.1. Ewolucja produktów na rynkach finansowych ...............................................................197
11.1.1. Po
yczki i sprzeda
po
yczek ................................................................................................... 197
ciowe.................................................................................... 203
11.1.3. Sekurytyzacja strukturyzowanego kredytu ................................................................................ 207
ne papiery warto
11.2. Pozyskiwanie funduszy na rynku europo
yczek .............................................................208
skim.......................................................................... 215
11.3.3. Bankowe linie kredytowe ......................................................................................................... 216
11.3.4. Ocena kredytowa (rating) ......................................................................................................... 217
11.3.5. Wybór dealera.......................................................................................................................... 218
12. EMITOWANIE AKCJI NA MI
DZYNARODOWYCH RYNKACH KAPITAŁOWYCH
...........................................................................................................................................219
12.1. Rynek ameryka
ski jako przykład..................................................................................219
12.2. Szanse i zagro
enia zwi
zane z Wst
pn
Ofert
Publiczn
(IPO)..................................220
12.3. Decyzja o wej
ciu na giełd
..............................................................................................222
12.4. Strony zaanga
owane w proces .......................................................................................225
12.5. Gwarantowanie oferty (underwriting the offering) ........................................................227
13. UZYSKANIE OCENY RATINGOWEJ .......................................................................232
4
10.3.1. Podstawowe podej
10.4. Zarz
10.5. Zarz
11.1.2. Tradycyjne dłu
11.3. Emisja bonów komercyjnych...........................................................................................214
11.3.1. Definicja i historia bonów komercyjnych .................................................................................. 214
11.3.2. Inwestorzy i emitenci na rynku ameryka
13.1. Rola ratingu......................................................................................................................232
13.2. Skale ratingu ....................................................................................................................233
13.3. Proces ratingu ..................................................................................................................235
13.4. Planowanie prezentacji dla zespołu analityków z firmy ratingowej...............................238
13.5. Ocena mi
dzynarodowych firm przemysłowych.............................................................239
ywane w analizie kredytu dla ratingu długu
krótkoterminowego.........................................................................................................243
niki finansowe u
14. STRUKTURA KAPITAŁOWA I ZARZ
DZANIE KORPORACJ
............................245
14.1. Kiedy struktura kapitałowa stanowi problem?...............................................................245
14.2. Prosty
wiat Millera i Modiglianiego ...............................................................................246
14.3. M&M a podatki: zadłu
enie chroni przed podatkami....................................................247
enia: klasyczna teoria wyboru (Trade-off) w zastosowaniu do
struktury kapitałowej .....................................................................................................249
14.5. Ekonomia: bł
dne rozumienie struktury.........................................................................250
14.6. Zarz
dzanie korporacj
: koszty po
rednictwa (agencji) zwi
zane z motywacj
i
informacj
.......................................................................................................................251
14.7. Motywacja: hazard moralny............................................................................................252
14.8. Asymetria informacji: selekcja negatywna oraz hierarchia wa
no
ci............................254
14.9. Wnioski: współczesna teoria wyboru w zastosowaniu do struktury kapitałowej ..........255
5
13.6. Podstawowe wska
14.4. Finansowe zagro
Zgłoś jeśli naruszono regulamin